Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 11210
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Egentlig interesserer jeg meg ikke så altfor mye rundt legalisering av marijuana, men har nå lest litt rundt på forumet her, og har skjønt at det er minst like mange gode argumenter FOR som det er IMOT.

Fortalte litt om dette til en kompis på jobb, og han så seg enig i det jeg sa, men han hadde noen gode argumenter imot legalisering som jeg fant interessante.

For det første, så tok han opp dette med moralen rundt det hele. Hvordan det blir hvis alle begynner å røyke, og er høye hele tiden. Han trodde at dette ville endre samfunnet til det negative.

Han mente også at unge som røyker ikke ville funke, med tanke på selvkontroll hos unge osv. Er klar over at hvis marijuana skulle bli legalisert noen gang, så ville det bli strenge aldersgrenser og kontroller rundt dette, men det er jo ikke å fornekte at det hadde blitt mer vanlig hos de unge.

Til slutt, så sa jeg at mye dop-relatert kriminalitet kom til å bli borte. Han sa da at det er jo meget mulig, men det er ikke noen automatikk i dette. Folk smugler jo alkohol over grensene (dette er kanskje urelevant, men hvis marijuana noen gang skulle blir legalisert i Norge, så er det vel en stor sannsynlighet for at det har blitt det i andre steder i verden også. Derfor vil det vel også være billigere marijuana andre steder i verden, som langerne allikevel smugler med inn).

Er litt interessert i å høre deres meninger rundt dette, fordi jeg syns dette var gode argumenter som jeg ikke har sett komme fram i tidligere legaliseringsdiskusjoner på nFF.
Sist endret av Buddapower; 16. januar 2011 kl. 21:22. Grunn: skrivefeil, omformulering
Bare fordi de fleste p nFF er for legalisering så betyr ikke det at resten av norges unge befolkning syns det. De fleste syns fortsatt hasj er dumt og farlig. Tror ikke så mange flere hadde begynt å røyke.
Sikkert vært høyere forbruk første månedene, så gått tilbake til vanlig igjen. Det har ikke gått opp merkverdig i andre lang, så ser ikke hvorfor det skulle blitt så veldig mye annerledes i Norge.

Når det kommer til smugling så tror jeg mange fortsatt ville holdt seg til "butikkvaren" fremfor smulger weed. Med kontrollert butikkvare så er du sikker på potensen og kvaliteten. Ofrer en hundring ekstra for kvaliteten.
Sitat av Nath Vis innlegg
Når det kommer til smugling så tror jeg mange fortsatt ville holdt seg til "butikkvaren" fremfor smulger weed. Med kontrollert butikkvare så er du sikker på potensen og kvaliteten. Ofrer en hundring ekstra for kvaliteten.
Vis hele sitatet...
Ja enig, på samme måte som de fleste foretrekker vinmonopolet framfor hjemmebrent.
Eneste jeg har hørt hittil er at; en har enn viss prosent sjanse for at psykiske lidelser ligger latent, også har man etter det, en viss prosent sjanse for og få en dårlig opplevelse under rusen, også tar man tyngre rusmiddler for og bøte på det, også bruker man resten av livet sitt på instutisjon sammen med 50 andre alkoholikere

Selv liker jeg å ta en blås 2-3 ganger i måneden og krysser fingrene for at det ikke ligger noen form for sykdom latent i min kropp!
Sist endret av Podcastern; 16. januar 2011 kl. 21:39.
Det finnes argumenter mot legalisering, men du må se på alle ulempene et forbud har, både for brukerne og samfunnet. Poenget er jo at dagens system ikke fungerer. Som jeg skrev i en annen tråd:

Det er fullt mulig å ha et støtteapparat for dem som får problemer uten at man trenger å rettsforfølge dem i tillegg. Hva får en misbruker ut av å bli kriminalisert? Det bidrar bare til å trykke dem enda lenger ned og til en ytterligere distansering fra samfunnet som er vanskelig å hente seg inn igjen fra. Og hva med alle som bruker dette rusmiddelet uten problemer? Hvorfor skal handlinger som ikke går ut over noen andre være forbudt? Hva godt kan det komme ut av at en fullt fungerende person skal straffes? Dette siste er dog ikke nødvendigvis argumenter man kan ta med seg ut i en samfunnsdebatt i form av å presentere en løsning for å omvende tilhengere av dagens politikk, men kan være noe å tenke på på egenhånd for hver enkelt.

Man kan også se utover individnivå og se på belastningene dette forbudet har på samfunnet. Store ressurser som kunne vært brukt på andre ting, som for eksempel å hjelpe dem med problemer, brukes for å straffe brukerne og dem som står bak i det kriminelle markedet. Vet du hvem som er sterkt imot en legalisering? De som driver ulovlig omsetning av rusmidler, på alle nivåer. Det er enormt mye penger i det, så det vil aldri lykkes å få en slutt på denne virksomheten så lenge de ikke har konkurranse. Hvis kontrollert salg hadde vært lovlig, som f.eks. med alkohol, ville man tatt ifra en stor del av inntekten til disse ulovlige systemene, som derfor ville blitt sterkt svekket. Ja, alkohol er fortsatt i omløp på det ulovlige markedet, men sterkt begrenset da mange foretrekker lovlige, sikre kanaler. Kvalitetssikring ville også vært mulig, og farer forbundet med urenhetene som befinner seg i rusmidlene på det kriminelle markedet ville forsvunnet. Skader som følge av de toksiske effektene til disse utblandingsstoffene og overdoser på grunn av usikkerhet rundt faktisk stoffmengde ville blitt eliminert.

Dette er argumenter som er tatt opp tusenvis av ganger her på forumet.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av Afasar Vis innlegg
Det finnes argumenter mot legalisering, men du må se på alle ulempene et forbud har, både for brukerne og samfunnet. Poenget er jo at dagens system ikke fungerer. Som jeg skrev i en annen tråd:

Det er fullt mulig å ha et støtteapparat for dem som får problemer uten at man trenger å rettsforfølge dem i tillegg. Hva får en misbruker ut av å bli kriminalisert? Det bidrar bare til å trykke dem enda lenger ned og til en ytterligere distansering fra samfunnet som er vanskelig å hente seg inn igjen fra. Og hva med alle som bruker dette rusmiddelet uten problemer? Hvorfor skal handlinger som ikke går ut over noen andre være forbudt? Hva godt kan det komme ut av at en fullt fungerende person skal straffes? Dette siste er dog ikke nødvendigvis argumenter man kan ta med seg ut i en samfunnsdebatt i form av å presentere en løsning for å omvende tilhengere av dagens politikk, men kan være noe å tenke på på egenhånd for hver enkelt.

Man kan også se utover individnivå og se på belastningene dette forbudet har på samfunnet. Store ressurser som kunne vært brukt på andre ting, som for eksempel å hjelpe dem med problemer, brukes for å straffe brukerne og dem som står bak i det kriminelle markedet. Vet du hvem som er sterkt imot en legalisering? De som driver ulovlig omsetning av rusmidler, på alle nivåer. Det er enormt mye penger i det, så det vil aldri lykkes å få en slutt på denne virksomheten så lenge de ikke har konkurranse. Hvis kontrollert salg hadde vært lovlig, som f.eks. med alkohol, ville man tatt ifra en stor del av inntekten til disse ulovlige systemene, som derfor ville blitt sterkt svekket. Ja, alkohol er fortsatt i omløp på det ulovlige markedet, men sterkt begrenset da mange foretrekker lovlige, sikre kanaler. Kvalitetssikring ville også vært mulig, og farer forbundet med urenhetene som befinner seg i rusmidlene på det kriminelle markedet ville forsvunnet. Skader som følge av de toksiske effektene til disse utblandingsstoffene og overdoser på grunn av usikkerhet rundt faktisk stoffmengde ville blitt eliminert.

Dette er argumenter som er tatt opp tusenvis av ganger her på forumet.
Vis hele sitatet...
Veldig gode argumenter dette, indeed. Kan bare nevne at jeg stiller meg helt nøytral til denne diskusjonen. Men har du noe å komme med til de to andre?

For det første, så tok han opp dette med moralen rundt det hele. Hvordan det blir hvis alle begynner å røyke, og er høye hele tiden. Han trodde at dette ville endre samfunnet til det negative.

Han mente også at unge som røyker ikke ville funke, med tanke på selvkontroll hos unge osv. Er klar over at hvis marijuana skulle bli legalisert noen gang, så ville det bli strenge aldersgrenser og kontroller rundt dette, men det er jo ikke å fornekte at det hadde blitt mer vanlig hos de unge.
Vis hele sitatet...
Det er så dumt å høre på argumenter som "da begynner alle å røyke", som om befolkningen er en saueflokk som tror at nå er det plutselig ufarlig siden det er lovlig. Jævlig undervurdering spør du meg. De aller fleste i dag er godt informert og har sine egne holdninger til dette. Ingen jeg kjenner i dag som ikke røyker, som ville begynt å røyke hasj bare fordi det skulle blitt lovlig.
Sist endret av Don Veto; 16. januar 2011 kl. 22:25.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
For det første, så tok han opp dette med moralen rundt det hele. Hvordan det blir hvis alle begynner å røyke, og er høye hele tiden. Han trodde at dette ville endre samfunnet til det negative.
Vis hele sitatet...
Det er ingen ting som tilsier at "alle" skulle begynne å røyke cannabis hele tiden, selv om det skulle bli legalisert.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Han mente også at unge som røyker ikke ville funke, med tanke på selvkontroll hos unge osv. Er klar over at hvis marijuana skulle bli legalisert noen gang, så ville det bli strenge aldersgrenser og kontroller rundt dette, men det er jo ikke å fornekte at det hadde blitt mer vanlig hos de unge.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil økt kontroll på salget føre til økt bruk hos unge?
Hadde en vist fakta om faremomentene og om rusen til cannabis og utøvd litt common sense, så vil man se at de argumentene der er helt bak mål. Du må nok iallefall omformulere deg om de argumentene skal i det hele tatt kunne kalles skikkelige argumenter.

Han snakker at folk ville begynne å røyke hele tiden moralen til folk vil bli nedgradert om en legaliserer cannabis? Og moralen våres synker jo ikke ned i rennesteinen når en drikker alkohol? Og på hvilket grunnlag kan han si at folk ville røyke det hele tiden? Han generaliserer alle cannabisnytere som stonere.

Det eneste argumentet som har en viss grad av gyldighet er at mindreårige vil få lettere tilgang. De fleste mindreårige vet ikke hvem man kan få kjøpt varene sine ifra. Men sett på en annen side ville de mindreårige fått cannabisen fra en sikker kilde dersom cannabis ble markedsført. Og ikke en lumsk dealer. Uansett så hadde jeg vert mer trygg dersom unge hadde røykt lovlig cannabis og sett en film enn om de drakk seg drita og drev og ranglet nede i byen.

Smugler argumentet holder rett og slett ikke mål den heller. En dekriminalisering ville uansett satt store kjepper i hjulene til de organiserte kriminelle og de ville mistet mye av sin makt. Folk ville i hovedsak handlet hos seriøse forhandlere. Akuratt som med alkohol.

Selv føler jeg det er kvalmenes liten moral i å kjeppjage en person som besitter cannabis for sitt eget forbruk. Om ikke det er lav moral så vet ikke jeg.
Sist endret av Psytrip; 16. januar 2011 kl. 22:43.
[quote=Buddapower;1967609
For det første, så tok han opp dette med moralen rundt det hele. Hvordan det blir hvis alle begynner å røyke, og er høye hele tiden. Han trodde at dette ville endre samfunnet til det negative.
[/QUOTE]

Synes det blir feil å argumentere hva som er moralsk eller ikke.
@Afasar: Av ren interesse, kan du nevne et godt argument mot legalisering? Jeg har lett forgjeves.
Enda et rusmiddel på markedet kan jo muligens gi litt feil signaler hvis dere skjønner. Det vil jo på mange måter si at cannabis er greit å røyke, selvom det kan medføre psykiske lidelser. Jeg vetikke helt, legalisert eller ikke, jeg røyker min slant uansett
Selv synes jeg det er rart at Alkohol er legalisert og cannabis ikke er det. Føler selv at jeg har MYE mindre kontroll på hva jeg gjør å sier når jeg er beruset på alkoholl enn cannabis.

OT så hadde jeg egentlig ikke hatt noe imot om det ble legalisert for å si det sånn :P
Sitat av EoT Vis innlegg
@Afasar: Av ren interesse, kan du nevne et godt argument mot legalisering? Jeg har lett forgjeves.
Vis hele sitatet...
Det enste jeg ser som kunne ha vært relevant, må være det med at "vi trenger ikke flere rusmidler." Jeg ser lett for meg at den typiske nordmann som skulle begynne med hasj ofte ville mixa med alkohol til uheldig effekt (her sier jeg ikke at ALLE ville begynt med hasj, heller ikke mange, men at noen ville kommet til å gjøre det). Argumentet holder også bare for en viss del av befolkningen, gjerne miljøer der det er tøft å drikke mest mulig.

Dette er et faremoment, men er ikke egentlig et godt argument mot cannabis i seg selv, heller en tankevekker for at vi burde gjøre noe med holdninger til alkohol og/eller rusmidler generelt. Fornuftig bruk og slikt.
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Det enste jeg ser som kunne ha vært relevant, må være det med at "vi trenger ikke flere rusmidler." Jeg ser lett for meg at den typiske nordmann som skulle begynne med hasj ofte ville mixa med alkohol til uheldig effekt (her sier jeg ikke at ALLE ville begynt med hasj, heller ikke mange, men at noen ville kommet til å gjøre det). Argumentet holder også bare for en viss del av befolkningen, gjerne miljøer der det er tøft å drikke mest mulig.

Dette er et faremoment, men er ikke egentlig et godt argument mot cannabis i seg selv, heller en tankevekker for at vi burde gjøre noe med holdninger til alkohol og/eller rusmidler generelt. Fornuftig bruk og slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det argument mister sin gyldighet når man tar det faktum at 1 million nordmenn har prøvd cannabis med i betraktning. Cannabis er her, enten vi liker det eller ikke, og et forbud hindrer ikke folk i å røyke, tvert i mot øker planten sin popularitet under illegal status.
Et av hovedargumentene mot legalisering kan vel sies å være at vi mennesker ikke er ansvarlige nok til å håndtere narkotika.

Med tilgang til god og riktig informasjon så mener jeg at de fleste det. Problemet er at folk er mer opptatt av følelser enn fakta.
Man burde heller jobbe forebyggende ved å fokusere på kritisk tankegang. Ved å pumpe ut skremselspropaganda (som ofte er feilinformasjon) og hysteriske følelsesutbrudd (personangrep/gråting/sinne osv) motiverer man til det motsatte.

I min drømmeverden klarer folk å sette egne grenser, samtidig som man ikke tråkker over andres.
Her er en liten sak som kanskje kan være et godt argument mot legalisering.

Spect scans av DR. Daniel AMEN
Altså bilder av en hjerne utsatt for langtidsbruk av marijuana.

http://www.amenclinics.com/brain-sci...nd-drug-abuse/

Selv bryr jeg meg katten om det er lovlig eller ikke, men jeg må tilføye at jeg synes det er skammelig å gjøre noen til kriminell for å røyke litt hasj.
Det du nevner, kjære trådstarter, er ikke fullverdige argumenter, men påstander.

En påstand blir for meg ganske fjollete å hendvise til, når en verken gir grunngivninger eller konkrete eksempler.

For det første; hvorfor vil det at "alle" hadde røyket hele tiden være en negativ ting?
Dette er verken noe som har vært forsket på, og forøvrig ikke finnes noen statistikk over.
Peace and Love var i det minste veldig utbredt på 60/70-tallet, når potten herjet for fult.

For å vise til noen av de andre "argumentene" til din venn, blir det også bare påstander å tro at unge ikke har selvkontroll til å ta egne valg. Jeg vet ikke med deg, men da jeg var ung, var jeg ikke veldig dum. Det blir som å komme med hersketeknikker, alder, kjønn, klasse osv. Man blir ikke nødvendigvis smartere med alderen heller.

Hvorfor skal folk smugle når man kan kjøpe det i butikken hjemme?
Det er ikke veldig ofte jeg stikker til Sverige for å handle billig røyk, vin eller sprit. Selvfølgelig gunstig når man først er i landet, men. Come on.. Du sparer penger på svindyr bensin med å holde deg hjemme.

Har forøvrig enda ikke hørt noen gode argumenter MOT legalisering.
Bring it on!
Sist endret av kn^tte; 17. januar 2011 kl. 04:54.
Hvorfor poster alle argumenter for å oppheve forbudet da trådstarter spør om det stikk motsatte? o.O
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvorfor poster alle argumenter for å oppheve forbudet da trådstarter spør om det stikk motsatte? o.O
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke fins noen gode argumenter mot ?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det du nevner, kjære trådstarter, er ikke fullverdige argumenter, men påstander.
Vis hele sitatet...
Argumenter/påstander, whatever. Jeg ba dere ganske enkelt svare for det min venn hadde å si, og det syns jeg dere har gjort ganske bra


Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hvorfor skal folk smugle når man kan kjøpe det i butikken hjemme?
Det er ikke veldig ofte jeg stikker til Sverige for å handle billig røyk, vin eller sprit. Selvfølgelig gunstig når man først er i landet, men. Come on.. Du sparer penger på svindyr bensin med å holde deg hjemme.
Vis hele sitatet...
Offtopic her nå, men du kan vel ikke seriøst mene at en tur over grensa ikke lønner seg?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Argumenter/påstander, whatever. Jeg ba dere ganske enkelt svare for det min venn hadde å si, og det syns jeg dere har gjort ganske bra




Offtopic her nå, men du kan vel ikke seriøst mene at en tur over grensa ikke lønner seg?
Vis hele sitatet...
Da får vi være mot legalisering i Sverige.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Offtopic her nå, men du kan vel ikke seriøst mene at en tur over grensa ikke lønner seg?
Vis hele sitatet...
Det lønner seg å bruke pengene sine i utlandet fremfor her hjemme pga. vårt relativt høye prisnivå på alt av produkter. Men, så er det jo også klart at det kun er ett mindretall som tar "ukehandelen" på andre siden av grensa. De fleste av oss bor for langt unna eller har ikke tid. Dessuten så hadde det vel måtte bli en form for kvoter på innførsel av Cannabis dersom det ble legalisert.
Sist endret av caperno; 17. januar 2011 kl. 11:20.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
For det første, så tok han opp dette med moralen rundt det hele. Hvordan det blir hvis alle begynner å røyke, og er høye hele tiden. Han trodde at dette ville endre samfunnet til det negative.
Vis hele sitatet...
Moral? Ikke bland moral inn i dette.
Det er ingenting som tilsier at 'alle' ville gått rundt 'høye hele tiden'. Alkohol er lovlig, men folk går ikke rundt å er dritings til en hver tid.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Han mente også at unge som røyker ikke ville funke, med tanke på selvkontroll hos unge osv. Er klar over at hvis marijuana skulle bli legalisert noen gang, så ville det bli strenge aldersgrenser og kontroller rundt dette, men det er jo ikke å fornekte at det hadde blitt mer vanlig hos de unge.
Vis hele sitatet...
Som felix sa, hvorfor skulle økt kontroll føre til større bruk hos unge?

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Til slutt, så sa jeg at mye dop-relatert kriminalitet kom til å bli borte. Han sa da at det er jo meget mulig, men det er ikke noen automatikk i dette. Folk smugler jo alkohol over grensene (dette er kanskje urelevant, men hvis marijuana noen gang skulle blir legalisert i Norge, så er det vel en stor sannsynlighet for at det har blitt det i andre steder i verden også. Derfor vil det vel også være billigere marijuana andre steder i verden, som langerne allikevel smugler med inn).
Vis hele sitatet...
Målet er en nedgang i kriminalitet og å redusere det svarte ukontrollerte markedet, ikke total fjerning og et rusfritt samfunn (som i seg selv er et utrolig urealistisk mål).

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Er litt interessert i å høre deres meninger rundt dette, fordi jeg syns dette var gode argumenter som jeg ikke har sett komme fram i tidligere legaliseringsdiskusjoner på nFF.
Vis hele sitatet...
Jeg klikket inn på tråden i håp om å få servert et par gode argumenter imot legalisering, da jeg enda ikke har hørt et eneste et.. Jeg ble skuffet denne gangen også..
Sitat av Lilje Vis innlegg
Her er en liten sak som kanskje kan være et godt argument mot legalisering.

Spect scans av DR. Daniel AMEN
Altså bilder av en hjerne utsatt for langtidsbruk av marijuana.

http://www.amenclinics.com/brain-sci...nd-drug-abuse/

Selv bryr jeg meg katten om det er lovlig eller ikke, men jeg må tilføye at jeg synes det er skammelig å gjøre noen til kriminell for å røyke litt hasj.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor troverdig Dr. Amen er. Han spiller på følelser og drar mange konklusjoner uten forklaring. Ordbruken er også veldig suspekt.
Har han noe som er peer-reviewed?

http://www.quackwatch.com/06ResearchProjects/amen.html
http://www.quackwatch.com/06Research..._response.html
http://www.salon.com/life/mind_reade...12/daniel_amen
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
Som felix sa, hvorfor skulle økt kontroll føre til større bruk hos unge?
Vis hele sitatet...
Psytrid hadde et fint svar på dette:

Sitat av Psytrip Vis innlegg
Det eneste argumentet som har en viss grad av gyldighet er at mindreårige vil få lettere tilgang. De fleste mindreårige vet ikke hvem man kan få kjøpt varene sine ifra. Men sett på en annen side ville de mindreårige fått cannabisen fra en sikker kilde dersom cannabis ble markedsført. Og ikke en lumsk dealer. Uansett så hadde jeg vert mer trygg dersom unge hadde røykt lovlig cannabis og sett en film enn om de drakk seg drita og drev og ranglet nede i byen.
Vis hele sitatet...
Sitat av fetter Vis innlegg
Moral? Ikke bland moral inn i dette.
Det er ingenting som tilsier at 'alle' ville gått rundt 'høye hele tiden'. Alkohol er lovlig, men folk går ikke rundt å er dritings til en hver tid.
Vis hele sitatet...
Er det ikke moral/etikk som er hele sperren for en eventuell legalisering for marijuana? Når det er så mange gode argumenter som gagner en legalisering, og nesten ingen imot, så er det jo dette som 'tvinger' politikere og politi til å drive vranglære om stoffet, når det egentlig er den "etiske sperren" som gjør det umulig?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Psytrid hadde et fint svar på dette
Vis hele sitatet...
Nei. Psytrip har bare sagt seg enig i at det blir lettere tilgjengelig for unge, han har ikke forklart hvorfor det skulle bli det.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Er det ikke moral/etikk som er hele sperren for en eventuell legalisering for marijuana? Når det er så mange gode argumenter som gagner en legalisering, og nesten ingen imot, så er det jo dette som 'tvinger' politikere og politi til å drive vranglære om stoffet, når det egentlig er den "etiske sperren" som gjør det umulig?
Vis hele sitatet...
Selv om konservativ moral som er skylden i at en del nekter å innse fordelene med avkriminalisering/legalisering, betyr ikke dette at det er et gyldig eller godt argument.
Sist endret av felix_poker; 17. januar 2011 kl. 12:52.
Godt argument: for lite seriøs forskning på skadevirkningene over tid og ved tidlig debut/overdreven bruk.
Sitat av Mith Vis innlegg
Godt argument: for lite seriøs forskning på skadevirkningene over tid og ved tidlig debut/overdreven bruk.
Vis hele sitatet...
Må man ikke da også gjøre alt annet som er like skadelig eller like ukjent ulovlig?
Sitat av Mith Vis innlegg
Godt argument: for lite seriøs forskning på skadevirkningene over tid og ved tidlig debut/overdreven bruk.
Vis hele sitatet...
Tja, en avkriminalisering ville jo åpnet for mer slik forskning. Bruken og skadevirkningene er jo der uansett, forbud eller ikke forbud.
Dette er kanskje litt off-topic på en måte.

Men bare se på Amsterdam og hvordan de har utviklet sitt syn på Marijuana, ungdommer bryr seg langt ifra så mye som oss i norge på det. De tar seg kanskje en når dem vil akkurat som når vi drar ut på byen en lørdagskveld for å ta oss en øl.

Alt hadde vært så mye mer enklere med en eventuell coffeshop lov.
Sitat av Mith Vis innlegg
Godt argument: for lite seriøs forskning på skadevirkningene over tid og ved tidlig debut/overdreven bruk.
Vis hele sitatet...
USA har jobbet hardt i over 40 år med å bevise at marihuana er skadelig, det har blitt gjort massevis av bestillingsforskning og lite har vært å oppdrive. Det meste har vært pseudovitenskap og resultater som bevisst har blitt manipulert fram. At denne kampen har høstet så lite frukter sier meg at vi har lite å frykte. Det er klart folk må bruke fornuften; hvis du trekker ned oppvarmet plantematerie og karbonmonoksid i lungene er ikke dette kjempemessig, i alle fall ikke over lengre tid. Dette løses med edibles og vaporisering.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Tja, en avkriminalisering ville jo åpnet for mer slik forskning. Bruken og skadevirkningene er jo der uansett, forbud eller ikke forbud.
Vis hele sitatet...
Tja, men man kan nesten ikke tillate salg av rusmidler som man ikke kjenner skadeomfanget av. Hvordan skal man isåfall gå fram med merking, klassifisering og varedeklarasjon? På samme måte som snus? Jeg syns ikke det er nok i denne sammenhengen, med tanke på hvor ødelagt man kan bli av overdrevent cannabisbruk.
Det blir også vanskelig å utforme ett lovverk når man ikke vet hvor skadelig bruken er blant feks tenåringer. Man må nesten ha forskning som støtter opp om lovene man lager, hvis ikke så snur man jo bare situasjonen på hodet.
Sist endret av Mith; 17. januar 2011 kl. 13:22.
Sitat av Mith Vis innlegg
Tja, men man kan nesten ikke tillate salg av rusmidler som man ikke kjenner skadeomfanget av. Hvordan skal man isåfall gå fram med merking, klassifisering og varedeklarasjon? På samme måte som snus? Jeg syns ikke det er nok i denne sammenhengen, med tanke på hvor ødelagt man kan bli av overdrevent cannabisbruk.
Det blir også vanskelig å utforme ett lovverk når man ikke vet hvor skadelig bruken er blant feks tenåringer. Man må nesten ha forskning som støtter opp om lovene man lager, hvis ikke så snur man jo bare situasjonen på hodet.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at stoffet allerede brukes per i dag. En avkriminaliseing ville fremmet et behov for forskningen du nevner. Så lenge det er forbudt "trenger" man ikke forske på det og det kan være vanskelig å få lov.
Sitat av Mith Vis innlegg
Tja, men man kan nesten ikke tillate salg av rusmidler som man ikke kjenner skadeomfanget av. Hvordan skal man isåfall gå fram med merking, klassifisering og varedeklarasjon? På samme måte som snus? Jeg syns ikke det er nok i denne sammenhengen, med tanke på hvor ødelagt man kan bli av overdrevent cannabisbruk.
Det blir også vanskelig å utforme ett lovverk når man ikke vet hvor skadelig bruken er blant feks tenåringer. Man må nesten ha forskning som støtter opp om lovene man lager, hvis ikke så snur man jo bare situasjonen på hodet.
Vis hele sitatet...
Igjen... for å ikke ha hykleriske lover, skal man gjøre alt som har et potensielt ukjent skadeomfang ulovlig?
Loven burde strengt tatt ikke erstatte foreldrerollen den dagen man blir 18 år gammel.
Negative effekter av rusmiddelet, på enkeltperson eller samfunnet, er ikke gode argumenter mot en endring i politikken med mindre 1)forbudet effektivt begrenser/eliminerer bruken eller 2) bruken vil øke markant ved en eventuell avkriminalisering/legalisering. Jeg tror de fleste er enige om at dagens politikk ikke eliminerer bruk, og at den begrensende effekten er moderat. Tall fra andre land viser ikke en markant økning i bruk (og dermed skadevirkninger) ved en avkriminalisring/legalisering.

Gode argumenter mot en slik endring i politikken må være negative aspekter som oppstår ved en slik endring, men som forbudet hindrer eller begrenser.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Poenget mitt er at stoffet allerede brukes per i dag. En avkriminaliseing ville fremmet et behov for forskningen du nevner. Så lenge det er forbudt "trenger" man ikke forske på det og det kan være vanskelig å få lov.
Vis hele sitatet...
Ja, men at ett stoff brukes er vel neppe noe argument for å tillate bruken, spesielt ikke hvis bruken betyr at man fortsatt må kjøpe stoffet sitt hos dealere som igjen støtter opp organisert kriminalitet, både i inn og utland.
Skal man få gro hjemme eller kjøpe "merkevarer" på polet så er det snakk om legalisering og ikke en avkriminalisering, som igjen krever forskrifter og regler på lik linje med alkohol, noe som igjen krever forskning på området.

Jeg tror derfor veien til legalisering går gjennom nettopp forskning. Man trenger kanskje ikke den forskningen akkurat nå, men det er jo denne forskningen bla. Storberget etterlyser når han sier at dette er en diskusjon for akademikerne. Så jeg tror ikke vi får noe gjennomslag før vi har noen studier å vise til, for jeg er helt sikker på at det finnes en del bieffekter man bør gjøre rede for.
Jeg er vel i utgangspunktet for en legalisering selv, til tross for at jeg ikke benytter meg av stoffet. Det være sagt hadde også jeg gledelig velkommet bedre forskning på området. Sannsynligvis er det ikke som mange sier, at alle går rundt og er konstant høye - men det vil være naivt å tro at brukermassen ikke økes betraktlig. Da tenker jeg spesielt på ungdom og menn under 25 år. Jeg vet om flere personer som har missbrukt dette stoffet i løpet av ungdomstiden, og således kommet skjevt ut i skolegangen og andre sosiale aktiviteter. Jeg kjenner faktisk ingen som har missbrukt alkohol på den måten.

Fair enough, det har kanskje ikke like mange potensielle skadevirkning, men man bør i alle fall ha dokumentert og god forskning på at et høyt konsum under ungdomstiden ikke fører til varige og ytterlig skadelige problemer.

Ettersom jeg vet at mange kommer til å si at bruken ikke kommer til å gå spesielt opp blant unge; jeg krever gode kilder. Det samme gjelder egentlig kontrolleringen av dette - hvorfor mener dere at dette skal fungere så ekstremt mye bedre enn alkohol? Jeg mener, alle 14-åringer får enkelt tak i alkohol, på hvilke måte kan dere forsvare utsagnet om at strenge kontroller hjelper i særlig grad?

Skulle det mot formodning vise seg at dere har rett, og at disse kontrollene fungerer eksemplarisk; så betyr det nødvendigvis at det svarte markedet fortsatt vil eksistere - ettersom ungdom ikke får tilgang andre plasser. Og i så måte dra de unge brukerne ned i gjørma og rusmiljøene på samme måte som det fungerer den dag i dag. Eller hopper dere helt over den problemstillingen?

Som sagt, jeg lener for en legalisering, men jeg tror ikke den er så problemfri som dere tegner den.
Sitat av causa Vis innlegg
Igjen... for å ikke ha hykleriske lover, skal man gjøre alt som har et potensielt ukjent skadeomfang ulovlig?
Loven burde strengt tatt ikke erstatte foreldrerollen den dagen man blir 18 år gammel.
Vis hele sitatet...
Vel, de fleste varer man får kjøpt lovlig har faktisk en eller annen form for godkjenning så jeg ser ikke helt poenget ditt.
Sitat av causa Vis innlegg
Igjen... for å ikke ha hykleriske lover, skal man gjøre alt som har et potensielt ukjent skadeomfang ulovlig?
Loven burde strengt tatt ikke erstatte foreldrerollen den dagen man blir 18 år gammel.
Vis hele sitatet...
Staten er hyklerisk allerede når det gjelder rusmidler, og vil alltid være det på samtlige punkter
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, men at ett stoff brukes er vel neppe noe argument for å tillate bruken, spesielt ikke hvis bruken betyr at man fortsatt må kjøpe stoffet sitt hos dealere som igjen støtter opp organisert kriminalitet, både i inn og utland.
Vis hele sitatet...
Så lenge det at man tillater bruken fører til frigjøring av ressurser for å komme det svarte markedet til livs, samt gjør behandling av avhengige lettere vil jeg påstå at det er et godt valg. Det at det brukes er ikke i seg selv noe argument for å tillate det, men man kan heller ikke snakke som om forbudet i dag fungerer 100% og at om man tillater bruken vil skadeomfanget derfor eksplodere.
Sitat av Mith Vis innlegg
Skal man få gro hjemme eller kjøpe "merkevarer" på polet så er det snakk om legalisering og ikke en avkriminalisering, som igjen krever forskrifter og regler på lik linje med alkohol, noe som igjen krever forskning på området.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt klart av den oppfatning at legalisering er bedre enn avkriminalisering. Jeg stiller meg spørrende til om vi må ha mer forskning for å kunne selge f. eks. cannabis. Per i dag selges det mange legemidler, nytelsesmidler og matvarer som er forsket langt mindre på enn cannabis, eller som etter all sansynlighet er mer skadelige.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tror derfor veien til legalisering går gjennom nettopp forskning. Man trenger kanskje ikke den forskningen akkurat nå, men det er jo denne forskningen bla. Storberget etterlyser når han sier at dette er en diskusjon for akademikerne. Så jeg tror ikke vi får noe gjennomslag før vi har noen studier å vise til, for jeg er helt sikker på at det finnes en del bieffekter man bør gjøre rede for.
Vis hele sitatet...
Det finnes jo en hel del forskning på cannabis allerede. Jeg kan ikke se for meg at en eventuell leglisering skulle strande på grund av at man ikke hadde nok konkrete ting å skrive på advarselen på cannabis-pakken.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Som sagt, jeg lener for en legalisering, men jeg tror ikke den er så problemfri som dere tegner den.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, og tror heller ikke at en legalisering vil føre til at alle rusmiddelralterte problemer ville forsvinne som dugg for solen. Jeeg tror i midlertid på harm reduction, og legalisering er et av de mest banebrytende efektive harm reduction tiltakene jeg kan komme på.
Sist endret av felix_poker; 17. januar 2011 kl. 13:55.
Argumentere mot legalisering? Det er vanskelig det.

Skal vi se. Unnskyld min ironiske retorikk.

Etnisk rensing. Fattige, desperate og narkomane forsvinner i kortere og lengre perioder. Ikke akkurat gunstig når 17-åringer får livet sitt ødelagt eller en arbeider med mye ansvar må ta ferie, men noen kortsiktige gevinster er det vel. Familien får en pause og venna blir ikke påvirka mens han er i fengsel. Det blir selvfølgelig fengselfuglen som fikk et opphold på krimskolen. At litt ferie for en familie som ikke har gjort jobben sin skal være verdt det å skape kriminelle på statens regning kan jeg ikke forstå.

Symbolkraft. Stempler brukere som grunnleggende dårlige mennnesker og det får streitinger til å sky dem som pesten. Det er bra for en konservativ stat som søker et konfliktløst samfunn med noen syndebukker å plage når det offentlige presset blir for stort. Ikke min våte drøm, akkurat, men jeg ser det kan være en fordel.

Kunst. Når det er de folka som i utgangspunktet ikke respekterer lovene i dette landet som doper seg, så får man nødvendigvis en hel haug av revolusjonære med litt bagasje. Sier ikke at kunsten automatisk blir bedre, men mangfoldet og driven bak helheten blir større. Den personlige kampen mot strømmen blir bedre bevart. Sjekk Pushwagner, Wergeland, Ambjørnsen, Joachim & Christopher Nielsen og Bjørneboe. Og hvis det var noen tvil, alkohol Er dop. Forresten, et lite fakta på sida; det var i 1880-åra det var høyeste målte alkoholkonsum i Norges historie.

Kultur. Folk som aldri har rørt noenting kan gosse seg skikkelig og briljere i glansen av et helsemessig moralsk liv. Mer enn de kunne ha gjort hvis alt var legalisert og vi så at respekterte musikere og andre sto fram i media med hasjrøykinga si. Da var plutselig ikke den skadefroe pappaen så høy i hatten lenger. "Røyker du hasj, så kaster du vekk livet ditt!" Heh, det er første erklæringa i mange psykologtimer skulle jeg tro.
La meg bare presisere at jeg spiller djevelens advokat i denne tråden.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så lenge det at man tillater bruken fører til frigjøring av ressurser for å komme det svarte markedet til livs, samt gjør behandling av avhengige lettere vil jeg påstå at det er et godt valg. Det at det brukes er ikke i seg selv noe argument for å tillate det, men man kan heller ikke snakke som om forbudet i dag fungerer 100% og at om man tillater bruken vil skadeomfanget derfor eksplodere.
Vis hele sitatet...
Neida, men man trenger ikke avkriminalisere noe for å behandle folk med respekt og gi de den hjelpen de fortjener. Jeg tror heller ikke skadeomfanget eller bruker kommer til å øke drastisk, ref. Nederland, Portugal, Spania.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er helt klart av den oppfatning at legalisering er bedre enn avkriminalisering. Jeg stiller meg spørrende til om vi må ha mer forskning for å kunne selge f. eks. cannabis. Per i dag selges det mange legemidler, nytelsesmidler og matvarer som er forsket langt mindre på enn cannabis, eller som etter all sansynlighet er mer skadelige.
Vis hele sitatet...
Joda, men igjen så vil jeg kunne gå til legen min å høre om bivirkningene, skadeomfanget ved bruk kombiner med andre legemidler/rusmidler osv. Jeg tviler på at noen vil stå som ansvarlig for et legaliseringsekspriment uten å kunne svare på en del av disse spørsmålene. Hvem vet hvilken effekt cannabis kan ha kombinert med feks. ADHD og ritalin? Det er massevis av slike scenarioer jeg gjerne vil at legestanden skal kunne svare på før man går inn for å legaliserer ett nytt rusmiddel.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det finnes jo en hel del forskning på cannabis allerede. Jeg kan ikke se for meg at en eventuell leglisering skulle strande på grund av at man ikke hadde nok konkrete ting å skrive på advarselen på cannabis-pakken.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke ene og alene, men som sagt så tror jeg ikke kompetansen hos legestanden er helt up to date, noe som sikkert kan spores med at det er ulovlig å bruke og derfor forsket lite på.
Sitat av Mith Vis innlegg
La meg bare presisere at jeg spiller djevelens advokat i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Du spiller rollen godt, og det er en viktig rolle. Ellers ender man raskt i en hippie-sirkelrunk uten sidestykke
Sitat av Mith Vis innlegg
Neida, men man trenger ikke avkriminalisere noe for å behandle folk med respekt og gi de den hjelpen de fortjener.
Vis hele sitatet...
Mange som jobber med rusmisbrukere etterlyser avkriminlisering for å bedre kunne gjøre jobben sin. Ta bare et eksempel fra i sommer, der politiet nektet oppsøkende tjenester å dele ut rent brukerutstyr til tunge narkomane. Dette er kanskje ikke direkte overført til cannabis, men så er jeg også av den oppftning at cannabis bare er en liten del av denne debatten.
Sitat av Mith Vis innlegg
Joda, men igjen så vil jeg kunne gå til legen min å høre om bivirkningene, skadeomfanget ved bruk kombiner med andre legemidler/rusmidler osv.
Vis hele sitatet...
Du kan spørre så mye du vil og legen din svarer nok villig vekk. Det betyr imidlertid ikke at forskningen han baserer seg på er spesielt omfattende eller oppdatert.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvem vet hvilken effekt cannabis kan ha kombinert med feks. ADHD og ritalin?
Vis hele sitatet...
Det er forsket en del på cannabis og ADHD. Jeg fant også noe om cannabis om metylfenidat, men det var sparsomlig. Det er jo imidlertid slett ikke slik at man vet om alle interaksjoner og bivirkninger for alle legemidler på markedet. Selvfølgelig bør man vite mest mulig, og jeg er ingen tilhenger av å slippe legemidler på markedet før man vet mest mulig om dem, men i legalisringsspørsmålet er det så mye å hente at jeg mener det er verdt risikoen. Forskningen burde imidlertid gjenopptas umiddelbart. Dette særlig da stoffet/stoffene brukes i såpass stor utstrekning, på tross av forbudet.

Kanskje det er en bedre ide enn å henge opp plakater for legalisering? Stifte et fond som skal brukes til forskning på nnabis (der det skorter).
Sitat av Restyle Vis innlegg
Sannsynligvis er det ikke som mange sier, at alle går rundt og er konstant høye - men det vil være naivt å tro at brukermassen ikke økes betraktlig. Da tenker jeg spesielt på ungdom og menn under 25 år. Jeg vet om flere personer som har missbrukt dette stoffet i løpet av ungdomstiden, og således kommet skjevt ut i skolegangen og andre sosiale aktiviteter. Jeg kjenner faktisk ingen som har missbrukt alkohol på den måten.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det i aldersgruppen 18(20)-25 år blir økt bruk, men i kombinasjon med økte skatteinntekter til forebygging og behandling, samt bedre kontroll over bruk både på et generelt basis og per person, tror jeg de positive konsekvensene av en legalisering overgår de negative.

At du ikke kjenner noen som har latt alkohol gå utover skolen eller oppveksten er jo bra, men det betyr ikke at det ikke skjer. Økt kontroll som følge av legalisering vil også føre til at det blir vanskeligere for unge i denne alderen å skaffe hasj..

Sitat av Restyle Vis innlegg
Fair enough, det har kanskje ikke like mange potensielle skadevirkning, men man bør i alle fall ha dokumentert og god forskning på at et høyt konsum under ungdomstiden ikke fører til varige og ytterlig skadelige problemer.
Vis hele sitatet...
Skadevirkningen er totalt uvesentlig, da det ikke er rusmiddelet vi argumenterer for, men lovgivningen vi argumenterer i mot. Det kan være så skadelig det bare vil, straffeforfølging er uansett ikke svaret.


Sitat av Restyle Vis innlegg
Ettersom jeg vet at mange kommer til å si at bruken ikke kommer til å gå spesielt opp blant unge; jeg krever gode kilder. Det samme gjelder egentlig kontrolleringen av dette - hvorfor mener dere at dette skal fungere så ekstremt mye bedre enn alkohol? Jeg mener, alle 14-åringer får enkelt tak i alkohol, på hvilke måte kan dere forsvare utsagnet om at strenge kontroller hjelper i særlig grad?
Vis hele sitatet...
Unge er en ting, mindreårige er noe annet. "Alle" fikk tak i øl på ungdomskolen, derimot fikk ikke alle like lett tak i sprit, og de gangen vi drakk sprit på den tiden var det ulovlig smuglersprit, eller stjålet fra et eller annet barskap.

Nå har vi et stort sett åpent marked hvor du ringer en kompis som kjenner en kar som ikke har noen aldersgrense. Bytter du ut det med hasj på polet blir du nødt til å kjenne en person over 20 for å få kjøpt hasj. Jeg tror også det er færre der ute som går med på å kjøpe hasj til mindreårige enn de som går med på å kjøpe sprit til mindreårige, sikkert pga. kultur osv. Atpåtil, om du allikevel skulle klare å få en eller annen til å kjøpe hasj til deg, så kan du i det minste være sikker på at det ikke gode rene varer, og at du ikke blir tilbudt å kjøpe litt speed i samme slengen.


Sitat av Restyle Vis innlegg
Skulle det mot formodning vise seg at dere har rett, og at disse kontrollene fungerer eksemplarisk; så betyr det nødvendigvis at det svarte markedet fortsatt vil eksistere - ettersom ungdom ikke får tilgang andre plasser. Og i så måte dra de unge brukerne ned i gjørma og rusmiljøene på samme måte som det fungerer den dag i dag. Eller hopper dere helt over den problemstillingen?
Vis hele sitatet...
Eksistere, ja, men kraftig redusert. Et rusmarked utelukkende for unge har jeg ingen tro på, da det ikke ligger noe penger i det i det hele tatt. Ingen dealer klarer å få endene til å møtes med en kundebase som kjøper en 0,5'er i måneden (satt på spissen)..

Sitat av Restyle Vis innlegg
Som sagt, jeg lener for en legalisering, men jeg tror ikke den er så problemfri som dere tegner den.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt det løser problemet. Hele argumentet for legalisering er skade-begrensning. Det er ingen som prøver å si at vi noen gang vil få en rusfri verden, kun at det å straffe forbrukere ikke har noen hensikt what so ever.

Sitat av Anda22 Vis innlegg
Flere ungdommer hadde begynt og røyke hasj om det blir legalisert, Og da er det ikke så veldig usansynelig at di fort går over til noe sterkere.
Vis hele sitatet...
Hva med å lese tråden før du kommer med et ubegrunnet liksom-argument?
Det er ikke selvsagt at flere ungdommer hadde begynt med hasj om det ble legalisert, og det er i den forstand ihvertfall ikke selvsagt at det fører til sterkere stoffer. Snarere tvert imot, da det ulovlige ukontrollerte markedet er hovedgrunnen til at det er så kort vei mellom cannabis og sterkere rusmidler.
Sist endret av fetter; 17. januar 2011 kl. 16:08.
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er mulig det i aldersgruppen 18(20)-25 år blir økt bruk, men i kombinasjon med økte skatteinntekter til forebygging og behandling, samt bedre kontroll over bruk både på et generelt basis og per person, tror jeg de positive konsekvensene av en legalisering overgår de negative.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes ikke det er urimelig å anta at også gruppene under 18 år vil bli berørt av en legalisering. Å legalisere et stoff er i mine øyne, i motsetning en avkriminalisering, å sende ut et signal om at dette er et stoff vi har kontroll over - og således kan forsvare at blir brukt av (alle) Ola Nordmann, vel viten om effekten av det. Slik er ikke ståa nå, ettersom vi faktisk ikke vet så mye om skadevirkninger som vi sannsynligvis burde gjøre.

Mange vil hevde at det er mange legemidler vi heller ikke vet dette om, noe som etter all sannsynlighet å dømme trolig er helt korrekt. Forskjellen er at disse stoffene ikke blir brukt til lek og nytelse, men til behandling av smerte, skader og psykiske lidelser. Som du kanskje da skjønner, er jeg absolutt for bruk av medisinsk marihuana.

Skadevirkningen er totalt uvesentlig, da det ikke er rusmiddelet vi argumenterer for, men lovgivningen vi argumenterer i mot. Det kan være så skadelig det bare vil, straffeforfølging er uansett ikke svaret.
Vis hele sitatet...
Nå åpnet jo tråden med en diskusjon rundt legalisering av marihuana, og i den sammenheng syntes jeg det blir tåpelig å systematisk forkaste mine argumenter fordi det egner seg best for å fremme din sak. Om vi ikke skal diskutere skadevirkninger ved legalisering er vi på to vidt forskjellige politiske ideologier og tankebaner. Hvis du ønsker å vinne frem med dette argumentet, må det være i kontekst med en hel-legalisering av alle rusmidler, og fjerner som sådan hele konseptet med resept-belagte legemidler og forslag som heroin på blå resept. Skulle man ta deg på ditt ord nå, ville det bety at vi skulle legalisere alle rusmidler, og i det tilfellet kan man vel like greit skrape ordet «resept». Men da er vi inne på en diskusjon rundt «frihet for å gjøre hva man vil med egen kropp», noe jeg ikke tror er hensiktsmessig i denne debatten, ettersom en slik lovgivning aldri vil kunne få oppslutning og slagkraft i nærmeste fremtid (ref: resten av landene i verden).

Nå har vi et stort sett åpent marked hvor du ringer en kompis som kjenner en kar som ikke har noen aldersgrense. Bytter du ut det med hasj på polet blir du nødt til å kjenne en person over 20 for å få kjøpt hasj. Jeg tror også det er færre der ute som går med på å kjøpe hasj til mindreårige enn de som går med på å kjøpe sprit til mindreårige, sikkert pga. kultur osv. Atpåtil, om du allikevel skulle klare å få en eller annen til å kjøpe hasj til deg, så kan du i det minste være sikker på at det ikke gode rene varer, og at du ikke blir tilbudt å kjøpe litt speed i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Du prøvde tidligere i innlegget ditt å sette meg på plass fordi jeg hevdet/mente at flere fikk problemer gjennom oppveksten som følge av hasj - da i tankebanen skolegang og sosiale aktiviteter; og da mener jeg det blir litt suspekt at du selv velger å bruke dette som dokumentasjon for å fremme ditt synspunkt: «Jeg tror også det er færre der ute som går med på å kjøpe hasj til mindreårige enn de som går med på å kjøpe sprit til mindreårige, sikkert pga. kultur osv». Jeg velger uansett å kontre med følgende påstand: Jeg tror det er lettere å kjøpe et lovlig rusmiddel til mindreårige, enn et ulovlig ett.

Eksistere, ja, men kraftig redusert. Et rusmarked utelukkende for unge har jeg ingen tro på, da det ikke ligger noe penger i det i det hele tatt. Ingen dealer klarer å få endene til å møtes med en kundebase som kjøper en 0,5'er i måneden (satt på spissen)..
Vis hele sitatet...
I denne omgang diskuterer vi legaliseringen av cannabis, ikke alle verdens rusmidler. Hvis du tror rusmiljøet blir borte av å legalisere ett av stoffene bør du tenkte deg om mer enn to ganger. Så lenge det finnes et marked vil det alltid finnes selgere. Trenger ikke se så veldig mye lengre enn til flere bygder i Norge.

Ingen har sagt det løser problemet. Hele argumentet for legalisering er skade-begrensning. Det er ingen som prøver å si at vi noen gang vil få en rusfri verden, kun at det å straffe forbrukere ikke har noen hensikt what so ever.
Vis hele sitatet...
Jeg er også av den oppfatning at rusmiddelpolitikken trenger en kraftig omorganisering og modernisering for å fungere i dagens samfunn, men at straff ikke har noen form for hensikt er å dra det litt langt, all den tid stoffet fortsatt er forbudt og bryter norsk lov. Det er rimelig mange som velger å holde seg unna stoffet nettopp fordi det er ulovlig. Så det har, enten du vil det eller ikke, en viss preventiv effekt.

Til slutt, jeg tar opp disse emnene fordi jeg mener det trengs - ikke fordi jeg nødvendigvis er imot legalisering. Jeg støtter legalisering som sådan, men jeg er samtidig kritisk til deler av den.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg syntes ikke det er urimelig å anta at også gruppene under 18 år vil bli berørt av en legalisering.
Vis hele sitatet...
Vi er jo uenige om hvordan de blir påvirket, ikke hvorvidt de blir påvirket i det hele tatt.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Å legalisere et stoff er i mine øyne, i motsetning en avkriminalisering, å sende ut et signal om at dette er et stoff vi har kontroll over - og således kan forsvare at blir brukt av (alle) Ola Nordmann, vel viten om effekten av det. Slik er ikke ståa nå, ettersom vi faktisk ikke vet så mye om skadevirkninger som vi sannsynligvis burde gjøre.
Vis hele sitatet...
Vel, ikke i mine øyne. At noe ikke fører til straff betyr ikke at det er rett å gjøre. Du snakker mye om skadevirkninger, og for å få det på plass hadde jeg ikke støttet straffeforfølgelse for bruk av cannabis uansett hvor skadelig det måtte bli bevist.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Mange vil hevde at det er mange legemidler vi heller ikke vet dette om, noe som etter all sannsynlighet å dømme trolig er helt korrekt. Forskjellen er at disse stoffene ikke blir brukt til lek og nytelse, men til behandling av smerte, skader og psykiske lidelser. Som du kanskje da skjønner, er jeg absolutt for bruk av medisinsk marihuana.
Vis hele sitatet...
Hva så? Poenget er ikke at jeg støtter eller oppfordrer til bruk av rusmidler, jeg bare mener at dagens rusmiddelpolitikk ikke løser noen ting, men snarere gjør situasjonen verre. Medisinsk cannabis er en helt annen debatt.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Nå åpnet jo tråden med en diskusjon rundt legalisering av marihuana, og i den sammenheng syntes jeg det blir tåpelig å systematisk forkaste mine argumenter fordi det egner seg best for å fremme din sak.
Vis hele sitatet...
Jeg forkaster ikke dine argumenter, jeg argumenterer imot. Er det galt av meg?

Sitat av Restyle Vis innlegg
Om vi ikke skal diskutere skadevirkninger ved legalisering er vi på to vidt forskjellige politiske ideologier og tankebaner. Hvis du ønsker å vinne frem med dette argumentet, må det være i kontekst med en hel-legalisering av alle rusmidler, og fjerner som sådan hele konseptet med resept-belagte legemidler og forslag som heroin på blå resept.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt jeg er for legalisering av alle rusmidler eller ikke har ingenting med saken å gjøre, argumentet mitt er like gyldig i denne diskusjonen. Og når det er sagt vil ikke legalisering av rusmidler "skrape" ordet resept, da det ikke er alle legemidler som er rusmidler. Det virker som du har misforstått meningen med resept.

Sitat av Restyle Vis innlegg
«Jeg tror også det er færre der ute som går med på å kjøpe hasj til mindreårige enn de som går med på å kjøpe sprit til mindreårige, sikkert pga. kultur osv». Jeg velger uansett å kontre med følgende påstand: Jeg tror det er lettere å kjøpe et lovlig rusmiddel til mindreårige, enn et ulovlig ett.
Vis hele sitatet...
Et ulovlig rusmiddel trenger du ikke noen andre til å kjøpe for deg.

Sitat av Restyle Vis innlegg
I denne omgang diskuterer vi legaliseringen av cannabis, ikke alle verdens rusmidler.
Vis hele sitatet...
Det er du som dro frem andre rusmidler.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis du tror rusmiljøet blir borte av å legalisere ett av stoffene bør du tenkte deg om mer enn to ganger. Så lenge det finnes et marked vil det alltid finnes selgere. Trenger ikke se så veldig mye lengre enn til flere bygder i Norge.
Vis hele sitatet...
Du begrunner ingenting, du bare konstanterer "fakta". Jeg tror det vil bli betraktelig begrenset, og med tanke på at alderen 18+ er den største målgruppen for rusmidler idag tror jeg ikke de få underårige som er igjen er et stort nok marked.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg er også av den oppfatning at rusmiddelpolitikken trenger en kraftig omorganisering og modernisering for å fungere i dagens samfunn, men at straff ikke har noen form for hensikt er å dra det litt langt, all den tid stoffet fortsatt er forbudt og bryter norsk lov. Det er rimelig mange som velger å holde seg unna stoffet nettopp fordi det er ulovlig. Så det har, enten du vil det eller ikke, en viss preventiv effekt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror personlig det er en relativt liten del av befolkningen som velger å ikke røyke av akkurat den grunnen, i forhold til hvor mange lovgivningen går unødvendig utover og hvor mye penger vi bruker på å forhindre bruk.
Sist endret av fetter; 17. januar 2011 kl. 20:12.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva så? Poenget er ikke at jeg støtter eller oppfordrer til bruk av rusmidler, jeg bare mener at dagens rusmiddelpolitikk ikke løser noen ting, men snarere gjør situasjonen verre. Medisinsk cannabis er en helt annen debatt.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg dro opp andre rusmidler var at du mente skadevirkningen var irrelevant. Hvis det var tilfellet, kunne like gjerne argumentene dine appellere til alle rusmidler. Hvis først alle rusmidler skulle kunne selges fritt, må det nødvendigvis være tanken bak at alle skal kunne putte i seg de stoffene de selv ønsker, og den ideologien. I så tilfelle burde dette gjelde alle legemidler, mao: ingen grunn til resept. Jeg kan forøvrig se at det var en dårlig sammenligning, men prinsippet er det samme.

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg forkaster ikke dine argumenter, jeg argumenterer imot. Er det galt av meg?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, det er flott Du forkastet store deler av poenget mitt, angående skadevirkninger og forskning på området, hvorav jeg mente det er en essensiell del av debatten. I en legaliseringsdebatt vil man aldri slippe unna dette spørsmålet. Ikke om man ønsker det legalisert, anyways.


Du begrunner ingenting, du bare konstanterer "fakta". Jeg tror det vil bli betraktelig begrenset, og med tanke på at alderen 18+ er den største målgruppen for rusmidler idag tror jeg ikke de få underårige som er igjen er et stort nok marked.
Vis hele sitatet...
Du fremstiller det som om man kan telle antall 16-18åringer som røyker marihuana på én hånd, det er absolutt ikke tilfellet.

Jeg tror personlig det er en relativt liten del av befolkningen som velger å ikke røyke av akkurat den grunnen, i forhold til hvor mange lovgivningen går unødvendig utover og hvor mye penger vi bruker på å forhindre bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en god del som velger å ikke røyke, eller ikke har vurdert det fordi det er ulovlig. Der får vi bare være uenige inntil motsatt er bevist.

Ellers er jeg enig i mye av det du (dere) sier, og man har absolutt mye å tjene på en legalisering - jeg ville simpelthen peke på områder jeg mener ikke nødvendigvis er fullt så gunstig som dere skal ha det til. Det er en grunn til at de aller fleste land har forbudt det - og det er ikke fordi forskningen rundt det er klinkende klar eller fordi det er uten bivirkninger Men ja, per idag er det helt sikkert den beste løsningen, men som sagt, jeg vil gjerne ha noe mer forskning på det.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Fordi det ikke fins noen gode argumenter mot ?
Vis hele sitatet...
Hasj har med andre ord ingen skadevirkninger og ingen negative sider whatsoever? Yeah..