Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5881
Noen vil sikkert le, men det er faktisk ikke så dumt. Det finnes flere ISP-ere som tilbyr fasttelefon på ADSL, VDSL eller fiber, men lite å se om fasttelefon på mobilt bredbånd.

De fleste moderne bredbåndsroutere for mobilt bredbånd har imidlertid VOIP som er nødvendig og noen har sogar telefon-kontakt. Et eksempel på dette er Huawei B525S-23A

https://www.proshop.no/Ruter/Huawei-...Wave-2/2591558

Jeg håper på svar/kommentarer om det er mulig å få fasttelefon på mobilt bredbånd og i så fall hvem som leverer en slik tjeneste.
Det finnes slike alternativer:

https://www.tek.no/artikler/dette_er...ltelefon/58173

Selv om artikkelen riktig nok er over 10 år gammel, så finnes ennå disse «faste-mobil-telefonene» på markedet.
Takker. De var kanskje litt store, men teknikken virker interessant. Jeg skal sjekke om Gigaset har noe.

Et annet alternativ for meg kan være å bruke den eksisterende kobbertråden som jeg ellers ikke har bruk for når jeg bytter adsl med mobilt bredbånd. Da er jeg vel helt tilbake til analog telefon og lurer på om noen selger en slik løsning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det høyrest litt ut som eit XY-problem.

Kvifor er ikkje mobiltelefon greit nok, eventuelt bordtelefon med SIM-kort?
Vet at telenor tilbyr kunder med fast-telefoni en bord-telefon med sim kort på steder der fast-telefonien skal bort. Merkelig nok hevder de at det er teknisk umulig for disse kundene å beholde sitt gamle telefonr selv om det i fortsettelsen går over mobilnettet. I Sverige har telia samme opplegget med utfasingen av kobbernettet, dvs gir kunder en bordtelefon med sim, men der tilbys kundene å beholde sitt gamle fast-telefoninummer. (Hevder ikke at det er noe poeng å beholde sitt gamle telenummer-men eldre personer vil gjerne det)
Takk for svar.
Joda vi har også mobiler, men det er nå en gang slik at det er praktisk å ha en felles telefon som alle nås på. Det har også vært relativt ofte trubbel på mobilnettet hos oss og da er fasttelefonen god å ha. Pris er også en faktor for det er vanligvis nesten gratis å ringe til andre fasttelefoner og lange samtaler - kanskje timevis koster en god del på mobil. Den siste faktor er også våre utrolig rimelige mobilabonnement (79 kr. mdl) med få samtaler månedlig. Jeg minner igjen på at det er svært vanlig å ha fasttelefon på fiber eller adsl så hvorfor ikke på mobilt bredbånd. Argumentasjonene mot burde gjelde disse like mye.
Har du trøbbel med mobilnettet men skal bruke mobilt-bredbånd som fasttelefon? Åssen funker det om det funker i det hele tatt?
Eh, er det virkelig "svært vanlig" å kjøre fasttelefon over fiber/adsl? Mitt inntrykk er at færre og færre gidder å ha fasttelefon i det hele tatt.
Uansett, bare kjøp en billig telefon med dualSIM-støtte og et kontantkort fra Telenor og et fra Telia, så har du en telefon som alltid kan kontaktes på ett av to numre. Om mobilnettet er nede vil du ikke kunne nåes på en telefon som går via mobilt bredbånd, så jeg ser ikke helt hvordan det skal hjelpe.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Vet at telenor tilbyr kunder med fast-telefoni en bord-telefon med sim kort på steder der fast-telefonien skal bort. Merkelig nok hevder de at det er teknisk umulig for disse kundene å beholde sitt gamle telefonr selv om det i fortsettelsen går over mobilnettet. I Sverige har telia samme opplegget med utfasingen av kobbernettet, dvs gir kunder en bordtelefon med sim, men der tilbys kundene å beholde sitt gamle fast-telefoninummer. (Hevder ikke at det er noe poeng å beholde sitt gamle telenummer-men eldre personer vil gjerne det)
Vis hele sitatet...
Dette er mulig, men kun for bedriftskunder. Bedriftskunder kan beholde fasttelefonnummeret, og legge inn viderekobling fra fastnummeret, til mobilnummeret. På den måten kan man velge å operere med sitt gamle fastnummer, eller det nye mobilnummeret.

Tipper det er dette du sikter til.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 4. desember 2018 kl. 02:48.
Telenor tilbyr fasttelefon til privatkunder også, men du får ikke kjøpt det selv på Min Side, der står det bare:

Hjemmetelefon
Du har ingen hjemmetelefon.
Kontakt kundeservice dersom du ønsker å bestille hjemtelefon.
Vis hele sitatet...
https://www.telenor.no/privat/minesider/mtw/telefoni/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av llars Vis innlegg
Det har også vært relativt ofte trubbel på mobilnettet hos oss og da er fasttelefonen god å ha.
Vis hele sitatet...
Då ville eg heller satsa på å ha telefon tilgjenegeleg som bruker motsett nett av dei andre (du har to nett - telia og telenor), enn å kjøre VoIP over 4G.
Sitat av llars Vis innlegg
Pris er også en faktor for det er vanligvis nesten gratis å ringe til andre fasttelefoner og lange samtaler - kanskje timevis koster en god del på mobil.

Den siste faktor er også våre utrolig rimelige mobilabonnement (79 kr. mdl) med få samtaler månedlig.
Vis hele sitatet...
For ein hundrelapp i måneden er i praksis samtaler gratis. Dei siste fem åra har ein betalt for data, ikkje samtaler. Så om du går opp eit par tiere frå 79,- per måned er ikkje samtaler lenger ein målestokk.
Sitat av llars Vis innlegg
Jeg minner igjen på at det er svært vanlig å ha fasttelefon på fiber eller adsl så hvorfor ikke på mobilt bredbånd. Argumentasjonene mot burde gjelde disse like mye.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikkje vanleg. Det var markedsført i ein periode rundt 2010, når mobiltelefoni fortsatt kosta penger per minutt, og VoIP var ein del billegare. I dag ser det i praksis ut til at ingen gidder markedsføre det lenger.

Det framstår heller ikkje som spesielt vanlig. Eg kan komme på den nette som av null eg kjenner som har det.

Forøvrig vil du i det tilfellet ha ein annan aksessteknologi enn mobilnettet. I ditt tilfelle ønsker du å transportere VoIP over mobilnettet i tilfelle mobilnettet er nede...
Takk for mange svar.
Telio er den operatøren som har flest bredbånd-fasttelefonkunder og de har ikke få kunder. Da det ble lagt ut fiber i mitt distrikt ble Telio anbefalt for de som ville beholde fasttelefonen og jeg vet at mange gikk for det (kr. 99 inkl. gratis telefon og adapter).

Det er selvfølgelig ikke noe godt argument at fasttelefonen på mobilt nett er backup for trubbel på mobilnett, selv det er visse forskjeller i hvordan mobilsamtaler har tilgang til internet og mobile bredbåndskunder har.

Mine viktigste argument for fasttelefon er nok at alle i familien nås på denne samt når mobilen er utladet eller feilaktig er satt på lydløs.

Jeg skal sjekke litt mere med Telenor (og NGT som jeg har idag) om det er mulig å bruke min eksisterende kobbertråd til gammeldags analog telefon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av llars Vis innlegg
Mine viktigste argument for fasttelefon er nok at alle i familien nås på denne samt når mobilen er utladet eller feilaktig er satt på lydløs.
Vis hele sitatet...
https://prisguiden.no/produkt/huawei-f617-308226

For 99,- i måneden kan du altså ringe alt du vil gratis. Du får det ikkje spesielt mykje billegare med IP-telefoni, og du får ikkje betre kvalitet eller feilretting.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://prisguiden.no/produkt/huawei-f617-308226

For 99,- i måneden kan du altså ringe alt du vil gratis. Du får det ikkje spesielt mykje billegare med IP-telefoni, og du får ikkje betre kvalitet eller feilretting.
Vis hele sitatet...
Ikke dårlig. Jeg har faktisk liggende en Gigaset som vist i annonsen.

Men nå dukker det opp et positivt svar fra Telio i mailboksen min. De kan faktisk levere bredbåndstelefon på mobilt bredbånd også. Med gratis telefon og telefonmodem inkludert er det uslåelig. Jeg må bare få sjekket nærmere detaljer mht. oppsett.
Har ikke så og si alle mobiler nå til dags funksjoner som overstyrer lydløs hvis en person på kontaktlisten ringer x antall ganger etter hverandre på rad? Det er slik jeg overlever turnuslivet iallefall, de som må ha tak i meg vet at de potensielt må ringe x antall ganger på rad, men hvis de gjør det for ikke-viktige-ting når jeg sover så får det konsekvenser..

De fleste tilbydere tilbyr vel også tvillingSIM for 20-30 kr i mnd, noe du kan putte i en gammel mobil og la den stå fast tilkoblet en lader, og så er problemet med at folk ikke får tak i deg pga lydløst ordnet for 30 kr i mnd..
Sist endret av bashfoo; 4. desember 2018 kl. 13:54.
VoIP som en akademisk øvelse eller for å sette opp "sentral" hjemme kan jeg se poenget med. Om dere er en svær husholdning og med stor alderssprang så ok, kanskje er det verdt det. Alle kan ha fasttelefon på rommet sitt. Med internummer, direkte nummer og sentralnummer. Men for de aller fleste ser jeg ikke på voip som noe som har særlig verdi idag. Redundans ordnes med simkort fra 2 forskjellige nett. Og alle har jo mobil utenom kanskje de aller aller eldste eller de yngste. Og kanskje trenger ingen av dem egentlig fasttelefon heller?
Hjemme har jeg fiber og Telio fasttelefon med 3 telefoner i forskjellige rom. Selv om jeg bare har ett telefonnummer så kan vi faktisk ta i mot 3 forskjellige samtaler - en på hver telefon. Litt rart da jeg oppdaget det første gang, men ganske praktisk.

Nå er alt avklart nærmere med Telio og det ser ikke ut til å være noen hinder for fasttelefon på mobilt bredbånd. Hvis router sender samtaler til evt. telefonport må dette endres i oppsettet.

Men, jeg lurer litt fortsatt på konfigurasjonene av routerne. Dvs. en mobil bredbåndsrouter inn og deretter min Asus 68u som wifi og vpn-server. Idag med NGT sin inteno først og Asus deretter er inteno satt til bridge og asus som vanlig wifi router. Nå ser jeg at hjemme hvor jeg har fiber og helt lik asus deretter, er asusen satt som tilgangspunkt og fiber (zyxel) med avkoblet wifi. Bredbåndstelefonen er kablet til asusen.

Jeg må få avklart om jeg kan bruke vpn-server på et tilgangspunkt, hvis ikke så må nok mobil bredbåndsrouter settes i bridge. Uansett så tror jeg bredbåndstelefonen må kobles til asusen.
Hei!

Hei!
Beklager hvis jeg misforstår situasjonen.

MEN: Hvis jeg har forstått utfordringen riktig må jo løsningen ligge i et IP-telefoni-abbonement fra feks Telenor.
Her kan du også få et "hjemmenummer", altså f.eks i formatet 67 12 34 56.

Det vil fungere uansett hvilken internettleverandør (ISP) du har.
Telenor tilbyr dette til private https://www.telenor.no/privat/telefoni/#tab2=1

Så står du også fritt til å velge blandt mange forskjellige IP-apparat, både trådløse og bordmodeller.
Det kan du sette opp å kjøre over hvilken som helst ISP og nær sagt teknologi; mobilt, kabel, xdsl, fiber +++ ...
I tillegg finnes det vel apper til ulike enheter slik at du også kan svare på inngående samtaler til IP-nummeret via appen på mobilen.

Jeg har en slik løsning hjemme (Telenor privat IP-telefoni over Telia Mobilt Bredbånd), så kan hjelpe deg bra på veien.
Takk for det anVA.
Da har jeg nettopp snakket med Telenor og ganske riktig jeg kan få analog telefon på det gamle nummeret mitt, men prisen er ganske drøy da minimum er kr. 129+49 dvs. 178 månedlig og ganske fete tellerskritt. Samme pris for ip-telefon hvor Telio bare tar kr. 99,- og har rimeligere tellerskritt. Men selvfølgelig sikrere backup med telefon på kobber hvis mobilt nett faller ned. NGT oppgir kr. 49,- + rimelige tellerskritt på kobber/analog så de slår Telenor.

Jeg tror jeg har beholdt et par trådløse analoge gigaset så dette prøver jeg først. Blir kvaliteten for dårlig så blir det isteden Telio.
Skal telenor beholde kobberttråden i ditt område?Beholder du fasttelefoni-nummeret men kjører abonnementet over ip-telefoni blir det jo feil å kalle det analogt-om ikke jeg misforstår noe da.
Leste nylig om en kar på vestlandet/bergensområdet som fikk feil på sin fasttelefoni(over kobbertråd) og gjorde feilmelding til Telenor. Telenors løsning på problemet var å si opp abonnementet fordi det ble billigere enn å feilsøke og reparere.
Sist endret av bjeff2; 9. desember 2018 kl. 11:33.
Den gode gamle kobbertråden skal beholdes en god stund ennå i mitt område. Kommunen sier at alle skal få fiber, men fremdrift i klisne områder er mer enn dårlig. Jeg satser på analog i første omgang, bl.a. fordi jeg da (på NGT) kan beholde alle mine epostadresser (*) på broadpark.no. Det har en verdi i seg selv. Men skulle det bli for dårlig lyd evt. andre problemer så er det lett å hoppe over på Telio fasttelefon som ikke er analog.

*) Jeg har eget domene hvor jeg også har epostkonti, men MÅ ha minst en fra en annen provider for adgang dit. I tillegg bruker jeg ikke epostkonti på mitt eget domene når jeg er "ute i verden", dvs. kjøper på Ebay, er på utenlandske forum etc. Det er nå en gang slik at epostadressene brukt slike steder ofte brukes til spam. Jeg har nesten ikke tall på alle eposter i høst som gir meg en iphone for kr. 5. Da jeg ikke ønsker å bruke gmail og ikke vil betale så trenger jeg en alternativ epostkonto-leverandør. (Telio har ikke epostkonti).
Jeg satser på analog i første omgang, bl.a. fordi jeg da (på NGT) kan beholde alle mine epostadresser (*) på broadpark.no. Det har en verdi i seg selv. Men skulle det bli for dårlig lyd evt. andre problemer så er det lett å hoppe over på Telio fasttelefon som ikke er analog.
Vis hele sitatet...
Du må være et troll.. NextGenTel tilbyr ikke analog PSTN og har aldri gjort det, verken før eller etter de ble kjøpt opp av Telio (når Telia(Sonera) solgte NGT til Telio).. De tilbyr kun VoIP..
Jeg skal ikke le, men jeg fikk da mail fra dem for et par dager siden hvor de bekreftet analog til kr. 49,- pr md.

Jeg hadde det hos dem for en del år siden, men gikk over til adsl og ip. Nå er det tilbake til analog. Bekreftet både pr. mail og chat-utskrift.
Sist endret av random110066@example.com; 9. desember 2018 kl. 13:48.
Troll confirmed.. NextGenTel bruker riktignok ikke lenger varemerket "NextPhone", men det er ikke uten grunn at nettsidene deres er fulle av ordet "bredbåndstelefoni"..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Troll confirmed.. NextGenTel bruker riktignok ikke lenger varemerket "NextPhone", men det er ikke uten grunn at nettsidene deres er fulle av ordet "bredbåndstelefoni"..
Vis hele sitatet...
I og for seg riktig at nettsidene deres ikke sier noe om det, men du bør sjekke før du er så bombastisk.
Jeg jobbet der i 4 år under studiene og 25% av vennelista på Facebook jobber der fortsatt.. For å si det slik, jeg er sikker nok på at NGT ikke har begynt å tilby analog PSTN til å vedde et par tusenlapper på det..

Fra vilkårene til NGT:
3.4 NextPhone
3.4.1 Tjenestens innhold NextGenTel gir kunden tilgang til
bredbåndtelefonitjenesten (”NextPhone”). Kunden mottar en
adapter som tilknyttes den eksisterende bredbåndstjenesten
fra NextGenTel. NextGenTel har rett å si opp og stenge
NextPhone om Kunden velger å si opp bredbåndstjenesten.
Kunden er selv ansvarlig for å skaffe og tilknytte et analogt
telefonapparat til bredbåndstelefoniadapteren. Kunden må
påregne at kvalitet på NextPhone kan være noe lavere enn
tradisjonell telefoni. Ved stor belastning på kundens egen
forbindelse, kan dette påvirke kvaliteten på NextPhone.
Vis hele sitatet...
Hvor mange andre tilbydere av analog PSTN er tvunget til å si opp fasttelefonen hvis bredbåndet blir oppsagt?
Hvor mange andre tilbydere av analog PSTN sier telefonitjenesten kan få dårligere samtalekvalitet hvis man bruker opp all tilgjengelig bredbåndskapasitet?

Vet du i det hele tatt hva forskjellen på analog telefoni er og IP-telefoni?
Sist endret av bashfoo; 9. desember 2018 kl. 14:16.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Jeg jobbet der i 4 år under studiene og 25% av vennelista på Facebook jobber der fortsatt.. For å si det slik, jeg er sikker nok på at NGT ikke har begynt å tilby analog PSTN til å vedde et par tusenlapper på det..
Vis hele sitatet...
Lettjente penger, men du har sikkert bruk for pengene selv nå mot jul så jeg vedder ikke med deg. Her er abonnementet / lenke som jeg fikk fra NGT 5.des.2018

https://www.nextgentel.no/priser/tel...bonement-start

Jeg er skuffet over debattklimaet her. Det ligger nær grensen til å skulle bli rapportert til admin.
Sist endret av random110066@example.com; 9. desember 2018 kl. 14:20.
Og det abonnementet er av typen bredbåndstelefoni/VoIP/IP-telefoni..

Jeg skulle til å si heldigvis for deg at du har 14 dager angrefrist, men du er jammen det tett nok til å ikke skjønne hva du har fått i hus før fristen er ute.. Heldigvis for deg har ikke NGT bindingstid på sin IP-telefoni..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av llars Vis innlegg
Lettjente penger, men du har sikkert bruk for pengene selv nå mot jul så jeg vedder ikke med deg. Her er abonnementet / lenke som jeg fikk fra NGT 5.des.2018

https://www.nextgentel.no/priser/tel...bonement-start

Jeg er skuffet over debattklimaet her. Det ligger nær grensen til å skulle bli rapportert til admin.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om IP-telefoni, ikkje POTS. Sida nevner gjennomgåande NextPhone, som altså er NGT sitt varemerke for IP-telefoni.

Det er ikkje debattklimaet her som er problemet, men at du kjem med ting som er direkte galt, og enten troller for å skape reaksjoner, eller faktisk ikkje har den tekniske innsikta du har - for det vert gong på gong demonstrert at du tar feil, men du insisterer på at du har rett.
Det er ingen vits i å kommentere dette lenger. Fakta er at ip-bredbåndstelefonen til NGT koster kr. 59,- for laveste, mens den analoge koster kr. 49,-. Flere mail bekrefter dette og da må dere slutte å protestere.

Jeg har nok bedre kjennskap til it og telekommunikasjon enn noen her og var i sin tid den første som testet internet i Norge i 1985, lenge før det ble offisielt åpnet. Nok om det. Jeg avslutter min tid på freak.no herved.
Fakta er at NGT aldri har tilbudt analoge telefonlinjer. De har utelukkende tilbydt IP-telefoni, og de siste årene er de til og med blitt oppkjøpt av et selskap som utelukkende driver med IP-telefoni (Telio)..

At du sier x betyr ikke at vi "må slutte" å si sannheten..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av llars Vis innlegg
Det er ingen vits i å kommentere dette lenger. Fakta er at ip-bredbåndstelefonen til NGT koster kr. 59,- for laveste, mens den analoge koster kr. 49,-. Flere mail bekrefter dette og da må dere slutte å protestere.
Vis hele sitatet...
https://www.nextgentel.no/priser/telefon

Står vitterlig 49,- der - og då må du betale per minutt (som du eksplisitt nevnde som grunn til å unngå mobiltelefoni...

Så kom tilbake når du har fått tenesta, og opplys oss om kva du fekk.
Sitat av llars Vis innlegg
Jeg har nok bedre kjennskap til it og telekommunikasjon enn noen her og var i sin tid den første som testet internet i Norge i 1985, lenge før det ble offisielt åpnet. Nok om det. Jeg avslutter min tid på freak.no herved.
Vis hele sitatet...
At du testa internett i 1985 er irrelevant for om du forstår protokoller som er utvikla tjue år seinare. Det er irrelevant appeal to authority.
Sitat av llars Vis innlegg
Jeg har nok bedre kjennskap til it og telekommunikasjon enn noen her
Vis hele sitatet...
Hvis du har bedre kjennskap innen IT og Telekommunikasjon enn noen andre her på bruket, så hadde du nok ikke trengt å spørre om dette:

Sitat av llars Vis innlegg
Jeg håper på svar/kommentarer om det er mulig å få fasttelefon på mobilt bredbånd og i så fall hvem som leverer en slik tjeneste.
Vis hele sitatet...
For jeg kan garantere deg at det finnes hundrevis at folk på dette forumet som hadde klart akkurat det du etterspør, uten problem.

Sitat av llars Vis innlegg
og var i sin tid den første som testet internet i Norge i 1985 lenge før det ble offisielt åpnet.
Vis hele sitatet...
Det forteller vel mer om alderen din, enn kunnskapene dine.

Og det forteller også at hvis du tror det er relevant i dag, så har du tydeligvis ikke fulgt med utviklingen de siste 33 årene.

Sitat av llars Vis innlegg
Nok om det. Jeg avslutter min tid på freak.no herved
Vis hele sitatet...
Synd å høre, freakforum hadde sårt trengt en ekspert innen internettet fra 1985.
Sist endret av 0xFF; 9. desember 2018 kl. 16:22.
llars .... tror du få hjelp her: https://www.cellip.com/ip-abonnemang/

ellers tilby telenor denne tjenesten:
https://www.telenor.no/privat/dekning/wifi-tale.jsp

og så er det kanskje noe interessant i denne gamle tråden ...
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1738031
De fleste har vel kuttet ut VOIP (ulønnsøm) ettersom man har fått flatrate på mobilen.