Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 24000
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Én gang til, da:
Vis hele sitatet...
De lager Jackets ja, og andre deler for oppgradering av rigger. Dette lønner seg å gjøre i Norge for rigger i Nordsjøen, ettersom dette er dyrt å frakte fra Korea og Kina.

Å bygge en oljeplattform eller borerigg, er altfor dyrt å gjøre i Norge. Bro glem det her, du har tapt
Teknologi og atter teknologi er kanskje hovedkilden til arbeidsløsheten, og det faktum at folk flest ikke har egenskapene vi trenger fir et slikt samfunn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter å ha skumlest over disse postene har jeg muligens sett en ting som har blitt totalt oversett. Det å trives i jobben og elske det man jobber med har mye å si på arbeidsmoralen. Eneste er at mennesker sliter med å finne denne biten av livet. Ikke alle er nødvendighvis late!
Viktig å trives i jobben, ja. Synes man jobben er kjedelig, er det vanskelig å gjøre noen god innsats.
Er de fleste enige her i at så lenge det er et godt miljø, så kan man trives i enhver jobb?
Grunnen er vell sånne late j*vler som meg? Sitter på rævva å naver. Hvorfor jobbe når du kan sitte hjemme med kraftig sosial angst og deprisjon? Det er jo absolutt det som er livet, spesiellt med den gode betalingen på 5300 i mnd.

Å til dere som betaler skatt, jeg betaler like mye i skatt som dere(prosentvis) Så i helheten er det like j*vlig for meg så det er for dere. Bare jeg har enda mindre penger igjen. Det er ikke vi NAVERE som tar skattepengene deres, det er alle de andre landa vi skal hjelpe, fremfor eldrebølgen her, skolene her, barneværnet som liksom skal hjelpe barna som skal ta over landet etter oss. Men nei, Norge har ikke RÅD pga de pengene de sender til diverse land som er i "krise"
Sier ikke at vi bare skal tenke på oss selv, såklart er det bra å vise medfølelse for feks Afrika, men det er jo ikke vits det når vi sitter å betaler de rike overmennene mangfoldige millijoner bare for at folket skal få 2-3 spader og litt korn.

Eller så er det for alle disse flotte byggene vi bruker mangfoldige millijoner av skattepengene på. Hvor mangen milijoner brukte dem ikke på å pusse opp slottet?! Bor der noen der i det heletatt? Greit at vi kan/skal tavare på det Norske slott, men er slottet virkelig viktigere en menneskene her til lands? Er et slott viktigere når vi faktisk har BARN som lever under fattighets grensa?

Greit at det er LETT å få ut penger fra nav, gjerne MYE mer en hva du har krav på, men hvorfor ikke missbruke staten når staten missbruker seg selv?(sender penger i hyttåpine og tilbake)

Slutt å skyld på naverene, skyld på staten, staten styrer alt, vil staten at de eldre skal ha det bra så får de det bra.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er de fleste enige her i at så lenge det er et godt miljø, så kan man trives i enhver jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at så lenge det er et godt miljø, så kan de fleste finne seg i kjedelig arbeid. Men jeg tror det er begrenset hvor mye mer man liker selve arbeidet, bare fordi miljøet er godt. Jeg ville ikke likt servering noe mer, for eksempel, bare fordi jeg kunne jobbet som servitør sammen med mine beste venner. Eller søppeltømming. Da er det jeg faktisk jobber med til det daglige mye mer interessant.
Sitat av Laude Vis innlegg
Grunnen er vell sånne late j*vler som meg? Sitter på rævva å naver. Hvorfor jobbe når du kan sitte hjemme med kraftig sosial angst og deprisjon? Det er jo absolutt det som er livet, spesiellt med den gode betalingen på 5300 i mnd.

Å til dere som betaler skatt, jeg betaler like mye i skatt som dere(prosentvis) Så i helheten er det like j*vlig for meg så det er for dere. Bare jeg har enda mindre penger igjen. Det er ikke vi NAVERE som tar skattepengene deres, det er alle de andre landa vi skal hjelpe, fremfor eldrebølgen her, skolene her, barneværnet som liksom skal hjelpe barna som skal ta over landet etter oss. Men nei, Norge har ikke RÅD pga de pengene de sender til diverse land som er i "krise"
Sier ikke at vi bare skal tenke på oss selv, såklart er det bra å vise medfølelse for feks Afrika, men det er jo ikke vits det når vi sitter å betaler de rike overmennene mangfoldige millijoner bare for at folket skal få 2-3 spader og litt korn.

Eller så er det for alle disse flotte byggene vi bruker mangfoldige millijoner av skattepengene på. Hvor mangen milijoner brukte dem ikke på å pusse opp slottet?! Bor der noen der i det heletatt? Greit at vi kan/skal tavare på det Norske slott, men er slottet virkelig viktigere en menneskene her til lands? Er et slott viktigere når vi faktisk har BARN som lever under fattighets grensa?

Greit at det er LETT å få ut penger fra nav, gjerne MYE mer en hva du har krav på, men hvorfor ikke missbruke staten når staten missbruker seg selv?(sender penger i hyttåpine og tilbake)

Slutt å skyld på naverene, skyld på staten, staten styrer alt, vil staten at de eldre skal ha det bra så får de det bra.
Vis hele sitatet...
Wow, la meg se om jeg forsto deg riktig nå. Grunnen til at du og 3% av Norges befolkning er arbeidsledige er fordi vi bruker en liten promille (ikke det en gang) av pengene vi har på å pusse opp slottet, bygge og sender krise penger til afrika? Og hva er det du sier? At Norge ikke har RÅD til å gi penger til barnevernet og eldreomsorg fordi vi sender alt til u-land? Sorry ass, men det er mildt sagt feil.
Sist endret av Juicekongen; 29. desember 2012 kl. 18:42.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Wow, la meg se om jeg forsto deg riktig nå. Grunnen til at du og 3% av Norges befolkning er arbeidsledige er fordi vi bruker en liten promille (ikke det en gang) av pengene vi har på å pusse opp slottet, bygge og sender krise penger til afrika? Og hva er det du sier? At Norge ikke har RÅD til å gi penger til barnevernet og eldreomsorg fordi vi sender alt til u-land? Sorry ass, men det er mildt sagt feil.
Vis hele sitatet...
Så da vil jeg gjerne høre grunnen for at at eldrehjem er en vits, barneværnet underbemanet, barn som lever under fattighetsgrensa. Staten har jo ikke råd til de tingene, så hva er så viktig istedenfor?
Har det noen gang vært naturlig å ha hele folket i lønnet arbeid? Det er et ideal i denne historiske epoken, men om det er oppnåelig eller ønskelig er åpent for debatt. I fortiden jobbet folk på gården og hadde andre funksjoner som ikke alltid var lønnet, og i fremtiden er det mulig roboter vil gjøre alt slik at folk ikke trenger å jobbe. Ikke alle kan jobbe heller. Unger går på skole lenge, noen er hjemmeværende, syke, etc.
Sitat av Laude Vis innlegg
Så da vil jeg gjerne høre grunnen for at at eldrehjem er en vits, barneværnet underbemanet, barn som lever under fattighetsgrensa. Staten har jo ikke råd til de tingene, så hva er så viktig istedenfor?
Vis hele sitatet...
Gitt at det du skriver stemmer, at eldrehjemmene våre er en vits, at barnevernet er underbemannet, og at mange barn lever under fattigdomsgrensa, det siste kan vi nok være enige om; hva får deg til å tro at det å kaste penger etter landets eldrehjem og barnevern, eller barna som lever under fattigdomsgrensa for den saks skyld, vil løse noe som helst? Det er ikke nødvendigvis sånn at bare fordi man bevilger penger til noe, så vil problemene løse seg. Underbemanning kommer som oftest av at det ikke finnes nok kvalifisert arbeidskraft til at det er mulig å levere et forsvarlig tilbud.

Sitat av gulost Vis innlegg
Har det noen gang vært naturlig å ha hele folket i lønnet arbeid? Det er et ideal i denne historiske epoken, men om det er oppnåelig eller ønskelig er åpent for debatt. I fortiden jobbet folk på gården og hadde andre funksjoner som ikke alltid var lønnet, og i fremtiden er det mulig roboter vil gjøre alt slik at folk ikke trenger å jobbe. Ikke alle kan jobbe heller. Unger går på skole lenge, noen er hjemmeværende, syke, etc.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det ikke være ønskelig å ha hele folket i arbeid? Så lenge vi har et forbrukerdrevet, kapitalistisk samfunn må vi ha flest mulig i arbeid. Både for å få samfunnet til å gå rundt. Men også på grunn av de sosiale problemene det skaper å ha folk stående utenfor arbeid.

Sitat av gulost Vis innlegg
Har det noen gang vært naturlig å ha hele folket i lønnet arbeid? Det er et ideal i denne historiske epoken, men om det er oppnåelig eller ønskelig er åpent for debatt. I fortiden jobbet folk på gården og hadde andre funksjoner som ikke alltid var lønnet, og i fremtiden er det mulig roboter vil gjøre alt slik at folk ikke trenger å jobbe. Ikke alle kan jobbe heller. Unger går på skole lenge, noen er hjemmeværende, syke, etc.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det ikke være ønskelig å ha hele folket i arbeid? Så lenge vi har et forbrukerdrevet, kapitalistisk samfunn må vi ha flest mulig i arbeid. Både for å få samfunnet til å gå rundt. Men også på grunn av de sosiale problemene det skaper å ha folk stående utenfor arbeid.
Sist endret av eaco; 29. desember 2012 kl. 21:02.
Sitat av eaco Vis innlegg
Gitt at det du skriver stemmer, at eldrehjemmene våre er en vits, at barnevernet er underbemannet, og at mange barn lever under fattigdomsgrensa, det siste kan vi nok være enige om; hva får deg til å tro at det å kaste penger etter landets eldrehjem og barnevern, eller barna som lever under fattigdomsgrensa for den saks skyld, vil løse noe som helst? Det er ikke nødvendigvis sånn at bare fordi man bevilger penger til noe, så vil problemene løse seg. Underbemanning kommer som oftest av at det ikke finnes nok kvalifisert arbeidskraft til at det er mulig å levere et forsvarlig tilbud.





Hvorfor skulle det ikke være ønskelig å ha hele folket i arbeid? Så lenge vi har et forbrukerdrevet, kapitalistisk samfunn må vi ha flest mulig i arbeid. Både for å få samfunnet til å gå rundt. Men også på grunn av de sosiale problemene det skaper å ha folk stående utenfor arbeid.
Vis hele sitatet...
Barnevern:


http://www.nova.no/id/21650.0
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3574759.ece
http://www.fo.no/oestfold/underdimen...e6936-125.html

Ansatte hos barnevernet har NESTEN alltid for mangen saker, pga underbemanning.
Dette går utover de sakene hver saksbehandler har, altså hvert barn vil få mindre kvalitets hjelp fra saksbehandler pga han/henne sliter seg ut...
Jeg har selv vært under barnevernet i over 10år, bodd på maaaangen instutisjoner, hatt over 12 forsjellige saksbehandlere,hvor samtlige av dem har beklaget seg å sagt at ting har vært så dårlige pga underbemanning.(forsjellige kommuner også.

Eldre:

en fin liten artikel: http://fortellinger.net/tekster/arti...ad/eldreomsorg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...artid=10097879
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10042943
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/v...artid=10098272 - SPARE PENGER en plass de såvidt bruker penger?!

Våre kjære besteforeldre,oldeforeldre,foreldrer som har gitt oss vår oppvekst, oppdragelse, byggd opp landet til oss, å dette er takken? Skal vi la de gamle ligge i sin egen dritt å dø? Ja, hvorfor ikke spare penger her? Afrika trenger mer!!

Barn under fattighetsgrensen:

http://www.bymisjon.no/Virksomheter/...igdom-i-Norge/
http://www.klikk.no/foreldre/familie...icle762422.ece
http://www.nrk.no/video/mange_fattig...468FB/ - Video
Hvor mye tror du en alene mor med 3 unger får i mnd av nav? Har ikke noe nyaktig tall her, er forsjellige satser i hver kommune, men jeg VET det er flere mødrer som sliter med å få kronene til å gå rundt..
Går rundt sulten for at barna skal være mette... Disse ungene får sjeldent noe særlig ferie, klasse turer reiser de uten lommepenger pga foreldrene er blakke.

osv.. Men her velger vi å pusse opp slottet for maaangfoldige milioner?... Jaja...
Sist endret av Laude; 29. desember 2012 kl. 21:50.
Sier ikke at det skinner av hverken barnevernet eller eldreomsorgen, laude. Men det er ikke nødvendigvis slik at penger trenger å være noen løsning. Hjelper ikke eldreomsorgen, for eksempel, med økte bevilgninger, dersom problemet er mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Er det dessuten noe som tyder på at det nettopp er pengene som gikk til å pusse opp slottet som ville gjort den store forskjellen? Det tror jeg ikke.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av eaco Vis innlegg
Sier ikke at det skinner av hverken barnevernet eller eldreomsorgen, laude. Men det er ikke nødvendigvis slik at penger trenger å være noen løsning. Hjelper ikke eldreomsorgen, for eksempel, med økte bevilgninger, dersom problemet er mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Er det dessuten noe som tyder på at det nettopp er pengene som gikk til å pusse opp slottet som ville gjort den store forskjellen? Det tror jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Vil ikke økte bevlininger automatisk tiltrekke seg kvalifisert arbeidskraft? Jeg tror iallefall flere vil trekke mot disse yrkene dersom de ikke kommer dårligere ut enn gjennomsnittet rent lønnsmessig ved å velge disse yrkene. Og forresten er det nok av kvalifisert personell der ute, men på grunn av dårlig økonomi må man nedbemanne og ha arbeidere i så lite som 20% stilling.
Sitat av Stringer Vis innlegg
Vil ikke økte bevlininger automatisk tiltrekke seg kvalifisert arbeidskraft? Jeg tror iallefall flere vil trekke mot disse yrkene dersom de ikke kommer dårligere ut enn gjennomsnittet rent lønnsmessig ved å velge disse yrkene. Og forresten er det nok av kvalifisert personell der ute, men på grunn av dårlig økonomi må man nedbemanne og ha arbeidere i så lite som 20% stilling.
Vis hele sitatet...
Økte bevilgninger gir ikke nødvendigvis økte lønninger. Og økte lønninger gir ikke nødvendigvis en økning i antall kvalifiserte søkere. Det hjelper ikke å kaste penger etter problemet, dersom det ikke finnes noen kvalifiserte søkere igjen. Og selv om det skulle vært igjen noen, er det ikke sikkert at noen av dem bor, eller har lyst til å flytte, til den kommunen som trenger dem. Samme hvor høyt man hever lønningene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg mener det er flere grunner til dette forholdsvis komplekse spørsmålet. Rent subjektivt sett er det mye latskap ute å går, det er også blitt mere «akseptabelt» å såkalt «nave». Dette er jo skammelig vil nå jeg si!
Så er det et konkurransesamfunn vi lever i, man må jobbe for å få jobbe - å jobbe for å beholde! Har egentlig litt flere synspunkter en dette, men sitter på jobb så har litt begrenset kapasitet. Men skal holde øye med denne tråden – fin tråd!
Jeg skal innrømme å ikke ha lest alle foregående innlegg, men det ser ut til at debatten fortsatt lever... Så prøver å grave frem litt gammel kunnskap fra sosialøkonomitimene;
1. I Norge har vi i dag egentlig ikke arbeidsløshet. Når ledighetsprosenten kryper ned mot 2% er det i prinsippet arbeid til alle som vil ha. Det vil alltid være en viss ledighet forårsaket av at folk bytter jobb, omskolerer seg, bedrifter legges ned eller omstrukturerer og at det er en viss treghet fra man er ferdig utdannet til man starter i jobb.
2. Det er begrensninger på hvilke tiltak det offentlige kan iverksette som sysselsettingstiltak. For eksempel er det ikke bare å sette i gang et større veiprosjekt for å få folk i arbeid. Et slikt prosjekt må treffe riktig i forhold til kompetansebehov, det hjelper ikke arbeidsledige servitører at det er skrikende behov for maskinførere. Man må også ta hensyn til ringvirkningene av prosjektet. For å bygge noe kreves materialer, og økt etterspørsel kan medføre økte priser. Når flere tjener mer vil dette medføre at de kjøper mer, og dermed har man en generell prisstigning som fører til krav om høyere lønn.
3. Det er vanskelig å spå om fremtiden, og det medfører at hva man utdanner ikke alltid klaffer med hva markedet har behov for. Her ligger en dobbel treghet; når etterspørselen etter bakere øker tar det tid før man har fått økt antallet som uteksamineres, når etterspørselen er dekket vil det være et etterslep på store klasser som uteksamineres uten tilbud om jobb.