Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1028
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Første oppgradering på mange år

For første gang på flere år kommer Sun Microsystems ut med en vesentlig oppdatering av sitt operativsystem, Solaris, som skal gjøre driftingen av nettverket enklere.

Mer enn 300 individuelle endringer skal gjøre hverdagen lettere for brukerne av Suns arbeidsstasjoner.
Blant annet har Sun lagt inn en del funksjoner direkte i operativsystemet som tidligere ble styrt av tilleggsprogrammer. Slik gjør de nettverksadministrasjonen enklere fordi nettverket får færre lag med programvare.
Selve grensesnittet skal i tillegg ha fått en kraftig ansiktsløftning og blitt langt mer intuitivt.

Linux
Solaris er et Unix-basert operativsystem. Men i det siste har Sun sagt at de også skal komme ut med en Linux-basert maskin.

Firmaet har i det hele blitt mer interesserte i å omfavne Linux-kjernen som basis for sine kommende operativsystemer. Selv om Linux er mer populært er ikke systemene kraftige nok i følge Sun.
Inntil da kommer Sun til å fortsette med Solaris.

[ kilde - itavisen.no ]
Sist endret av z0p; 24. mai 2002 kl. 04:35.
original reprint
xaff's Avatar
Har ikke noe imot at det blir gjort fremgang på OS fronten, men dette OS'et kommer til å havne i "/rot/os/" i hjernen min.

Med mindre jeg begynner å bruke det da.
noen som har prøvd det btw?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg har ikke prøvd det, men solaris er populært kalt slowlaris. hvorfor kan dere tenke ut selv.
Better than thou.
Vel, kanskje ikke så rart at det er litt tregt med tanke på at det er et serveros som ofte blir brukt til f.eks. bedrifter med flere hundre tusen ansattes innloggingbrukernavn og passord etc. Har faktisk aldri hørt et vondt ord om Solaris. Overhørte en sysadmin prate om det på TG og han sa at etter de hadde byttet fra et annet OS til det så hadde det blir mye raskere.
bruker ikke telenor det på servere sine?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av zadaz\
bruker ikke telenor det på servere sine?
Vis hele sitatet...
Nå må ikke du være så negativ
MINST 12år
tore-'s Avatar
har aldri prøvd det, og jeg kommer sikkert ikke til å gjøre det heller pga. vansklighets nivået
har fått leke meg med noen solaris-servere på jobben til muttern og ja, det er dritdigg.
Sist endret av dephic; 26. mai 2002 kl. 11:02.
Har brukt solaris 7 & 8 i lengre tid... Det krever jo litt maskinvare, men det er et nydelig system. Stabilt som få andre OS'er. Vet ikke om Sun har avsluttet med å gi bort solarislisenser til studenter/utviklere men både 7 og 8 var mulig å få tilsendt gratis dersom man registrerte seg som utvikler hos sun's hjemmesider. Som sagt er dette primært et OS for tunge servere.
-Ser ut som det ikke blir noen 32bits versjon for Intel cpu'er av solaris 9... Det er jo litt dumt for sånne som meg som ikke har en sparc liggende... Anyone?
Sist endret av neurotor; 28. mai 2002 kl. 09:42.