Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2487
Noen som vet noen nettsider (eller andre kilder) som omhandler Innbruds-/tyverialarmer? Der det står beskrevet forskjellige typer, virkemåter, svakheter, tips og triks osv.
Evt. noen som sitter på noe informasjon om dette emnet som vil dele?
Jeg har en del info, etter at jeg jobbet innenfor yrket i fjor.

Tyverialarmer går hele tiden, så vektere er drit-leie av å kjøre ut til falske alarmer. Det som da er innført som en rutine, er at man ved alarm først ringer "objektet" (stedet), og spørr hva "kodeordet" er.

"Kodeordet" er noe man oppgir på telefonen til vekteren for å avblåse utrykningen.

Ofte er dette kodeordet nedskrevet et sted i nærheten av telefonen, slik at nye ansatte ved bedriften eller familiens minstemann skal kunne finne det - i tilfelle falsk alarm.

De fleste er imidlertid ikke så dumme, og da finnes det et annet triks som fungerer noen ganger: Bare si at du er nyansatt (hvis det er en bedrift), og at du jobber overtid - og derfor ikke har kodeordet. Dersom du kun er ute etter litt tid, så be dem ringe tilbake om 5 minutter - når du har fått tid til "å ringe sjefen for å spørre" (/plyndre). Dersom det er et privathus, så kan du enten late som du er sønnen i huset - som ikke har fått med seg kodeordet. De kommer da til å komme på døren etterhvert, men gidder ikke stresse.

Noe annet som fungerer på enkelte glass-knus detektorer, er å føre en veldig sterk magnetisk kilde over detektoren. Et eksempel på dette kan f.eks være et større batteri koblet til en høyttaler. Litt avhengig av hvor ny detektoren er, vil den da kunne bli ødelagt - og vinduet kan knuses/fjernes uten at alarmen går.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Takker så mye for infoen Stormen.
En glass-knus detektor utløses av lyd?
Da kan du vel bruke en sirkelskjærer (glassskjærer) på vinduet uten å utløse alarmen?

glasskjærer:
http://www.we.no/glass/html/produkte.../schnitt2.html

Det jeg egentlig er mest ute etter er tekniske spesifkasjoner på forskjellige alarmer. Dårlige egenskaper med forskjellige sensorer som kan utnyttes osv.

En bevegelsesdetektor utløses av bevegelse og varme. Går det å f.eks bruke speil for å "uskadeliggjøre" disse? Vet at du kan f.eks teipe de når alarmen er av for å sette de ut av spill, hvis alarmen ikke er sikret mot dette.
Hvis du dekker for en detektor med et speil vil jo ikke sensoren kunne reagere på varmeforskjell i rommet?
Sist endret av z0p; 6. september 2003 kl. 18:53.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av z0py3r
En glass-knus detektor utløses av lyd?
Vis hele sitatet...
Støt. det med høyttaleren er bare for å kopulere opp kretsene inni sensoren.

HJ
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av SharQ
Støt. det med høyttaleren er bare for å kopulere opp kretsene inni sensoren.

HJ
Vis hele sitatet...
Da jeg spurte om den utløses av lyd var det ikke fordi han nevnte høyttaler. Men fra vekterkurset mener jeg å huske at glass-knus detektorer utløstes av en lyd i et gitt frekvensområde. Men det er mulig det er støt ja.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jadaså. Jeg er ikke så inn i sikkerhetsverden at jeg har snøring på detektorer, men jeg husker ganske definitivt at det var plutselige akselerasjoner (dvs støt) på et system i en butikk jeg jobbet i før.

ikke dermed sagt at alle systemer fungerer på samme måte.

Dott komm
Sist endret av SharQ; 6. september 2003 kl. 19:13.
En bevegelsesdetektor utløses av bevegelse og varme. Går det å f.eks bruke speil for å "uskadeliggjøre" disse? Vet at du kan f.eks teipe de når alarmen er av for å sette de ut av spill, hvis alarmen ikke er sikret mot dette.
Vis hele sitatet...

litt gamlere IR detektorer(elller PIR detektor som de egentli heter)går det ann å tape på. men nå finnes det PIR detektorer som er sikret mot det.


men en ting jeg lurer på er:
på filmen "Entrapment2 med sean connery og catherina zeta jones så lyser de på PIR detektorer med laser lys og da funker de ikke. funker dette? kan egentli aldre tenke meg det...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Mulig det går ann å blokke/speile signalene ut fra PIR detektoren med en slags laser/lys? Men film er film lissom...

Men det burde gå an å "skjerme" seg selv mot de ved å ikke avgi varme. Ihvertfall på litt dårligere passive IR-detektorer kan du ta på deg endel klær og motorsykkeldress, hjelm, hansker ++ og gå inn i et rom med en ir-detektor, så vil den ikke registrere deg.
Det er faktisk brukerne som er svakheten i nye systemer.
www.alarmcom.no
Her finner du litt info.
Jeg vil tro den enkleste måten er å tukle med sentralen i dagstilling. (Dette er nok litt vanskelig i og med at den sikkert står på et bakrom) Tror det går greit å koble fra tilførselssløyfen til en detektor, bare ikke rør sabotasjesløyfen.

Ellers kan du prøve å få tak på tegningene over anlegget, der du kan lete etter "hull". Dette hjelper ikke om du vet det er en detektor som overvåker det du vil ha, og du ikke har tenkt å koble om på den.
Zpeef: Ved åpning av skapet vil alarmen gå av, pga den innebygde bryteren, såkalt sabotasjebryter. Ikke alle kobler sabotasjebryteren i skapet, men det er en risk ikke jeg vil ta. Ved tukling av ledninger til detektoren, vil sabotasjealarmen utløses ved at detektoren enten mister spenningen eller at sentralen får feil motstandsverdi.
Oh shit, du har rett. Husker ikke så mye fra de timene
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt sirkelskjærere til glass?
http://www.we.no/glass/html/produkte.../schnitt2.html
Og hvor mye disse koster sånn cirka?