Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5326
Hei!

Jeg får muligens et jobbtilbud som innebærer at jeg begynner som energimontør, men lurer på hvor mye man egentlig klatrer i ekstremt høye master? Er store deler av arbeidsåret i lufta, eller er det bare en liten del?

Har egentlig en del høydeskrekk, men det er mye mulig på grunn av ekstremt lite eksponering for høyder. Mulige dette er en vanesak…

Er det noen som jobber som energimontører som har hatt/har høydeskrekk, men klarer det eller kanskje har blitt vant til dette?

Kom gjerne med litt info om jobbhverdagen, om det er å anbefale osv.
Det spørs litt hva slags firma og avdeling du kommer til å jobbe i. Vi har en avdeling som ikke klatrer i master i det hele tatt, men de er allikevel energimontører. Dette er folk som jobber med belysning i tunneler, langs veier og gang og sykkelsti, lysløyper osv. Der blir det enten jobbet med jordkabel som sier seg selv at man ikke trenger å klatre, eller så er det hengekabel hvor de bruker liftbil grunnet lett tilgang.

Jeg for min del begynte karrieren på drift og vedlikeholds avdelingen hvor vi jobbet med distribusjonsnettet (strøm til sluttbrukerne) 230V-22000V. Der var jeg innom alt fra jordkabel til hengekabel, belagt line og blank line både på lavspent siden og høyspent siden. På denne avdelingen hadde vi noen folk som spesifiserte seg på kabelanlegg og kiosker, enten fordi de likte det best eller pga alder/yrkesskader/sliteskader/høydeskrekk. Så det er mulig å nesten klare å få vridd seg unna høyder hvis dette viser seg å være ett større problem. De største mastene du kan møte på 22kV linjer er ikke stort mer enn 17-18m, men det finnes selvfølgelig unntak også... Da jeg begynte der vil jeg ikke si at jeg hadde så veldig høydeskrekk men jeg følte meg ikke trygg når mastene begynte å bi mer enn 10m høye. Dette er som du sier, en vane sak. Når du mestrer skoene, beltet, sikringene og lærer deg å stole på utstyret så vil ikke dette bli noe problem lengre. Tror det gikk ca ett halvt år før jeg var helt trygg i de høyeste mastene der.

I etter tid har jeg byttet avdeling til prosjektavdelingen vår (Storlinje/regionalnettet). Der driver vi med bygging av større prosjekter innenfor 22000V og opp til 132000V linjer. Vi tar også for oss vedlikeholdsjobber opp til 420000V linjer (Sentralnettet) som blir lagt ut på anbud.

I løpet av de få årene jeg har jobbet med dette yrket har jeg gått igjennom en stor forandring når det kommer til "høydeskrekk". Fra å ikke føle meg trygg på høyder over 10m til ingen hemninger på over 80+m (høyeste hittil).

Men det er ett lite MEN, for at du skal få energimontørfagbrevet er du nødt til å lære deg å klatre i master da strekking er en del av fagprøven (både lavspent og høyspent).

Fire at will hvis du har spørsmål du lurer på
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Takk for særdeles utfyllende og godt svar!
Det er Otera jeg har vært på intervju hos, og fikk vel beskjed om at store deler av jobben gikk ut på å klatre i disse telefonstolpene, noe jeg føler skulle gått greit etter en stund, men han som intervjua snakka om at en av de første dagene på jobb, var han oppe i 62 meter høy mast....og da må jeg si det kiler godt i magen bare av tanken!

Ellers syns jeg jobben virker ekstremt spennende (bokstavelig talt og) og morsom! Ikke minst også veldig interessant. Derfor har jeg veldig veldig lyst, men er redd høydeskrekken skal stoppe meg..
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Takk for særdeles utfyllende og godt svar!
Det er Otera jeg har vært på intervju hos, og fikk vel beskjed om at store deler av jobben gikk ut på å klatre i disse telefonstolpene, noe jeg føler skulle gått greit etter en stund, men han som intervjua snakka om at en av de første dagene på jobb, var han oppe i 62 meter høy mast....og da må jeg si det kiler godt i magen bare av tanken!

Ellers syns jeg jobben virker ekstremt spennende (bokstavelig talt og) og morsom! Ikke minst også veldig interessant. Derfor har jeg veldig veldig lyst, men er redd høydeskrekken skal stoppe meg..

Takk for særdeles utfyllende og godt svar!
Det er Otera jeg har vært på intervju hos, og fikk vel beskjed om at store deler av jobben gikk ut på å klatre i disse telefonstolpene, noe jeg føler skulle gått greit etter en stund, men han som intervjua snakka om at en av de første dagene på jobb, var han oppe i 62 meter høy mast....og da må jeg si det kiler godt i magen bare av tanken!

Ellers syns jeg jobben virker ekstremt spennende (bokstavelig talt og) og morsom! Ikke minst også veldig interessant. Derfor har jeg veldig veldig lyst, men er redd høydeskrekken skal stoppe meg..

Edit: Forumet klikka litt, ble visst dobbeltpost
Sist endret av Life Goes On; 8. mai 2015 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er det jo sånn at arbeid i høyden krever litt kroppsbeherskelse.

Når du jobber i høyden tar du ofte sikkerheten med i betraktning, ofte bruker du fallsele etc. og får opplæring i forkant.

Spørsmålet er jo om du vil dø av kjedsomhet på en kontorjobb heller
Det er jo også en risiko...

Jeg har høydeskrekk dersom jeg jobber i en løs stige, men når underlaget er fast og du har sikring forsvinner skrekken. Når du klatrer sikrer du deg, og du skal ha kroppsbeherskelse.

Dessuten, alt arbeid krever trening. Så om du har høydeskrekk er det noe som muligens kan vennes av når du blir kjent med sikkerhetsutstyret.
Otera ja, trodde vi hadde ansettelsesstopp for tiden... men det er alltid gøy å få inn noe ferskt kjøtt
Det at han hadde vært oppe i en 62m mast ila. de første dagene det tror jeg er litt oppskrytt, de meterne har nok "vokst" litt med årene Hadde det vært meg i starten hadde jeg nektet blankt!

Det er 2 (3) muligheter for at du skal opp de høydene der det er enten at du begynner hos oss (prosjektavdelingen) eller hos XPavdelingen.
I prosjektavdelingen så er det jo sånn at mastene vokser i størrelse og høyde i forhold til spenningen som går på linjen. Tremastene går bare opp til ca 25m deretter er det mest vanlig med stål, opp til ca 152m her i norge (fjordspenn) Det finnes også betong, kompositt og limtre master men det er ikke så veldig ofte man jobber med.
I XPavdelingen så hender det de er oppe i sendermaster, disse varrierer veldig i høyden så her kan man fort havne oppe i noen hundre meter. Har ikke jobbet innenfor dette feltet så her skal jeg ikke uttale meg for mye om.
Siste mulighet er innenfor drift og vedlikeholds avdelingen. De har de siste årene begynt å ta vedlikeholdsarbeid på regionalnettet i områdene sine (opp til 132kV men mastene er ikke mye mer enn 25m med unntak selvfølgelig) Men dette er ikke noe man driver med til hverdags, bare en gang i blant.

Du nevnte telefonstolper i ditt forje innlegg. Ikke for å knuse noen drømmer, men for min del så er det noen av de værste stolpene å klatre/jobbe i da det er så sinnsykt mye kabler fra televerket+fiber+strøm+veilys (kanskje til og med blanke linjer) Da kan det hende du må friklatre uten sko...

Er det lov å spørre om hvilket område du har søkt på og hvilken avdeling? PM?
Jeg er ikke energimontør, men jobber med tele, og synes derfor det er relevant likevel. Er dagligdags oppe på 30meter, de høyeste mastene er over 100m. Tror du blir kvitt høydeskrekken bare du begynner. Hadde en ny kar som var med ei stund, han hadde fæl høydeskrekk, men han sa selv at det gikk relativt fort over når han bare var med ei stund. Har selv aldrig hatt noe utprega høydeskrekk, så kan ikke sette meg inn i din situasjon.. Men det kila litt i magen i begynelsen, men det er litt som å sykle, du blir vant til det. Nå er det den naturligste ting i verden. Og seler og utstyr nå til dags er ganske bra saker. Og man har alltid 2 stropper, slik at om man løsner den ene, har du fortsat den andre som fanger deg opp. Om du bare bruker utstyret, så er det nok støre sjangs å dø i trafikken på vei til jobb.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Superbra med utfyllende svar! Sendt deg pm

Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Jeg er ikke energimontør, men jobber med tele, og synes derfor det er relevant likevel. Er dagligdags oppe på 30meter, de høyeste mastene er over 100m. Tror du blir kvitt høydeskrekken bare du begynner. Hadde en ny kar som var med ei stund, han hadde fæl høydeskrekk, men han sa selv at det gikk relativt fort over når han bare var med ei stund. Har selv aldrig hatt noe utprega høydeskrekk, så kan ikke sette meg inn i din situasjon.. Men det kila litt i magen i begynelsen, men det er litt som å sykle, du blir vant til det. Nå er det den naturligste ting i verden. Og seler og utstyr nå til dags er ganske bra saker. Og man har alltid 2 stropper, slik at om man løsner den ene, har du fortsat den andre som fanger deg opp. Om du bare bruker utstyret, så er det nok støre sjangs å dø i trafikken på vei til jobb.
Vis hele sitatet...

Er liksom ikke redd for å dette ned eller dø heller. Kiler i magen når jeg ser filmer med mye høyde... Fordi jeg har eksponert meg lite for sånt under oppveksten, regner jeg med!
Holder på med stillas og kledning på huset nå, og andre etasjen der er ikke noe spesielt morsomt.... Første etasjen var jævlig drit det og, i starten.. Men etter å ha vært i første etasje mye har jeg ikke noe problemer med det lengre, så føler jeg skal klare å jobbe meg oppover. Det er jo ikke hver dag jeg flyr i stillas heller

Hvordan klarer man dette her ?
Hvor stor er egentlig sjansen for å drite seg ut og velte? Jeg pleier å holde meg godt fast i høyden


http://i61.tinypic.com/9sbckp.jpg
http://i61.tinypic.com/68euco.jpg
Sist endret av Life Goes On; 9. mai 2015 kl. 10:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du velter ikke slik uten videre. Du har en såkalt støttestropp med justerbar lengde, som du fester i noe. Når du da lener deg bakover, så står du støtt, og har begge hendene fri. Klarer ikke å se det på disse bildene, men slik som han her. https://www.google.no/search?q=stolp...ko%3B640%3B640

Når du klatrer i stolper, så har du 2 slike, så du har 1 festet mens du flytter den andre over traverser o.l. Og så er det ei slik lita slynge på den støttestroppa, som gjør at den strammer seg opp og kliper rundt trestolpen når det blir vekt på den, så du ikke ramler ned om du mister fotfestet. Vanskelig å forklare, og fant ingen bilder.. Uansett, det er sjeldent at noen ramler ned når det er stolpe-ulykker, du står godt i stolpeskoa. Det er heller det at folk ramler bakover, så de blir hengende opp ned etter anklene. Men det er ingen problem å sikre seg mot, bare du bruker utstyret.

I stålmast er det vanlig at du ikke bruker støttestroppen under klatring, du fester den først når du har kommet opp, slik at du kan stå med begge hendene fri. I stedet så har du 2 fangliner med noen store kroker på (den grønne stroppen til han på bildet), som du hekter i stålkonstruksjonen. Så flytter du med deg annen hver etter hvert som du klatrer oppover, slik at du alltid har en som er fast.
Er det en større jobb, der du skal opp og ned flere ganger, så kan man og ta med seg et tau på første turen, som man fester oppe. Så bruker du en liten sak som du hekter innpå tauet, og glir fritt opp og ned, men den låser om det blir et rykk på X antall fart gange tid. Så slipper man å flytte på disse krokene hele tida.

Nå er det ikke alle gammelkarer som bruker alt av utstyret her. Kjenner personlig flere som klatrer opp på 50m uten å sikre seg i det heletatt, kun hekter seg fast når de har kommet opp. Det er derfor du av og til hører om ulykker. Har ingen statestikker, men tror ikke noen som har gjort alt riktig har vert innblanda i noe de seinere åra. Skal innrømme at jeg ikke følger ALT etter forskrifta selv heller da, bare jeg føler meg trygg. Kan driste meg til å klatre opp til 3m, selv om du skal sikre deg over 2.

Jeg vil tro at Otera er såpas seriøs at du får det du trenger.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Takker for svar!
Har stor tro på utstyret, og Otera virker særdeles seriøse! Utrolig ålreite de jeg snakket med, og HMS står STERKT i Otera, virker det som! Dette var de ganske tydelige på!

Er allikevel dette med balanse, og begge hender fri til jobbing jeg ikke vet om jeg klarer. Pleier som regel holde meg fast til et eller annet når jeg kommer 4 meter over bakken med beina.. Jeg håper veldig på at jeg får jobben, og samtidig hadde det vært en liten lettelse å ikke få den. Men om dette hadde blitt en vane, virker det som verdens beste jobb, og ikke like "kjedelig" som elektriker, som var planen i utgangspunktet.

Nå er ikke jeg 17 år og kommer rett fra skolen heller. Er 23 år og har ingen utdanning overhodet. Gått skole, gått læretid - ikke fullført noe. Så er vel på tide at jeg kanskje fullfører en ting før jeg er for gammel
Når du klatrer, så holder du deg fast med hendene. Når du henger i støttestroppa trenger du ikke å balansere noe særlig. Du må kanskje balansere littegrann mer enn om du står på bakken, og lener ryggen mot en vegg. Sånn rent teknisk sett altså.
En annen ting er det jo om høyden gjør deg svimmel, og hjernen sier "HOLD FAST, FOR ALT I VERDEN!" Har inntrykk av at folk flest klarer å venne seg til det, hvis de ikke har en rettelig fobi mot høyder.

Hm, når jeg nå ser hva jeg skreiv, så kom det litt feil ut.. Det er helt sikkert noen typer master som er ekle å komme seg i posisjon på, der du må balansere, og kravle bortover bjelker ol.. Men tenkte når du først har kommet på plass, så får du stort sett ordnet deg så du står støtt.
Sist endret av Sarv_2; 9. mai 2015 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det er litt forskjell fra folk til folk. For min egen del så har jeg litt frykt for høyder. Hjalp en kamerat med å mure en pipe en gang. Jobben min var å bære opp materialer - bøtter med mørtel og murstein i klype (7-9 om gangen).

Stigen var sikkert minst 10 meter høy og bøyde seg og gynget som pokker da man gikk opp den. Den var bindt fast på det øverste -trinnet-, med et tøystykke, midt på det ytterste spiret på stillaset! Så det så ut som et plusstegn + bundet fast midt på. Har aldri vært så redd for mitt liv .. Kommer aldri til å gjøre sånne ting for penger noe mer.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Når du klatrer, så holder du deg fast med hendene. Når du henger i støttestroppa trenger du ikke å balansere noe særlig. Du må kanskje balansere littegrann mer enn om du står på bakken, og lener ryggen mot en vegg. Sånn rent teknisk sett altså.
En annen ting er det jo om høyden gjør deg svimmel, og hjernen sier "HOLD FAST, FOR ALT I VERDEN!" Har inntrykk av at folk flest klarer å venne seg til det, hvis de ikke har en rettelig fobi mot høyder.

Hm, når jeg nå ser hva jeg skreiv, så kom det litt feil ut.. Det er helt sikkert noen typer master som er ekle å komme seg i posisjon på, der du må balansere, og kravle bortover bjelker ol.. Men tenkte når du først har kommet på plass, så får du stort sett ordnet deg så du står støtt.
Vis hele sitatet...
Klatringa er OK, det er jo det jeg liker best i høyden - holde meg fast, hardt!
Balansering var jeg god på før når jeg kjørte skateboard, men dette har jo forsvunnet helt med tidens tann. Er vinglete i høyden, og bære rundt på pakker med takstein f.eks. er jo ikke noe morsomt i det hele tatt oppi lufta.

Men, alt er nok en vanesak, det tror jeg.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Tror det er litt forskjell fra folk til folk. For min egen del så har jeg litt frykt for høyder. Hjalp en kamerat med å mure en pipe en gang. Jobben min var å bære opp materialer - bøtter med mørtel og murstein i klype (7-9 om gangen).

Stigen var sikkert minst 10 meter høy og bøyde seg og gynget som pokker da man gikk opp den. Den var bindt fast på det øverste -trinnet-, med et tøystykke, midt på det ytterste spiret på stillaset! Så det så ut som et plusstegn + bundet fast midt på. Har aldri vært så redd for mitt liv .. Kommer aldri til å gjøre sånne ting for penger noe mer.
Vis hele sitatet...

Jeg har gjort en god del snekkerarbeid de siste to åra, og tak er en av tinga. Jeg har lagt takstein på garasjen min etter jeg bygde den, som noe av det første jeg gjorde innen snekring, og var livredd for høyden der oppe. Så gikk det seg mer og mer til, og klatret etterhvert enkelt oppover taket og ble mer trygg på dette.
Takstein på halve garasjetaket til en kompis har jeg også lagt, og dette gikk veldig fint, dog en meter lavere garasje og mye slakkere tak (22 på kompisen sitt, 36 på mitt)

Stillasarbeid i første etasje var et helvete før. Nå er det helt fint og koser meg i første etasjen. I andre etasjen nærmer jo hodet mitt seg takhøyden på huset, og der er jeg ikke så trygg. Men prøver å venne meg til det også, selv om skifte av vindski og riving i denne etasjen fortsatt får hjertet mitt til å slå hardt
Sist endret av Life Goes On; 9. mai 2015 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Behandling for slike fobier er jo mye eksponering til det man er redd for. Når man er såpass redd for noe unngår man det jo, og frykten holder seg stabil, men når man tvinges til å konfrontere frykten så forsvinner det gjerne gradvis. Personlig kjenner eg mange sykepleiere som hadde sprøyteskrekk, men de va jo nødt jo sette sprøyter i hytt og pine så da forsvant også skrekken etter hvert.
Kjør på sier eg! Face your fear!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Det tenker jeg og! Super holdning Er nok det som skal til
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det tenker jeg og! Super holdning Er nok det som skal til
Vis hele sitatet...
Etter det du beskriver i denne tråden, og etter det jeg forstår med det du har skrevet, så tviler jeg på om du lider av skikkelig høydeskrekk. Jeg tror det er noe som nesten alle har, før dem begynner å klatre litt i høyden. Dette tror jeg det er noe du overvinner fort og greit som andre. Lykke til!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Er det noen som vet hvor ofte man egentlig klatrer i stolper og har diverse høydeprosjekter? Det er vel ikke hver eneste dag ? Er vel mye arbeid på bakkenivå og?
Det kommer helt ann på. På drift og vedlikehold så fungerer det slik at man enten får man tildelt jobber av netteier eller så kan man vinne anbud som starter på en viss sum og oppover. Blant disse jobbene kan man få alt fra kiosk+ kabel jobber, linje jobber eller alt sammen i ett. Disse jobbene varierer selvfølgelig i størrelse og deretter hvor mye/ofte man jobber i høyden. Med andre ord, får/vinner man en jobb som går ut på å bygge en linje så vil jo mesteparten gå ut på å jobbe i høyden. På denne slags jobber er det selvfølgelig også en del arbeid på bakkenivå. Blant annet som å sette opp stolper/master, div oppgaver på bakken når man bruker helikopter, være bakkemann for de som er oppe å arbeider i mastene (feks. montere barduner, henge på utstyr/materiell på tau) og under utdragning av linje hvor man kjører vinsj og brems. Bare for å gi noen eksempler.

Men jobber man på en avdeling slik jeg gjør, hvor vi er en gjeng som går bare på større linjejobber, så må man belage seg på å jobbe i høyden hver dag, og ofte hele dagen oppe i master.
Nå er ikke jeg energimontør, men har klatret/hengt i lufta oppe i derrick og på toppen av fakkeltårn på oljeplattformer og jobbet.
Jeg skal ikke påstå at jeg ikke fantes nervøs de første gangene jeg skulle ut på disse oppdragene, men det er vel det som kjennetegner høydeskrekk.
Jeg hadde med andre ord en del skrekk før jeg startet med arbeid som det, og ble ofte svimmel og måtte holde meg fast i ting ved høyder (f.eks tur oppi fjell og se utover), men når du blir trygg på utstyr og får flyten i det så er det null problem til slutt. Pga. denne jobben har jeg nå kurert høydeskrekk

Som du ser på bildet er det ikke direkte lavt fra fakkeltårn og ned
http://www.tu.no/migration_catalog/2...1101051445.jpg
Sist endret av Obster; 10. mai 2015 kl. 22:41.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hei!
Takker for svar alle sammen. Blir mer og mer trygg på at dette kommer til å gå bra med litt tilvenning
Etter å ha kikka litt på bilder, filmer og sett på strømmastene rundt omkring, så ble plutselig andre etasjen i stillasen ikke så ille idag haha!

Hvordan er forresten lønnsnivået som energimontør? Er det greit ?
Grunnlønna og tilskudd varierer jo fra firma til firma, men jeg har et inntrykk av at det er nokså bra.

https://vimeo.com/50999798 Hvis du finner denne filmen en eller annen plass så er den vært å kikke gjennom. Selvom den er i fra USA så fungere mye av det på samme viset i Norge også.