Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 9335
Vil herved fraråde alle som er på utkikk etter leiebil å ikke leie fra AVIS, på bakgrunn av noe jeg oppfatter som regelrett svindel.

Jeg skulle leie bil en dag i sommer, og tenkte at AVIS burde være et seriøst firma siden de er såpass store. I det jeg får utdelt en oversikt over allerede skader på bilen, går jeg over en rask runde og finner ytterligere to skader som registreres. Heldigvis tok jeg bilde fra alle vinkler for å være helt på den sikre siden, noe jeg anbefaler alle å gjøre.

Men tre dager senere så kommer overraskelsen, hvor AVIS hevder at det har kommet en ripe i høyre speil etter at jeg leide bilen. De sender et bilde som viser ripen, og krever en erstatning på 9500,- som egenandel.
Ripen er tydelig på høyre side, og de sier at det er veldig merkelig at jeg ikke så det da jeg gikk over bilen ved utleiestart.

I retur sender jeg da bildene jeg tok, som viser eksakt samme skade, relativt stor ripe, og de da etter om og men fjerner kravene om egenandel.

Jeg fraråder derfor alle å benytte seg av AVIS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fraråder deg å benytte leigebil.

Feil skjer. Vil du unngå denslags må du unngå leigebil. Det er ikkje unikt for AVIS. Du antar det er svindel. Eit gammalt munnhell er 'Never attribute to malice what can be sufficiently attributed to incompetence'.
Jeg leier vanligvis bare bil i utlandet og betaler ekstra forsikring slik at jeg er forsikret mot alt. Visst ikke kan det være et tips å befare bilen før og etter utleie med en av avis sine representanter.
Jeg har leid mye bil i Norge, og fra tid til annen skjer dette. Jeg har aldri benyttet meg av AVIS, men erfaringen er at man alltid tar seg en kikk rundt bilen for å finne slike feil og tar alltid bilder dersom man finner noe man er usikker på.

Dersom dette var en vanlig "svindelmetode" fra AVIS ville du hørt betydelig mer om det. Det har vært en og annen sak på det, men med tanke på hvor mange som leier bil så er det forsvinnende lite, og de få gangene det oppstår pleier det løse seg raskt.
Om jeg forsto deg rett:

De forsøkte å svindle deg, pga skaden de oppdaget ikke var notert i oversikt over skader, og dermed prøver å ta betalt for den skaden?
Men at du, ved framlegging av bevis, får frafalt kravet mot deg om å erstatte skaden?


På hvilken måte er dette svindel?
Det er mer et tegn på en sløv ansatt som ikke oppdaget feilen i første omgang.
Dette har nok ikke mye med Avis å gjøre, men er en gjennomgående praksis i hele bransjen. Det finnes utallige historier på dette! De vil selvfølgelig lure til seg mest mulig penger. Du var jo heldigvis av den smarte typen som tok godt med bilder først.
Dette irriterer meg grenseløst. Kan sammenlignes å bulke med en taxi!
Er forøvrig glad du bringer dette opp, Lærer41.

Blackkoz: Det er forskjell på svindel og svindelforsøk. Hva skulle TS gjort uten bildebevis?
Det virker for meg at du rettferdiggjør svindelforsøket. Uten snev av logikk.
Klart du kan møte på en slapp ansatt, men det betyr heller ikke at dette skal gå utover deg som kunde og ditt totalinntrykk av selskapet. En slapp ansatt representerer selskapet like fullt som en som står på 110%!

Finnes det virkelig et leiebil selskap som ikke trippelsjekker skader etter innlevering?
Det er her pengene ligger, utover å leie ut bilen. De har egne avtaler med forskjellige verksted og har som regel skyhøye rabatter; siden de kan levere xxx antall biler i året. Dette er god butikk for alle parter, utenom opprinnelig kunde i sin helhet. Om AVIS får 75% avslag hos verkstedet, betyr det absolutt ikke at kunden også gjør det.
Moneymaking machine.

Du beskrev en relativt omfattende type svindel, som er nærmest normal praksis i leiebilmarkedet.
Problemet er at mannen i gata (som regel) ikke gidder å bringe saken videre. Og den ser jeg!
Men problemstillingen står like fullt, all den tid vi kan bruke å snakke om det her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Det er her pengene ligger, utover å leie ut bilen. De har egne avtaler med forskjellige verksted og har som regel skyhøye rabatter; siden de kan levere xxx antall biler i året. Dette er god butikk for alle parter, utenom opprinnelig kunde i sin helhet. Om AVIS får 75% avslag hos verkstedet, betyr det absolutt ikke at kunden også gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er sterke påstander. Kan du dokumentere dei på eit vis?

FYI har ikkje verksteder så god avanse at dei kan gje svært store rabatter. Og i dei tilfella eg har skada leigebil har det enten vore forsikringsselskapet som har handtert saka, eller eg har fått kopi av faktura frå verkstedet.

Om du meiner dei forfalsker fakturaer er garantert politiet og skatteetaten svært interessert i å snakke med deg.
Det blir vel litt feil å kalle dette svindel, det er dårlig rutiner som er grunnen til at dette skjer. Har jobbet på en av de store på gardemoen og tok meg av dette med skade og sånt, og som sagt så vet jeg at dette skjer pga dårlige rutiner.

Og du var SMART som tok bilder før du dro avgårde med leiebilen, og i tillegg sa i fra til de ansatte at det var skader som ikke er registrert i skadeblokka. Dette er noe alle burde gjøre, sørg for å få med alle riper og bulker. Gjør du dette så vil du ikke få noen problemer. Et lite tips er at du ber om en ansatt kan møte deg når du leverer tilbake bilen slik at han kan gjennomgå bilen med deg og dermed be om en kopi av skadeloggen med underskrift fra den ansatte, dermed kan ikke utleieselskapet komme i ettertid og kreve penger.

Så enkelt er det.
Alle selskap har misfornøyde kunder. Sånn er det bare. Hvis man skulle feste lit eller følge anbefalinger ifra slike kunder så hadde vi ikke hatt selskaper å velge imellom..
Regner med du fikk en oversikt som indikerte alle kjente skader (og en oppfordring til å sjekke at dette stemte) da du leide bilen?
9500.- for et speil? Hvilken bil er det snakk om? Det høres jo heilt vilt ut. Om så hele speilet hadde vært smadret til pulver ville man kunne kjøpt nytt og fått det lakkert til den prisen!
Skadeblokken ligger alltid i bilen. Der kan man se alle registrerte skader fra tidligere forhold.

Selv har jeg sett mange ganger at en ripe som har vært registrert på tidligere utleie, ikke nødvendigvis har vært registrert på siste utleie. Så de ansatte er nok av varierende våkenhet når de sjekker hvilke skader som er på bilen.

Derfor er det viktig å gå nøye igjennom alle skader som er registrert (både fra siste utleie og tidligere), samt å sjekke godt om det er noe som ikke er registrert.
Dette er en del av avtalen man inngår når man leier. Velger man å ikke gjøre det, så har man ingen mulighet til å bevise at det ikke var du som lagde den ripen.
Trådstarter
2 4
Saken er uavhengig om det er bevisst eller ikke av AVIS at jeg måtte betalt 9500,- for en skade jeg ikke påførte hvis jeg ikke hadde tatt bilder av bilen.

Når ansatte på AVIS i tillegg sier at ripen er såpass stor, så er det veldig merkelig at jeg ikke så den ved utleie. Men det er vel enda merkeligere at de ikke så den selv. Derfor mistenker jeg at det er bevisst forsøk på svindel.

Forstår meg ikke helt på dere som forsvarer et firma som opptrer på denne måten.
De er mennesker de som jobber der, de gjorde en feil. Det er helt å forvente. De prøvde neppe å bevisst å svindle deg. Så ja, det er helt greit å forsvare dem - at folk gjør feil er bare slikt som skjer. Folk slurver litt på jobben enkelte dager når de er trøtte, slitne og litt leie og bare vil hjem.
Sist endret av etse; 25. juni 2014 kl. 01:01.
Det måtte jo ha vært genialt å utvikle en slags scanner som man måtte kjøre leiebiler igjennom før og etter leieperiode.

Scanneren studerer karosseriets utforming og lakktilstand. Da hadde det ikke lengre vært noe problem.
Hvertfall ikke på utvendige skader.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lærer41 Vis innlegg
Derfor mistenker jeg at det er bevisst forsøk på svindel.
Vis hele sitatet...
Kva motiv har dei tilsette, som nesten garantert har fastlønn, for å svindle deg?
Sitat av Lærer41 Vis innlegg
(...) Derfor mistenker jeg at det er bevisst forsøk på svindel. (...)
Vis hele sitatet...
Ok.
Du har en høy paranoid beredskap.
-Og den reddet deg da du valgte å ta bilder av bilen fra "alle vinkler", inkludert ett bilde som viste det aktuelle speilet!
Du må ha vært grundig med den fotodokumentasjonen.

Så: Ingen skade skjedd.
Hverken med økonomien din - eller bilen.

-Men altså: alle kan gjøre feil. Tilogmed AVIS.

Jeg bruker BARE store selskap som AVIS når jeg leier bil, og er slett ikke bekymret for kredittkortsvindel/skadesvindel eller tøys med mengden bensin som er på tanken ved innlevering.

Jeg satser på at et så stort selskap ikke ser seg tjent med den dårlige omtalen som slikt fort kan føre til.
Mens små drittfirma - som leier ut to biler fra gaten bak hotellet du bor på i "syden" - de har ikke så stor fallhøyde....

Men fikk du en beklagelse av noe slag?
Eller en rabatt for neste gang du leier bil av dem?
-Det burde du vel fått.
De tok jo feil. Grundig.
Og burde gitt deg et plaster på såret.
Jeg har selv jobbet i AVIS for en del år siden.
På den tiden var det ihvertfall ingen bevisst svindling med å fakturere skader videre:-)

Når man klargjører en bil, tar man en full inn og utvendig vask, sjekker olje, fyller spylervæske.
Deretter går man over bilen for å se etter skader, dette foregår slik:
På sjekklisten markerer man alle skader bilen har fra før.
Deretter tar man en runde å ser om det er andre skader som ikke sto markert fra før.

Hvis skade, (av en art som ikke bare er vanlig slitasje) ta bilde, skriv rapport -> send til hovedkontoret.
Deretter må skaden bli taksert...

I høysesong, slik som i sommerferien, må AVIS gjerne leie inn en del vikarer som bilklargjørere.
Dette da de faste ansatte også gjerne skal ha ferie.
Det er ikke alltid slik at man vurderer en skade på samme måte, f.eks. kan små ubetydelige slitasjeskader bli registrert som en skade av en vikar, men ikke av en erfaren klargjører.

Nå er som regel Avis sine biler under et år gamle, og gått under 30000km, så veldig mye skader var det egentlig ikke.
Sist endret av hattfot; 25. juni 2014 kl. 10:43.
Sitat av Pope Vis innlegg
Det måtte jo ha vært genialt å utvikle en slags scanner som man måtte kjøre leiebiler igjennom før og etter leieperiode.

Scanneren studerer karosseriets utforming og lakktilstand. Da hadde det ikke lengre vært noe problem.
Hvertfall ikke på utvendige skader.
Vis hele sitatet...

Og så genialt er det at det finnes ved et par store flyplasser i Europa/Usa har jeg hørt.

Når det er sagt har jeg også jobbet i et stort leiebilselskap og man er ikke ute etter å ta leietakerene. Beløpet du har fått er egenandelen din og trolig ikke endelig kost. Vil tro at brevet var dårlig formulert.

Bra du tok bilder før du kjørte ut - det burde alle gjøre for å sikre seg selv
Pope: dette gjøres blant annet i Tyskland. De har 6 personer som går over alle bilene som kommer inn, hvor de har ansvaret for hvert sitt område med tanke på klargjøring. (4 pr dør, deretter bagasje og motor-rom). Når bilen er ordnet innvendig, så drar samlebåndet det bort til vaskehallen hvor blir blir vasket, deretter er det 34 kameraer som tar bilde av bilen i alle bauer og kanter. utrolig kult opplegg og klargjøring av en bil går på under 4 minutter.
Avslører ikke alle detaljer rundt hvordan opplegget fungerer men det må være et visst kvanta for å klare å få ting til å gå i overskudd.

Tips til alle som skal leie bil:
- Sjekk skadeloggen med en gang du mottar nøklene.
- Gå over hele bilen og se på alle dører eller tak, for å avdekke riper og skader på bilen
- Dokumenter disse med bilder og gå inn der du leide bilen / ring dem og informer dem om skadene.
- tegn en ekstraforsikring selvom den koster 100 kr dagen eller lignende. Du vet aldri når du kan få en steinsprut eller lignende, og da blir plutselig egenandelen en god del høyere.