Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1706
Hei!

Jeg jobbet 2 måneder i Danmark, men sluttet i jobben(og flyttet tilbake til Norge) før jeg fikk meg et personnummer der. Det er ett år siden nå og jeg hadde i grunn godtatt at pengene var tapt.

Har jeg noen muligheter for å få dem? Tipper det er snakk om rundt 30000.
Sist endret av Daaaaaaaa; 6. oktober 2018 kl. 23:59.
Snakk med en advokat
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tipper alle dei nordiske landa (om ikkje heile EU) har rimelig lik foreldelsesfrist på generelle pengekrav: 3 år. Kort sagt må du kontakte den danske arbeidsgjevaren og be om å få dei utbetalt. Deretter må du oppgi den informasjonen arbeidsgjevaren krev. Ettersom det er såpass stort formelt samarbeid innan norden kan det ta litt tid, men bør neppe by på store praktiske problemer.
Takk for svar.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tipper alle dei nordiske landa (om ikkje heile EU) har rimelig lik foreldelsesfrist på generelle pengekrav: 3 år. Kort sagt må du kontakte den danske arbeidsgjevaren og be om å få dei utbetalt. Deretter må du oppgi den informasjonen arbeidsgjevaren krev. Ettersom det er såpass stort formelt samarbeid innan norden kan det ta litt tid, men bør neppe by på store praktiske problemer.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet så er et krav for å få utbetalt at jeg har dansk personnummer, så praktisk sett er det et lite problem. Dog. godt å vite at det er 3 års foreldelsesfrist!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Dog. godt å vite at det er 3 års foreldelsesfrist!
Vis hele sitatet...
Det er kun ein antagelse basert på at dei nordiske lovsystema er rimeleg like, og at det er lagt vekt på at dei skal vere like. Du bør nesten sjekke at det stemmer før du venter i 2 år og 11 månader...
Tror jeg ville startet med å kontakte tidligere arbeidsgiver. De kjenner sikkert til detaljene og hva du trenger for å få utbetalt pengene. Så kan du evt. få kontaktinfo til skattefuten i danmark om du trenger å kontakte de først.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tror jeg ville startet med å kontakte tidligere arbeidsgiver. De kjenner sikkert til detaljene og hva du trenger for å få utbetalt pengene. Så kan du evt. få kontaktinfo til skattefuten i danmark om du trenger å kontakte de først.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det å kontakte skattekontoret i Danmark gjøre meg til en kriminell? Såvidt jeg har fortstått så er det ikke lov å jobbe/få lønn så lenge man ikke har et personnummer. Arbeidsgiver sa dog. at det var greit å jobbe før man fikk det, og det var helt normalt.
Sist endret av Daaaaaaaa; 9. oktober 2018 kl. 11:03.
4 friheter i EU/EØS. Det betyr at du lovlig kan jobbe i et annet Eu/EØS land uten uten arbeidstillatelse. Skal du være i andet lengre enn 3 måneder søker du om oppholdstillatelse og viser til at du har jobb og får da innvilget.

I praksis betyr det at du ikke har brutt noen lover med å jobbe et par måneder i Danmark. Og det med personnummer er vel mer for at skatten skal bli korrekt. Regner med at Danmark har noen regler à la det vi har I Norge. At om du ikke har levert skattekort så skal arbeidsgiver trekke halv skatt av lønningen.

Bare kontakt din tidligere arbeidsgiver også finner dere ut i fellesskap hva de trenger for å kjøre lønn til deg. De kan overføre til norsk konto det er null stress. Hvordan du gjør mtp skatt vet jeg ikke, men det vet enten arbeidsgiveren eller så får han henvise deg til skattekontoret. Be om direktenummer eller webadresse. Dette løser seg, men ta tak i det snarest, er ingen grunn til å vente.
Sitat av random67489 Vis innlegg
4 friheter i EU/EØS. Det betyr at du lovlig kan jobbe i et annet Eu/EØS land uten uten arbeidstillatelse. Skal du være i andet lengre enn 3 måneder søker du om oppholdstillatelse og viser til at du har jobb og får da innvilget.
Vis hele sitatet...
Hm-er det ikke nok å bare gjøre flyttemelding på et skattekontor? Selvsagt med dokumenter om arbeidsforhold og bosted.Søke om oppholdtstillatelse høres ut som noe for de som ankommer fra et land utenfor EØS.
Altså ts jobbet i Danmark et par måneder og flyttet tilbake til Norge uten å få utbetalt lønnen. Mens han bodde og jobbet i Danmark søkte han ikke oppholdstillatelse, noe som er helt ok ihht til regelverket. For at han nå skal få utbetalt lønnen ha har tilgode så lurer han på hva han må gjøre.

Han trenger jo ikke levere noen flyttemelding, for han skal jo ikke flytte til Danmark og han er alt tilbake i Norge. Men det kan være at Danmarks lover og regler krever at han trenger i et personnummer i Danmark for å få ut lønn, det kjenner jeg ikke til. Men hovedregel er jo at når en flytter utenlands så skatter man de tre første årene i utlandet til Norge. Så er det jo regler på at man ikke skal skattes dobbelt opp. Så det er godt mulig den danske arbeidsgiveren ts hadde kan betale ut brutto lønn uten å trekke skatt også er ts selv ansvarlig for å trekke skatten, eller så må kanskje arbeidsgiver kontakte norske skattemyndigheter eller at det går via det danske skattekontoret til Norge.

Poenget mitt var at det er nesten ikke vits å tenke ut alle trivialiteter og muligheter på forhånd. Ts trenger bare kontakte arbeidsgiver så får arbeidsgiver finne ut av det. Det er garantert en helt enkel løsning på dette og sammen finner de ut av det.