Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7645
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter over et år som permiter fra min jobb så har jeg mer og mer kommet inn i et dårlig søvnmønster.

Nå er det en kamp om å få sove, våkner opp på natten, ligger våken en time, sover litt og våker opp grytidlig på morgenen.

Er så uendelig trøtt hele dagen pga dårlig søvn.

Prøver å legge meg tidelig, ikke se på tv eller mobil, men søvnen kommer ikke, såå frustrerende.

Prøvd melatonin, men det funker ikke på meg.

Tips om noe anna fra apotek og helsekost som kan knekke en i søvn?

Ser at det er mye å velge i der, men hva er deres beste sove middel?

Har tilgang til benzo, men ikke noe alternativ å bruke for hverdags bruk for søvn for meg akkurat nå, vil teste ut noe alternativt.

Takk for tips =)
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hørte fra kompis at valerina forte funker veldig bra, han ble drit overraska for han trodde det bare var humbug.
Det er ingenting som en god treningsøkt og en varm dusj ikke kan fikse. Prøv å få ordnet deg noen rutiner, og gå til sengs og stå opp til samme tid hver dag. Lykke til!
Valerian root ekstrakt 4-10 stk ( valerina forte) kombinert med melisse te poser 3-6 stk. Stol på meg.
Ironisk nok hender det sånne energidrikker gjør meg ganske søvning.
Melatoninspray.

To spray under tungen 5 min før leggetid.
Mer økonomisk enn de 1mg kapslene også!

Funker som faen for min del.
Magnesium. Det får musklene og cellene til å "roe seg ned". Jeg tar det alltid før jeg legger meg.
Jeg kjøpte melatonin 10mg fra iHerb.com, 5 bokser som skled igjennom uten problemer. De har hjulpet meg masse, hadde en helt ekstrem dårlig søvn og våknet som deg gjentatte ganger igjennom natten. Anbefaler
Lunixen fra Apoteket hjelper for mange, og det er reseptfritt.
Melatonin, De har reddet meg mang en gang
Uvaksinert 👍
Magnesium glycinate og melatonin. 1/2 time før leggetid. Sover godt på det��
Melatonin er jo hormonet(?) som hoper seg opp i kroppen og gjør en trøttere og trøttere helt til man sovner.

Når man får lys på øyelokkene begynner kroppen å "fjerne" Melatoninen i kroppen helt til man våkner.
Derfor er det også lurt å sørge for å sove i et mørkt rom og kanskje sørge for at det kommer inn lys/skrus på et lys 15-30 minutter før man vil våkne.

Å tilføre kroppen Melatonin gir mening sett at kroppen greier å ta det opp å bruke det.

Det jeg lurer på er hva magnesium gjør i kroppen som hjelper på søvn?
Vurderer å gå til innkjøp av litt hvis det faktisk er dokumentert effekt.
Orker ikke å google nå, slapper av og ser på serie - noen som har et svar på spørsmålet angående magnesium?
Sist endret av krystallkongen; 7. mai 2021 kl. 01:41.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det jeg lurer på er hva magnesium gjør i kroppen som hjelper på søvn?
Vurderer å gå til innkjøp av litt hvis det faktisk er dokumentert effekt.
Orker ikke å google nå, slapper av og ser på serie - noen som har et svar på spørsmålet angående magnesium?
Vis hele sitatet...
Utfra hva de Norske apotekene som selger piller med melatonin og magnesium sier
så virker det som om det er kombinasjonen av de to som er effektiv.
Uvaksinert 👍
Merker i hvertfall selv at komboen melatonin og magnesium glycinate er veldig effektfullt for min del. Hver for seg er det lite effekt. Tar det istedenfor zoplikone, men sovner nok raskere på zoplikone, men sover lenger på det andre.
Melatonin alene gjør susen. Kan også kombinere melatonin med L-theanin og ashwaganda. Melatonin gjør meg trøtt, de to andre virker beroligende. Kan være en ide om du sliter med uro eller tankekjør som holder deg våken.
Valerian root som flere nevner fungerte litt beroligende på meg, men personlig har jeg mye bedre effekt av ashwaganda sammen med l-theanin mot uro og lett angst.

Edit: Etter min erfaring er ikke melatonin noe quick fix. Jeg måtte smøre meg med tålmodighet og fikk virkelig utbytte av melatonin etter ca 1 mnd med bruk.
Sist endret av skrpappa; 9. mai 2021 kl. 14:09.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du må fortelle litt mer enn at du ikke får sove. Siste inntak av koffein på dagen? Hva gjør du siste 2 timene før du legger deg?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
GABA tilskudd. Dette krysser ikke over i blood brain barrier, men vil fungere på reseptorer i magen. Helt anekdotisk, så kjører jeg på med 1-1,5g en time før leggetid, og sover mye bedre og mer sammenhengende.

Jeg sliter med urolig mage, og mage refereres ofte til som kroppens andre hjerne. Angst og urolighet kan komme fra magen dette roes betraktelig.

Kilde(r):
Stol på meg bror!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan jeg spør om hvor mye magnesium og melatonin dere bruker?