Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2685
Min mor blir nå forsøkt pådyttet denne smartmåleren. Den ønsker hun ikke. el-instsllatøren sier det kun kan nektes om hun legger ved dokumentajon om strålingsskader. Det er ingen steålingsskader. Hun vil bare ikke ha den. Hva er reglene? Kan hun nekte?
Montørene sier alt mulig piss, bare lukk døren. De kan ikke godt bryte seg inn i huset ditt. Jeg har blånektet på dette fra dag en, ikke hørt noe mer i fra dem. Hvis du lar dem snakke for seg så truer og skremmer de deg til å tro alt mulig rart, bare si nei takk og høflig avslutt hele forhandlingen. Hvis de ikke holder opp bytt strømleverandør for å trenere.
Hun får lage seg en hatt av aluminiumsfolie. Husk at den blanke siden skal være ut, ellers forsterkes strålingen.


Litt mer seriøst så har huseierne en artikkel om emnet. https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...u-deg-mot-ams/
Ja, hun kan nekte. Strømleverandør kan ikke tvinge hun til å ha et kundeforhold hos dem.

Det sagt så er det ikke enkelt å leve uten strøm.

Neida. Jeg vet det er folk som har sluppet ved å levere legeerklæring.

Når det innføres "rushtidsavgift" på strømforbruket vil det etter all sannsynlighet bli dyrere for din mor da forbruket må stipuleres.
Sist endret av NAPse; 4. september 2018 kl. 12:56.
Vel, dem har jo muligheten til å slå av strømmen dah... Men tvilsomt at dem vil ta det så langt.
Du kan kjøpe en generator istedenfor.

Er dere paranoïde eller? Hvorfor vil hun ikke ha måleren?
Jeg har byttet måler. Strømforbruket halvert. Får meg til å lure om gamle målern var helt på vidda.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Du kan kjøpe en generator istedenfor.

Er dere paranoïde eller? Hvorfor vil hun ikke ha måleren?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ikke liker å ha overvåkningsverktøy fra private aktører i heimen min. I tillegg til å overvåke meg vil den også snart kontrollere meg: Ved å gjøre strømmen dyrere på bestemte tidspunkter vil mitt forbruksmønster og levevis kunne kontrolleres slik kraftselskapene vil ha det. I tillegg vil det dannes enda et klasseskille mellom de som har råd til å drifte kåken sin på batteri og dermed kjøpe strøm utelukkende når det er billigst og ellers leve akkurat som de vil - fritt for både kontroll og overvåkning - og alle oss andre som bare må leve med at storebror ser oss gjennom nok et nøkkelhull, og utnytta når vi tidvis kjøpe strøm når den er dyrest. Det er som kjent dyrt å ikke være rik. I tillegg vil den virke som en brekkstang og et forhandlingskort kraftselskapet har mot deg når de vil skru prisene opp av ulike årsaker. Du har null kontroll på hva den sender - og hva den mottar.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. september 2018 kl. 11:00. Grunn: typo
Synes det er litt rart å kunne nekte installsjon av slik måler, er den ikke eid av kraftselskapet (og en måler er jo forutsetning for å kjøpe strøm).

"I tillegg vil det dannes enda et klasseskille mellom de som har råd til å drifte kåken sin på batteri og dermed kjøpe strøm utelukkende når det er billigst og ellers leve akkurat som de vil"
Over tid vil prisene utjevnes når nok personer tilpasser seg forskjellig prising, målet er jo å slippe å bygge ut strømnett mer enn nødvendig.
Jeg håpte det allerede låg grunmleggende i korta at strømmåler ALLEREDE er installert. Gammel type. Og sarkasme og fjerne kommentarer taes imot med skuffelse. Jeg spør på vegne AV MIN MOR. Jeg trenger svar på alternativene, ikke slengbemerkninger. Jises... Til dere andre. Takk
Sist endret av Mokkasinen; 4. september 2018 kl. 20:04.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har byttet måler. Strømforbruket halvert. Får meg til å lure om gamle målern var helt på vidda.
Vis hele sitatet...
Her gikk strømforbruket opp med ny måler.ca 200 kr mer i måneden siste året etter innstallering av smartmåler.
Sitat av moonunit Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det den mannen der uttaler seg om bør taes med en stor klype salt, eventuelt noe pepper.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moonunit Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei.

Einar Flydal driv mildt sagt cherry picking. Han ignorerer vesentlege mengder kunnskap. Han ignorerer all kritikk. Tydelegast kom vel det fram i denne teksten, der han spør på ein slik måte at mattilsynet til slutt må gi han det svaret han er ute etter.

Myoxo lister legitime grunner til å vere skeptisk til smartmåler. Einar Flydal er ein idiot og ein tulling som øydelegg for alle som er skeptiske av rasjonelle grunner.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Her gikk strømforbruket opp med ny måler.ca 200 kr mer i måneden siste året etter innstallering av smartmåler.
Vis hele sitatet...
Strømmen er dyrere i år, du må sjekke forbrukt strøm og ikke hva regningen var på i kroner.
Er det noen spesiell grunn til at hun ikke vil bytte? (jeg har lest innleggene dine, men kan jo ha oversett det)
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har byttet måler. Strømforbruket halvert. Får meg til å lure om gamle målern var helt på vidda.
Vis hele sitatet...
Av de elektrikerne jeg har snakket med virker det som mer normalt at regningen går opp.
De gamle målerne viste for lite, disse viser helt nøyaktig.

Skjønner ikke hvordan leger kan skrive ut legeerklæring for dette uten å miste lisensen
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Av de elektrikerne jeg har snakket med virker det som mer normalt at regningen går opp.
De gamle målerne viste for lite, disse viser helt nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg betalte ca 7-8 hundre med den gamle, nå betaler jeg ca 4-5 hundre. Siden de gamle målerne bremses med magnetisk friksjon, kan dem godt gå for fort. Uansett, jeg lagde ikke noen sak utav det. Er bare glad regninga har blitt mindre. Heldigvid er varme med i husleia.