Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 9356
Hei jeg vil ha mat for 3 dager altså 3 forskjellige ''retter'' som er lett og tilbrede men samtidlig smaker godt! Penger ekke så farlig bare det er lett og enkelt, glad i mat som smaker godt f.eks Taco og hjemmelaget pizza og kylling bryst.

Noen tips til hva som er godt å passer godt for 1 person?
www.matprat.no kan være et sted å begynne
Toro pannekaker.... en pose til 12kr holder fint til at du blir stappmett.

Eventuelt kan du være litt mer proff å lage selv:

2 kopper mel
2 kopper melk
2 egg
halv kopp sukker
en halv teskje salt.
Har Chilli Con Carne stående på kok på kjøkkenet akkurat nå.

-2 Bokser med hakket tomat tilsatt chilli.

-2 Bokser baked beans.

-2 Bokser Tomat bønner.

-3 stk chilli. En dusk Basilikum. Pepper. Litt timian. Mais. 2 Hele løk. La det kok en liten times tid.

Når det er ferdigkokt hiver du oppi 500 gram med ferdigskjært og stekt Entrecote, 500 gram Karbonadedeig, en haug med stekt Champingon.

Tilbehør Nanbrød og ris. Mat for 3 dager det om du er alene. God mat.
Da blir det pannekaker i dag hvis jeg ikke finner på annet. Så blir det pizza i morra, med kjøttdeig, løk, ketchup og ost. Også siste dagen blir det nachos med kjøttdeig fra dagen før og ost, noe annet man har til nacho untatt ketchup? noe krydder styr?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Kjøttdeig og spagetti:

- 1. pk. kjøttdeig
- Noen spiseskjeder tomatpure
- Ca 1dl vann
- En løk
- Salt og pepper
- Spagetti

1. Hakk løken
2. Stek kjøttdeigen og løken, stek løken først, da smaker det best, stek også i mange små posjoner, da ungår du at kjøttdeigen blir kokt, istedet for stekt
3. Ha oppi tomatpureen og vannet, bland godt.
4. La det stå og små boble til de har fått en fast og fin form. Ikke ha for høy varme
5. Smaksett med salt og pepper.
6. Mens kjøttdeigen godgjør seg koker du spagetti, dette tar ca like lang tid.
7. Når spagettien er ferdig kokt tar du i litt olje/smørr, så den ikke kleber seg sammen
8. Enjoy

Smaker sinsykt godt!

Skulle du ikke være like storspiser som meg kan du gå ned i mengden med kjøttdeig (høy forbrenning FTW)
Sist endret av Frufsa; 24. februar 2012 kl. 15:42.
Sitat av stagg Vis innlegg
Har Chilli Con Carne stående på kok på kjøkkenet akkurat nå.

-2 Bokser med hakket tomat tilsatt chilli.

-2 Bokser baked beans.

-2 Bokser Tomat bønner.

-3 stk chilli. En dusk Basilikum. Pepper. Litt timian. Mais. 2 Hele løk. La det kok en liten times tid.

Når det er ferdigkokt hiver du oppi 500 gram med ferdigskjært og stekt Entrecote, 500 gram Karbonadedeig, en haug med stekt Champingon.

Tilbehør Nanbrød og ris. Mat for 3 dager det om du er alene. God mat.
Vis hele sitatet...
Fikk vann i ræven av den der, må absolutt prøves! Takk for tips
regner med du kjører nachos med tomatbønner? vet av mange som har vært skeptisk til dette, så må spørre

(stek kjøttdeig, tacokrydder -> tomatbønner >)
Sist endret av ineversee; 24. februar 2012 kl. 15:52.
Nei ikke tomatbønner men kan kanskje kjøpe en boks Men nå bærer det på butikken men skal ut i kveld en tur så kan handle mer da hvis det trengs.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Da blir det pannekaker i dag hvis jeg ikke finner på annet. Så blir det pizza i morra, med kjøttdeig, løk, ketchup og ost. Også siste dagen blir det nachos med kjøttdeig fra dagen før og ost, noe annet man har til nacho untatt ketchup? noe krydder styr?
Vis hele sitatet...
Ketchup til nachos???

Bruk rømme, tacosaus og guacamole!
Sist endret av shonny; 24. februar 2012 kl. 15:57.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av stagg Vis innlegg
Har Chilli Con Carne stående på kok på kjøkkenet akkurat nå.

-2 Bokser med hakket tomat tilsatt chilli.

-2 Bokser baked beans.

-2 Bokser Tomat bønner.

-3 stk chilli. En dusk Basilikum. Pepper. Litt timian. Mais. 2 Hele løk. La det kok en liten times tid.

Når det er ferdigkokt hiver du oppi 500 gram med ferdigskjært og stekt Entrecote, 500 gram Karbonadedeig, en haug med stekt Champingon.

Tilbehør Nanbrød og ris. Mat for 3 dager det om du er alene. God mat.
Vis hele sitatet...

Faen detta skal jeg lage meg en dag altså! Hørtes sinnsykt digg ut
Dette bare MÅ du prøve:

Kjøp potetstappe
Kjøttdeig

Stek kjøttdeiga, og gjør klar potetstappa. Når begge er ferdig legger du det i to forskjellige skåler, tar litt potetstappe på ett fat og legger kjøttdeig oppå. Fyyy det er godt, og enkelt å lage.
Sitat av Lacost33 Vis innlegg
Dette bare MÅ du prøve:

Kjøp potetstappe
Kjøttdeig

Stek kjøttdeiga, og gjør klar potetstappa. Når begge er ferdig legger du det i to forskjellige skåler, tar litt potetstappe på ett fat og legger kjøttdeig oppå. Fyyy det er godt, og enkelt å lage.
Vis hele sitatet...
Kan gjøres enda bedre hvis du steiker litt bacon, blander potetstappa med kjøttdeigen,bacon, grassløk/purre også legger det i en form så drysser du litt ost over å steiker det i ovnen

Kan bruke pølser og
Kyllingsalat!
Skjær opp ferdigstekt kylling i biter, mais, pasta, feta-ost, avocado og paprika. Som dressing bruker du bare den det som feta'n ligger i. Smaker jævlig digg og er lett å lage. Lag ei grei skål, og du har mat i mange dager!
Da var pannekakene fortært selv om det ble mange lite stekte eller svidde eller masse stekefett så spiste kun 2-3. Men i morgen blir det pizza og det er mye lettere. Så har kjøpt løk, ketchup, ost, kjøttdeig. Har også kjøpt rundstykker så jeg får en ordentlig helge frokost.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av toxicity Vis innlegg
Kan gjøres enda bedre hvis du steiker litt bacon, blander potetstappa med kjøttdeigen,bacon, grassløk/purre også legger det i en form så drysser du litt ost over å steiker det i ovnen

Kan bruke pølser og
Vis hele sitatet...
Brennede kjærlighet?
Du kan lage Bacon Leviathan, men du bad vel strengt talt om noe godt og enkelt. Støtter i såfall chili con carne - hiv oppi alt du føler for, og kos deg med digg mat som du kan ha hele uka.
Kjøp sånn pizzadeig man bare trenger å rulle ut, så kan du pesie på med masse deilig fyll og ost.
En ordentlig chili con carne-oppskrift:

Ha følgende opp i et stor gryte:

- 3 store løk og seks hvitløksfedd som hakkes opp og stekes lett på forhånd i ei panne.
- 3 paprika av valgfri farge, skjæres i store biter
- Så mye fersk chili man ønsker. Jeg bruker som regel fire habaneros som finhakkes.
- 500g kjøttdeig/karbonadedeig som stekes først. Må ikke finhakkes. La det være igjen noen store biter.
- 500g flatbiff/bankekjøtt/grytekjøtt av okse. Deles opp i terninger og stekes på alle sider først.
- 1 ss svart pepper
- 1 ss koriander
- 1 laurbærblad
- 3 ss spisskummin
- 1 ts salt
- 3 bokser hakkede tomater
- 3 ss tomatpure eller ketchup.
- 1 ts sukker
- noen dl vann hvis det blir for tjukt.

Blir det ikke sterkt nok tar man i mer chilipulver.
Dette kokes i minst tre timer, gjerne lengre. En halvtime før det er ferdig tar man i tre bokser brune bønner (ikke tomatbønner) eller kidneybønner. Hell av laken først, hvis du ikke skjønte det selv

Dette blir minst fem-seks middager og smaker bedre enn det meste annet du har smakt før.
Sist endret av DonTomaso; 24. februar 2012 kl. 18:25.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Da var pannekakene fortært selv om det ble mange lite stekte eller svidde eller masse stekefett så spiste kun 2-3. Men i morgen blir det pizza og det er mye lettere. Så har kjøpt løk, ketchup, ost, kjøttdeig. Har også kjøpt rundstykker så jeg får en ordentlig helge frokost.
Vis hele sitatet...
pizza er godt ja ang dem rundstykkene så kan du lage speilegg med smelta ost på å bacon til forkost gjerne legge til noen bønner i tomat saus
så har du skikkelig coboyfrokost
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En ordentlig chili con carne-oppskrift:

Ha følgende opp i et stor gryte:

- 3 store løk og seks hvitløksfedd som hakkes opp og stekes lett på forhånd i ei panne.
- 3 paprika av valgfri farge, skjæres i store biter
- Så mye fersk chili man ønsker. Jeg bruker som regel fire habaneros som finhakkes.
- 500g kjøttdeig/karbonadedeig som stekes først. Må ikke finhakkes. La det være igjen noen store biter.
- 500g flatbiff/bankekjøtt/grytekjøtt av okse. Deles opp i terninger og stekes på alle sider først.
- 1 ss svart pepper
- 1 ss koriander
- 1 laurbærblad
- 3 ss spisskummin
- 1 ts salt
- 3 bokser hakkede tomater
- 3 ss tomatpure eller ketchup.
- 1 ts sukker
- noen dl vann hvis det blir for tjukt.

Blir det ikke sterkt nok tar man i mer chilipulver.
Dette kokes i minst tre timer, gjerne lengre. En halvtime før det er ferdig tar man i tre bokser brune bønner (ikke tomatbønner) eller kidneybønner. Hell av laken først, hvis du ikke skjønte det selv

Dette blir minst fem-seks middager og smaker bedre enn det meste annet du har smakt før.
Vis hele sitatet...

ah, det skal jaggu meg lages i løpet av noen dager. hørtes vanvittig digg ut.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Kjøttdeig og spagetti:

- 1. pk. kjøttdeig
- Noen spiseskjeder tomatpure
- Ca 1dl vann
- En løk
- Salt og pepper
- Spagetti

1. Hakk løken
2. Stek kjøttdeigen og løken, stek løken først, da smaker det best, stek også i mange små posjoner, da ungår du at kjøttdeigen blir kokt, istedet for stekt
3. Ha oppi tomatpureen og vannet, bland godt.
4. La det stå og små boble til de har fått en fast og fin form. Ikke ha for høy varme
5. Smaksett med salt og pepper.
6. Mens kjøttdeigen godgjør seg koker du spagetti, dette tar ca like lang tid.
7. Når spagettien er ferdig kokt tar du i litt olje/smørr, så den ikke kleber seg sammen
8. Enjoy

Smaker sinsykt godt!

Skulle du ikke være like storspiser som meg kan du gå ned i mengden med kjøttdeig (høy forbrenning FTW)
Vis hele sitatet...
Dette lagar eg ofte når eg ikkje orkar noko anna. Men eg brukar å ha ein del chilipepper oppi for smaken si skyld. Chili con carne er veldig grei mat og blir berre betre av frysing. I staden for sukker som DonTomaso føreslår ville eg brukt ørlite mørk sjokolade.

Ei av yndlingsmetodane mine er å ganske enkelt steike kjøtt eller fisk i omnen. Berre legg kjøttet eller fisken i ei ildfast form og strø på salt, pepper og anna krydder etter smak og steik det ei stund. Du kan òg ha kvitlauksbåtar oppi forma saman med kjøtt eller laga ein enkel saus av kokosmjølk, curry- og chilipasta til fisk. Du kan steike grønsakar i forma med det same av og til så du ikkje får skjørbuk. Prøv for eksempel tomat; skjær tomatane i to, salt dei og skvett litt olivenolje på dei. Eller steik cherrytomatar i olivenolje i ei panne med salt, pepper og f. eks. litt oregano. Sjå opp etter tilbod på fisk. Det er veldig enkelt å laga seg ein god middag berre ein har eit stykke fisk.

Spaghetti carbonara er ei ganske enkel rett som kan bli veldig god med litt øving. Du kan finne mange variantar av den oppskrifta ved å søke.
Sist endret av Bananmannen; 24. februar 2012 kl. 18:48.
Kylling:

Gni inn 2 kyllingfilèter med salt, pepper, urter du liker og finhakket hvitløk. Stek på middels-høy varme i 2-3 minutter på hver side, deretter på svak varme i 7-8 min (snu midt i). I olje.

Rasp en gulrot og hakk skiver av purre, som du deretter hakker i to (skivene, så det blir små strimler). Kok spaghetti. Ha i raspet gulrot og hakket purre i de siste 2-3 minuttene. Hell ut vannet, ha pastablanding tilbake i kjelen. Ha i 2 dl fløte, og olje\stekesky fra kyllingen og litt buljongpulver (eller om du har giddi, ekte buljong). Rør om og la surre i ett minutt.

Surr spaghettiblanding med gaffel og lag en "seng", skjær kyllingbryst i ca 2 cm skiver og legg skivene tett oppå blandingen.


Entrecote:

Salte og pepre 1 stor eller 2 mindre skiver entrecote. Bør være romtemperert før du steker. Bruk hele pepper som er grovkvernet.

Høy varme i 3 minutter på hver side. Om du ikke vil ha den så rå inni (jeg liker den best ganske rå-medium), stek på lav varme i ca 5 min på hver side. Ikke for høy varme, da svir du den. Bør stekes i jernpanne med smør. Vent til smøret begynner å bli brunt før du legger entrecoten i.

Ta ut entrecoten og la hvile i ca 5 min.

Ha fløte i panna du stekte i. Noen spiseskjeer soyasaus. Voila, du har peppersaus som smaker utrolig godt.

Passer best med vanlige norske grønnsaker. Gratinerte poteter er klassiker. Potetbåter (hjemmelagd) med olje salt, pepper og urter stekt på folie i ovn er helt konge til.


Fiskesuppe:

Kjøp ferdigstykket fisk. Kan virke som det koster mye, men det bør ikke være så dyrt. Sei, laks og torsk er perfekt.

Skjær i biter, ca 3x3 cm. Gjør ingenting om de er litt store. Smelt smør og ha i hvetemel, like store mengder. Rør godt, hell i melk. Bør ha ganske mye jevning. Ha i det meste krydderet før du har i fisk og grønnsaker. Fiskebuljong bør man ha i.

Velg grønnsaker selv; poteter, gulrøtter, purre, et par båter hvitløk bør være minimum. Erter, brokkoli (små buketter), kålrot, persillerot er fine tilhengere.

Skjær grønnsaker i små terninger, de koker fortere og det ser bedre ut på tallerkenen. Kok grønnsakene på medium varme i ca 10 minutter, smak på gulroten hvis du skal se om det nærmer seg, den tar lengst tid. Ha i fisken 3-5 minutter før grønnsakene er kokt. Kan godt småkoke en liten stund før en spiser.

Dette blir det fort en stor kjele av som varer i 2-3 dager til en person. Og det er fantastisk godt og sunt.


Har utelatt mye av mål her, bare husk at du kan alltids -ha i- ingredienser, men ikke -ta ut-...
Sist endret av Taurean; 24. februar 2012 kl. 19:04.
Er du oppmerksom på at til (rask og lettvint) middag for en egner følgende seg godt:
- småpakker med pålegg + potet, ris eller spaghetti?
- pølser med lompe eller rundstykker? Bruk gjerne urøkte så slipper du ettergulping og -røyksmak.
- fiskekaker du varmer og koker potet til eller spiser a la pølser med lompe/rundstykker?
- ditto med fiskepudding?
- schnitzel (kjøper du ferdig i pakker i Sverige)
- kyllinglår ( ditto)

Tomat, paprika, ananas, mandariner, melon + salatblader kan du med fordel spise som del av retten eller som dessert etterpå.
Avslutt også gjerne med en eller flere av:
- gulrot
- kålrotskive
- eple
- pære
- appelsin/klementin
- kiwi
- ......
- ......
Sist endret av timerbeltkiller; 24. februar 2012 kl. 19:25.
Dersom du har kjøttdeig/-saus til overs fra tacoen ol. er det dritdigg å lage "ostesmørbrød" basert på kjøttdeig i stedet for skinke. Minner noe om pizza, men samtidig ikke...
Jeg lever på chili con carne om dagen, dog en noe modifisert oppskrift for å endre litt på næringsinnholdet.
MEN, tipset mitt som du kommer til å elske meg for, er å forhåndssteke paprikaen og chilien i ovnen.

Skjær de opp i rimelig store strimler, stek de til de er begynt å bli svarte, og ha de deretter opp i gryta. Gir en fantastisk smak!
Sitat av nightLook Vis innlegg
Jeg lever på chili con carne om dagen, dog en noe modifisert oppskrift for å endre litt på næringsinnholdet.
MEN, tipset mitt som du kommer til å elske meg for, er å forhåndssteke paprikaen og chilien i ovnen.

Skjær de opp i rimelig store strimler, stek de til de er begynt å bli svarte, og ha de deretter opp i gryta. Gir en fantastisk smak!
Vis hele sitatet...
Egentlig skal man grille paprikaen i ovnen til skallet blir svart og krispi og så fjerne det svarte skallet før det has i gryta, med det er ikke så lett som det høres ut som. Det setter seg alltid fast hos meg. Mulig man må ha på ekstremt sterk varme eller bruke ute-grill.
Egg og bacon
2 brødskiver
4-6 strimler med bacon
2-3 egg.

Brødskiver
pålegg etter ønske

Nanbrød pizza
1-3 nan brød (veldig avhengig av størrelsen)
Baconost/tomatsaus
salami/skinke/pepperoni etc
Ost
Krydder. Pulver-krydder er best hvis man strør det på etter steking.

1. Smør baconost eller tomatsaus utover brødet. Man kan jo bruke andre smøreoster hvis man vil.
2. Legg på fyll. Kjøtt, grønnsaker eller begge deler
3. Dekk så brødet med ost.
4. Stek dette i ovnen på 180-200 grader i ca 10 minutter.
Sitat av stagg Vis innlegg
Har Chilli Con Carne stående på kok på kjøkkenet akkurat nå.

-2 Bokser med hakket tomat tilsatt chilli.

-2 Bokser baked beans.

-2 Bokser Tomat bønner.

-3 stk chilli. En dusk Basilikum. Pepper. Litt timian. Mais. 2 Hele løk. La det kok en liten times tid.

Når det er ferdigkokt hiver du oppi 500 gram med ferdigskjært og stekt Entrecote, 500 gram Karbonadedeig, en haug med stekt Champingon.

Tilbehør Nanbrød og ris. Mat for 3 dager det om du er alene. God mat.
Vis hele sitatet...
spiste det i dag, mmmm smaker digg!!!!!!!!!!!!
Hvis folk skal komme med noe som er ferdiglagd, så er det nesten ingen vits. Ferdigstykket eller porsonert er ok, men å komme med halvfabrikata er så poengløst. Det kan hvem som helst kjøpe.

Kom med en utprøvd pizzabunnoppskrift, det er ikke vanskelig. Lagde en mengde suverene italienske pizzabunner med denne oppskriften en gang. Sier ikke hvor jeg har funnet den xp Ikke selvlagd, men utprøvd og er helt konge:

7dl kaldt vann, ha i 35g salt og rør til det er klart. Smuldre opp 12 g fersk gjær litt og litt og rør til det er klar væske. Heretter kan du bruke mixer eller hender, 1kilo hvetemel skal røres ut. Tilsett litt vann eller mel etter behov, ting kan fort bli litt rart med deiger. Når du har en deig, tilsett et par spiseskjeer smør og arbeid det godt inn.

La deigen hvile i ca 10 minutter under klede.

Her kan du forme ca 200g kuler. Disse skal heves i 6 timer eller "over natta" kjølig. Disse kan fryses og tas opp etter behov! Tiner veldig fort, bør være romtemperert før utkjevling. Ta litt bakepapir, strø mel, rull deigen rundt og kjevle ut til en ganske tynn bunn. Den vil heve seg bittelitt under steking.

Lag hjemmelaged tomatsaus av tomater, salt, pepper, paprikapulver, litt chilipulver, hvitløk. Så kan du ha på hva enn du ønsker av topping.

Stek nederst i ovnen, på stekepapir, 200 grader i ca 10 minutter. Hold litt øye. Du må prøve deg litt frem med tanke på ingredienser og pizzabunnen. En del av matgleden.


Og hva med "Brødskiver" - Pålegg etter ønske ?? Nesten verdt en signatur! ^^
Sitat av Taurean Vis innlegg
Og hva med "Brødskiver" - Pålegg etter ønske ?? Nesten verdt en signatur! ^^
Vis hele sitatet...
TS mente det måtte være enkelt Brødskiver er en slager her når det skal gå fort og gæli for seg.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Støtter hamburger. Hjemmelagede hamburgere er fantastisk. Sleng kjøttdeig i en bolle med en del olivenolje, noe salt, pepper, oregano, og andre ting du eventuelt har lyst på. Stek dem på middels varme i en stekepanne, kjøp eller lag hamburgerbrød og ha på hva enn du ønsker. Veldig godt og enkelt å lage.

Om du har problemer med at burgerene detter fra hverandre eller smuldrer opp kan du ha i enten litt potetmel eller tørkede brødsmuler, men jeg har ikke hatt dette problemet selv. Kommer sikkert an på kjøttdeigen du bruker. Smaken blir best med karbonadedeig eller biffkjøtt som du kverner selv.


Ellers vil jeg også legge til en ingrediens som setter en ekstra piff på chili con carne; en kanne tranebærsaus/juice. Det gjør den helt fantastisk!
Sitat av stagg Vis innlegg
Har Chilli Con Carne stående på kok på kjøkkenet akkurat nå.

-2 Bokser med hakket tomat tilsatt chilli.

-2 Bokser baked beans.

-2 Bokser Tomat bønner.

-3 stk chilli. En dusk Basilikum. Pepper. Litt timian. Mais. 2 Hele løk. La det kok en liten times tid.

Når det er ferdigkokt hiver du oppi 500 gram med ferdigskjært og stekt Entrecote, 500 gram Karbonadedeig, en haug med stekt Champingon.

Tilbehør Nanbrød og ris. Mat for 3 dager det om du er alene. God mat.
Vis hele sitatet...
Det var en av de bedre middagene jeg har hatt på en stund, takk for den!
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
grandis med pepperoni er digg
Sitat av drittsekken Vis innlegg
grandis med pepperoni er digg
Vis hele sitatet...
Vist du snakker om pizzaen "Grandiosa Pepperoni" er du faktisk vemmelig. Jeg MÅ ha pepperoni på pizza, men Stabbuert sitt monster, er noe av det vemmeligste som er i frysedisken. Da kjører jeg heller vanlig Grandiosa å kjøper en pakke med pepperoni utenom. Men tror strengt tatt denne tråden er for litt mer avansert en "åpne fryseren, ta ut en grandis, skru på varme og spis".
Sitat av Sqq Vis innlegg
Vist du snakker om pizzaen "Grandiosa Pepperoni" er du faktisk vemmelig. Jeg MÅ ha pepperoni på pizza, men Stabbuert sitt monster, er noe av det vemmeligste som er i frysedisken. Da kjører jeg heller vanlig Grandiosa å kjøper en pakke med pepperoni utenom. Men tror strengt tatt denne tråden er for litt mer avansert en "åpne fryseren, ta ut en grandis, skru på varme og spis".
Vis hele sitatet...
Hva med en hjemmesnekra en? Ikke behøver det bli tom peng pong heller.

-7 dl mel.
-3 dl lunket vann.
-2-3 ss olje og en pakke gjær. (Eventuelt litt buljong for litt smak på deigen.)


Til topping kan du bruke hva som passer deg. Her er en jeg laget på Lørdag.


-Tomatsaus (jeg lager selv, men tomatsaus på glass fungerer det også)
-300 gram karbonadedeig og en pakke bogskinke blandet i tomatsausen. 1 stk chilli.
-Ost over der igjen. (Jeg brukte Taffelost og Jarlsberg)
-Champingon som jeg smørstekte i hvitlølkssmør.
-Pepperoni og spansk bacon.
-Rødløk og fersk paprika.
Sist endret av stagg; 27. februar 2012 kl. 12:05. Grunn: Glemte mitt eget navn.
skaff deg lammepølser fra maxi
skaff deg godt ris fra nærmeste invandrer butikk
skaff deg salat fra nærmeste butikk
stek pølser
kok risen
lag simpel salat

akkuratt nok mat til 1 pers + det smaker veldig godt ^^
Pizzabaguetter

Kjøp en pakke med 24 minibgauetter
2 pakker kjøttdeig
tomatsaus
1 liten ost


Varm baguettene i ett min eller to, og ta dem ut. (Vann dem først)
Stek kjøttdeigen, og hiv oppi et glass med tomatsaus.
Skjær baguettene litt over halveis ned. Fyll dem opp med kjøttdeig.
Legg osteskiver over baguettene og sleng dem i ovnen i ca 8-10 min.

Ferdig. Spis så mange du orker å hiv resten i fryseren.
Krydder etter eget ønske.
Sprøstekt kyllingfilet:

ca 600 gram kyllingfilet uten skinn.
75 gram vanlig potetgull.
150 gram revet ost. (3 dl)
ca 4 ss smeltet smør.
Litt paprika pulver og pepper, event annet krydder etter smak.

Slik gjør du: Ta kyllingen ut av kjøleskapet minst 20 min før tilbredning. Varm stekeovnen til 200 grader.
Ha potetgullet i en tykk pose og grov knus det. Bland inn revet ost og krydderet. Pensle filetene med smør på alle sider, fordel så potetgull blandingen rundt og over filetene. Drypp resten av smøret over så paneringen fester seg..
Stek kylingen midt i ovnen til paneringen er gyllen brun og sprø. Ca 25 min.

Server med salat,ris og event saus.

Vet ikke om dette passer så godt for en person, men det smaker iallefall helt fantastisk! Stor favoritt her hjemme.
Du trenger:

- porsjonsmengde av valgfri type kjøtt eller fisk.
(lar det være kyllingfilét i dette eksempelet)

- 1 løk
- 3-4 fedd hvitløk
- 1 squash
- 1 gul og 1 rød paprika
- 1-2 friske men modne tomater
- smør eller olje
- rød chili (fersk er bra, jeg bruker helst røkt meksikansk chipotle)
- salt
- fløte (her funker det meste, også veganske havre/soyaprodukter.
skikkelig kremfløte er riktignok min favoritt.)

- ildfast form
- god kniv

Fremgangsmåte:

sett stekeovnen på 230 grader

ta noen klyper salt og masser godt inn i kyllingfileten(e), legg så
midt i formen. ha på litt olje eller smør.

grovhakk squash og paprika, legg blandingen rundt kyllingen.

hakk tomaten(e) i skiver og legg oppå kyllingen.

grovhakk hvitløk og chili, skjær løk i skiver, legg dette oppå kylling og tomat.

når ovnen er varm, setter du formen inn og lar dette kose seg
til du ser løken begynner å bli brun, skru så ned til ca. 200 grader.

la dette putre en stund, når det begynner å samle seg mye væske
i formen, begynner vi å nærme oss. stikk med kniven i kyllingen,
når den kjennes mør kan du skru av varmen, ta formen ut, og helle
over godt med fløte. sett formen inn igjen i den fremdeles varme
ovnen, og la det stå 2-3 minutter.

smak til med salt og server.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Brennede kjærlighet?
Vis hele sitatet...
Ja eller hyrdepai som jeg kaller det Mmmm godt er det ivertfall
Rytmesnekker
kok sukkerspinn med litt olje, dritgodt.