Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1963
Skulle gjerne ha defragmentert harddisken, men får plutselig denne feilmeldingen:

"Diskdefragmentering kan ikke startes"

Kjører XP Home SP2

Hva er galt monn tro? Tips og råd ønskes!
Hvor mye plass har du ledig på disk? Du må ha en viss prosent ledig for å kunne kjøre defragmentering. Men hvis det er feilen skal det kanskje stå i feilmeldingen..
Har opplevd at defrag ikke vil kjøre uansett hva man prøver på XP, så jeg fant noe annet som fungerer ypperlig.

Last ned følgende programvare:
http://www.sysinternals.com/Utilities/Contig.html som er defrag verktøyet. Men siden det er kommandolinjebasert og ikke helt lett å forstå, har noen vært så grei at de har laget et GUI til det.

http://www.excessive-software.eu.tt/ - Power defragmenter

putt contig inn i katalogen til "power defragmenter" og start opp power defragmenter, den skulle løse problemet rimelig kjappt.
Trådstarter
Jeg har 73GB ledig plass så jeg tror det er nok... Prøver ditt forslag nå meitemark så får vi se...
Trådstarter
Virka bra det meitemark! Takk skal du ha
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Men er det noen som vet hva dette kommer av, og evnt har en løsning på det slik at jeg kan kjøre ordinær defrag igjen..?
Om du ikke allerede gjør det, så vil jeg anbefale å kjøre defrag i safemode, kan kanskje løse problemet.
Trådstarter
Jo det kunne jeg vel kanskje gjøre, men jeg vil gjerne gjøre det på vanlig måte... Må da vel være mulig å få rettet opp dette...?
Prøv denne:
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1207

Den er litt sjefete, og må dresseres i forhold til oppstart og liknende, men gjør oppgaver den innebygde windows defrag ikke engang orker begynne på.
Sitat av lord [SH]
Jeg har 73GB ledig plass så jeg tror det er nok... Prøver ditt forslag nå meitemark så får vi se...
Vis hele sitatet...
Dete kommer jo ann på hvor stor hardisk du her det, iogmed at du må ha 15% ledig plass(Win Xp)
Sitat av johnny.-
Dete kommer jo ann på hvor stor hardisk du her det, iogmed at du må ha 15% ledig plass(Win Xp)
Vis hele sitatet...
Regnet litt på det og fant ut(hvis jeg ikke har surret... )at han da må ha en disk på over 486,666osv gb for at 73gb ledig skal bli for liten plass til defragmentering.
De færreste har en så stor disk(mange har to på en litt mindre størrelse isteden)idag så...
(PS: om noen år kommer jeg sikkert til å sitte å le av denne posten, "hehe, så små harddisker vi hadde da!"osv )
Trådstarter
Sitat av khawaga
Prøv denne:
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1207

Den er litt sjefete, og må dresseres i forhold til oppstart og liknende, men gjør oppgaver den innebygde windows defrag ikke engang orker begynne på.
Vis hele sitatet...
Har prøvd denne, men den virker heller ikke... "Can't initialize" blah blah blah....
Sitat av lord [SH]
Har prøvd denne, men den virker heller ikke... "Can't initialize" blah blah blah....
Vis hele sitatet...
skulle like å vite hva "blah blah blah" sto for.

Dessuten er dette ikke noe problem. Man kjører over tilstrekkelig mengde data til en annen HD, en ekstern HD, minnebrikke, brenner på CD/DVD you name it. Og defragmenterer det som er igjen. Deretter legger man dataene tilbake på plass, og defragmenterer på nytt. Går ikke dette heller, må du bare skaffe flere permanente lagringsmedia. Blant annet er det direkte dødelig å legge jobbfiler på samme disk/partisjon som programmer. Eksempelvis har jeg på min mest brukte maskin 3 harddisker: 1 for MBR og 2 OS og *ingen ting annet*. 1 for programmer og *ingen ting annet*. 1 som rent lager. Ingen av disse diskene blir fragmentert i særlig grad, fordi oppgavene fordeles mellom dem, og blandes ikke i en salig saus som på de fleste personlige datamaskiner. Opprett i hvertfall en logisk partisjon til lagerbruk, om ikke annet.
Sist endret av khawaga; 4. mai 2006 kl. 20:45. Grunn: tillegg