Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 929
hei ! Jeg går å har lyst å skrive en barnebok. Men hvordan skal man gå frem ? Jeg har skjønnt at man kan søke kommunen om støtte.
Er det noen som har erfaring med dette???
Kanskje finne et forslag som vil trykka boka di enn å starte hvor du kan få støtte(?)
ja for å selge inn ideen liksom ? så da må jeg ha tema , story , aldersgruppe. ja ikke sannt. men kan jeg søke kommunalt om støtte ?
De kommer til å be om x antall sider, og du må «pitche» ideen om boka til dem. Det ekke bare bare. Men løkke tell
Sitat av stompenheimer Vis innlegg
Jeg har skjønnt at man kan søke kommunen om støtte.
Vis hele sitatet...
Kan man det?

Barnebok er ganske vidt spekter, har du noen tanker om aldersgruppe?
Stor forskjell på bøker for 3-5 åringer med et par hundre ord der illustrasjonene er like viktig som teksten
kontra en "ordentlig" roman beregnet for 9-12 åringer. For sistnevnte er det sikkert en fordel å kunne noe om de,
nåtidige referanser, hva de er opptatt av.
Jeg tror uansett du starter i feil ende.
At man har tunnelsyn på eventuell økononisk støtte virker som et rødt flagg.

Hva med å spørre andre forfattere av barnebøker om de har fått stønad(?)
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan man det?

Barnebok er ganske vidt spekter, har du noen tanker om aldersgruppe?
Stor forskjell på bøker for 3-5 åringer med et par hundre ord der illustrasjonene er like viktig som teksten
kontra en "ordentlig" roman beregnet for 9-12 åringer. For sistnevnte er det sikkert en fordel å kunne noe om de,
nåtidige referanser, hva de er opptatt av.
Vis hele sitatet...
aldersgruppen er barnehage nivå. temaet jeg har er jeg sikker på kommer til å slå an.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg tror uansett du starter i feil ende.
At man har tunnelsyn på eventuell økononisk støtte virker som et rødt flagg.

Hva med å spørre andre forfattere av barnebøker om de har fått stønad(?)
Vis hele sitatet...
det var en kjempegod ide !!!
Sist endret av stompenheimer; 16. oktober 2023 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stompenheimer Vis innlegg
hei ! Jeg går å har lyst å skrive en barnebok. Men hvordan skal man gå frem ?
Vis hele sitatet...
Du skriver den.
Og så selger du den inn til et forlag, eventuelt kan du gi den ut selv.
Jeg har skjønnt at man kan søke kommunen om støtte.
Vis hele sitatet...
Jasså, og hvordan har du funnet ut av dette?
Hvis du skal søke en kommune om støtte, så er det forskjell på de ulike kommuner og hva de eventuelt støtter. Hvis ikke kommunen du bor i har et program for utøvende kunst/kultur tror jeg du skal legge fra deg denne tanken. Oslo har for eksempel noe: https://www.oslo.kommune.no/tilskudd...talentstipend/
Men, uten noe tidligere arbeid å vise til tror jeg du kan se lenge etter noe støtte.
Jeg tror du uansett skal fokusere på å skrive boken din først. Du kan ikke komme valsende inn til kommunen og be om penger til et prosjekt som løst finnes som en ide.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Kanskje du kan få noen idéer her: https://www.youtube.com/results?sear...arnebokduellen
Sitat av stompenheimer Vis innlegg
hei ! Jeg går å har lyst å skrive en barnebok. Men hvordan skal man gå frem ? Jeg har skjønnt at man kan søke kommunen om støtte.
Er det noen som har erfaring med dette???
Vis hele sitatet...
Veldig bra. Du er godt igang allerede. Bare sett sammen ordene.

Vibeke, og de teite sandalene hennes. Hun snublet sanseløst inn i sanatoriet. Skandale!

På tross av alle de dumme valgene hennes, ikke minst de hersens sandalene, så visste jeg at jeg måtte redde henne.

Katten smiler lurt til meg der den sitter på plassen sin og ser tvers igjennom meg og leser alle mine tanker.

Åjasså? Er du forelska i Vibeke? Telepatiserer den, plutselig.

Hun er et tapt tilfelle. Alle skjønner at hun ikke kommer noen vei i de sandalene.

Hold kjeft skriker, telepatiserer og stirrer jeg til katten, i det jeg kaster en kald halvspist wienerpølse i dens retning for å forsvare min ære, men aller først for å stanse denne grenseløse opplevelsen som jeg aldri har delt med en firbent før.
Lompen som lå rundt pølsen er så tørr at den kjennes ut som avispapir.

Hvordan kan du lese, se og forklare alt som er inne i meg, roper jeg til katten.

Den ler tørt. Kanskje det er flere som snubler i sanatoriet? Du har et par gule sandaler fra den ferieturen til Syden, husker du? Bakerst i skapet, under skoesken.


Jeg innser at jeg aldri har fått slike beskjeder fra noen andre levende vesener enn mennesker før. Vel så aldri fra katten, som jeg har kjent nesten hele dens liv.

Det strammer til nå. Jeg må snakke med Vibeke!

Jeg bestemmer meg for å drepe katten. Tar tak i skaftet på stekepanna. Hever kjøkkenredskapet høyt over hodet mitt, før jeg raskt smadrer fort ned, alt jeg makter, over katten. Klask! Det var jammen på tide, tenkte jeg. Og for en elegant sving jeg kunne mane frem, når jeg først trengte det. Reine Jamie Oliver, jo!

Det var nå jeg skjønte at livet mitt for alltid kom til å være forandret.

Jeg går inn på soverommet. Ser inn i skapet. Under skoesken. Der ligger de. Sandalene, fra Syden. De er gule.

Bienvenido Vikingos, står det med typisk syden-grønn skrift.

Dette er tegnet jeg har ventet på.

Jeg stikker!

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg tror uansett du starter i feil ende.
At man har tunnelsyn på eventuell økononisk støtte virker som et rødt flagg.
Vis hele sitatet...
Nei nei.

Alle store spørsmål leder til freak.no

Man kan søke stat og kommune om hva som helst. Jeg har søkt om litt forskjellig, men aldri søkt om støtte til å skrive bok.

Og så slår det meg. Kanskje jeg burde søkt om støtte til å skrive bok?


Hvis du helgarderer deg, både skriver og søker. Så kan du ikke la kommunen stoppe boken din. Kanskje vil de støtte prosjektet ditt?

Jeg har troen.
Sist endret av 1000bein; 17. oktober 2023 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du starta ganske ryddig med litt bokstavrim men så tok historien en ganske mørk vending. Det du begynte på blir neppe en barnebok, kanskje du bare skulle fortsette å se hvor langt du klarer komme? Sette deg håndfaste mål, feks 400 ord til dagen? Også skriver du helt til du spyr av det. Kanskje blir det en bok, kanskje en triologi?