Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1393
Dama til bestekompissen min har foster-foreldre, og det fikk meg til å tenke på en ting.

Om en umyndig person bor i et hjem som man føler seg totalt uønsket i, har depresjon osv, hva er da nødvendig for å ikke havne på et barnehjem (om man kommer videre med saken), men å havne på et foster-hjem istedenfor? Om hele greia blir tatt alvorlig, vil man da først havne på barnehjem som en slags mellomstasjon for et foster-hjem?

Stiller egentlig et ganske stort spørsmål rundt hele greia av ren nysgjerrighet, åssen systemet funker, hvilke prosedyrer som blir gjennomført, og ikke minst hva som er "kravene" for at man skal komme noe sted med det?
Sist endret av HaZnO; 10. juli 2005 kl. 23:57.
Jeg har sett en del tilfeller der ungdommer har fått kjellerleiligheter av barnevernet, mot at de som bor over passer litt på, osv. Hvis hun er over en viss alder (16+) er det sikkert en grei mulighet.

En jeg kjenner rømte fra fosterhjemmet sitt pga grunner som du oppga i casen din. Han ble først plassert på et akuttmottak, og så etter en mnd eller så fikk han seg leilighet av barnevernet. Egentlig ganske grei deal, for de betaler leiligheten, skolegang, lommepenger, osv. Kan få slik støtte fram til fylte 23 år.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Hva om personen er under 16 år?
PS: Det gjelder ikke dama til bestekompissen min, var bare det at hu har foster-foreldre som satte meg på tanken
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Jeg tror det er relativt sterk behovsprøving ute og går. Du får neppe en egen leilighet/fosterforeldre kun fordi du påstår du ikke klarer å bo hjemme. Ta kontakt med barnevernet for mer informasjon.
marken jo man får egen leilighet utrolig enkelt.. jeg skulka noen uker i 10nde klasse, bodde på en instutisjon i noen mndr så fikk jeg tilbud om leilighet og ALT betalt


mens jeg bodde på instutisjonen, fikk jeg lov til ALT jeg ville omtrent, pluss jeg fikk 10 000 i klesbudsjett, 2000kr i hårbudjett, 450kr uka pluss alt annent jeg trengte av hygiene, mat og stuff..

og man MÅ ikke være over 16, i noen tilfeller om man klarer og bevise at man klarer og bo på egenhånd kan man få egen lilighet når man er 15...

husk at dette var et av VELDIG FÅ vennlighets innstilte instutisjoner... som regel så sux det og bo der...
Dette minner meg om en South Park-episode der alle ungene påstod at foreldrene hadde misbrukt dem, bare for at foreldrene skulle bli fengslet
Hvis det ikke var regler og diverse krav for å få egen leilighet.. Da hadde hver og en tenåring i landet bodd i en slik. Så jeg tviler jævelsk på at det er "lett". Vis at jeg har feil, så skal jeg tie..
Sitat av soetnos@dANI
Hvis det ikke var regler og diverse krav for å få egen leilighet.. Da hadde hver og en tenåring i landet bodd i en slik. Så jeg tviler jævelsk på at det er "lett". Vis at jeg har feil, så skal jeg tie..
Vis hele sitatet...
Er ikke alle som vil bo alene, ikke alle som greier og ta vare på seg selv. Noen greier det andre ikke. Men du trenger ikke holde kjeft
Soppen: Men hvis det var enkelt å få seg gratis leilighet. Så hadde ingen sagt nei Ikke du i hvertfall!

Off-topic:
- Uansett, er det mulig å få kompetanse til bil gjennom barnevernet? Hvis man har lang vei til skole, jobb, bor langt hjemmefra o.l..
dANI : Hadde ikke takket nei jeg hvertfall. Men det er ikke meg det er snakk om akkurat nå. Poenget er at noen ikke greier og ta vare på seg selv. Og da kan dem ikke bo i en leilighet får seg selv. (:
Men her var det vel snakk om:
* Hvis man ikke liker seg hjemme:
- Så kunne du få en egen leilighet lett som faen.

Men nei, det går neppe så lett slik som en eller annen påstod. Det er poenget!
Sitat av soetnos@dANI
Men her var det vel snakk om:
* Hvis man ikke liker seg hjemme:
- Så kunne du få en egen leilighet lett som faen.

Men nei, det går neppe så lett slik som en eller annen påstod. Det er poenget!
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke liker seg hjemme der han/hun bor, så kan han/hun bytte foster-familie, eller søke om og bo i en leilighet. Liker dem seg ikke hjemme der dem bor, og dem mener selv at dem ikke greier og bo alene i en leilighet, så kan dem bytte foster-familie
Man kan vri og snu på hele shitten. Men det var ikke pointet. Men ja, slike som deg og mange andre hadde ikke klart seg alene

Er det noen som har peiling på hvor og hva som er toppers innen barnehjem? Med dette tenker jeg på slike hjem der ungene blir misbrukt osv.. Merkelig at det ikke blir stoppet når man vet at ungene blir seksuelt og psykisk.
soetnos, hvor har unger blitt musbrukt, det er kjent og det IKKE har blitt stoppet??
kan fortelle deg at det ikke er mye misbruking. de fleste blir skjekket grundig og det kommer psykologer og folk som skjekker stedet fra staten.

men eh, jeg vet om flere som ikke har likt seg hjemme som har fått seg leilighet. du får det ikke med engang såklart. man må jo bo på instutisjon en stund og slikt da...men fult mulig

man får aldri en bil av barneværnet. de har ikkenoe med saken om du bor hjemme. da er det opp til skolen og foreldrene dine om du skal få buss/tog eller kjøring fra foreldre.. om du bor på intutisjon så kjører de deg eller betaler for buss/tog
Det er jo Barnevernsloven som gjelder da!

I Norge er det ikke lagt opp slik at man kan "swappe" foreldre.

Fosterhjemsplassering blir brukt i de tilfeller der barna ikke har adferdsvansker, altså at det er foreldrene som volder barna skade.

Hvis det derimot er slik at barnet har adferdsvansker(fint ord for småkriminell) benyttes det instutisjonsplassering. Disse er ofte delt opp slik:

0-5 år
5-12 år
og 13-18 år

Dette er fordi behovene i varierer stort. Noen instutisjoner driver med alt mulig, mens andre driver små enheter.

Barnevernet er til for barnas beste ikke for at folk skal kunne utnytte systemet. Du får aldri biler eller leiligheter av barnevernet... Men de kan hjelpe med tilrettelagte botilbud utenfor instutisjon.


Hvis du deriomot har jævla lyst til å bli fanga. Er det mange måter å gjøre det på!

1. Bank opp vilt fremmede - politiet tar deg å sender deg på BV(Barnevernsvakta) så lenge du er under den kriminelle lavalder som er 15 år.

2. Begynn med tagging

3. Spill helt villmann hjemme

4. Gjør mest mulig kødd. Anmeld folk i hytt å pine!