Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1747
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg er en uførepensjonist som er veldig glad i reise og ønsker å være mest mulig i utlandet uten å bryte loven.
Jeg kan altså være i utlandet i mindre enn 6 måneder hvert kalenderår men hvordan regner NAV Dette? Vil det være tilstrekkelig å være i Norge 183 av 365 dager? I så fall regnes det døgnet en reiser eller returnerer til Norge som et døgn i utlandet? Eller regnes dette på en annen måte? I veiledningen på nav.no står det bare måneder.

Det er sikkert noen som synes jeg burde ringe til NAV og spørre om dette men det ønsker jeg ikke. Jeg ville da blitt urolig for om NAV blir nysgjerrig på om jeg overholder reglene i fremtiden og ønsker å undersøke dette. Hvem vet. Kanskje jeg en gang i fremtiden bryter loven fordi det var fristende eller noe gikk galt.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som uførepensjonist så kan du oppholde deg så lenge du vil i utlandet, men det som skjer hvis du er ute av Norge i mer en 12 måneder eller 6 måneder i løpet av en to års periode er at du mister medlemskapet i folketrygden.
Du bryter altså ingen lover eller gjør noe ulovlig, jeg bor selv i utlandet med uførepensjon.

Skal du flytte til et annet land så søker du NAV om eksport av pensjon og eventuelt om frivillig medlemskap i folketrygden, kommer helt an på hvilket land du flytter til og om det landet har trygdeavtale med Norge.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er ikke dette jeg spør om. Dette vet jeg. Jeg spør hvordan en regner mindre enn 6 mnd? Er mindre en 6 mnd. 182 dager fritt fordelt utover året?
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det går på 182 dager fritt ut over året. 1 mnd her, 1 mnd der, 2 uker hjemme, 6 uker borte igjen.
De har ikke full oversikt over reisene dine om du reiser med buss og tog og ikke fly , men de kan ta deg om du bare er 1 dag for lenge borte.
Det kan lønne seg å betale med cash på reisene og ikke norsk bankkort for da kan de faktisk ikke bevise hvor lenge du har vært borte. Få noen her hjemme til å dra kortet ditt av og til her på dagligvarer og sånn.

Tror ikke det er det at man mister medlemsskap i den norske folketrygden men at bor man over 6 mnd i utlandet må man skatte til begge land.