Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1464
Jeg skal muligens flytte til et sted hvor det ikke er mulig å få fiber eller vanlig bredbånd. Det er imidlertid dekning for "radio". Vet noen her hvor lav latency jeg kan forvente hvis jeg kjøper "Dronninga"? (Både opp- og ned-fart er selvsagt i minste laget, men jeg regner med det skal være nok til onlinegaming, forutsatt at jeg får lav ping?)

Jeg har snakket med ISP'en på telefon ang. dette, og fikk svar på spørsmålet. (Og i samtalen med dem inkluderte jeg selvsagt den spesifikke beliggenheten til huset jeg eventuelt flytter til, mtp. trær og andre fysiske blokkeringer.) Men jeg vil gjerne forsikre meg om at de virkelig snakker sant, så jeg spør for sikkerhets skyld dere også.

For ordens skyld: Jeg skal ha kabel fra maskinen min til routeren, jeg skal bruke den største antennen, og jeg kommer ikke til å dele nettet med noen andre. Det er, meg bekjent, fri sikt fra det aktuelle fjellet til huset.
Ping eller forsinkelse er ikke noe du kan kjøpe, det avhenging om linje lengde forstyrrelse etc. Kvaliteten på utstyret kan også ha noe å si.

Trådløs uansett teknologi er langt dårligere en fiber eller kobber.
Men blir ekstra dårlig hvis du skulle spille på en server i usa, kina eller veldig langt unna.
Sist endret av lmh1; 30. april 2015 kl. 13:15.
Zabbath's Avatar
Trådstarter
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Ping eller forsinkelse er ikke noe du kan kjøpe, det avhenging om linje lengde forstyrrelse etc. Kvaliteten på utstyret kan også ha noe å si.

Trådløs uansett teknologi er langt dårligere en fiber eller kobber.
Men blir ekstra dårlig hvis du skulle spille på en server i usa, kina eller veldig langt unna.
Vis hele sitatet...

Jeg har altså snakket med leverandøren, og de sjekket forsinkelsen til noen av husene i samme nabolag som jeg eventuelt skal flytte til (og samme abonnement). De påsto at ping lå mellom 1-2 ms.

Det er fri sikt, og ikke spesielt stor avstand til basestasjonen. (Mindre enn én mil, tror jeg.)

Selv synes jeg 1-2 ms hørtes urealistisk lavt ut, men jeg har ikke peiling. Bør jeg tro på ISP'en?

Forøvrig kommer jeg neppe til å spille noe annet enn GTA Online (trolig på PS3, i første omgang), og spillet kobler meg som regel automatisk til europeiske servere, tror jeg. Har spilt det en del, men da på en annen linje. (Trådløs, meget ustabil og som regel med høy ping.)
Sist endret av Zabbath; 30. april 2015 kl. 13:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Radio direkte fra mast med fiber er helt greit. Men feks breiband.no sitt radionett (spesielt ute på landet) er basert på repeatere (mottaker + sender) fra kunde til kunde med så mange ledd og feilkilder at du ender opp med langt ifra stabil linje. Også dårlig leveringsgaranti, som vil si at du ofte bare er på nett 90% av tiden du er kunde, noe du bare må leve med.

Er du første eller eneste ledd har du helt greit stabil linje, da med kun to radioer mot hverandre. Men er du kunde på enden av en lang rekke repeatere så ville jeg sett på andre muligheter først. Forsikre deg om at det er minst mulig ledd før din antenne for å få mest mulig stabil linje.

Så nå på linken at Rauma energi har klientantennen koblet direkte opp mot basestasjon, så regner med du får den hastigheten du betaler for, og at det ikke er noen forsinkelser ( ikke pga radioen iallefall).
Har heller aldri opplevd at <30ms påvirker spillopplevelsen på PS3, men kan være småting jeg ikke legger merke til isåfall
Sist endret av plohg; 30. april 2015 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen erfaring med radio, men når jeg er på hytta på skeikampen bruker jeg netcom 4g og har ikke mer enn 5-15mer i ping på serverne jeg vanligvis spiller på sammenlignet med coax en time kjøring unna. Er noe dårligere når det er snøstorm tho
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Jeg har altså snakket med leverandøren, og de sjekket forsinkelsen til noen av husene i samme nabolag som jeg eventuelt skal flytte til (og samme abonnement). De påsto at ping lå mellom 1-2 ms.
Vis hele sitatet...
Hvorfor snur du ikke på flisa, og oppsøker en av dine fremtidlige naboer, og spør om dem kan pinge en spillserver eller en eller annen nettside...
Da får du antageligvis et svar, som er nærmere sannheten.