Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8202
Skal sveise aluminium og lurer på om rammen må varmebehandles etterpå for å få tilbake styrken. Og om den må det hvor høy må temperaturen være?

Rammen skal pulver-lakkes etterpå, og da kjøres jo både ramme og sving arm inn i et stort varmeskap. Kan man herde pulverlakken så hårdt at man samtidig varmebehandler ramma/svingarm?

De som skal pulverlakke har ovner/opplegg for begge deler, man alt koster jo en fot og en arm her i landet når en må sette ut jobber så her blir det om og gjøre å spare inn der det er mulig.

Om herding av aluminiumen og herdingen av pulver lakken kan gjøres i en operasjon så sparer jeg noen kroner om jeg er knall hard nazi og ber dem gjøre det på denne måten.

Hva tror dere? All herding i en operasjon?
Om du skal herde, så MÅ dette gjøres som en selvstendig prosess.

Om du kan herde, er avhengig av legeringen. Noen legeringer kan herdes, andre ikke.

Du kan generelt lese litt mer om det her:
http://materialteknologi.hig.no/Lett...egenskaper.pdf

http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/m...0aluminium.pdf


Mange høyskoler har mye flott info om slikt.


Så min første tanke er at det er bare å glemme herding. Lite å hente på det, på alu.
Så lenge sveisen er proff, så bør det går fint uten å herde =)
Sist endret av Blackkoz; 2. november 2014 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, du trenger ikke å herde alu etter sveising.
Alu er generelt ikke mulig å herde.

Hva skal du sveise, og hvilken metode skal du bruke?
Uten Filter
Trådstarter
Er en sykkelramme i 6061 alu - Sveisingen vil skje med Tig. Han som skal sveise mener den bør herdes etterpå.
Men klart, da får han mer betalt for jobben.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Be om kopi av sveiseprosedyre for materialet. Der står detaljer om herding i etterkant etc.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du skal herde, så MÅ dette gjøres som en selvstendig prosess.

Om du kan herde, er avhengig av legeringen. Noen legeringer kan herdes, andre ikke.

Du kan generelt lese litt mer om det her:
http://materialteknologi.hig.no/Lett...egenskaper.pdf

http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/m...0aluminium.pdf

Takk. Kjempebra linker. Om du har flere gode kilder om emnet så er det bare å legge ut.



Mange høyskoler har mye flott info om slikt.


Så min første tanke er at det er bare å glemme herding. Lite å hente på det, på alu.
Så lenge sveisen er proff, så bør det går fint uten å herde =)
Vis hele sitatet...

Kanon linker mann! Summerer flott opp slik at også hvermansen fatter.
Helt suverent!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er en sykkelramme i 6061 alu - Sveisingen vil skje med Tig. Han som skal sveise mener den bør herdes etterpå.
Men klart, da får han mer betalt for jobben.
Vis hele sitatet...
Greit å lese om du skal T6 herde 6061 alu. T6 herdet alu er standard på så å si alle alu sykkel rammer.

Ser jeg var litt sent ute.
Sist endret av Noxaran86; 2. november 2014 kl. 22:59.
Uten Filter
Trådstarter
Takk for gode linker folkens.

Kjempegod lesing. Men føler fortsatt at spørsmålet om herding av lakk og ramme kan gjøres i en operasjon. Normalt herder vel pulver-lakk 300-400 grader og herdingen av 6xxx alu på 500-600 grader.

Vil lakken skades av å varmes opp til 600-700 grader? Siden temepraturen vil stige sakte men sikkert vi l jo lakken rekke å herde lenge før varmen blir så høy. Og herdet pulver-lakk får jo nesten keramikk-overflate.

Ser ikke åssen lakken skal forringes av å bli varmet opp et par hundre grader ekstra. Men når det er sagt er jeg jo ingen lakkmann.
Du kan ikke varme opp til 6-700 grader. Aluminium smelter ved ca. 650-660 grader.

Såvidt meg bekjent er det mest vanlig å herde pulverlakk ved ca. 200-250 grader.
Pulverlakk herder man på max 200 grader. Helst rundt 190.

Så, som jeg sa: Man må gjøre dette i to operasjoner.

Uansett så er det lite poeng i å herde på nytt en rørramme. Den har mer enn nok styrke fra før av.

Svakeste leddet er sveisen. Så den bør gjøres av en sertifisert sveiser.
Sist endret av Blackkoz; 3. november 2014 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Du kan ikke varme opp til 6-700 grader. Aluminium smelter ved ca. 650-660 grader.

Såvidt meg bekjent er det mest vanlig å herde pulverlakk ved ca. 200-250 grader.
Vis hele sitatet...

Hehe du har helt rett, jeg leste den amerikanske saken som var linket til her, også forsøkte jeg meg på en quick and dirty hoderegning. Ser det ble litt i overkant ja. Får nok ta frem kalkulatoren neste gang. Hehe.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Pulverlakk herder man på max 200 grader. Helst rundt 190.

Så, som jeg sa: Man må gjøre dette i to operasjoner.

Uansett så er det lite poeng i å herde på nytt en rørramme. Den har mer enn nok styrke fra før av.

Svakeste leddet er sveisen. Så den bør gjøres av en sertifisert sveiser.
Vis hele sitatet...

Vel det er en komplisert ramme, men mange sveise-sømmer. Og sveiseren sier at når det blir sveist på nytt nå, så vil varmen fra den nye sveisen trekke herdingen ut av alu-rørene. Sveiseren er fagman, men kanskje litt grisk?
Sist endret av frtoretang; 3. november 2014 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aluminium som er sveiset har som du sier ikke samme styrken som rent aluminium. Ca. 50% av styrken går tapt om jeg ikke tar feil.

Men spørsmålet er nå om du virkelig trenger den styrken. Jeg hadde heller laget en god sveisefuge og hoppet over herdingen. Bruker du aluminium er du jo ute etter letere vekt, ikke rå styrke.

Det med å sveise aluminium er en egen kunst, fikk reparert en sykkel men sveisen var ikke akkurat pen etterpå, måtte slipe den ned etterpå. Måtte også vente en uke da den eneste personen som kunne sveise aluminium var borte.

Er bare håpløst å finne en dyktig sveiser for et hobbyprosjekt, de fleste bedrifter vil ikke vite av deg da det koster mer å sende ut faktura enn selve jobben.
Uten Filter
Trådstarter
Ja en skulle hatt seg en monster garasje med alt utstyr, så kunne en lært seg sveising selv. Men når en bor midt i byen i en fuglekasse så får en være fornøyd med det arbeidet en kan gjøre på kjøkkenbordet. Ikke gunstige sveiseforhold
Er det du selv som skal sveise?


Hva er det du skal bruke denne rørrammen til?

Er det du selv som skal sveise?


Hva er det du skal bruke denne rørrammen til?
Sist endret av Blackkoz; 4. november 2014 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å sveis alu er en kunst, men når du knekker nøtta er det enkelt.
Spesielt alu-tig. Jeg har sveiset masse alu-tig, og jeg mener du ikke trenger å herde dette.
Om sveiseren du skal bruke mener du bør herde stoler han ikke på sine egne sveiser.
Gjør man dette riktig er det ikke noe problem. Om man gjør det feil er det dog ett stor problem..
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det du selv som skal sveise?


Hva er det du skal bruke denne rørrammen til?

Er det du selv som skal sveise?


Hva er det du skal bruke denne rørrammen til?
Vis hele sitatet...


Nei det er som sagt ikke jeg som skal sveise, det er en fagmann. Som jobber med sveis til daglig.

Rørrammen skal brukes til el-sykkel prosjekt og får jo noe tung last med mengder med batterier og en halvfeit slask bak styret. Vil jo være dritkjipt om ramma knekker eller sveisene ryker om man treffer et hull i veien i 70km/t.
Om sveiseren du har ikke klarer å få til dette uten å herde, så finner du deg en ny sveiser.
Dette er enkel sveising som ikke behøver noe herding.
Om man lager skikkelig fuge, og passer på temperaturen under sveisig går dette bra.
Han kan eventuelt bruker "muffer/lasker" for å forsterke sveisen.
På min elsykkel knakk to lepper på forhjulet, da gaffelen var av formstøpt aluminium, slags pulver som blir sprøytet inn. Ulempen er at dette knekker som glass, plutselig. Sveiste inn forsterkning av en aluminiums profil. Husk at motoren må ha torque bar, aluminium knekker lett. Skal selv lage meg ny sykkel, lager torque bar i rustfritt stål 4mm så jeg er sikker
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva er status her?
Uten Filter
Trådstarter
Nå er det mer venting, denne gangen venter jeg på sveiser'n.
Det blir vel midtsommer før el-sykkelen er en realitet. Batterier var en utfordring, BMS var leveranseproblemer.
Og nå er det jaggu ennå mer venting. Er jo ikke bråhast med det været vi har om dagen men skulle jo gjerne sett at sveisinga var ferdigstilt slik at en kunne starta med resten.
Blir ingen herding av ramma etterpå, kun pulver lakk. Chatta med en fyr som lager alurammer og han mente at sålenge sveisen var gjort skikkelig så var herding unødvendig. Og han mente også at pulverlakken ville på en måte bli en slags "soft heat treatment" som vil gjøre at metallet utvides og krymper slik at det vil også bidra til å herde.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Som jeg prøvde å si hele tiden..
Uten Filter
Trådstarter
Jo du hadde helt rett, men når en skal ha en el-sykkel som topper 80-100 km/t og en veier godt over 100 kg så er det greit å være helt sikker på at alt blir rett. Spesielt når man tenker på vei-standarden her i landet. Med vaskebrett, svære groper og hull så store at de kan skjule parkeringshus. Når en så i tillegg til sin egen vekt har vekt av batterier, motor, controller mc hjul og dekk så blir det kritisk at rammen er flawless. Tenker av meg + sykkel vil veie 150-180 kilo totalt så ting bør skaleres deretter.

Kjipern om ramma knekker i to i 100 km/t - tror sykkelhjelm blir noe snaut da se.