Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2862
jeg skulle starte maskinen nå nettopp, og da fikk jeg svart skjerm i 2 min så kom feilmeldingen <windows root>\system32\hal.dll. opp;s
det står at windows ikke kan starte fordi denne filen mangler...
Har egentlig ikke så mye peiling på hva jeg skal gjøre
Og jeg vill ikke miste alle dukumenten og bildene på maskinen, dette pga at jeg ikke har tatt sikkerhetskopi på en stund.. Noen som vet hva jeg skal gjøre??

Lite kontroversiell
ticks's Avatar
http://pcsupport.about.com/od/fixthe...torehaldll.htm
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Lykke til, og til senere: Vennligst søk litt på Google før du poster dine tråder her.
Sist endret av ticks; 28. desember 2007 kl. 20:22.
Trådstarter
50 2
har lest litt på denne siden, men skjønner fortsatt ikke hva jeg skal gjøre ;S
er ikke så innmari god på engelsk sjø :P
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
EDIT: OOPS, jeg bare regnet med at du har Windows XP. Har du det?

1) Putt inn Windows XP CDen
2) Klikk START -> Kjør -> Skriv 'msconfig'
3) Nederst i høyre hjørne står det noe som "Utvid fil" eller noe sånt. Mitt XP er på Engelsk og her står det "Expand file". Klikk på denne.
4) Under feltet "File to restore" (Fil å gjenopprette) skriver du "c:\windows\system32\hal.dll".
5) Under feltet "Restore from" (gjenopprett fra) skriver du "d:\i386\hal.dl_" hvis D er CD-driven din.
6) Under feltet "Save file in" (Lagre fil i) skriver du samme som i punkt 4: "c:\windows\system32\hal.dll".

Dette burde fungere.
Sist endret av ticks; 28. desember 2007 kl. 20:29.
Trådstarter
50 2
oki...
men problemet er at jeg har ikke windows cd ;(
noen som vet hvor jeg kan laste det ned ?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Ja, du kan skaffe en Windows XP CD her.

Alternativt kan du prøve den "brutale" metoden. Last ned hal.dll her. Følg instruksene i posten min over og i punkt 5 der du tidligere refererte til CD-plata så velger du heller den ferske hal.dll filen du lastet ned.

Du kan også forsøke å legge denne hal.dll filen direkte inn i C: \windows\system32\ mappen om det ovenfor ikke virker. Jeg kan derimot ikke forsikre deg om at dette fungerer som det skal.
Sist endret av ticks; 28. desember 2007 kl. 20:34.
Trådstarter
50 2
takk skal se hva jeg får til.. holder på og laste ned Windows XP nå
Trådstarter
50 2
har lastet ned Windows Xp nå, men det er ISO fil... hva skal jeg gjøre nå`?
Trenger et program som brenner iso filer.

For eks Nero, men finnes utallige gratis eksempler
Denne er en gratis cd/dvd brenner. Funker veldig bra og.
Trådstarter
50 2
mm.. fikk til det nå, men når jeg putter inn cd'en kommer det opp en svart skjerm der det står "dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD....."
denne meldingen vises i 4-5 sekunder så kommer feilmeldingen om at hal.dll. mangler ;S

Noen som har peiling på hva jeg skal gjør nå?
Sist endret av YberhaX; 29. desember 2007 kl. 21:55.
Skaffer en xpcd på engelsk, norsk, eller et annet forståelig språk. Ikke russisk som det ser ut som du har skaffet deg ;-)

edit: polsk er vel språket!
Sist endret av razer; 29. desember 2007 kl. 22:12.
Trådstarter
50 2
oki, skal prøve det
Trådstarter
50 2
hmm.. fikk lastet ned Engelsk version nå, men innstalasjonsfilene er nd5 og nrg ;S
Det er ikke installsjonsfiler, det er imagefiler, brennes med Nero burning Rom.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Nero? Softwarebransjens svar på Britney Spears. Bruk heller freeware og lettvekteren ImgBurn. Fungerer supert.
Trådstarter
50 2
Nå har jeg brukt imgbrun.. men filen er fortsatt iso, selv om jeg har brent den på cd ;S
YberhaX, 3 menningen min hadde samme problemet.
Jeg fikk han til å skrive "chkdsk" i Dos, og det funka.
Trådstarter
50 2
hmm... har ikke så veldig mye peiling på det... du kan ikke gi meg en litt mere eksakt beskrivelse på hvordan jeg gjør det?
Nå aner jeg ikke hvilke type bios du har. Men jeg kan ihvertfall gå inn i bios (trykk 'del' under oppstart) også velge ¨å starte i DoS.
Når du kommer deg inn der, skriver du "chkdsk" and then push 'Enter'
Sist endret av Mcmak; 31. desember 2007 kl. 18:44.
Trådstarter
50 2
okiii, skal prøve takk=)

hmm. kommer meg ikke inn på bios;S
Sist endret av YberhaX; 31. desember 2007 kl. 19:01.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Du?

Løsningen på dette er og har alltid vært:

1) Last ned ny XP-CD
2) Følg instruksene jeg viste til her

EDIT: Når du skal brenne med ImgBurn klikker du på knappen ved siden av "Please select a file" og velger .iso-filen du lastet ned. Putt inn ei blank CD og brenn!
Sist endret av ticks; 31. desember 2007 kl. 19:05.
Trådstarter
50 2
ja.. har gjort lastet ned 3 forskjellige XP-cd'er nå..
men selv om jeg brenner disse på cd, så er de fortsatt iso,md5 elr nrg filer ;S
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Da gjør du det galt. Om du bruker ImgBurn så brenner den innholdet på filene og ikke iso-filen selv.

Alternativt, om du ikke får til brenninga kan du laste ned DaemonTools og mounte imaget. Søk på google.
Trådstarter
50 2
det kommer opp invalid or unsupported image file format
Sist endret av YberhaX; 31. desember 2007 kl. 19:18.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan er prosessen når jeg har windows vista da?

Oj, ser nå at dette var en urgammal tråd. Men håper noen har svar allikavel

Når jeg koblet fra ekstern harddisken så kommer det kun opp at maskinen ikke finner noen harddisk, mens når den er tilkoblet så kommer det:
Windows kan ikke starte fordi denne filen manler eller er skadet: [Windows root]\system32\hal.dll.
Installer en kopi av filen på nytt.

Holder på å laste ned en kopi av Windows Vista nå, men det hjelper vel ikke så mye når maskina ikke finner en harddisk? Sånn passelig forvirra jeg nå

Det er snakk om en Acer Aspire 5920G. Maskina er litt over ett år gammal.
Samboeren min gneller om at dette må være en reklamasjon siden jeg ikke har gjort en noe (som jeg vet om) men kommer vel muligens ikke langt hos elprice med det?
Sist endret av EvenS; 31. juli 2009 kl. 14:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av EvenS Vis innlegg
Hvordan er prosessen når jeg har windows vista da?

Oj, ser nå at dette var en urgammal tråd. Men håper noen har svar allikavel

Når jeg koblet fra ekstern harddisken så kommer det kun opp at maskinen ikke finner noen harddisk, mens når den er tilkoblet så kommer det:
Windows kan ikke starte fordi denne filen manler eller er skadet: [Windows root]\system32\hal.dll.
Installer en kopi av filen på nytt.

Holder på å laste ned en kopi av Windows Vista nå, men det hjelper vel ikke så mye når maskina ikke finner en harddisk? Sånn passelig forvirra jeg nå

Det er snakk om en Acer Aspire 5920G. Maskina er litt over ett år gammal.
Samboeren min gneller om at dette må være en reklamasjon siden jeg ikke har gjort en noe (som jeg vet om) men kommer vel muligens ikke langt hos elprice med det?
Vis hele sitatet...
Triks 1 når du skal installere en maskin er å iallefall ikke ha noe annet enn systemdisker inne.
Har opplevd ofte med XP f.eks at den skriver systemfilene til en disk, men bootloader til en annen disker.

Når du booter maskinen og velger å gå inn i BIOS (ofte kalt setup på skjermen) ser du noen disker her ?
Hvis ikke er nok interndisken din død iallefall.
▼ ... over en måned senere ... ▼
åh, jeg har akkurat samme problem, har prøvd og finne ett sted og laste ned windows xp cd program, men problemet er det att jeg ikke har en cd disk på min lap top, hvordan i alle dager skal jeg da få installert windows cp på nytt, hjelp !
Du kan overføre installasjonsfilene til en minnepenn og installere det fra den.