Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1383
Kan du bytte deg rik på materialistiske ting uten å skatte hvis du ikke blander penger inn i byttingen din?
Med vennlig hilsen manisk samler
Frankrikes Solkonge
Fant noe, men leste ikke gjennom alt. Kanskje du finner svaret ditt her: http://m.nettavisen.no/na24/smartepe...422770102.html
Uvaksinert 👍
Nei, egentlig ikke. Det er mva og skatt på bytting som alt annet.
http://org.ntnu.no/ud/dusker/html/9505/ombytte.html

Fra Bytteringen på ÅS sine FAQ
"Hva med skatten?

Inntekt i gryn er, i likhet med inntekt i gulrøtter, stekepanner eller kroner, skattepliktige. Dersom du tjener gryn på det som er din egentlige næring (hvis du for eksempel er frisør av yrke og tilbyr hårklipp i bytteringen) må du skatte som normalt av all inntekt. For andre varer og tjenester gjelder at du kan tjene inntil 1000 kroner (eller gryn) per hode per år skattefritt (som frisør kan du tjene inntil 1000 gryn per år fra hver person du hjelper med snekkerarbeid).

Det er den enkeltes ansvar å oppgi inntektene sine til likningsmyndighetene."
Sist endret av daffe; 4. mars 2016 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjaman
Trådstarter
Er jo mange som ender opp med en haug av verdifulle saker og samlinger iløpet av livet sitt. Det er jo håpløst umulig og på grensen til meningsløst å forvente at noen skal eller er villig til å gjøre rede for når og hvordan de har fått hele rikdommen sin.
Sitat av RævSnerk Vis innlegg
Er jo mange som ender opp med en haug av verdifulle saker og samlinger iløpet av livet sitt. Det er jo håpløst umulig og på grensen til meningsløst å forvente at noen skal eller er villig til å gjøre rede for når og hvordan de har fått hele rikdommen sin.
Vis hele sitatet...
Det er ikke håpløst umulig. Det er og noe som heter formue, slå det opp. Om du har gjort deg rik på materielle verdier uten noe inntekt eller andre midler å kunne vise til så er nok skattemyndighetene veldig interessert i høre om det.
Sjaman
Trådstarter
Ja jeg tror deg så gjerne men sånn som jeg som har vært en manisk samlegris så lenge jeg kan huske har kubikkmeter med unike ting av ukjent verdi, veldig mye har jo sentimentale verdier for meg, som for eksempel samlinger fra barndommen.
Kan jeg risikere at markedet vender mot å verdsette frimerkesamlingen min til millioner og at jeg derfor må betale og egentlig er skyldig formueskatt?
Det korte svaret: Nei.

Det lengere svaret: Ja.

Det kommer ann på om virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid. Dersom dette er tilfelle, så driver du i realiteten næring - og næring er skattepliktig.

Dersom du f.eks. legger ned 1000 timer i "byttingen" din og kun går 1000 kr i overskudd, så tjener du i realiteten 1 kr i timen; ergo er virksomheten ikke egnet til å gå med overskudd - og således ikke skattepliktig.

Kjernespørsmålet er altså om du driver virksomhet som er egnet til å gå med overskudd. Kunstsamling vil f.eks. i de fleste tilfeller falle utenom, fordi kunstsamling er høyst tilfeldig - og ofte vil kunne gå med store underskudd. Det samme gjelder (hobbysamling av) frimerker. Men hvis du f. eks. driver en frimerkebutikk, så vil du uten tvil være næringspliktig. Det samme gjelder galleri, rammemarkeri, auksjonshus, el. lignende.
Sist endret av Stormen; 4. mars 2016 kl. 22:36.