Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9821
Hei,

Lurer på om noen har erfaring med å få godkjent visum til tross for rulleblad?

Jeg har blitt dømt for salg av 150g marihuana som førte til 45 timers samfunnstjeneste. Er det i hele tatt en sjanse for at jeg kan kunne dra til USA på en 14 dagers ferie? Jeg bor ikke i Oslo, og lurer derfor på om jeg i hele tatt skal gidde å bruke penger og tid på å komme meg ned dit for ett intervju.

Noen med lignende dom/straff som har fått godkjent søknaden om visum? evt. grovere straff?

Dette skjedde for 5-6 år siden, men fikk ikke dommen før 2-3 år etter (lang behandlingstid) så jeg ble dømt for 3 år tilbake, men lovbruddet skjedde for 5-6 år siden.

Noen med erfaringer? Finner så mye synsing, og utdatert info på nettet..
Visse ting fjernes jo på rullebladet etter en viss periode, unntak om du skal søke forsvaret/politi o.l
Når du i tillegg søker visum må du forklare situasjonen og med tanke på at det er en god stund siden vil de nok la deg få visumet. Du må også begrunne ferieoppholdet og hva du skal gjøre i USA vil jeg tro.
Ikke at jeg direkte oppfordrer til det, da det er et lovbrudd, men:
Hva med å lyve på ESTA?
Trådstarter
11 0
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Ikke at jeg direkte oppfordrer til det, da det er et lovbrudd, men:
Hva med å lyve på ESTA?
Vis hele sitatet...
Har vært innom tanken, men sykt kjipt å måtte snu/ evt bli bøtelagt, samt ødelegge en potensielt fin sommerferie for dama. Vi må ikke reise til USA, men det er dit vi aller medt vil til. Struggle is real for å ha vært retard i yngre dager...
Dette er det jeg finner på nettsiden til den amerikanske ambassaden. Så vidt jeg forstår MÅ du søke visum. God tur!

---

Ineligibility

Some travelers may not be eligible to enter the U.S. visa free under the VWP. These include people who have been arrested, even if the arrest did not result in a criminal conviction, those with criminal records (even if subject of a pardon, amnesty, or other act of clemency), certain serious communicable illnesses, those who have been refused admission into, or have been deported from, the United States or have previously overstayed on the visa waiver program. Such travelers must apply for a visa. If they attempt to travel without a visa, they may be refused entry into the United States.
Sitat av carepoliz Vis innlegg
Har vært innom tanken, men sykt kjipt å måtte snu/ evt bli bøtelagt, samt ødelegge en potensielt fin sommerferie for dama. Vi må ikke reise til USA, men det er dit vi aller medt vil til. Struggle is real for å ha vært retard i yngre dager...
Vis hele sitatet...
De har ingen mulighet for å sjekke det når du kommer dit. Har vært flere ganger. Det er ikke noe problem.
Trådstarter
11 0
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
De har ingen mulighet for å sjekke det når du kommer dit. Har vært flere ganger. Det er ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at jeg allerede har sendt en Epost til den amerikanske ambassaden i USA, med mitt navn. Antar derfor det vil være for risky å dra med kun ett ESTA? Vurderer fremdeles å bare søke visum, jeg håper jo og tror at de ser jeg har fått livet på riktig kjør, og at jeg faktisk er en helt vanlig lovlydig borger som kun skal på ferie. Jeg er god til å snakke for meg, så det burde ikke være så vanskelig? Med mindre de er sinnsykt firkantet og dømmende...
De er sinnsykt firkantet og dømmende..

Gjør deg selv en tjeneste og kryss av for at du ikke har vært blandet borti noe som helst tull.
Sitat av carepoliz Vis innlegg
Nå har det seg sånn at jeg allerede har sendt en Epost til den amerikanske ambassaden i USA, med mitt navn. Antar derfor det vil være for risky å dra med kun ett ESTA? Vurderer fremdeles å bare søke visum, jeg håper jo og tror at de ser jeg har fått livet på riktig kjør, og at jeg faktisk er en helt vanlig lovlydig borger som kun skal på ferie. Jeg er god til å snakke for meg, så det burde ikke være så vanskelig? Med mindre de er sinnsykt firkantet og dømmende...
Vis hele sitatet...
De gir seg en god faen i alt annet enn at på papiret er du av den typen person som bryter loven. De vil ikke ha folk som bryter loven på ferie i landet sitt, og om du innrømmer det så har de grunnlag til å avvise søknaden din. Noe de ikke nøler med å gjøre.
Hva med å dra til liberale Canada i stedet og busse litt inn inn i landet..?
Der har de tusenvis av km med ubevoktet grense i villmarken hvor hvem som helst kan spasere frem og tilbake med ryggsekk, telt og proviant for noen dager... :-)
Etter endt USA-opphold og unnagjort besøk i Disneyland, Vegas mm drar du og dere tilbake til Canada gjennom den ubevoktede villmarka uten noensinne måtte fremlegge pass og papirer, siden dere holdt dere "under radaren" under hele oppholdet.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Hva med å dra til liberale Canada i stedet og busse litt inn inn i landet..?
Der har de tusenvis av km med ubevoktet grense i villmarken hvor hvem som helst kan spasere frem og tilbake med ryggsekk, telt og proviant for noen dager... :-)
Etter endt USA-opphold og unnagjort besøk i Disneyland, Vegas mm drar du og dere tilbake til Canada gjennom den ubevoktede villmarka uten noensinne måtte fremlegge pass og papirer, siden dere holdt dere "under radaren" under hele oppholdet.
Vis hele sitatet...
Og hver gang han skal sjekke inn på hotell eller fly vil betjeningen lete i passet og lure på hvor visumet er? Regner med det samme hvis en leier bil. (Kanskje Trump bygger gjerde mot Kanada snart også?)
Trådstarter
11 0
Er det noen av dere som faktisk har erfaring med å søke visum, bli intervjuet for så å få avslag? Jeg leste også på ambassadens hjemmesider om at så lenge dommer ikke tilsvarer 1 år i fengsel eller mer, så burde det gå greit. Men selvfølgelig, alt avhenger av han/hun som evt intervjuer meg....

Jeg vet ikke om jeg gidder å ta meg alt brydderiet for en sommerferie, kan like så greit dra til andre land. Kan ikke skjønne at de er så hyklerske ovenfor cannabis, da dette er regulert/legalisert i flere stater, og jeg kun skal være der i usle 14 dager. Jaja - da bruker jeg heller pengene mine en annen plass. Grunnen til at jeg spør, er om noen som har personlig erfaring med narkotika + søke visum, hvor de har fått avslag/godkjennelse, da jeg prøver å vurdere om jeg i hele tatt skal gidde å bruke tid/penger på å reise til Oslo for intervju... The struggle is real.
Er i samme båt som TS. Er det faktisk noen som kan beskrive prosessen i detalj som har erfaring med å søke visum og bli intervjuet med narkotikadom?
Med mindre du har sendt brev til ambassaden med personlig navn slik som TS eller har planer om å søke permanent/student/arbeids opphold ved en senere annledning er nok den aller "sikreste" måten å komme inn på å bare krysse av for at du ikke har vært arrestert på ESTA skjemaet
Sitat av carepoliz Vis innlegg
Er det noen av dere som faktisk har erfaring med å søke visum, bli intervjuet for så å få avslag?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest en tråd på forumet hvor en person beskriver nettopp dette.
Svaret blir ja, men ikke meg.
Trådstarter
11 0
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Med mindre du har sendt brev til ambassaden med personlig navn slik som TS eller har planer om å søke permanent/student/arbeids opphold ved en senere annledning er nok den aller "sikreste" måten å komme inn på å bare krysse av for at du ikke har vært arrestert på ESTA skjemaet
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sendt brev, men en Epost til ambassaden. Maildomenet inneholder mitt etternavn, og jeg skrev mitt forvavn i Eposten. Antar derfor at de har denne infoen på meg nå. Vurderer å bare boikotte USA, de fortjener ikke turismen.
Sitat av carepoliz Vis innlegg
Jeg har ikke sendt brev, men en Epost til ambassaden. Maildomenet inneholder mitt etternavn, og jeg skrev mitt forvavn i Eposten. Antar derfor at de har denne infoen på meg nå. Vurderer å bare boikotte USA, de fortjener ikke turismen.
Vis hele sitatet...
Du sendte epost og gav dem opplysninger om din karriere innenfor narkotikakriminalitet?
Trådstarter
11 0
Sitat av Fleinheim Vis innlegg
Du sendte epost og gav dem opplysninger om din karriere innenfor narkotikakriminalitet?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev jeg hadde rulleblad, ikke eksakt hvorfor. Det er ingen hemmelighet, og jeg reiser ikke ved å gjøre meg kriminell nok en gang. Så mye om å gjøre er det ikke. Om de ikke godkjenner visum, så greit. Tviler veldig sterkt på at jeg i hele tatt gidder å søke om visum engang. Tviler også veldig på at en norsk kundebehandler gjør noe med eposten jeg sendte, annet enn å copy/paste ett standard svar til meg, som hun gjorde.
Hva med å bare dra dit, hvis du ikke slipper inn, ha en backup destinasjon i Canada, Mexico eller Jamaica?

Eller omvendt, ha halve ferien i Canada, dra til USA eller tilbake til Norge om det skjer noe. Tror du er litt i overkant bekymret da det kun er litt Cannabis.
Sist endret av Kloroplast; 31. januar 2017 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Med mindre det er veldig strevsomt for deg å dra til Oslo så synes jeg du skal gjøre det. Hvorfor la tvilen ta overhånd? Hva om du får visum? Hva om turen blir amazing? Da er det kjipt hvis du ikke prøvde. Og selvfølgelig oppdater tråden med resultatet av møtet. Lykke til!
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Hva med å bare dra dit, hvis du ikke slipper inn, ha en backup destinasjon i Canada, Mexico eller Jamaica?

Eller omvendt, ha halve ferien i Canada, dra til USA eller tilbake til Norge om det skjer noe. Tror du er litt i overkant bekymret da det kun er litt Cannabis.
Vis hele sitatet...
Om de finner ut at de ikke vil ha meg inn i landet kan jeg nok ikke bare si "ånei, men daså, stikker til Jamaica jeg da"
Afaik så blir du sendt direkte i retur med flyet du kom fra på egen regning. Jeg får se hva det blir til.

Noen som vet hvordan man skaffer rettsdokumenter btw? Er visst ett krav om å ha med dette til intervju oversatt til engelsk, lol. Antar det ikke er tilstrekkelig nok med kun en uttømmende politiattest?
Lyv på Esta. De har ingen mulighet til å sjekke ditt rulleblad når du ankommer USA. De stiller et par enkle spørsmål på grensen (hvor du skal, hvor lenge skal du være der, har du nok penger til å klare deg hele oppholdet, hva jobber du med). Svar høflig og tydlig så blir du bare vinket videre.

Edit: så nå at du allerede har gitt de beskjed om dommen. Finn et annet land å feriere i
Sist endret av Crusoe; 1. februar 2017 kl. 13:28.
Sitat av carepoliz Vis innlegg
Om de finner ut at de ikke vil ha meg inn i landet kan jeg nok ikke bare si "ånei, men daså, stikker til Jamaica jeg da"
Afaik så blir du sendt direkte i retur med flyet du kom fra på egen regning. Jeg får se hva det blir til.

Noen som vet hvordan man skaffer rettsdokumenter btw? Er visst ett krav om å ha med dette til intervju oversatt til engelsk, lol. Antar det ikke er tilstrekkelig nok med kun en uttømmende politiattest?
Vis hele sitatet...
Finn et annet land å dra på ferie til. Vil du inn i USA, skal du være perfekt.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Finn et annet land å dra på ferie til. Vil du inn i USA, skal du være perfekt.
Vis hele sitatet...
virker sånn ja. Det ble Mexico til sommeren istedet for. Om jeg en gang på død og liv må til USA, så skal jeg søke om visum, så får vi se hvordan det går da. Fortsatt vært spennende å hørt om noen som har hatt narkodom på seg, som søkte visum og som fikk avslag/godkjent. Kan ikke finne noen særlig poster om det på nettet beklageligvis.

forøvrig sendte jeg Eposten til Epostadresse: som jeg ikke tror er direkte til ambassaden, men heller en support for de som har tenkt å søke om ESTA/Visum. Så vidt meg bekjent er alle som jobber på ambassaden amerikansk, og jeg fikk ett copy/paste svar fra ei norsk ei, med en hilsen fra "U.S Visa Service desk" - mulig det er ambassaden, idk.
Sist endret av carepoliz; 1. februar 2017 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du får avslag på visum om du har narkotikadom. De bruker ikke noe særlig tid på det. Det er nok av turister med esta. Tviler uansett på at du havnet på en sjekkliste ved å maile ambassaden. Men det er jo kun du som må lide for måten du har håndtert dette.