Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3599
Hei!

Jeg har nylig fått tilbake nysgjerrigheten for nettverk og programmering og tenkte å begynne med et lite prosjekt.

Saken er den at jeg driver å lager en julekalender til samboeren min og vi har begge lyst til å lære oss litt mer om de maskinene vi alle bruker for mye tid foran.

Planen min er at når hun løser den fysiske julekalenderen så får hun opp et "passord" som hun skal taste inn på en nettside.

Jeg kan svært lite til ingenting om prgrammering, nettverk eller web-utvikling.

Tenkte å kjøpe et domene og eventuelt server og høre hva annet jeg trenger for å lage et felt der hun taster inn passordet hun får fra rebusen så kommer det opp et tall eller en bokstav.

1. Hva trenger jeg å kjøpe fra host1.no ? Holder det med domene eller trenger jeg også server? Kunne vært nice med e-post også.

2. Må jeg lære meg et "språk" eller er det noe open source jeg bare kan kopiere for å gjøre det lettere?

3. Linker til et sted der jeg kan lese om det jeg trenger å lære?

Er midt inne i eksamensperiode, men har satt av en 20-30 timer frem til slutten av november for å få dette klart.

På forholdhånd tusen takk for all hjelp
Jeg ville gått for JS eller PHP. Passer fint for dette, og så godt som alle webservere har støtte for PHP.

1. Du må ha webhotell og domene, begge deler får du ordnet gjennom host1.no
2. Det finnes garantert noe ferdig, får veldig mye treff på "quiz" og "christmas" på github, men kjenner ikke til noe personlig.
3. W3Schools har en tutorial for en PHP-quiz: https://www.w3schools.com/php/php_quiz.asp den kan nok hjelpe deg godt i gang.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Jeg ville gått for JS eller PHP. Passer fint for dette, og så godt som alle webservere har støtte for PHP.

1. Du må ha webhotell og domene, begge deler får du ordnet gjennom host1.no
2. Det finnes garantert noe ferdig, får veldig mye treff på "quiz" og "christmas" på github, men kjenner ikke til noe personlig.
3. W3Schools har en tutorial for en PHP-quiz: https://www.w3schools.com/php/php_quiz.asp den kan nok hjelpe deg godt i gang.
Vis hele sitatet...

Tusen takk! Skal starte med prosjektet i kveld!
Siden dere er samboere, kan du jo bare kjøre alt lokalt. Trenger ikke gå til innkjøp av hverken domene eller hosting. Kan være så enkelt som å kjøre noe JavaScript i nettleseren. Eventuelt kan du sette opp en webserver du kan nå lokalt på nettverket ditt.