Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 743
hei har en ups med 4stk 12volt batteri 9ah..

Har en psu på serveren som det står 230 volt inn,/6h
350W max

prøver å finne ut hvor lenge jeg kan drive denne med ups.

PSU spenning fra nettet til HP Proliant Server = ____

S_inn (PSU) = U * I = u= VA (beregne)

S_ut (UPS) = S_inn (PSU) = ____ VA (beregne)

P (UPS_inn fra Batteri) = S/0,9 = ____ (W) (beregne)

Strømtrekk fra batteribanken til UPS = P/Udc = ____ Adc (beregne)

trenger å få fult ut de her verdiene, samt skjønne hva de er :P
Hvor mye watt kan UPS levere da? Og leverer den 230v AC? Siden du tydeligvis vi omforme til AC mister du endel strøm. Da trenger du effektiviteten til DC/AC omformeren ( eller inverteren). Har du ingen DC-tilkobling til serveren? Da kunne du gått utenom PSU, hvis spenningen er den samme. (Datautstyr går normalt på 5 V).
Det er det jeg prøver å finne ut av, ups har 4stk 12volt 9ah batteri..

nei jeg må gjennom psu 230ac
Sist endret av ticsyboy; 28. november 2023 kl. 11:04.
Hvis jeg ikke er alt for hjerneskada så sånn a som dette
4 stk 12 volt batterier
Koblet i serie, så total spenning = 4 * 12V = 48V
Total batterikapasitet = Kapasitet per batteri = 9Ah
UPS Batterikapasitet:

Total batterikapasitet (Wh) = Total batterispenning * Total batterikapasitet

Total batterispenning = 48V
Total batterikapasitet (Ah) = 9Ah
Total batterikapasitet (Wh) = 48V * 9Ah = 432Wh


Server PSU: 230V inngangsspenning, 350W maksimal effekt
Beregning av inngangseffekt til UPS (S_inn):

Inngangseffekt til PSU (S_inn) = Spenningsinngang * Strøminngang
S_ut (UPS) = S_inn (PSU)

S_inn (PSU) = 230V * (350W / 230V) = 350W
S_ut (UPS) = S_inn (PSU) = 350W
Beregning av effekt fra batteri til UPS (P):
Strøm fra batteri til UPS (P) = S_ut / Effektivitet av UPS
Effektivitet av UPS antas å være 0,9 (90%)

P (UPS_inn fra Batteri) = 350W / 0,9 = 388,89W kan nok plusse på litt til her å

Beregning av strømtrekk fra batteribanken til UPS:
Strømtrekk fra batteri (I_dc) = P (UPS_inn fra Batteri) / Total batterispenning

I_dc = 388,89W / 48V = 8,10A

350W i omtrent 1.2 timer (432Wh / 350W) si man kan maks bruke 70% av bly, beste egentlig bare 50%
så bedre regnet er 302 for 70% brukbar som vil gi ca 0.86 T ca 51 min

Dog dette vil være veldig grovt pluss litt optimistisk da man ikke vil draine batteriene helt, blir ca samme hvis det er i parallel å for den utenom ofte litt mere tap i omformingen, hva slags modell av UPS har du, mange av de har egene kalkulatorer for den del, hva slags batteri type er det , agm floodel eller gel? for den del er ups line interative eller online model har litt å si,

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
(Datautstyr går normalt på 5 V).
Vis hele sitatet...
mesteparten av datautstyr hvis det er ment for Dc så er det 48V, noen veldig få tar rett in 12V da det krever mere ampere og tykkere bussbars i ett rack setup, dog for forbruker elektronikk er jeg ish enig.
Men ja blir jo omformet ned men sjelden man kan bare kjøre 5V inn
Sist endret av mrracerhacker; 28. november 2023 kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tusen takk for svaret, jeg skal se på det du skrev nå, liker å skjønne alt av logikken i utregningene..

eneste jeg så noe på når jeg leitet selv er dette: S_inn (PSU) = U * I = “fant dette på nettet” Hvis forbruket er oppgitt i W, brukes vanligvis følgende formel for å regne ut VA: W / 0,7 = VA. (0,7 er gjennomsnittlig effektfaktor for enkeltstående elektroniske laster).



Effekten på psu = 350W 350/0,7= 500VA
Sist endret av ticsyboy; 29. november 2023 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja riktig det sånn sett, dog pleier server psu å være litt bedre i effektivited da ok salgspunkt ¨flashe med å si at man bruker mindre strøm enn konkurrenten, beste å finne datablad, ei ikke alltids psu for den del kjører på maks last, men er jo bare å plotte inn