Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 10837
Jeg har en Asus G74SX fra Dustin, som jeg sammenlagt har brukt 11 246 kroner på. Jeg byttet nylig til Samsung 830 SSD, og er veldig fornøyd sådan. Pcen gikk fra 20-30 sec på å boote til 9 sec fra power knappen ble trykt ned, så jeg vil nok være fornøyd et år eller to til før jeg bygger en stasjonær.
Jeg har drevet med videoredigering i over ti år. Da trenger man en god pc for å følge opp. Hvis det ikke hadde vært for redigeringen, så kunne jeg klart meg med en mobiltelefon med face.
Fordi pc har blitt så mye av hverdagen til folk flest. Faktisk kan man både være sosial, lese, lære, nyheter, jobbe, game, surfe, kommunisere og MYE MER. Det er ikke som før, "glory days" er borte. Før når alle var ute i gata, 20 barn med en fotball. Nå er det facebook, instagram og twitter som kroner 80% av alles hoder. Det er synd og utvikling forsetter slik, lettere og droppe å møte personen fysisk. Tar`e over facebook.. SAVNER de tidene da alle var ute for og snakke om ting, ikke oppdatere facebookstatusen og refreshe newsfeeden.
Selvfølgelig er det enkelte som bruker mer på pc enn andre, og det er forskjellige årsaker til det rundt omkring.
Selv sitter jeg "kun" på 3570k, ett gtx 670 kort og en "råtten" 60Hz skjerm. Dagens verdi er endel over 20 tusen.
Men dette er en stue pc, derav koster det litt mer. Har mulighet til å spille samtidig som min kjære sitter og ser på f.eks en TV-serie, som ikke vekker min interesse i det hele tatt. Greit å ha mulighet å spille BF3 fremfor å tvinge seg gjennom en episode eller to med Glee, eller hva pokker det heter. Til mine behov og kriterier må prisen litt høyere opp enn gjennomsnittet, men det er verdt prisen så absolutt. Ingen vits i for meg å kjøpe pc til f.eks 8000kr som jeg nesten ikke får brukt fordi den bråker så mye at det blir plagsomt.

Hadde jeg vunnet i lotto i går hadde jeg sikkert kjøpt meg litt utstyr til pc'n som skjerm, skjermkort og annet småtteri, men... Hadde ikke brukt en krone mer på bil, som jeg for ikke så lenge siden betalte 18 000kr for. Eu-godkjent, bruker ikke olje, rimelig i drift, plass til 10 personer, velholdt og ser ganske pen ut også. Dette dekker også mine behov
Har alltid lurt på det samme, føler 9 av 10 som kjøper en spinndyr pc er ungene som akkurat har hatt konfirmasjon og skal nå ha så fet pc som bare mulig, noen år senere når det kommer til moped lappen osv innser folk hvor dumt det var og bruke så mye på pc og angrer som faen.

Selv har jeg en stasjonær som jeg kjøpte til 7k for noen år siden, etterhvert som den tok kveld kjøpte jeg en laptop til 5k, angrer ikke i det hele tatt.

Selvfølgelig kommer det vell litt an på hva du skal bruke pc-en til, men 20k++ er vell litt overkill for de fleste.
Kjøpte PCen min for TG 2009, den hadde helt medium specs til 7700.- Etter en saftig oppdatering og inkludert alt utstyret ligger den på ca 12k.

Jeg bruker PCen hovedsaklig til bilderedigering og tegning. Men har en del spill jeg liker å dra godt. Også hender det at jeg skumper borti videoredigering eller 3d rendring. Drar de fleste spill på fullt uten å stresse.
Kjøpte PC til 8k for noken månda sida. Har ikkje fått spelt noke som helst sida skjermkortet mitt er ødelagt, ogh dustinhome må omtrent bli leidd i handa av meg for å finne ut ka dei skal gjer.

Gjorde ein avtale med de om at dei skulle ta den inn og sende eit nytt, sida pcen funka med eit anna skjermkort... Så måtte eg ringe dei igjen etter at eg hadde sendt kortet i retur for at dei skulle gjere noke meir.

Blir litt pissed av å bruke så mykje penger på pc når eg ikkje får brukt den til anna enn minecraft på low grafikk og lagger på youtube videoer i fullscreen etc. Hadde gjerne brukt noken tusen meir får å få ein PC som funka...........

Er kanskje litt off topic, men måtte få ut litt aggresjon
Noen kjøper pc for å ha det feteste innen stil og ytelse. Akkurat som at mange kjøper fet kjerre med v8 og whatnot, selv om man kommer fra a til b med en råtten el-bil.

Jeg kunne tenkt meg en v8'er, men bruker ikke et rødt øre mer enn nødvendig på pc og mobil.
Siden jeg ikke har bil, ikke røyker og heller ikke går på byen alt for ofte har jeg masse penger til overs. Så når jeg trenger ny PC har jeg fint råd til å bruke litt ekstra. Alt handler om prioriteringer, noen synes f.eks. bil er viktig og bruker penger på det. Jeg tar heller å går/tar buss/taxi og bruker de pengene på noe annet, som f.eks. en PC.
Fordi jeg bruker mye tid foran pc-en så er ute etter noe som kan gi meg en fantastisk spillopplevelse. Kjøpte min nåværende stasjonær til rundt 12.000 kr og er svært fornøyd.

Pluss at jeg kjører en del tunge programmer
Man kjöper vel det beste en har råd til i hobbier man brenner for?

Gaming på PC er en dyr affäre hvis du skal kjöre dagens spill på det mest ultimate viset.
Vil ikke si at gaming er en veldig dyr hobby. La oss si du kjøper en PC til 16k. Den holder i 3 år for du må oppgradere den. 16k/3 = 5.3k per år. Ikke veldig mye akkurat.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Vil ikke si at gaming er en veldig dyr hobby. La oss si du kjøper en PC til 16k. Den holder i 3 år for du må oppgradere den. 16k/3 = 5.3k per år. Ikke veldig mye akkurat.
Vis hele sitatet...
I lengden har du nok rett, men der og da er det en veldig dyr affäre, en med gjennomsnittlig inntekt må klare å spare til en slik sum.
Det er 400kr i månenden. Jeg som 16åring, og som kun jobber en time i uken har råd til dette. Tenk f.eks dykking, hvor utstyret lett kan koste 30-40 tusen.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har pc til 30k for å ha best pc i gjengen. Vennene mine jizzer i pantsa når jeg forteller specsa og at jeg kjører wow med den nye expansion packen "mop" på full grafikk. Jeg har også sgs3 fordi den har best spec. Spec er det som tells.
Vis hele sitatet...
Vell jeg har en venn som har en 4-5 år gammel laptop til 5k som kjører wow mop på full grafikk med null lagg, så det virker mer som du har den som e-penis extension.
Sitat av R4obban Vis innlegg
Vell jeg har en venn som har en 4-5 år gammel laptop til 5k som kjører wow mop på full grafikk med null lagg, så det virker mer som du har den som e-penis extension.
Vis hele sitatet...
Det var nok ironi. mo3 er som kjent veldig glad i apples produkter, selvom de kanskje ikke er best på speccs.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av R4obban Vis innlegg
Vell jeg har en venn som har en 4-5 år gammel laptop til 5k som kjører wow mop på full grafikk med null lagg, så det virker mer som du har den som e-penis extension.
Vis hele sitatet...
Vell dette er merkelig, da jeg har problemer med stabilt 75fps med mine 2x 680 kort og en i7 3820. Jeg kjører tilogmed på lavere oppløsning (1280*1024) og ikke alt maxa. Og fortsatt får jeg fps drops!
75 fps er heller ikke veldig lite, og fpsdrop er ikke det samme som lagg.
Sist endret av Sinken; 4. november 2012 kl. 17:51.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
75 fps er heller ikke veldig lite, og fpsdrop er ikke det samme som lagg.
Vis hele sitatet...
Fps drops er i mine øyne lagg, spesielt når det skjer i raids!
Så om fpsen din går fra 75 til 40 fps, så lagger det?
Definitivt, når fps dropper under 50 så er det merkbart.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Definitivt, når fps dropper under 50 så er det merkbart.
Vis hele sitatet...
det vil jeg ikke si, så lenge den ligger stabilt på 50 fps. men om den driver å hopper mellom 75 og 50 er det deffinitivt merkbart, ustabil fps er mye værre en lav fps!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så om fpsen din går fra 75 til 40 fps, så lagger det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lagg, det er umulig å spille på.
Sist endret av CHillZoNE; 4. november 2012 kl. 18:22.
Pfff. Jeg har spilt med 30 fps lenge, og jeg syntes det kjører helt jevnt.
Sist endret av Sinken; 4. november 2012 kl. 18:24.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Pfff. Jeg har spilt med 30 fps lenge, og jeg syntes det kjører helt jevnt.
Vis hele sitatet...
jeg må si meg enig i at alt over 24fps er gjevnt nokk til å spille på, men når man begynner å få ustabil fps er det noe helt annet! FPS drops er helt ekstremt ille!
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det er 400kr i månenden. Jeg som 16åring, og som kun jobber en time i uken har råd til dette. Tenk f.eks dykking, hvor utstyret lett kan koste 30-40 tusen.
Vis hele sitatet...
Ja, men som jeg nevnte, du må spare opp til dette.

Edit: For å si det sånn koster en Xbox 360/PS3 1/6 av prisen til PC, nå koster selvfölgelig spill mer til Xbox 360/PS3 med mindre du har en moddet versjon.
Sist endret av Odonkor; 4. november 2012 kl. 19:09.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Edit: For å si det sånn koster en Xbox 360/PS3 1/6 av prisen til PC, nå koster selvfölgelig spill mer til Xbox 360/PS3 med mindre du har en moddet versjon.
Vis hele sitatet...
Skal ikke så mye penger til for å få en PC som matcher konsoll grafikken. En PC kan også brukes til mye mere enn en konsoll, så de fleste har uansett en PC, på den måten kan du legge til 2k ekstra i PC kjøpet bare for innkjøpsprisen av en konsoll som PC-en kan erstatte. Spillene er billigere og piratkopiering er enklere på PC.
En annen ting man kan si i samme slengen er vel at piratkopiering på konsoll ofte krever en pc.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg har bruker mye penger på pc fordi jeg får kreft, aids og anfall når det lagger.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Pfff. Jeg har spilt med 30 fps lenge, og jeg syntes det kjører helt jevnt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer det, men om FPSen skifter imellom 30-50 FPS ofte er det bedre og cappe på 30 enn og få FPS-spikes/drops
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Bestillte nettopp pc-deler til 6000kr selvom jeg har en reltivt god pc som den er. Hvorfor? Fordi jeg er gal. Føler meg hvertfall litt gal nå..
Det viktigste er å legge penger i ett kabinett du kan ha lenge og en skikkelig psu. Gjerne 2-3 kanskje fire builds pr kabinett! Da sparer du masse kroner, jeg opprgraderte sist for 6k og jeg kommer til ha denne lenge.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Splendid Vis innlegg
Det viktigste er å legge penger i ett kabinett du kan ha lenge og en skikkelig psu. Gjerne 2-3 kanskje fire builds pr kabinett! Da sparer du masse kroner, jeg opprgraderte sist for 6k og jeg kommer til ha denne lenge.
Vis hele sitatet...
Men det er jo så mange fine kabinett og teste ut da..
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Bestillte nettopp pc-deler til 6000kr selvom jeg har en reltivt god pc som den er. Hvorfor? Fordi jeg er gal. Føler meg hvertfall litt gal nå..
Vis hele sitatet...
pft.

Jeg kommer til å bruke over10k på oppgradering av pc'en min (som du ser
specs på i signaturen) med en gang IB-e kommer :P

også kommer jeg til å gå til inkjøp av 2stk av nvidia sine råeste gpu'er når neste genrasjon kommer, kun fordi jeg er glad i HW, og har ikke så mange andre hobbyer en pc. xD
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Håper du er fornøyd med Viper brikkene Frufsa, bestillte 4 slike nå

Er det bekreftet at IB-e kommer i det hele tatt da?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Håper du er fornøyd med Viper brikkene Frufsa, bestillte 4 slike nå
Vis hele sitatet...
joda fornøyd med brikkene, men tviler på at du får kjørt dem med full spik på ditt system
de får i hvertfall ikke jeg, grunnet elendig minnekontroller i SB(e) cpu'en.

Men for all del, brikkene konge de, og de ser langt bedre ut en vengeance brikkene mine

Men de blir uansett byttet ut til de beste brikkene jeg kan finne når intel kommer med IB-E,
kal ikke se bort i fra at det blir disse http://www.multicom.no/%5BTridentX%5...01392/p4853150 om det ikke er kommet noe enda råere da vell og merke xD kommer til å kjøre opp 32gb med ram og en ram disk på 16gb til caching

Skal heller ikke se bort i fra at m4 disken min må vike til fordel for en samsung 840. Ikke fordi jeg vil merke noe forskjell, men ene og alene fordi den ser langt bedre ut en m4 disken xD

Også kommer det vannkjøling snart da jeg er lei chipsett viften.

Det er også sjans for at jeg selger maskinen når jeg er ferdig med å bygge den, og kjøper noe bedre satser på at jeg går i + når vannkjølingen er ferdigstilt.

Sitat av Lima Vis innlegg
Er det bekreftet at IB-e kommer i det hele tatt da?
Vis hele sitatet...
det er nesten bekreftet, men ny generasjon versting cpu kommer uansett, og så lenge jeg har planer om å bytte hk også så bryr jeg meg egentlig ikke om hvilken sokkel det er, så lenge jeg ikke må ofre SB-e funksjonene som flere pci lanes etc

Bruker foresten IB-e da de fleste vet hva jeg mener når jeg skriver det
Sist endret av Frufsa; 5. november 2012 kl. 20:33.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Blir vel ny handle-runde her også ja når den neste generasjonen cpu kommer (:

Men får du ikke stillt opp brikkene til nok i Bios eller hva er problemet? Har ikke stillt på ram før, så det må jeg lese meg opp på når jeg får de isåfall.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Blir vel ny handle-runde her også ja når den neste generasjonen cpu kommer (:

Men får du ikke stillt opp brikkene til nok i Bios eller hva er problemet? Har ikke stillt på ram før, så det må jeg lese meg opp på når jeg får de isåfall.
Vis hele sitatet...
problemet er at brikkene rett og slett ikke kjører stabilt på 2133mhz, og jeg har forsikret meg om at det er cpu, ved å teste i kameraten min sin pc, som kjører IB cpu

IXMP profilen og brikkene kjører opp med hastighetn og systemet booter og alt er hel fint til jeg sette litt load på det, da blir det ekstremt ustabilt , og jeg vil nok dessverre tru at du har samme problemet, men det er ikke noe farlig å kjøre brikkene på 1600mhz og cl7 som jeg gjør, men i praksis vil du ikke merke noe forskjell uansett,

Men brikkene ser bra ut da i hvertfall, og det er derfor jeg kjøpte dem xD
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
problemet er at brikkene rett og slett ikke kjører stabilt på 2133mhz, og jeg har forsikret meg om at det er cpu, ved å teste i kameraten min sin pc, som kjører IB cpu

IXMP profilen og brikkene kjører opp med hastighetn og systemet booter og alt er hel fint til jeg sette litt load på det, da blir det ekstremt ustabilt , og jeg vil nok dessverre tru at du har samme problemet, men det er ikke noe farlig å kjøre brikkene på 1600mhz og cl7 som jeg gjør, men i praksis vil du ikke merke noe forskjell uansett,

Men brikkene ser bra ut da i hvertfall, og det er derfor jeg kjøpte dem xD
Vis hele sitatet...
Okei, litt rart egentlig? Men ja de ser bra ut
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Jeg kommer til å bruke over10k på oppgradering av pc'en min (som du ser
specs på i signaturen) med en gang IB-e kommer :P

også kommer jeg til å gå til inkjøp av 2stk av nvidia sine råeste gpu'er når neste genrasjon kommer, kun fordi jeg er glad i HW, og har ikke så mange andre hobbyer en pc. xD
Vis hele sitatet...
Er det virkelig nødvendig å bruke så mye penger?
Husker da jeg holdt på med overklokkingskjøret rundt 2000-2004, var aldri snakk om sånne summer på hardware da.

Vi var veldig aktive i miljøet og ble kjent med masse folk. Inkludert flere som jobbet i bransjen. Fikk da "låne" engineering samples av alt mulig rart. OCZ og DFI var spesielt snille der og ga folk ofte ting en liten tid før det ble lansert.
Cascade-kjølere bygde man selv, hvor idiotisk det var visst man ikke.

Men hvorfor ikke involvere seg på feks. XtremeSystems og stifte bekjentskaper hvis hobbyen din er hardware? Produsentene gir vekk samples med glede når de ikke har bruk for de mer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
problemet er at brikkene rett og slett ikke kjører stabilt på 2133mhz, og jeg har forsikret meg om at det er cpu, ved å teste i kameraten min sin pc, som kjører IB cpu

IXMP profilen og brikkene kjører opp med hastighetn og systemet booter og alt er hel fint til jeg sette litt load på det, da blir det ekstremt ustabilt , og jeg vil nok dessverre tru at du har samme problemet, men det er ikke noe farlig å kjøre brikkene på 1600mhz og cl7 som jeg gjør, men i praksis vil du ikke merke noe forskjell uansett,

Men brikkene ser bra ut da i hvertfall, og det er derfor jeg kjøpte dem xD
Vis hele sitatet...
Kjører brikkene på 2133 Frufsa. Helt stabilt selv om det står at kortet mitt bare tar 1600
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Men hvorfor ikke involvere seg på feks. XtremeSystems og stifte bekjentskaper hvis hobbyen din er hardware? Produsentene gir vekk samples med glede når de ikke har bruk for de mer.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset

Sitat av Lima Vis innlegg
Kjører brikkene på 2133 Frufsa. Helt stabilt selv om det står at kortet mitt bare tar 1600
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjøpe 2133 brikker når du kan oce 1600 brikker til det?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Takk for tipset



Hvorfor kjøpe 2133 brikker når du kan oce 1600 brikker til det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke kjøpe 2133 brikker? De er ikke dyre hvis det er det du mener.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lima Vis innlegg
Kjører brikkene på 2133 Frufsa. Helt stabilt selv om det står at kortet mitt bare tar 1600
Vis hele sitatet...
Prøvd å stresse brikkene? Det er først da de blir ustabile
Men for all del, du kan ha vert griseheldig med chippen
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Har kjørt memtest og prime95 (:
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Er jeg dum som holder meg til AMD og vurderer Bulldozer 8 kjerners black edition? Burde jeg heller gå for Intel sine systemer?
Til de fleste oppgaver så er du dum i5 3570k!
Og noen begrunnelse på dette utsagnet, Mkvarner?
Sist endret av Sinken; 15. november 2012 kl. 22:32.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Og noen begrunnelse på dette utsagnet, Mkvarner?
Vis hele sitatet...
Les 10 "jeg vil ha 1337 gam1ng pc" så finner du nok begrunnelser.