Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 10577
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det finnes mengder av planter som gjør samme nytten som kjøtt, om ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Kan du nevne en plante som har like mye og tilsvarende mengde næringstoffer som det kjøtt har?

For slik jeg har forstått det, er man nødt før å supplere med flere forskjellige planter for å oppnå de samme næringstoffene som finnes i kjøtt, og derfor må være mye mer bevist på hva man spiser.

Noe som ikke trenger å være et problem, men som krever en ganske stor omstilling som neppe er gjort over natten, og sikkert ikke en umulighet av den grunn, men jeg mener at det blir rimelig tåpelig å argumentere for vegetarkost ved å hevde at pelsindustrien er mer nødvendig.

Kan du ikke heller gå i tog for at vi bør slutte å spise kjøtt og kjempe for denne saken, siden dette er noe du tydeligvis brenner så inderlig for. Noe som får meg til å undres over at du ikke ser problemene i pelsindustrien?

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Fordi pelsen kan brukes som klesplagg veldig lenge.
Vis hele sitatet...
Da kan man bruke både kuskinn, saueskinn og reinsdyrskinn, dette ser kanskje ikke like pent ut, men burde være minst like holdbart, eller hva?

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Så man metter ikke potensielt færre folk ved å produsere kjøtt?
Vis hele sitatet...
Det er vel igjen avhengig av hvilket dyr det er snakk om da spesielt kuer gir veldig mye tilbake i form av melk, gjødsel, skinn og kjøtt, og mer eller mindre hele dyret kan brukes om ønskelig. Og som slashdot sier, er kjøttproduksjon en ypperlig måte å utnytte plantemateriell som vi ikke er i stand til å nyttiggjøre oss av (i nevneverdig grad), grunnet anatomien vår. Om du ikke har noe annet å spise, er det nok mulig å spise gress, men det er ikke en diett jeg vil anbefale, da vi ikke klarer å nyttiggjøre oss av gress på samme måten som kua, det er en grunn til at kua har fire mager.


Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Mister man potensielle klær ved å produsere pels? Hvor lenge varer en pels før den blir ubrukelig?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe behov for å produsere pels, annet en for å dekke etterspørselen for et statusplagg blant rikfolk og de som lar seg imponere av noe så unødvendig som en pels.

Når vi bodde i huler og var avhengig av å bruke pelsen fra dyrene vi jaktet på og spiste for å holde varmen, ja da var saken en annen, men vi har da beveget oss et stykke lenger nå, har vi ikke det?
Sist endret av Veggen; 9. desember 2011 kl. 00:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg syntes det er helt utrolig at du fortsatt ikke klarer å få det i hodet ditt at vi nettopp diskuterer forholdet mellom pels etikk vs å spise kjøtt ( julebord ).
Vis hele sitatet...
Nei, det er nettopp det vi ikkje gjer. Vi kan vurdere pelsoppdrett for seg sjølv, utan å settje det opp mot ei anna sak. Du prøver deg med eit falskt dilemma.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Jeg syntes ikke det er urimelig at vi skal produsere pels hvis vi samtidig skal produsere kjøtt. Spesielt siden pels HAR en nytteverdi selvom den ikke er populær.
Vis hele sitatet...
Grunnen er gjentatt til det kjedsommelege: kjøtdyra blir i større grad behandla i tråd med instinkta dei har, og har langt større fridom. Bransjen har vist vilje til forbetring. Pelsdyrbransjen feiler på begge punkta. Og nei, pels har ikkje nytteverdi i vesten. Og det er igjen ingen som har protestert på eskimoane sin bruk av pels for å halde varmen på Grønland, så her kjem du med ein stråmann. Er det nytteverdien av pels du er ute etter står du fritt til å ikle deg sauepels, reinssdyrpels eller eit av utallige andre varme plagg.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det er også noen her i tråden som ikke forstår hvorfor dyr dør på pelsdyrfarmer. Hvorfor de ganger av seg lemmer, hvorfor de gnager på andre individer.

Hvor får du 13 av 13000 fra? Skal du finne på tall kan du godt brune n eller x.
Vis hele sitatet...
det tallet jeg dro frem er døde dyr på gården til leder i norsk pelsdyrforbund(?)
Sto hvertfall det i en artikkel fra VG
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
det tallet jeg dro frem er døde dyr på gården til leder i norsk pelsdyrforbund(?)
Sto hvertfall det i en artikkel fra VG
Vis hele sitatet...
Det blir veldig tynt å basere statistikk på ett enkelt tilfelle. Spesielt når det er snakk om styrelederen i Norges Pelsdyralslag, en liten uke etter de massive mediaoppslagene som omhandlet hvor grusomt dyrene blir behandlet - det er ikke urimelig å gjette på at denne personen kanskje har ryddet opp litt. Til tross for dette kan vi lese at "fllere titalls dyr med store, ubehandlede skader, døde dyr og tvangsadferd ble funnet på pelsfarmen til Bertran Trane Skadsem".

Det er også viktig å ikke utelukkende fokusere på de fysiske skadene. Når forholdene er så jævlige at flere titals dyr skader seg selv ved å bite i stykker halen o.l., så sier dette ganske mye om hvor psykisk stressende det er for slike dyr å leve i små nettingbur.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/jae...m-1987664.html