Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4236
Hjemmelaget
Blåveis's Avatar
12 1
En hendelse som oppsto for en liten stund tilbake, hvor jeg badet naken i en litt mindre ferskvannsinnsjø (det var ikke folk der fra før), da en barnefamilie plutselig dukket opp, med en veldig snurt mor som klaget på meg. Jeg har ærlig talt ikke tenkt noe over dette før - er det direkte ulovlig å være naken offentlig på den måten? Plassen jeg var på er omringet av skog, og det er et lite stykke opp til stien hvor folk ellers ferdes. Det er ikke -så- offentlig?

Jeg mener, det er bare hud? Etter denne hendelsen har jeg prøvd å lese meg opp på nett, men jeg blir ikke klok på hva som er lov og ikke ang. å bade naken i det offentlige rom, bare noe om at "man må "føle seg frem" om folk blir fornærmet eller ikke".

Jeg vil ikke nødvendigvis kalle meg naturist, og jeg synes det er rart at jeg må evt. oppsøke nudiststrender for å kunne bade naken uten å riske at man blir anklaget for uanstendig/seksuell oppførsel. Jeg har bare lyst å kunne bade med eller uten klær hvis jeg ønsker det. Jeg synes ikke at det er greit å bli utsatt for trakassering for det. Kunne jeg ha sagt noe? Litt vanskelig når man står der alene (og naken), men fortsatt, hadde jeg hatt noe form for rettigheter selv?

Noen som kan tolke de generelle svarene på nett bedre enn meg og min trøtte hjerne? Noen som har opplevd lignende?
Forvirringa er kanskje at du tror en liten ferskvannsinnsjø er offentlig rom.

Der er ikke sånn utrykket brukes juridisk. Det offentlige rom er ulike typer menneskeskapt fellesareal, som plasser, parker, veier etc.
Ser at svaret mitt ble slettet av en eller annen merkelig grunn...

Det finnes ingen lov mot nakenhet i Norge, men uanstendig oppførsel er forbudt.
Det er hvordan du oppfører deg som avgjør om det er greit å bade naken. En diskrè dukkert er ikke straffbart.
Seksuell atferd på et offentlig område er noe helt annet, det er ikke akseptert verken på nakenbadestrender eller andre steder.
Uheldig mor som av alle øde skogstjern inne i skogen fant et tjern med naken mann.
Synes nakenbading et sted som du beskriver er helt innafor.
Det var jo like mye denne familien som trengte seg på deg. De kunne vel funnet en annen plass å bade ?
"Øko-Terrorist"
Med mindre du sprang opp til dem og tok "Helikopteret" midt i trynet på dem tror jeg nok du har ditt på det tørre, bad naken og være fri du
Hvorfor er alle så sikre på at TS har en utovertiss å vifte med, forresten? Ikke at det har noe å si for sakens prinsippielle natur, da. Skjønt, jeg har nok en liten mistanke om at nakne menn ansees som verre enn nakne kvinner, uten at jeg har noe annet enn anekdoter å begrunne den fordommen med.

Sånn til saken - lovlig eller ikke, det er helt opplagt en ikke-sak uansett. Politiet henlegger ran. Nakenbading midt i fellessferien under den verste hetebølgen i manns minne i et lite tjern langt til skogs? Yeah, right. At en småbarnsmor hårdnakket insisterer på at noe er forbudt, umoralsk eller motbydelig betyr ikke at hun har rett.
Er der noe bedre att ungene løper rundt nakene da ?
Synger jeg alltid ser noen nakene småunger på badeplassen og ingen reagerer på de.
Angående nakenhet har vi paragraf 298 som sier at:
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd
a) på offentlig sted, eller
b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg finner på nett behandles dette etter skjønn og å være naken mens man bader i skogen har jeg vanskelig for å tro at går som "uanstendig adferd", spesielt når du ikke kan forvente at noen dukker opp på en øde plass. Om man vandrer rundt naken midt i byen eller på Sørenga har vi en annen situasjon.

For øvrig er det ikke trakassering å anklage noen for å gjøre noe ulovlig. Som Per Fugelli sa "Gi litt mer faen".
Hjemmelaget
Blåveis's Avatar
Trådstarter
12 1
Takk for svar, da kommer jeg ikke til å spekulere så mye mer på emnet. Følte virkelig ikke moren hadde noe grunn til å bli aggressiv. Ikke mye folkeferd der ellers, så håper det bare blir med den ene gangen noen reagerer.
Høres ut som du bare møtte på en idiot på tur. Noen folk tåler ingenting, og tror at barna deres tar skade av alt som ikke er PG-rated. Sunne, normale folk ville i verste fall blitt litt stille og ukomfortable, og i beste fall gitt deg et smil.
Det er INGEN som er så rasshøl som mødre (særlig førstegangs sådanne) som får det for seg at de skal oppdra verden rundt seg ved å spille hovedrollen i sitt eget latterlig heltemodige teaterstykke. Høres for meg ut som om du har kommet ut for en sånn en. Nei, jeg er ikke verken kvinne- eller mødrehater, og er i et sunt forhold ...
Latterlig reaksjon, kan de ikke bare holde seg på avstand da hvis de ikke tåler å se et nakens menneske naturen? Du har i hvertfall ingenting å ha dårlig samvittighet for.
Jeg bare lurer, når du velger å bade naken ved et vann, er det sånn at du da strategisk legger et håndkle nærme vann kanten eller har du lagt hådnkle 300 meter unna vannkanten sånn at du kan sprade naken mot vannet?
Hjemmelaget
Blåveis's Avatar
Trådstarter
12 1
Vannet er rett ved steinene/gresset, så nokså lite sprading. Bare å finne en plass, hive av sekk og klær, og hoppe uti. De var ca 10 m bortenfor da de dukket opp.