Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3939
Hei, jeg vet ikke hva som er galt.

Har røyket mye opp igjennom, hadde en grei pause. Så sist uke begynte jeg å røyke igjen. Nå er det flere dager siden sist, men jeg har gått rundt i en ekstremt rar følelse. Er som om jeg er utenfor meg selv, og jeg forstår ikke dette. For jeg er jo ikke påvirket. Føler meg likevel tåkete, uklar. Jeg er vant til å ofte føle meg rar i dagene etter, er det egentlig vanlig? Men nå er det som om det aldri går over, og jeg er redd for å miste meg selv (den jeg egentlig er). Så begynner jeg å lure på om dette kanskje faktisk ER meg, og at jeg hadde glemt det fordi jeg var borte. Synes det er umulig/svært vanskelig å følge med på samtaler eller holde fokuset. Vet ikke en gang hva jeg har gjort de siste dagene. Føler meg dog mer likegyldig til det meste, samtidig som jeg er suicidal av og på. Har vært veldig mye sint, men tror kanskje bare det er meg også. Setter svært stor pris på svar.
Høres ut som derealisering/depersonalisering.

Hatt det selv.
Stopp med rus (ja, alkohol er rus ), få in døgnsrytme og få litt fysisk aktivitet in i dagsplanen.

Om ikke annet, skader det ikke. Sitter på jobb, kan dessverre ikke skrive så mye mer nå.

Les deg opp på DP/DR
Trådstarter
7 0
Jeg drikker ikke alkohol, pleier ikke ruse meg så veldig mye, har ok døgnrytme og går tur hver dag. Har ikke trent denne uka, men pleier det. Takk for svar
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er nesten garantert DP/DR som nevnt.

https://www.mayoclinic.org/diseases-...s/syc-20352911

Det går over av seg selv, det har skjedd meg 2-3 ganger ila noen år med røykings.

Det aller beste er bare å ignorere det og slutte å tenke på det så går det over uten at du legger merke til det engang.

Ta en pause fra rusmidler, spis godt, sov godt og tren. Det er ikke farlig og du er nok fin innen noen uker/måneder!
Trådstarter
7 0
Uker? Måneder? Så lang tid? Jeg vet ikke om dere tuller med meg, fordi ingen sier at det dere sier går an. Er veldig forvirret.
Det kan ta så lang tid, det kan også ta kortere. For min del har det tatt 2 og 5 uker. Men det er vanskelig å si nøyaktig fordi det er en rolig forbedring som kommer litt og litt.

Det virker sånn om du stresser, ikke gjør det og ikke tenk på det. Det fikser seg selv.

Nocebo (placebo bare med negative effekter) spiller en stor rolle når det gjelder psykisk helse. Slutt å tenk på det så går det fint. Du er hverken den første eller siste dette skjer til. Selv om det suger så har du ikke stort med alternativer annet enn å vente.
Sitat av coldsky Vis innlegg
Har ikke trent denne uka, men pleier det
Vis hele sitatet...
Begynn igjen!
Anonym bruker
"Sprudlende Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er hasjen. Blir sånn sjæl etter å ha røyka mye noen dager på rappen igjen etter pause. Går over etter toppen ei uke men du burde ta kroppens hint å søutte å røyke, for det fordøver hjernen like mye som det føles ut som nå, bare at når du røyker fast så letter aldri det sløret så du tror du er oppegående fordi du ikke merker konstrasten på samme måte som nå når du har hatt pause
Hold deg unna reven i lang lang tid framover. Ikke sitt inne, isolere deg nå de første ukene.

Jeg har selv hatt DP som varte over flere år. Så meg selv ovenfra/utenfra kroppen over lengre tid.

Forsetter du patte på pipa med det første kan du risikere samme opplevelse som du har nå over lang, lang tid.
Sitat av coldsky Vis innlegg
Uker? Måneder? Så lang tid? Jeg vet ikke om dere tuller med meg, fordi ingen sier at det dere sier går an. Er veldig forvirret.
Vis hele sitatet...
De færreste vil tulle med deg her inne når du kommer med problemer. Mitt inntrykk av dette forumet er at folk genuint svarer så godt de kan
Trådstarter
7 0
Tusen takk for svar! Men jeg har mange venner som røyker, og har ikke hørt noe om dette. Når jeg har prøvd å snakke om det virker det bare som at de tror jeg later som eller gjør meg til, men dette er helt reellt. Jeg er helt ærlig ekstremt deprimert så jeg tror ikke jeg kommer til å være så veldig sosial .
Synes også det er rart å få DP av røyking, men alt går vel an.
Det er ikke enkelt være sosial under DP.

For egen del var det isolering som gjorde DP mye verre enn nødvendig.
Men fysisk aktivitet ila dagen som sliter deg ut er alfa omega mtp at du kommer deg kjappere til hektene igjen.

DP er iike unormalt ved røyking, men ikke lett sette fingeren på. Kjenner til 3 stk inkl meg selv som har kjent på DP pga cannabis.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 11. august 2018 kl. 19:02.
Trådstarter
7 0
Takk igjen
Anonym bruker
"Trekantet Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil ikke skremme deg.

Men jeg har hatt depersonalisering siden påsken 2011. 24/7, hver dag. HVER DAG.
I starten trodde jeg at jeg holdt på å bli gal, dette kom etter jeg fikk noia på weed og fikk panikkanfall.

Alt jeg ikke hadde angst for før, fikk jeg plutselig angst for. Aldri hatt flyskrekk, nå kan jeg ikke fly uten og være helt neddopet på xanor.
Men en ting er sikkert. Jo mer du tenker på DP jo mer legger du merke til det.

Jeg var nesten helt kurert i 2015 etter jeg var HELT edru fra alkohol og ALT i 6-8 mnd, kunne fly UTEN og bruke benzo osv, men så sprakk jeg, begynte og drikke, ta ecstasy osv igjen og jeg var tilbake, vel faktisk verre. Noe som virkelig gir mer DP er MDMA...

Nå har jeg vært edru i ca 2 mnd etter at jeg har brukt kokain, ketamin, alkohol, valium, tramadol og kratom flere ganger i uken og jeg føler meg bedre, mye bedre. Alkohol demper symptomene akkurat der og da men du får tilbake 10x dagen derpå. Samme med alt av rusmidler.

Hold deg unna koffein også.

For å bli kvitt det anbefaler jeg følgende:

Null rusmidler, inkludert koffein.
Trening
Masse frisk luft og sosialisere, ikke sitt inne og vær redd fordi verden virker som en drøm eller om at du er i en film, husk at alt er som før, alt bare føles rart.
Lev livet akkurat som du gjorde før, ikke lås deg inne som jeg gjorde det første året jeg fikk DP, det ble bare verre.
Sov 8 timer per dag, lite søvn gjør min DP verre.
Prøv og reis på ferie, merker at etter hver gang jeg drar på en ferietur minsker min DP seg veldig veldig mye.


Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Bare husk at du ikke er gal, det er bare hjernen sin forsvarsmekanisme mot angst.
Jeg vet det føles HELT for jævlig, og om du skal snakke med noen så går det ikke an, fordi og forklare til en uten DP hvordan det er og ha DP er som å forklare fargen blå til en som er født blind. Jeg gikk til psykolog i starten, men det hjalp ikke i det hele tatt, hun viste ikke hva DP var en gang, det er en ganske ny tilstand / sykdom virker det som...

Lykke til, og husk at du ikke er alene. Det er mange med dette.
Om du vil snakke med andre som sliter så kan du besøke www.dpselfhelp.com men jeg anbefaler deg egentlig ikke det, for som sagt, måten du blir kvitt DP, er og IKKE tenke på DP følelsen. Men leve som før.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hatt dpdr i 1 år, såsi borte nå. Det vil føles håpløst til tider men d går over!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er perioderøyker, og hvis jeg røyker et halvt års tid i strekk tar det fort en tre måneders tid før jeg føler meg helt normal igjen. Trening, godt kosthold og nok søvn pleier å hjelpe på. Prøv å ikke analyser den mentale tilstanden din for mye, og prøv å hold deg opptatt med andre ting. Som f.eks gaming eller å rett og slett forsøke å være så sosial som mulig. Før røyka jeg fast hver dag, og da var jeg mer tilfreds med situasjonen min, fordi jeg var bare skækk hele tiden og rakk aldri komme til det pointet hvor THC'en flusher ut og semi psykotiske tilstander oppstår. Hvis jeg går av og på i perioder er det lettere å få en knekk. Derfor har jeg kommet til konklusjonen at enten må jeg røyke hver dag (istedenfor å røyke i perioder), eller så må jeg bare kutte det ut totalt. Jeg har nylig bestemt meg for å gå for sistnevnte...
Trådstarter
7 0
Takk for alle svarene! Tror dere det er safe å prøve lsd?
Troller du?

Du spør på LSD når du sannsynligvis sliter med DP. Svaret gir vel seg selv....
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Synes også det er rart å få DP av røyking, men alt går vel an.
Vis hele sitatet...
Røyking er meg bekjent den vanligste årsaken til DP.
Anonym bruker
"Trekantet Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av coldsky Vis innlegg
Takk for alle svarene! Tror dere det er safe å prøve lsd?
Vis hele sitatet...
Om det er SAFE? Jeg har hatt DP sia 2011 som sagt og har tatt følgende rusmidler mens jeg har depersonalisering:

Alkohol
Ketamin
Kokain
Amfetamin
Kodein / Tramadol / Oxy / Morf
Valium / Xanax / Rivo
Hasj / Weed
Sopp
LSD
Ecstasy / MDMA
DXM
Kratom

Alle rusmidlene som er merket med tykk tekst gjorde min depersonalisering VERRE. Alt fra litt verre til full blown "i am going insane" verre.

Nei det er ikke trygt. Sjansen for bad trip mens du har DP er nok 100 ganger høyere. Sjansen for at at du tar LSD nå blir og gjøre din DP 10x verre og gjøre så du har det i flere år er der.

Har failet masse på det her, ikke rør rusmidler I DET HELE TATT.
Trening, sosialisering, natur, reise, spise sunt og ikke tenk på tilstanden din. Skal du være like dum som meg og kaste ned masse rusmidler for å dempe symptomene der og da så be my guest men du kommer til å angre i flere år etter...
Trådstarter
7 0
Takk, jeg troller ikke, fikk tilbud om LSD. Tok faktisk Tramadol i går, visste ikke at det skulle påvirke noe. Har gått tur i dag. Det går bedre å holde samtaler, men merker at jeg blir veldig borte i meg selv når jeg sitter sånn som nå. Jeg tror denne følelsen går over snart. Selv om det føles som om jeg ikke er meg i det hele tatt. Alkohol drikker jeg ikke og jeg skal på skole i morgen, så må nok roe litt ned så jeg blir klarere.
Hvis du skal bli bedre fra dette her må du nok bare slutte å ruse deg. Bra at du begynner på skole. Fokuser på å bruke dagene dine produktivt, vær sosial osv.
Har ganske mye jeg kunne sagt om dette, ettersom jeg har hatt det i 6-7 år. Men hvis det er en ting jeg ville sagt så er det at du burde prøve å ikke tenke på det. Vet det kan høres latterlig ut, men den følelsen er der på grunn av at du lar den være der. Når den til tider er helt jævlig og det eneste du har lyst til å gjøre er å gå hjem å legge deg, må du bare bite tenna sammen og ikke la den bestemme over deg. Det absolutt verste du kan gjøre er å bare sitte hjemme.
Anonym bruker
"Trekantet Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DarkwinJaxx Vis innlegg
Har ganske mye jeg kunne sagt om dette, ettersom jeg har hatt det i 6-7 år. Men hvis det er en ting jeg ville sagt så er det at du burde prøve å ikke tenke på det. Vet det kan høres latterlig ut, men den følelsen er der på grunn av at du lar den være der. Når den til tider er helt jævlig og det eneste du har lyst til å gjøre er å gå hjem å legge deg, må du bare bite tenna sammen og ikke la den bestemme over deg. Det absolutt verste du kan gjøre er å bare sitte hjemme.
Vis hele sitatet...
What he said, and what everyone else said.

Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.

Være mye ute, frisk luft, trening, leve sunt, sosialisere, være EDRU

7.5 år sia jeg fikk det og nesten blitt kurert 2 ganger men starta med rusmidler igjen og havna tilbake der jeg starta.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
What he said, and what everyone else said.

Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.
Ikke tenk på det.

Være mye ute, frisk luft, trening, leve sunt, sosialisere, være EDRU

7.5 år sia jeg fikk det og nesten blitt kurert 2 ganger men starta med rusmidler igjen og havna tilbake der jeg starta.
Vis hele sitatet...
Kan du sende meg DM? Har noe jeg lurer på ang DP/DR og psykedelia
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Egentlig er det vel ikke så mye mer som trenger å bli sagt, enn det som allerede postet her. Hvis du ønsker å finne ut mer om hva DP/DR faktisk er og hvordan du kan bli bedre, anbefaler jeg deg å sjekke ut YouTube-kanalen til Harris Harrington, som har vært til svært god hjelp for mange, inkludert meg selv.

For mange innebærer den første tiden med DP angst av en annen dimensjon, men jeg får inntrykket av at du egentlig tar relativt lett på dette, noe som er kjempebra. Alt i alt er hele lidelsen forankret i angst, og vil derfor slippe taket etterhvert som du lærer å føle deg komfortabel igjen.