Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2446
Hei. Har lest på nettet, at momsgrensen, blir på 500 kr, i 2015.
Det er inklusive frakt og forsikring.

Hvor stor sjanse, er det at FrP får gjennomslag?
Relativt stor.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Leste at KrF kommer til å gå i mot. Da blir det spennende å se hva Venstre velger. Jeg tror nok ikke forslaget kommer igjennom slik det står nå.
Går ikke gjennom. KrF og Venstre trekker seg. Ingen av de har fått med seg Norge har skatteavtale med Sverige, Danmark og Finland som gjør at du må betale moms i et av landene uansett. Derfor helt komisk når Stomberg mfl. truer med å flytte ut av landet.

Også helt tragisk man ikke har en prinsipiell diskusjon om det hele. Skal man ha en grense, så må denne prisindeksjusteres (da skulle den vært på 1000 kr nå). Om ikke, så får man heller være ærlig å si at det ikke er noen grunn til å ha en grense - og helle eventuelt fjerne tollgebyret og tollsatser på det mest meningsløse.
Ja, grensen har jo stått dønn stille siden krigen. Grensen burde heves til 400kr og konsumprisreguleres.

Det jeg synest er mest dumt er imidlertid tollgebyret.

Men jeg bare deler opp pakkene mine og får dem til å sende flere småpakker uansett. Så det hele blir jo bare for dumt.

Greit å kjøpe reservedeler til båt og bil på nettet. Norske selgere er jo bare arrogante og tidobler prisen på reservedeler, hvis du er så heldig at de gidder å selge deg en reservedel.

Forstår ikke hva butikkforhandlere skriker etter, norge trenger arbeidskraft for å lage boliger og fikse huller i veien. Folk som videreselger produkter fra kina driver ikke med særlig verdiskapning
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det jeg synest er mest dumt er imidlertid tollgebyret.
Vis hele sitatet...
Dette er egentlig eneste grunnen til at jeg vil ha hevet tollgrensen. Hvis det faste gebyret hadde forsvunnet kunne jeg godt betalt 25% moms på alle forsendinger uansett verdi. Men at en vare til 200kr skal koste nesten 400kr etter alle gebyrene er latterlig.
Sist endret av Grix; 25. oktober 2014 kl. 14:59.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Ja, grensen har jo stått dønn stille siden krigen. Grensen burde heves til 400kr og konsumprisreguleres.

Det jeg synest er mest dumt er imidlertid tollgebyret.

Men jeg bare deler opp pakkene mine og får dem til å sende flere småpakker uansett. Så det hele blir jo bare for dumt.

Greit å kjøpe reservedeler til båt og bil på nettet. Norske selgere er jo bare arrogante og tidobler prisen på reservedeler, hvis du er så heldig at de gidder å selge deg en reservedel.

Forstår ikke hva butikkforhandlere skriker etter, norge trenger arbeidskraft for å lage boliger og fikse huller i veien. Folk som videreselger produkter fra kina driver ikke med særlig verdiskapning
Vis hele sitatet...
Det å dele opp sendingene fungerer jo bare dersom selger garanterer gratis frakt i utgangspunktet. Hvis ikke betaler man jo ofte mer i frakt for flere sendinger.
Er ikke dette da en god tid å investere i noen utenlandske nettbutikker siden salget vil øket pga momsoppgangen?
Sitat av Marrokk Vis innlegg
Er ikke dette da en god tid å investere i noen utenlandske nettbutikker siden salget vil øket pga momsoppgangen?
Vis hele sitatet...
En marginal økning av salget til norske forbrukere vil nok ikke gi store utslaget.
En ting som irriterer meg voldsomt er at det norske markedet er ganske dårlig på utvalg innenfor mange varesegmenter, og at man derfor må vende seg mot utlandet for å få tak i enkelte ting. At man da må ut med tollgebyr er enormt frustrerende, og gjør mange av hobbyprosjektene mine unødvendig dyre. I likhet med andre her har jeg ingenting mot å betale moms, det er fortollingsgebyret som oppleves spesielt urettferdig. Tollvesenet har i tillegg sagt at det er unødvendig høyt, men at de ikke kan gjøre noe med det fordi det er statsregulert. Jeg forsøkte å finne artikkelen hvor jeg leste dette, uten hell.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Tollvesenet har i tillegg sagt at det er unødvendig høyt, men at de ikke kan gjøre noe med det fordi det er statsregulert. Jeg forsøkte å finne artikkelen hvor jeg leste dette, uten hell.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du lest det? Tollgebyret er en pris som fraktselskapet tar for å fortolle varen din og varierer fra selskap til selskap. Jeg har vært borti alt fra ca. 160 kr hos Posten til over 300 kr hos Tollpost.
Problemet er vell at mange norske nettbutikker velger å flytte ut av norge om gresen økes.
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...ersgrensen-kes
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansan...t-2691147.html

Og mange fler. Derfor vil jeg gjerne beholde 200kr grensen, men som nevnt kanskje fjerne alle gebyrene. Det er disse gebyrene som gjør de små pakkene dyre.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Problemet er vell at mange norske nettbutikker velger å flytte ut av norge om gresen økes.
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...ersgrensen-kes
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansan...t-2691147.html

Og mange fler. Derfor vil jeg gjerne beholde 200kr grensen, men som nevnt kanskje fjerne alle gebyrene. Det er disse gebyrene som gjør de små pakkene dyre.
Vis hele sitatet...
Nå vil det ha null og niks å si for forbrukerene da de retter salget sitt mot nordmenn og må derfor følge norsk lov og betale mva. Nettbutikken Dustinhome har lager i Sverige og der har du like mye forbruker rett som om du skulle kjøpt dra komplett.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvor i all verden har du lest det? Tollgebyret er en pris som fraktselskapet tar for å fortolle varen din og varierer fra selskap til selskap. Jeg har vært borti alt fra ca. 160 kr hos Posten til over 300 kr hos Tollpost.
Vis hele sitatet...
Hm. Du har helt rett. Jeg leste en artikkel hvor det var en fra Tolldirektoratet som uttalte seg for et par ukers tid siden, det er mulig jeg misforsto detaljene, men budskapet var klart: Intervjuobjektet mente at satsene var uforholdsmessig høye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av toxicity Vis innlegg
Nå vil det ha null og niks å si for forbrukerene da de retter salget sitt mot nordmenn og må derfor følge norsk lov og betale mva. Nettbutikken Dustinhome har lager i Sverige og der har du like mye forbruker rett som om du skulle kjøpt dra komplett.
Vis hele sitatet...
Nei, markedsføringslova har ein paragraf om at den gjeld alle som retter seg spesifikt mot nordmenn. MVA-lovgivinga har ikkje ein slik paragraf, sidan det går kun på import og eksport, uavhengig av om det er retta mot nordmenn eller ikkje.

Så du vil i prinsippet ha norske forbrukarrettar, men om lovforslaget går gjennom slik det er skissert så vil du ikkje måtte betale MVA.