Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3146
Heisann! vi er to unge karer som endelig har fått bestilt oss en tur til amster for første gang! Gleder oss som noen unge drittunger! But we need help! Vi aner ikke hvor vi skal bo, det er vel det eneste problemet, vi har lest mange av trådene her om amster, men de fleste plassene som passer seg for oss som blir nevt i trådene er alt utsolgt:/

Så vårt spm til dere blir: Noen tips til hvor vi kan campe? Helst et sted som er veldig sentralt, hvor mye er i gå avstand et sted hvor vi kan fyre oss en joint når det måtte friste, et sted hvor vi kan bo for oss selv med egen dusj etc, ikke så gira på å dele med hele hotellet/hostelet liksom og siste "kravet" er at det hadde vært kos å bo på samme plass med folk som er likesinnede og kinda samme alder Så, har dere amster veteraner noen navn å komme med?

Takk på forhånd! Har dere tips om c.shops og andre reise tips tas varmt imot

-Jodda
Sjekk airbnb.com
Hei!

Godt valg! Min favorittby!

Var der for et par uker siden med et vennepar og en kompis og fikk med oss starten av VM og utelivet, herlig!

Amsterdam er lagt ut på en ganske finurlig, men fin måte å navigere seg rundt i, og alt forgår som regel i sentrum (med mindre dere vil spille minigolf, se parker og museumer - som også anbefales mens dere først er der) og brer seg deretter utover og det blir mer og mer boliger/kontorbygg.

Det er lurt å finne et hotell så nære Damplassen (Dam Square) som mulig, og så se derfra. Alt som er fra f.eks Rijksmuseum og innover er grei gåavstand til Red Light/Handlegate (Kalverstraat og Nieuwendijk er der du finner alt av butikker som her hjemme - typ HM og Jack & Jones + masse annet. Du har også et svært 5-etasjers shopping-senter på Damplassen som heter de Bijenkorf)/Coffee Shops. Utenfor der så er det bare å hoppe i en taxi - koster dere maks 10-20 euro for mindre turer rundt i sentrum.

Om dere ikke er kresne på det kan dere jo bare sjekke inn på hostel? Gjort det før og fungerer utmerket. Er forsåvidt bare å sjekke Yelp osv. for referanser fra folk som har bodd der før. Dere deler kanskje et rom med senger (mulig et toalett og), og har et "shared bathroom" med dusj. Det er mye billigere - og stol på meg, dere kommer ikke til å være så mye på rommet uansett. Det er bare for å drite, dusje og sove ut rusen, haha :-)

Av coffeshops er det mye bra å velge i - de fleste har desverre røykerommene sine i kjellere eller i etasjer over (byggene i Amster er relativt smale og sparsommelige når det kommer til plass). Det er også desverre få av de som har røykeplasser ute, og de som har, har da gjerne bare et par bord og noen stoler da plassen er liten. Til gjengjeld er det flere utesteder (gjerne mer musikk og bar-orienterte) som tillater gjestene å mekke/røyke - det er bare å spørre, alle er som regel veldig hyggelige å ha med å gjøre.

Blues Brothers og Dolphin (prøv Amsterdam Safran) vet jeg har god weed. Coffee Shops som Goa, Smokey's, Lost in Amsterdam etc. har god atmosfære og ser bra ut etter hva jeg husker. Og selvfølgelig god weed.

Ellers kan jeg ihvertfall tipse om Midgetgolf (Ja, du leste riktig), Amsterdam Museum, Sex og Weed-museumene, en rusletur på Red Light, pannekaker (ligger et ufattelig digg pancakehouse ved siden av Susies Saloon!!), en av de utallige biff-restaurantene. Det er mye å gjøre, man må egentlig bare tenke litt på hva man liker gjøre selv, og så google litt rundt på som skjer rundt det, er det retro-spill? Konserter? Gaming? Film? You name it, og kanskje du finner noe kult? Jeg sjekket bare randomly konserter før jeg dro og fant ut at Mobb Deep spilte

Ellers vil jeg bare si at Amsterdam er en veldig vakker og fin by, med mye mennesker og liv, så dere vil uansett ha en kjempefin tur. Det blir nok mye trasking rundt, så ta med gode sko og evt. gnagsårplaster (har fått kraftig lære av å ikke ha med det selv :-P).

God tur!
Når det gjelder coffee shops vil jeg anbefale Dolphins jeg også. Lun og koselig kjeller med store deilige sofaer. Her er det også lov til å røyke tobakk inne - noe det ikke er de aller fleste coffee shops. Weeden her er helt grei, det virkelige høydepunktet er weed-muffinsene. Disse er både veldig gode på smak og de kicker ikke minst som bare det. Spis halvparten og vent i 45 minutter før du eventuelt spiser resten var beskjeden vi fikk. Jeg røyka en feit joint , åt halve muffinsen og klarte ikke å vente lenger enn 20 minutter til før jeg spiste opp resten. Endte i en fantastisk opplevelse med å gå rundt i Amsterdam i solskinnet noen timer. Men da kvelden kom var jeg helt utslått. 10 timer etter inntak var jeg fortsatt så stein at jeg lå og halvsov ubevegelig på et hostel-rom der det ble arrangert vorspiel med sikkert 20 deltagere og høy musikk Ellers anbefales coffee shopen Abraxas. Finnes flere av de, var bare på den ene. Fantastisk rolig og fin stemning, med alle forskjellige typer mennesker blant klientellet, alt fra middelaldrende mennesker til ungdomsgjenger. Bortsett fra coffee shops vil jeg også anbefale en tur på Stedelijk museum for moderne kunst som ligger ved Museumplein, om dere er litt interessert i sånt. Jeg spiste frokost og tok en mornings på den gigantiske plenen utenfor før jeg gikk inn. En fantastisk interessant, chill og ikke minst givende opplevelse.

Ellers så finner dere vel veien til Burger King på Leidseplein regner jeg med
Sist endret av Murdergoon; 26. juni 2014 kl. 01:56.
Ang coffee shops bruker jeg stort sett Barneys, green house, grey area og Amnesia.

Skal selv nedover i Juli, og da lurte jeg på om noen av dere har gode tips til cafeer og puber med uteplass? Ser også etter puber med livemusikk.

Om noen også har gode forslag til coffee shops som ikke er stappfulle av folk hele tiden er det også fint, da de jeg somregel bruker er fulle av folk og det ofte er vanskelig med bord til 4 personer. Skal sjekke ut dolphins som flere har nevnt her.