Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2239
Hei, hadde onkel på besøk for en stund siden og fikk et forelegg i posten med 2 punkter.

1 oppbevaring av 0,25 gram amfetamin

og

2 Nylig bruk.


Ringte politijuristen som har saken og fikk hun til å henlegge toeren, altså nylig bruk, og hun forandret oppbevaring til besittelse av 0,25 gram amfetamin. Boten på 3000 får jeg uansett. Men hva er forskjellen på besittelse og oppbevaring? Sånn i praksis? Har googlet, og det virker som om besittelse er "bedre" enn oppbevaring, men finner ikke ut hva som skiller de to i praksis? Noen som vet?
Oppbevaring er for selge eller nettopp oppbevare for andre, og besittelse er til eget bruk.
Ikke 100% sikker, men den forklaringen funker i mitt hode.
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
42 7
Kan tenke meg at "besittelse" betyr at du hadde det på deg, og "oppbevaring" at det lå i huset/leiligheten din. Rein synsing, men slik jeg tolker det.
Altså, står dette på wiki

"Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype."

http://no.wikipedia.org/wiki/Narkotikalovbrudd

Så i mitt hode har jeg gått fra oppbevaring (straffeloven) til besittelse (legemiddelloven). Men jeg blir ikke noe klokere på hva det utgjør i praksis?
Nå vet jeg ikke hvor mye som er en dose av Amf, men oppbevaring er vel hvis man har mer enn 1-2 brukerdoser av stoffet? Og besittelse er hvis man har 1-2 som man kan ta når det passer. Ingen jurister her inne som kan komme å oppklare?
Ja, det stemmer nok det som du sier der, men straffen, altså boten i begge tilfeller blir for meg 3000. Så er det noen andre forskjeller som jeg har oversett? Den ene går jo under legemiddelloven og den andre straffeloven. Men begge deler havner vel på vandelsattesten min? HØRES jo bedre ut å ha brutt legemiddelloven da i forhold til straffeloven
Enig med deg, besittelse kan bortforklares med at man har gjort noen feil i livet (såfremt det ikke har skjedd mange ganger). Oppbevaring høres mer alvorlig ut, og kan virke som om man har vært med i et organisert kriminelt miljø.