Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1781
Hey!

Skulle gjerne hatt noen tips til bøker om norsk psykiatri. Gjerne en persons historie eller generell historie rundt de siste 100 årene. Ønsker meg bøker som beskriver psykiatrien på en kritisk måte, og trekker frem de tabubelagte emnene innenfor vår psykiatriske historie.

Vet det er mange her på forumet som har vært kjempe interessert i de gamle mentalsykehusene dikemark og lier, så jeg tenkte noen kanskje hadde noe her.

på forhånd takk
ingvar ambjørnsen: 23-salen

Handler om Lier Sykehus på 60 tallet tror jeg. Viser ikke noe godt bilde av psykiatrien i Norge.
Sist endret av Henrik-Vanger; 14. september 2010 kl. 20:41.
Enig med Henrik-Vanger, den boken bør leses av alle som er interessert i eldre norsk psykiatri.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
ingvar ambjørnsen: 23-salen

Handler om Lier Sykehus på 60 tallet tror jeg. Viser ikke noe godt bilde av psykiatrien i Norge.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at boka ikke viser et godt bilde som i at den graver frem mørke sider ved behandlingen, så er jeg enig. Boka er veldig bra, men den er skrevet mer som et skjønnlitterært verk enn som et sakprosa, hvis det har noen betydning for deg.
jeg digger dere! Dere er jo bare helt fantastiske! Da har jeg to bøker Nuh skal det leses! Si fra hvis noen har flere! også interessant om noen har bilder e.l oh doumenter som er funnet osv.
du kan jo alltids google lier mental sykehus. mange historier rundt det
Tja... jeg har en lærebok fra Danmark anno 1969 om hvordan forskjellige ting som "Elektro-stimulationsbehandling" og "Rorschach-prøve" fungerer... morro...
Boka:

Innhold:


Dette er femte utgave, første utgave kom i 1954...
Sitat av boblefisk Vis innlegg
jeg digger dere! Dere er jo bare helt fantastiske! Da har jeg to bøker Nuh skal det leses! Si fra hvis noen har flere! også interessant om noen har bilder e.l oh doumenter som er funnet osv.
Vis hele sitatet...
Alltids lov å bruke søkefunksjonen på forumet, tror du vil like dette http://freak.no/forum/showthread.php?t=147220
vet at det er en søkefunksjon og har funnet mye gjenom den, men ikek alt Er også keen på flere bøker som sagt!
Er det noen som har lest flere versjoner av 23-salen? Og kan fortelle hvilken som er den bedre, eller er de ikke endret så mye på fra utgivelse til utgivelse? Det er jo forholdsvis enkelt å få tak i 1991 utgivelsen eller 2010 utgivelsen, men er de eldre noe bedre?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tja... jeg har en lærebok fra Danmark anno 1969 om hvordan forskjellige ting som "Elektro-stimulationsbehandling" og "Rorschach-prøve" fungerer... morro...
Boka:

Innhold:


Dette er femte utgave, første utgave kom i 1954...
Vis hele sitatet...

oooh kult! Hvordan fikk du tak i den?
Hey, bra trå! Ble akkurat ferdig med 23 salen. den var ganske bra men ikke genial. Har litt erfaring fra Lier sykehus selv så den måtte jo leses.
Har tenkt å lese litt om Arnold Juklerød. Skal begynne med denne boka
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...5056239&rom=MP
Men har ikke lest den enda. Husker godt at han var i media når jeg var liten, tenkte med meg selv at han måtte være ravenede gal. Men, det lille jeg har lest på nett tyder på at han er en av de få som virklig har kjempet mot psykratien her i Norge.
Når jeg drev å søkte kom jeg også over denne boka
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=5435645
Sist endret av Pkake; 17. september 2010 kl. 14:09.