Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1812
Mtp hvor mye møkk som sprøytes/legges til i frukt- og grøntproduksjonen både i jorda og på selve frukten/grønnsakene, så vil jeg gjerne vite hva slags alternativer hvermannsen har på det "absolutt naturligste" utvalget av frukt og grønt i Oslo-området?

Blir biodynamisk evnt. mer naturlig enn økologisk?

Takk
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av KingJay Vis innlegg
Mtp hvor mye møkk som sprøytes/legges til i frukt- og grøntproduksjonen både i jorda og på selve frukten/grønnsakene, så vil jeg gjerne vite hva slags alternativer hvermannsen har på det "absolutt naturligste" utvalget av frukt og grønt i Oslo-området?

Blir biodynamisk evnt. mer naturlig enn økologisk?

Takk
Vis hele sitatet...
Anbefaler å lese deg opp på hva biodynamisk egentlig er. Kort oppsummert: Det er noe overtroisk Rudolf Steiner-tøys. Men som ved økologisk landbruk bruker de ikke tradisjonelle sprøytemidler. Tyr til homøopati i stedet. Den biodynamiske ølen og vinen Meinklang er ganske god dog.
Sitat av luni Vis innlegg
Anbefaler å lese deg opp på hva biodynamisk egentlig er. Kort oppsummert: Det er noe overtroisk Rudolf Steiner-tøys. Men som ved økologisk landbruk bruker de ikke tradisjonelle sprøytemidler. Tyr til homøopati i stedet. Den biodynamiske ølen og vinen Meinklang er ganske god dog.
Vis hele sitatet...
Den overtroiske delen av biodynamisk bryr meg ikke så veldig mye egentlig, det er selve produksjonen til biodynamisk kontra økologisk som jeg stiller spm til. Hovedspørsmålet mitt er dog hvor jeg kan finne frukt og grønt som er produsert på en så naturlig måte som det går an.
Hovedspørsmålet mitt er dog hvor jeg kan finne frukt og grønt som er produsert på en så naturlig måte som det går an
Vis hele sitatet...
I skogen.

Istedenfor å prate opp økologisk osv. burde folk heller lese seg opp på hvor sinnsykt mye større avlinger og hvor mange flere munner man metter med moderne jordbruk. Det har mange negative sider også, men det er faen meg den største revolusjonen siden hjulet. Spelt gir bare 25% av avlingen sammenlignet med hvete. Økologisk landbruk er sløsing med areal og noe rike livsfjerne folk kan tillate seg.
Sitat av lyspære Vis innlegg
I skogen.

Istedenfor å prate opp økologisk osv. burde folk heller lese seg opp på hvor sinnsykt mye større avlinger og hvor mange flere munner man metter med moderne jordbruk. Det har mange negative sider også, men det er faen meg den største revolusjonen siden hjulet. Spelt gir bare 25% av avlingen sammenlignet med hvete. Økologisk landbruk er sløsing med areal og noe rike livsfjerne folk kan tillate seg.
Vis hele sitatet...
Støtter den her, og jeg har jobbet på en biodynamisk gård, så jeg har fått sett galskapen fra innsiden. All mat er like "naturlig", og all mat er like sunn. Men det kan være mere mykotoksiner i økologisk og biodynamisk dyrket mat enn i konvensjonell. For i konvensjonell sprøyter en mot soppsjukdommer. Jeg har selv gått i en biodynamisk hveteåker, der en gikk i en oransje støvsky, hvis var soppsporer av en lei soppsykdom på hveten.

Ellers er produksjonsformene så og si like intensive, de bruker stort sett de samme sortene, mens konvensjonelt landbruk bruker vitenskap, og økologisk blander inn et lite snev av tull, mens biodynamisk er for det meste tull!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Støtter den her, og jeg har jobbet på en biodynamisk gård, så jeg har fått sett galskapen fra innsiden. All mat er like "naturlig", og all mat er like sunn. Men det kan være mere mykotoksiner i økologisk og biodynamisk dyrket mat enn i konvensjonell. For i konvensjonell sprøyter en mot soppsjukdommer. Jeg har selv gått i en biodynamisk hveteåker, der en gikk i en oransje støvsky, hvis var soppsporer av en lei soppsykdom på hveten.

Ellers er produksjonsformene så og si like intensive, de bruker stort sett de samme sortene, mens konvensjonelt landbruk bruker vitenskap, og økologisk blander inn et lite snev av tull, mens biodynamisk er for det meste tull!
Vis hele sitatet...
Etter min oppfatning, så beriker sopp/bakterier/insekter jorda og frukten/grønnsakene med mineraler og vitaminer. Samtidig så er ikke kunstgjødsel naturlig slik kumøkk er. Er eneste alternativ da å evnt. dyrke selv for totalt naturlig frukt og grønt eller finnes det noen alternativer i oslo området?
Sitat av luni Vis innlegg
Anbefaler å lese deg opp på hva biodynamisk egentlig er. Kort oppsummert: Det er noe overtroisk Rudolf Steiner-tøys. Men som ved økologisk landbruk bruker de ikke tradisjonelle sprøytemidler. Tyr til homøopati i stedet. Den biodynamiske ølen og vinen Meinklang er ganske god dog.
Vis hele sitatet...
Hva har økologisk landbruk med homøopati å gjøre?
Sitat av Kalba Vis innlegg
Hva har økologisk landbruk med homøopati å gjøre?
Vis hele sitatet...
De legger til noen "naturlige medisiner" til produksjonen. Tror det også er samme person som oppfant homeopati som utviklet biodynamisk, hvis jeg ikke tar feil nå.
Sist endret av KingJay; 11. oktober 2014 kl. 03:03.
Økologisk landbruk er en vits, hvor mor og far bor har det økologiske epler og sprøytete epler rett ved siden av hverandre. Når de sprøyter blir vi anbefalt og ikke gå ut av huset engang... tviler på at økologisk mat generelt er "økologisk".
Man kan, hvis man vil, spore slike ideer tilbake til Steiner, men all landbruk før industrialiseringen og oppfinnelsen av kunstige næringsstoffer plantevernmidler var jo "økologisk". Mer betegnende er det å reservere begrepet "biodynamisk" til Steiners tankegods.

Økologisk landbruk er lokalt og bærekraftig, og noe større poeng enn det, er det ikke. Hvis du med "naturlige medisiner" mener kumøkk og lignende, så har du vel rett i det.

Det finnes naturligvis merkelige og mindre intelligente skruer som driver med økologisk landbruk, og som har hengt seg altfor mye opp i naturlig/syntetisk-skillet, men å gjøre det til et argument for dagens sedvanlige landbruk er urimelig, de samme personer finnes der, med, som kjent, langt større konsekvenser.
Sist endret av Kalba; 11. oktober 2014 kl. 03:09.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Det finnes naturligvis merkelige og mindre intelligente skruer som driver med økologisk landbruk, og som har hengt seg altfor mye opp i naturlig/syntetisk-skillet, men å gjøre det til et argument for dagens sedvanlige landbruk er urimelig, de samme personer finnes der, med, som kjent, langt større konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Så du forsvarer matindustriens bruk av unaturlige og kunstige tilsetninger i matproduksjonen sin, uavhengig av helseeffektene det får på forbrukeren?

Det er en kjempestor utfordring å kunne tilfredstille forespørsel og samtidig ivareta naturlig og moralsk forsvarlig produksjon i dag. Folk ønsker billig kjøtt samtidig som de ønsker kvalitetskjøtt. Hvis matindustrien skal klare å selge kjøtt til en "akseptabel" pris så går det på bekostning av levestandarden til dyret, hvor de må leve så tett inntil hverandre at det eneste de kan gjøre fra fødsel til slakt er å å ligge, stå oppreist, sove og spise elendig mat. Hvordam i huleste kan dette dyret produsere godt kjøtt da? I tillegg til det så blir dyrene gitt antibiotika for å unngå dødsfall som fører til tap. Alt handler egentlig om tall og ikke om dyrene, sluttproduktet eller forbrukeren.

Det samme gjengår vel i frukt- og grønt-produksjon i dag.
Hvis du leser litt nærmere, vil du se at jeg gjør det motsatte.

Ellers er min hovedanke mot "dagens sedvanlige landbruk" (hvor jeg altså mener den industrielle) at den går hånd i hånd med den øvrige destruktive globaliseringen og liberaliseringen av økonomi og konsumerisme. Dette er alt annet enn bærekraftig, samme hvor "mange munner" dette herlige moderne landbruket "metter". Som om det hjelper i en verden hvor folks fremste mål er å øke sitt økologiske fotavtrykk, siden det er i overensstemmelse med en vestlig produsert konformisme.

Det er ikke noen tvil om at fremtidens eneste levedyktige løsning er lokal, desentralisert "økologisk" omgang med naturen, men vi kommer nok til å følge dagens marsj til den bitre ende.

http://www.youtube.com/watch?v=f8Ne9...ature=youtu.be
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KingJay Vis innlegg
Etter min oppfatning, så beriker sopp/bakterier/insekter jorda og frukten/grønnsakene med mineraler og vitaminer. Samtidig så er ikke kunstgjødsel naturlig slik kumøkk er. Er eneste alternativ da å evnt. dyrke selv for totalt naturlig frukt og grønt eller finnes det noen alternativer i oslo området?
Vis hele sitatet...
Bakterier og innsekter er livsnødvendige for at vi skal ha planter, og det er ein grunn til at ein har kløver i grasblandinger - det tek opp nitrogen frå lufta. Men sopp kan vere farleg i maten din. Mange soppar produserer giftstoff, som kan gjere deg sjuk.

Og at kunstgjødsel ikkje finst fritt i naturen vil ikkje sei at det er skadeleg eller forringer kvaliteten. Det er derimot ein enkel måte å tilføre t.d. nitrogen, svovel og andre næringsstoff til plantane.