Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 864
Hei.. Jeg leste idag i avisen om en sak som gjelder bygging av et hus i Tromsø. Og saken har tydeligvis hvert oppe i kommunen flere ganger (Det er et stort hus det er snakk om). Grunnen til det er at naboene er missfornøyde med det.
I avisen stod det at eieren som vil bygge huset har nå fådt JA av kommunen til å kjøpe tomten. Altså en kjøpetillatelse. Men vil det også si at eieren byggetillatelse til å bygge huset?
Jeg vet at det til slutt er opp til fylkesmannen om byggetillatelse godkjennes.

Men hva er forskjellen mellom byggetillatelse og kjøpetillatelse?

På forhånd takk, nyskjerrig leser.
Kjøpetillatelse av tomt? Var tomten kommunal?
Man må ha byggetillatelsen godkjent.

Hvis ikke, så kan det bli en del stygge og rare hus bare dem får lurt til seg tomta.
ja.. kjøpetillatelse, altså kjøperen har fådt JA fra kommunen til å kjøpe tomten på x-antall kvadrat til y-kroner per kvadrat.
Betyr det at han også har fådt byggetillatelse? eller er det en helt annen sak?
byggetillatelse å kjøpetillatlese er (utifra det jeg har fått med meg) helt forskjellige ting. det kan være gamle bygg på tomten fra før av ol.
Sitat av Transparent Vis innlegg
ja.. kjøpetillatelse, altså kjøperen har fådt JA fra kommunen til å kjøpe tomten på x-antall kvadrat til y-kroner per kvadrat.
Betyr det at han også har fådt byggetillatelse? eller er det en helt annen sak?
Vis hele sitatet...
Det er en helt annen sak.
Man må ha byggetillatelse på alle bygg som ikke oppfyller alle disse kravene: http://www.jusstorget.no/article.asp...y=37&ArtKey=64
Sitat av Transparent Vis innlegg
ja.. kjøpetillatelse, altså kjøperen har fådt JA fra kommunen til å kjøpe tomten på x-antall kvadrat til y-kroner per kvadrat.
Betyr det at han også har fådt byggetillatelse? eller er det en helt annen sak?
Vis hele sitatet...
Det at man har fått tillatelse til å kjøpe en tomt betyr absolutt ikke at man får bygge hva som helst på den, en stund kunne man faktisk det, derfor ser Tromsø ut som et takras i dag.

Man kan gjerne kjøpe en sentrumstomt for å dyrke tomater på, men en skyskraper får man ikke bygge på samme tomt.