Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 6357
Jaja da var valget av parlamentarisk leder i SV over.
Da er det bare å gratulere Lysbakken som leder av SV. Han har nå vist hele landet at det å ha gode kontakter som politiker gjør deg hevet høyt over alle lover og regler som gjelder for vanlige arbeidsfolk.

Etter seier sa Lysbakken at han skal jobbe hardt for de viktigste sakene til SV - miljø og rettferdighet.
Ja ja jeg må bare si at SV har en helt annen definisjon på rettferdighet enn jeg har.
Og i SV vil selv forbrytere kunne fortsette sin karriere.
Sist endret av random67489; 10. mars 2012 kl. 18:48.
Sosietær maniker
Mens vi streifer innom spørsmål om habilitet her. Skal ikke «Steklov» få en runde med mikroskopet snart?
Korrupte kommunistjævel skulle vært bura inne og så blir han leder. Flott at politikere slipper unna ja....
@Sleekminister
Nei du snakker jo om selveste Røde Jens. Det ville jo vært en katastrofe for Partiet om noen begynte å granske Lederen eller andre fremtredende personer i selveste Partiet. Så noen etterforskning vil nok ikke skje. Steklov kan nok fortsatt sove godt om natten for grunnet pressestøtten så trenger han ikke engang bekymre seg for den fjerde statsmakt. Du finner ikke en redaktør i landet som ville trykket noe som kan sette Partiet i dårlig lys - det er det rett og slett ikke økonomisk rom for idag med fallende opplag og lavere annonseinntekter.
Sist endret av random67489; 10. mars 2012 kl. 22:33.
Sosietær maniker
Det skjer hvis folket krever det. Viktigere med rettferdige penger og human narkotikapolitikk da, men alt til sin tid.
Nei der tar du feil det skjer ikke sålenge media er avhengig av pengeoverføringene fra Røde-Jens.
Det er en grunn til at AP hadde sin mann i toppen i NRK i over 50 år. A-pressen er ikke begravet - det er fortsatt mye makt blant heltene i A-pressen. Selv landets største aviser sliter med lønnsomheten og å tale Lederen imot kan jo påvirke statlige pengeoverføringer så det vil ikke skje. Selv ikke for fete typer og beste forside.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Mens vi streifer innom spørsmål om habilitet her. Skal ikke «Steklov» få en runde med mikroskopet snart?
Vis hele sitatet...
Statsministerens kontor og Politiets overvåkingstjeneste (POT) bekreftet sent i går kveld overfor VG at Stoltenberg er identisk med «Steklov».

Begge instanser understreker at det ikke var noe irregulært ved Stoltenbergs opptreden. Da POT advarte Stoltenberg om at hans sovjetiske diplomatkontakt var KGB-agent, brøt han all kontakt. Bruddet kom før Stoltenberg gikk inn i forsvarskommisjonen, ifølge Statsministerens kontor.
Vis hele sitatet...
Tror den har fått sin runde..
Dette må få konsekvenser. En domstol må bedømme saken og straff. Ingen har rett til å kunne bryte regler og lover, uten å få straff, selv om de sitter i regjeringa.
Sosietær maniker
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Tror den har fått sin runde..
Vis hele sitatet...
Så du mener vi bør spørre Lysbakken & Co. om han har gjort noe galt?

Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Nei der tar du feil det skjer ikke sålenge media er avhengig av pengeoverføringene fra Røde-Jens.
Vis hele sitatet...
Media kontrollerer ikke folket. Det er bare en illusjon.
Folket kontrollerer ikke media - alt annet er en illusjon
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Folket kontrollerer ikke media - alt annet er en illusjon
Vis hele sitatet...
Det har blitt temmelig enkelt å måle hva folket vil ha i avisen. Antall klikk.
Vi lesere klikker på sakene vi liker, avisen selger reklame og vil ha flest mulig klikk.
Avisen tjener på å gi folket det de vil ha, hvor er illusjonen?
Sist endret av Bothrops; 11. mars 2012 kl. 09:56.
Antall solgte aviser går ned - det betyr mindre penger i fortjeneste både fordi fallende salg alene gir fallende inntekter med også fordi at annonser betales etter opplagstall. Så når det er fall i opplaget så blir det dobbel effekt på inntektene.
Svært mange redaksjoner ville ikke klart å holde hjulene igang uten pressestøtten.

Ingen redaktør tørr tenke så kortsiktig at at de ofrer fremtiden for noen få ekstra klikk over et par uker.
Nytt på nytt var hvertfall ikke nådeløse med straffen sin til Lysbakken!^^
Sist endret av løkpølsa; 11. mars 2012 kl. 11:12.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jaja da var det ennå en som ble tatt med buksa nede - Idag var Jonas Gahr Støre som ble avslørt for å ha gitt millioner av kroner til en nær barndomsvenn.

Ting blir kanskje mer tydelig nå hvorfor økokrim aldri på banen i saken om Lysbakken.
PARTIET hadde nok gitt økokrim strenge føringer for hvordan saken skulle håndteres slik at ikke snusket og korrupsjonen til ennå flere i regjeringen skulle bli avslørt.

Det er ganske skremmende å tenke på at vi faktisk ikke er noe bedre enn jalla land. Folk har klaget på grekerne at de er korrupte og late og derfor landet sliter. Vi har jo minst like mye korrupsjon i dette landet. Og folk flest bryr seg virkelig ikke.

Men nåde deg om du kjører bil uten bilbelte - eller blir tatt med en halv tjall. Da blir det straff.
Samtidig ser vi at politikerne forsyner seg med millioner av kroner totalt urettsmessig fra fellesskapet og alle bare snakker om at politikerne kommer styrket ut av situasjonen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I tragedien om pengebruken til våre politikere er det de siste ukene avdekket flere og styggere saker enn det som først ble offentlig kjent som jenteforsvaret. Etterpå har også Halvorsen og Aasland blitt avslørt, samt Bjarne Håkon Hansen - også han har vanskeligheter med å svare for seg om dagen og vi må ikke glemme Jonas Gahr Støre. Felles for dem alle er ulne svar og iherdige forsøk på å villede og feilinformere om de faktiske forhold. Ja enkelte vil gå så langt som å kalle mange av uttalelsene de har kommet med som blank løgn.



-Er dette virkelig greit?
Er det ok at våre politikere kanaliserer og sluser inn pengestøtte uten å følge lovverket? Og at penger fra fellesskapet går til nære venner, selskaper ledet av ektefeller eller partifeller?

Ja nå kommer det frem ennå mer opplysninger om saken til Gahr Støre.
Det viser seg at en nøytral tredjepart (Earnst & Young) har vurdert denne saken allerede i 2010 og var alt da kritisk til støtten grunnet at de som ville tjene på forskningen som ble utført av stiftelsen Senter for nordområdelogistikk var i realiteten selskapet til Gahr Støre's nære venn Felix Tschudi's rederi Tschudi Shipping Company.

Nå viser det seg at stiftelsen har utarbeidet direkte løsninger for økt shippingvirksomhet med påfølgende økt inntjening for Tschudi Shipping Company.

Av vår felles kasse har altså Gahr Støre bevilget 6 millioner kroner i støtte til en stiftelse som har utviklet løsninger og forbedret inntjeningen til selskapet eid av Støres nære venn.

Kan vi virkelig akseptere at slikt fortsetter?

Er folk virkelig så lite opptatt av hvordan politikerne forvalter våre felles verdier at ingen engang har en kommentar eller sterke meninger om saken?

Da er det kanskje greit da, at politikerne bruker vår statskasse til å hjelpe seg selv og sine nærmeste?
Sist endret av random67489; 29. mars 2012 kl. 22:23.
Kan vi virkelig akseptere at slikt fortsetter?
Vis hele sitatet...
så klart er det greit, vi folket har da viktigere ting å tenke på enn å forhindre korrupsjon.
er det ikke roskilde snart osv? og flere festivaler og sånt til sommern, så jeg må jobbe ræva av meg nå slik at jeg har penger til det ass.

dessuten er det helg i morra og har enda ikke handlet på polet osv så må stresse med det i morra etter jobb.
dusten sa ikke i fra på facern at vi må ta med egen drikke!

i mellomtiden stemmer jeg bare AP for sikkerhetsskyld.
Er kanskje greit å minne om hvor fort og hvor lett Gahr Støre forsøker å lyve seg ut av kinkige situasjoner, Pål T Jørgensen i TV 2 får en lyvende Gahr Støre på film:

Løgnaktige Jonas Gahr Støre

Jens Stoltenberg i nacspielform
Som forøvrig rygget på en bil og la en blank lapp på vinduet.........


På tide med et regjeringsskifte?
Sist endret av random67489; 29. mars 2012 kl. 22:35.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ting blir kanskje mer tydelig nå hvorfor økokrim aldri på banen i saken om Lysbakken.
PARTIET hadde nok gitt økokrim strenge føringer for hvordan saken skulle håndteres slik at ikke snusket og korrupsjonen til ennå flere i regjeringen skulle bli avslørt.
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett feil, Grunnloven sier at økokrim ikke skal etterforske statsråder. Det skal riksretten gjøre fordi statsråder ofte har stor makt over påtalemyndigheten. http://www.okokrim.no/oekokrim-etter...ikke-lysbakken

Etter min mening, som ikke er objektiv fordi jeg er SVer, eller kommunist som vi kalles på Dagbladets kommentarfelt, så tror jeg mange av de sakene vi ser i dag er en feilkultur i departementene. UD og BLD er de departementene som behandler mest løse midler, som gjør at de er spesielt sårbare ovenfor saksbehandlingsfeil i tildelingssaker. De er så klart statsrådens ansvar og jeg tror det var klokt av Lysbakken å trekke seg, men mener denne saken ikke bør hindre han i sitt videre politikerliv. Politikere er mennesker som gjør feil, men så lenge de tar ansvar og prøver å forbedre seg så synes jeg det er greit.
Det du skriver er feil. Grunnloven sier ikke at økokrim ikke kan etterforske statsråder.
Grunnloven sier at det er riksretten som dømmer i slike saker. Og det er noe helt annet.
Økokrim har spesialkompetanse på å vurdere saker som den anmeldelsen mot Lysbakken, utroskap mv. i forbindelse med disponering av statlige tilskuddsmidler til "Jenteforsvaret".

Det ville derfor vært svært naturlig at økokrim tok en slik sak.
Men som jeg sa tidligere, så viste nok folk over Lysbakken at om Økokrim kom på banen ville det avdekkes ennå flere tvilsomme transaksjoner og dermed er det blitt gitt ordre til Økokrim å ikke etterforske saken.

Det er heller ikke greit å stjele, lyve eller forsøke å fordreie sannheten eller trenere opprullingen av klare brudd. Og det hjelper faktisk ikke å stå å lyve på TV for så å si at de tar ansvar. Det å "ta ansvar" har blitt et frikort som spilles når det ikke er flere muligheter igjen.
Sist endret av random67489; 29. mars 2012 kl. 22:57.
Ja, jeg skrev feil. Grunnloven sier det ikke, men det er fortsatt ikke innenfor Økokrims ansvarsområde å etterforske saken

http://www.domstol.no/no/Enkelt-doms...e-er-riksrett/
Komiteen kan enten anbefale at det settes ned en Ansvarskommisjon som skal undersøke grunnlaget for riksrett, eller frarå at dette gjøres. Stortinget behandler innstillingen i plenum, og hvis en tredjedel av representantene ønsker det blir saken sendt til Stortingets ansvarskommisjon.(...)Dette nye organet er permanent, og skal undersøke om det er grunnlag for å reise riksrettstiltale. Dette er altså et organ som skal drive ”etterforskning” i saken. Kommisjonen har i prinsippet samme myndighet som den ordinære påtalemyndighet har ved etterforskning av straffesaker.
Vis hele sitatet...
Du tar fortsatt feil.
Jada det er riksrett som skal dømme, og og det er Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite som er forberedende organ i forkant og som skal gi Stortinget en innstilling på om en evt. sak skal opp i riksrett.

Men det utelukker ikke på noen som helst måte Økokrim fra å utføre en selvstendig etterforskning. Og det er også naturlig at spesial kompetansen til Økokrim bringes inn i slike saker.

Det er viktig å forstå at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite er en fagkomitè. Det er ikke spesialkompetansen til medlemmene som er årsaken til at de utgjør Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite. Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite er sammensatt at en tverrpolitisk gruppe for å sikre nøytralitet.

Men som sagt så innehar ikke Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite spesialkompetanse til å vurdere slike saker og da må en stille spørsmål ved hvorfor Økokrim droppet saken.

Jeg konkluderer slik jeg gjorde tidligere og står fast ved at sentrale medlemmer i sittende regjering viste omfanget av tvilsomme transaksjoner og derfor la politiske føringer som stoppet Økokrim. Det ble laget et offentlig røykteppe og forklart med at en slik etterforskning ikke hører til Økokrims oppgave men til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite. Men igjen - Økokrim hadde og har fortsatt full mulighet til å utføre en egen og parallell undersøkelse og etterforskning i saken. Alle unskyldninger som har forekommet er ren propaganda.
Sist endret av random67489; 30. mars 2012 kl. 01:13.
Nå er det ikke kontroll og konstitusjons komiteen som skal etterforske, men Stortingetsansvarkomitee. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=558466
Kommisjonen har også anledning til å anmode politiet om å utføre nærmere angitte etterforskningsskritt.
Vis hele sitatet...
Dette vil si at hvis ansvarskommisjonen føler at de har behov for spesefik fagkompetanse, så kan de f. eks. anmode kripos om hjelp. Det er ikke noen grunn for kripos til å etterforske Lysbakken så lenge Kontroll og konstitusjons komiteen eller Ansvarskomiteen bedriver etterforskning/høringer. Fordi hvis det har blitt gjort noe feil, så vil Kontroll og konstitusjons komiteen legge fram en instilling til stortinget som med 1/3 flertall kan oversende saken til Ansvarskomiteen. Hvis det så er behov for Kripos sin ekspertise så vil Ansvarskomiteen kontakte dem. Kontroll og Konstitusjons komiteen har alltid et flertall fra opposisjonen og derfor vil flertallet ikke stemme for en eventuell riksrettsak pga strategiske grunner.

edit: skulle så klart stått mot en eventuell rettsak
Litt klønete formulert av meg men jeg sa ikke at det var Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite som skulle etterforske - tvert imot jeg skrev at de var et forberedende organ.

Når det kommer en konkret politianmeldelse slik det gjorde i saken til Lysbakken mener jeg fortsatt det ville være helt naturlig for Økokrim å ta en vurdering allerede tidlig i saken.

Det som skjer nå er jo at jo mer dritt som graves frem jo mer vil avgjørelsen til økokrim fremstå som uforstående og det vil bare bidra til politikerforakt.

Med dugnaden som VG idag startet der de har bedt om hjelp av hele det norske folk til å belyse samtlige bevilgninger i denne perioden tror jeg nok det vil dukke opp så mye grums at jeg personlig regner meg det bare er et spørsmål om tid før vi ser avgangen til regjeringen.

Gahr Støre er tatt i løgn på TV. Stoltenberg kjører på en bil og levner tilsynelatende en lapp på vinduet til bilen han traff - før han stakk av. Lappen viste seg å være blank. Og en slik sleip jævel skal styre landet?

Det er pengeoverføringer som gagner partifeller, ektefeller og nære venner. Dette er for meg korrupsjon av verste sort som utføres av arrogante maktpersoner som tror de er hevet høyt over vanlige lover og regler.

Det er greit at ingen er fullkommen og det er menneskelig å feile - men når det nå viser seg at rot i pengesaker er så omfattende og utgjør så store summer da må man spørre seg selv om hva som skjer. Er det feks noen form for kickback til Gahr Støre? Kanskje noe opsjoner vi ennå ikke vet noe om? Store fakturaer fra feks håndverkere som betales av denne Felix eller hans selskaper heller enn av Gahr Støre?

Måten de alle har forsøkt å lyve og fordreie sannheten for meg til å tro at her er det mer enn bare tjenester for venner og bekjente - her kommer det klingende mynt inn på en eller annen måte til våre korrupte politikere.

My 2 cent

Siste nytt i saken er nå at flere dokumenter i Tschudi-saken finnes ikke i Utenriksdepartementets arkiv.

Hvordan har disse dokumentene bare "forsvunnet"?

Kanskje tiden er inne til å be Gahr Støre gå av og la Økokrim komme på banen?
Sist endret av random67489; 30. mars 2012 kl. 02:11.