Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 13369
Hey freaks and peeps

Jeg går for tiden med en liten drøm/tanke om å prøve å bosette meg for en tid ute i naturen for en litt lengere tid en den standarde campingweekenden mange tar på sommern.

Ønsket er en helårslavvo som jeg kunne ha satt opp, fordi dem duger betraktelig bedre gjennom vinteren, men foreløpig er det telt og tarp som ligger klart.

Jeg har en del ukjente faktorer her som jeg trenger hjelp med. Hvordan kan jeg få dette til, hvor kunne jeg eventuelt satt opp noe som dette? Må jeg forsøke å leie meg en plass hos en land/gård eier, eller finnes det steder i landet hvor jeg kan gjøre dette fritt fram?
Hvordan gjør jeg ting med å registrere slikt i folkeregisteret om jeg i utgangspunktet ikke har noen adresse å knytte meg til?

Er det noen her som har noen form for erfaring med dette som kan bidra med noen tips og triks?

Hilsen en drønmer
Ang. Folkeregisteret så blir det å bytte til UFB. Vanligvis kan dette gjøres på nett digitalt, men når du skal bytte uten å ha ny adresse må du sende på papir. Postboks kan du leie.
Har ingen erfaring, men har hørt at det per def skal være ulovlig å bo ute helårlig, ihvertfall iten bostedsadresse. Don't take my word for it.
Det er lov å være uten fast bopel i Folkeregisteret. Att noen skulle nekte deg å bo ute kan jeg vanskelig se for meg. Sikkert lurt å spørre grunneier.
Sist endret av Antimatter08; 26. september 2018 kl. 21:42.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Ang. Folkeregisteret så blir det å bytte til UFB. Vanligvis kan dette gjøres på nett digitalt, men når du skal bytte uten å ha ny adresse må du sende på papir. Postboks kan du leie.
Vis hele sitatet...

Ah så det er mulig å få det til ihvertfall. Smud, takker

Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Har ingen erfaring, men har hørt at det per def skal være ulovlig å bo ute helårlig, ihvertfall iten bostedsadresse. Don't take my word for it.
Vis hele sitatet...
Det er igrunn ikke snakk om permanent, tidsperspektivet ligger på rundt 6mnd. Burde kanskje spesifisert det i første innlegget.
Sist endret av Toreokjeks; 26. september 2018 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja akkurat den praktiske biten der er ikke så mye stress. Men det kan tenkes du får noen utfordringer i teltet ditt når det er 20 kalde om 3-4 mnd.
Ellers er vell vann en ting å tenke på. Enten att du bor i nærheten av kildevann eller att det ikke er for langt å dra om du må kjøpe det.

Hør med Folkeregisteret. Når det er for en kort periode er det mulig du ikke trenger å bytte en gang.
Sist endret av Antimatter08; 26. september 2018 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir på en måte noe jeg får håndtere over tid, det skal også nevnes at jeg jobber med en jobb som tar meg avsted på hotell 2/3 av året så jeg vil ikke være støkk ute i bushen hele tiden. Om det vil være mulig å ha bilen i nærheten så har jeg mange "infrastrukturelle" problemer løst mtp strøm til å lade tlf og blåtannhøytaleren. Kan også tine og oppbevare vann inne i den.

Når det kommer til hygiene så kan jeg bruke trenings senteret mitt for dusjing en gang i blandt.
Han ex-nynazisten, Johnny Olsen, som ble sikta for å ha tent på en fyr i skauen i sommer, hadde bodde ute i Maridalen i Oslo under noe pressenings opplegg i mange år.
Noen tanker.
Viktigste er vann, slå opp i nærheten av et vann eller en stor bekk, helst noe som ikke fryser helt.

Bål og gass for matlaging.

Vanntette kasser for oppbevaring.

Lading av tlf kan gjøres på jobb eller så fins både solcelle og powerpacks.

Saueskinn til å ligge på.

Soldusj, fin oppfinnelse for vår og sommer.

Og hør med grunneier om du går lov.
Har en kompis som forsøkte dette, men endte opp med å droppe det.
Er vanskelig å få tillatelse til å bo mer enn tre dager på samme plass i offentlig skog, men går an å søke kommunen. Er nok lettere å få innvilget om det fremstår som et slags livstilsprosjekt enn en narkis som skal spare unna enda flere kroner til knark. Andre alternativ er å avtale med grunneier, men det kommer mest an på grunneieren.
Det fins jo veldig mange permanente lavoer rundt om i kommunale skoger som skoler å barnehager å slikt har satt opp. Skal nok litt til før de tropper opp å banker på for å sjekke tillatelse.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Det fins jo veldig mange permanente lavoer rundt om i kommunale skoger som skoler å barnehager å slikt har satt opp. Skal nok litt til før de tropper opp å banker på for å sjekke tillatelse.
Vis hele sitatet...
Med mindre du bor fryktelig langt ut i skogen så er det folk som holder øye med hva som foregår, og et telt blir merket om det står i mange uker. Barnehager har nok søkt.
Toreokjeks:
Når Lars Monsen studerte i Oslo en gang i tiden bodde han ute i hele studie tiden for å spare boutgifter. Han hadde satt opp camp i Nordmarka et eller annet sted ved enden av Holmenkollen banen. Du kan jo sende han en mail å høre hvordan han gikk frem med tillatelse.
Han har sikkert noen andre go tips å komme med også.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Toreokjeks:
Når Lars Monsen studerte i Oslo en gang i tiden bodde han ute i hele studie tiden for å spare boutgifter. Han hadde satt opp camp i Nordmarka et eller annet sted ved enden av Holmenkollen banen. Du kan jo sende han en mail å høre hvordan han gikk frem med tillatelse.
Han har sikkert noen andre go tips å komme med også.
Vis hele sitatet...
Hah, det var faktisk en sabla god ide!

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Noen tanker.
Viktigste er vann, slå opp i nærheten av et vann eller en stor bekk, helst noe som ikke fryser helt.

Bål og gass for matlaging.

Vanntette kasser for oppbevaring.

Lading av tlf kan gjøres på jobb eller så fins både solcelle og powerpacks.

Saueskinn til å ligge på.

Soldusj, fin oppfinnelse for vår og sommer.

Og hør med grunneier om du går lov.
Vis hele sitatet...
Takk, masse bra tips der! Hva er en soldusj?
Sist endret av Toreokjeks; 26. september 2018 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spør grunneier/skogeieren.

Kjøp nok ved.
Sørg for å ikke bo der folk ferdes, da er det lettere å få ting stjålet.
Lei postboks.

Skaff lagringsplass til mat og private ting som kan låses, mtp "innbrudd". Litt verre å ta med en lagringsboks enn løse gjenstander.

Skaff deg førstehjelpsutstyr, paracet/Ibux.

Hvordan skal du gå på do? Brenne dopapiret eller samle det for så å kaste Det?

Sørg for at folk du stoler på vet hvor du bosetter deg, tilfelle noe skulle skje deg. Skaff deg også en nødtelefon med ferdigladet batteri og muligens en powerbank som kun er til den.

Planlegg i god tid før du gjør det. Les og gjør all research rundt tema før du drar ut.

Hold oss oppdatert
Sitat av ronniba Vis innlegg

Hvordan skal du gå på do? Brenne dopapiret eller samle det for så å kaste Det?

Hold oss oppdatert
Vis hele sitatet...
Akkurat toalett ordningen er jeg litt usikker på, grave et godt gammelt latrinehull er vel en løsning, kanskje brenne do papiret i hullet og dekke over med litt jord når det er utbrent. Det bør ikke bli overveldene mye ettersom det bare er meg som bruker det.

Det blir et erfaringsprosjekt, skal helt klart prøve å holde tråden varm på reisen Takk for gode råd.
Her er en som har gjort akkurat det samme som du vurderer:
https://bodonu.no/lavvo-kisen/09.12-01:02

Han var også i full jobb mens han bodde i skogen. Tror han jobba på kontor faktisk.

Dessverre er det bak betalingsmur.

EDIT: Det er med andre ord fullt mulig. Men hvor han bodde, om han hadde spurt grunneier eller om det var kommune/fylke/stat osv aner jeg ikke.
Sist endret av KarlsenK; 27. september 2018 kl. 12:38.
Ja bare gjør det om det er det du vil. Teltliv i 3 minusgrader går helt fint det. En god ovn, gjerne kombinert ved/multifuel og du kan ta sauna der, selv med -30 på på utsiden av teltet. Det er begrenset hvor lenge du kan campe på samme plass ihht til friluftsloven, men i praksis så spiller det jo ingen rolle. Får du pes bare flytter du 5 meter. Generelt kan du campe på utmark selv om det er privat eller statsgrunn. Sålenge du ikke forsøpler eller skiter ned området så går det nok bra.

Det eneste du trenger tenke på er nok ved/fuel til ovn, resten er jo som å bo anyplace. Du trenger mat, utstyr til å sove komfortabelt, klær etc. Men du må jo ned til butikk og bunkre så det er jo ikke noe stress.

Du blir nok veldig fort lei av å kjøpe vann, ser noe problematiserte over vann. Du slår opp lavvo el telt nær eller nær nok til vannkilde slik at du slipper drasse vann med deg.
Sist endret av random67489; 27. september 2018 kl. 13:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Får du pes bare flytter du 5 meter.
Vis hele sitatet...
Nei. Loven spesifiserer ikke hvor langt du må flytte teltet, akkurat som den heller ikke spesifiserer hva som er "på høgfjellet eller i område fjernt fra bebyggelse". Alle oppegående mennesker skjønner imidlertid hva som menes. Norsk juridisk tradisjon er ikke like firkanta som amerikansk. Det forventes at folk oppfører seg som samarbeidsvillige voksne. Det betyr at du ikke nødvendigvis har rett, selv om en eller annen spissfindig teknikalitet kan tolkes i så måte. Du må altså bruke sunn fornuft og finne ut hva som er en rimelig tolkning av lovens ordlyd. Fem meter er selvfølgelig ikke tilstrekkelig! Miljødirektoratet mener at en kilometer er passe. Hvis man er samarbeidsvillig og hører på hva grunneieren mener om saken, så vil ting stort sett gå glattere for alle. Allemannsretten er noe av det beste vi har her i Norge, og den tuftet på tillit under ansvar. Den gir deg fantastiske rettigheter, men det følger også med plikter, skevne og uskrevne. Folk som flytter teltet fem meter hvis de får pes undergraver hele systemet og vil med sin trangsynte korttenkthet på sikt få hele ordningen avviklet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei. Loven spesifiserer ikke hvor langt du må flytte teltet, akkurat som den heller ikke spesifiserer hva som er "på høgfjellet eller i område fjernt fra bebyggelse". Alle oppegående mennesker skjønner imidlertid hva som menes. Norsk juridisk tradisjon er ikke like firkanta som amerikansk. Det forventes at folk oppfører seg som samarbeidsvillige voksne. Det betyr at du ikke nødvendigvis har rett, selv om en eller annen spissfindig teknikalitet kan tolkes i så måte. Du må altså bruke sunn fornuft og finne ut hva som er en rimelig tolkning av lovens ordlyd. Fem meter er selvfølgelig ikke tilstrekkelig! Miljødirektoratet mener at en kilometer er passe. Hvis man er samarbeidsvillig og hører på hva grunneieren mener om saken, så vil ting stort sett gå glattere for alle. Allemannsretten er noe av det beste vi har her i Norge, og den tuftet på tillit under ansvar. Den gir deg fantastiske rettigheter, men det følger også med plikter, skevne og uskrevne. Folk som flytter teltet fem meter hvis de får pes undergraver hele systemet og vil med sin trangsynte korttenkthet på sikt få hele ordningen avviklet.
Vis hele sitatet...
Ja ække nå vits å prøve å sparke møkk over et det fine systemet vi har. Da skal jeg heller organisere en avtale med grunneier der jeg eventuelt skulle finne et sted. Det er kjipt å måtte flytte en helårs lavvo, om så bare for 5 meter :P
Kan du ikke betale for lager oppbevaring og ha tingene dine der også bruker du det som base. Hadde sikkert vært flott med en seng der også når det blir kjempe kaldt. Så kan du forsøke å være ute i naturen så mye det lar seg gjøre.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Kan du ikke betale for lager oppbevaring og ha tingene dine der også bruker du det som base. Hadde sikkert vært flottmed en seng der også når det blir kjempe kaldt. Så kan du forsøke å være ute i naturen så mye det lar seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært meg ville jeg heller siktet mot ubetjente/selvbetjente dtn hytter som en nødløsning om det er skikkelig ille.
Det er ganske rimelig selv om du ikke er medlem.

I selvbetjente hytter er det også mulig å kjøpe mat som du lager selv.

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Har en kompis som forsøkte dette, men endte opp med å droppe det.
Er vanskelig å få tillatelse til å bo mer enn tre dager på samme plass i offentlig skog, men går an å søke kommunen. Er nok lettere å få innvilget om det fremstår som et slags livstilsprosjekt enn en narkis som skal spare unna enda flere kroner til knark. Andre alternativ er å avtale med grunneier, men det kommer mest an på grunneieren.
Vis hele sitatet...
I bymarka i Kristiansand får du hvertfall blankt nei på slike forespørsler.
Sist endret av random105675; 28. september 2018 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I f.eks Oslo, med kombinasjonen mye skog i umiddelbar nærhet til sentrum, er det mange som mer eller mindre bor ute. Det har jeg selv sett. Om man velger litt smart når man setter opp camp, slik att man ikke generer noen og heller ikke søpler til eller driter overalt, så er sjansene store for att ingen bryr seg med deg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ting tar tid! men, jeg kan endelig medele at jeg har funnet en fantastisk lokasjon i mitt eget nærområde. Her renner det en rein fin kildevannsbekk rett gjennom campen som ligger i en forholdsvis gammel granskog. Det har vært etablert en liten grillplass her med tilhørende gapahuk tidligere. Parkering for bil er snaue 100m fra leiren og hele området ligger ikke en kilometer fra butikk, bensinstasjon og annen infrastruktur.

Etter litt vanskeligheter med å finne ut hvem som var grunneier på det aktuelle stedet og en hyggelig telefonsamtale så var tillatelsen til å bygge og bo innhentet. Har kjøpt en brukbar helårslavvo av tradisjonell stil fra et firma i Nord-Troms som hadde grom peiling på slik og driver akkurat nå med byggeprosessen. Å be om tillatelse var åpenbart viktig i denne prosessen da lavvoen er dyr og tidkrevende å sette opp, så det hadde vært fryktelig leit å måtte ta den ned på bakrunn av å bli vist bort fra området. Avtalen med grunneier er at jeg fresher opp området, rydder bekken og bålsirklene som er der. Samt holder en ryddig og fin plass for meg selv og ikke jager andre som vil bruke frimarksretten i skogen der. Han var veldig positiv til planen min for området og så fram til å se hvordan det blir gjennom vinteren.

Jeg skal prøve å meddele noen bilder etterhvert for di som er interessert. Jeg har pr. dagens dato bodd i skogen der under telt i 2mnd og alt funker så langt meget bra

Vil takke alle for tips og råd. Tar gjerne flere om der er innspill og spørsmål ang min framgangsmåte for å få til en livslang drøm.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Ting tar tid! men, jeg kan endelig medele at jeg har funnet en fantastisk lokasjon i mitt eget nærområde. Her renner det en rein fin kildevannsbekk rett gjennom campen som ligger i en forholdsvis gammel granskog. Det har vært etablert en liten grillplass her med tilhørende gapahuk tidligere. Parkering for bil er snaue 100m fra leiren og hele området ligger ikke en kilometer fra butikk, bensinstasjon og annen infrastruktur.

Etter litt vanskeligheter med å finne ut hvem som var grunneier på det aktuelle stedet og en hyggelig telefonsamtale så var tillatelsen til å bygge og bo innhentet. Har kjøpt en brukbar helårslavvo av tradisjonell stil fra et firma i Nord-Troms som hadde grom peiling på slik og driver akkurat nå med byggeprosessen. Å be om tillatelse var åpenbart viktig i denne prosessen da lavvoen er dyr og tidkrevende å sette opp, så det hadde vært fryktelig leit å måtte ta den ned på bakrunn av å bli vist bort fra området. Avtalen med grunneier er at jeg fresher opp området, rydder bekken og bålsirklene som er der. Samt holder en ryddig og fin plass for meg selv og ikke jager andre som vil bruke frimarksretten i skogen der. Han var veldig positiv til planen min for området og så fram til å se hvordan det blir gjennom vinteren.

Jeg skal prøve å meddele noen bilder etterhvert for di som er interessert. Jeg har pr. dagens dato bodd i skogen der under telt i 2mnd og alt funker så langt meget bra

Vil takke alle for tips og råd. Tar gjerne flere om der er innspill og spørsmål ang min framgangsmåte for å få til en livslang drøm.
Vis hele sitatet...
Så gøy at du fant en plass og fikk tillatelse i tillegg, husker ikke om det står lenger oppe men hvor lenge tenker du å bo ute?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Så gøy at du fant en plass og fikk tillatelse i tillegg, husker ikke om det står lenger oppe men hvor lenge tenker du å bo ute?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt noen fast tid, det kommer litt ann på hvor lenge jeg orker, men har tatt sikte på ca 6-8 månder.
Det er jo bare en ting og si! BILDER TAKK
Lykke til meg prosjektet og gleder meg til og lese mer.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Dritkult! Blir spennende å se bilder! Hva gjør du for å få tida til gå der?
Vil gjerne se bilder! Drit kult det du gjør ��
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dritkult! Blir spennende å se bilder! Hva gjør du for å få tida til gå der?
Vis hele sitatet...
Kan få opp noen bilder ila morgendagen så dere får noen "før" bilder. Lavvoen bygges denne helgen

Tiden går på opprensking av bekken, renovering av bålplassene og etterhvert tenker jeg å prøve å lære meg litt tradisjonelt treverksarbeid. Spikke bue, lage kniv og økseskaft. Samt forme til tømmerstokkene rundt bålplassene med sitteflater osv. Har plenty å gjøre, i tillegg til vedhogg, vannanskaffelse og matlaging.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Må være lett å sitte inne foran pcen uten formål og spørre han som lever drømmen om å bo i naturen om han ikke er litt treg med bålplassen

Kan vel slette svaret mitt til posten som ble slettet også.
Sist endret av Lima; 18. november 2018 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lima, det var ikke ment som kritikk, jeg mer konstaterte at det var rolige dager i leiren uten for mye arbeidspress. Og det alene kan jo være en god grunn til å bosette seg i naturen. Det var ts som skrev han har bodde uten i 2 måneder nå, og når det fortsatt jobbes med bålplass etter 2 måneder så tenker jeg tempoet er rolig ja.

Er glad i å være i naturen selv, men etter en ukes tid så trenger jeg å komme hjem til varmdusj og andre bekvemmeligheter. Så kudos til ts for at han holder ut.
Var nok mulig jeg uttrykte meg litt utydelig random

Campen består av flere bålplasser og har vært brukt av barneskoler, barnefamilier og lignene tidligere. Men campen har ikke vært brukt på lenge og har blitt delvis erstattet med andre bedre lokaliserte camper i didtriktet. Det var disse bålplassen jeg mente å sette istand under oppholdet

Min provisoriske camp har både bålplass, regntarp og hoggstubbe. Steinsirkel med bål var vel det første som ble gjort klart
Sist endret av Toreokjeks; 18. november 2018 kl. 02:28.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Toreokjeks:
Når Lars Monsen studerte i Oslo en gang i tiden bodde han ute i hele studie tiden for å spare boutgifter. Han hadde satt opp camp i Nordmarka et eller annet sted ved enden av Holmenkollen banen. Du kan jo sende han en mail å høre hvordan han gikk frem med tillatelse.
Han har sikkert noen andre go tips å komme med også.
Vis hele sitatet...
Lurer på om ikke den beryktede "huleboeren" på Blinderen gjorde det samme, men i en hule et sted i marka da.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Lurer på om ikke den beryktede "huleboeren" på Blinderen gjorde det samme, men i en hule et sted i marka da.
Vis hele sitatet...
LOL!
Nei. Huleboeren bygde et hi ved blindern T-banestasjon av pappesker og gamle vitenskapelige tidsskrifter som universitetsbiblioteket hadde kvitta seg med. Han fikk ikke lov av noen til å være der, men han var en kranglefant uten sidestykke i norsk rettshistorie - så vidt jeg vet det eneste individ som har fått tre ulike saker helt til Høyesterett - og han lukta så vondt at det var best å holde seg unna. Han campa der i årevis i protest etter Institutt for Teoretisk Astrofysikk nekta ham å fullføre hovedfagsoppgaven sin av olfaktoriske hensyn til studenter og ansatte.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. november 2018 kl. 13:59.
Her er noen bilder fra området jeg skal tilbringe vinteren og våren. En bålcamp for allmannsbruk som har forfalt en del led åra. Jeg skal over perioden sette den i betraktelig bedre stand Dette er "før" bilder.

https://imma.gr/76790xa74f1
https://imma.gr/76791x83744
https://imma.gr/76792x883c5
https://imma.gr/76793x86f33
https://imma.gr/76794x73ce1
https://imma.gr/76795xb30b4
https://imma.gr/76796xc300c

Siste er den nye boligen min, som blei satt opp idag. Begynner innflytting neste helg
Kan du beskrive en vanlig dag for deg der ute?
Er du ikke redd for at nysgjerrige barn, tenåringer skal gå inn i huset ditt når du er borte? Det ville jeg fryktet. Hadde jeg vært deg ville jeg satt opp en lapp på lavvoen og skrevet litt om deg selv at det er hjemmet ditt osv. Kanskje lagt igjen mobil nummeret ditt og skrive at du skal "pusse" opp i lokalmiljøet mens du bor der.
Den bekken så litt skummel ut med tanke på drikkevann... Klarer ikke helt sitte fingeren på det men ett eller annet er det som gjør at jeg ville kokt vannet før jeg drakk det.

Ellers kult sted kult prosjekt
Kut. Jeg følger definitivt med her.

Den bekken var veldig fint plassert, du skulle kjøpt en eller annen form for renseapparat. Sikkert mye rimelig å finne på nett.

Hvor i Norge er dette?
https://imma.gr/l/76792x883c5

Står det noe på den steinen?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Kan du beskrive en vanlig dag for deg der ute?
Vis hele sitatet...
Foreløpig er det veldig vanlig, stå opp lage frokost. Vandre litt i skogen, meditere, legge en plan for dagen arbeids-session og gjøre klart ved, mat og lignende for resten av dagen. Noen dager drar jeg innom byen og tar en runde på treningssenter, der får jeg også dusjet og stelt med det hygieniske. Foreløpig er det mye som skal bygges, så tiden går stortsett på det.

Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Er du ikke redd for at nysgjerrige barn, tenåringer skal gå inn i huset ditt når du er borte? Det ville jeg fryktet. Hadde jeg vært deg ville jeg satt opp en lapp på lavvoen og skrevet litt om deg selv at det er hjemmet ditt osv. Kanskje lagt igjen mobil nummeret ditt og skrive at du skal "pusse" opp i lokalmiljøet mens du bor der.
Vis hele sitatet...
Jeg legger ikke igjen noe som er av vesentlig verdi som jeg er bekymra for å miste. Noen trivielle eiendeler blir låst ned i en alukasse når jeg ikke er der. Har tenkt å sette opp en brakett med info på som du nevner, men nei jeg er ikke redd for at noen skal titte innom

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Den bekken så litt skummel ut med tanke på drikkevann... Klarer ikke helt sitte fingeren på det men ett eller annet er det som gjør at jeg ville kokt vannet før jeg drakk det.

Ellers kult sted kult prosjekt
Vis hele sitatet...
Jeg skal følge opp bekken skikkelig for å sjekke hvordan den ser ut og hvor utspringet kommer fra. Men ja jeg må nok ta det litt varsomt å koke det. Foreløpig har det fungert å drikke når ikke annet har vært tilgjengelig umiddelbart.

Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Kut. Jeg følger definitivt med her.

Den bekken var veldig fint plassert, du skulle kjøpt en eller annen form for renseapparat. Sikkert mye rimelig å finne på nett.

Hvor i Norge er dette?
Vis hele sitatet...
Takk! Ja det er nok mulig å få ta på noe slik. Det blir en ting å se på etterhvert

Vikendistriktet, Vingulmòrk på en halvøy tidligere kalt Odinséy Ønsker ikke å dele konkret hvor det er for alle og en vær

Sitat av m0b Vis innlegg
https://imma.gr/l/76792x883c5

Står det noe på den steinen?
Vis hele sitatet...
Ikke som jeg har lagt merke til, men skal jaggu ta en titt nærmere.
Sist endret av Toreokjeks; 19. november 2018 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med å lage en insta-konto ang prosjektet ditt? Sikkert flere som vil se hvordan det går
Sitat av ronniba Vis innlegg
Hva med å lage en insta-konto ang prosjektet ditt? Sikkert flere som vil se hvordan det går
Vis hele sitatet...
Vil komme til å poste litt av hverdagene mine på den instakontoen jeg allerede har. Den heter vikingkjeks
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som har noen tips angående vedfyring?
Effektivitet og varme er prioritert. Vedtype, fyringsteknikk osv.

Har en støpjærns lavvo ovn til å fyre i for å ha det nevnt.
Det viktigste er at du har tørr god ved om du har ovn med relativt trang pipe. Brenner du fuktig ved så må du ofte dele pipa og pusse rent for å få skikkelig ventilasjon. Ellers er vel ved av bjørk det vi bruker mest. Det er kanskje ikke den med høyest brenner verdi men den har god varmetetthet i forhold til vekta. Fyringsteknikk, vel det må vel være å sørge for god nok trekk under opptenning og gjerne bruke feks tenn brikett for rask og god opptenning som gir mindre koks i pipa. Ikke snurp igjen trekket for mye slik at du stuper ovnen for å spare ved for da kokser det mer. Er mange forskjellige teltovner men har selv hatt en der en måtte banke koks og dra bjørkeris gjennom pipa daglig om man fyrte med ved som ikke var tørr. Mye pes og unødvendig. Tørr ved og rask opptenning så slipper stresse med det.

Multiovn som også kan brenne parafin/diesel i tillegg til ved er noe du kan vurdere om du anledning. Da har du jevn parafinvarme i teltet hele natta. De finnes også i varianter som ikke kan gasse deg om de skulle slukke mens du sover.
Sist endret av random67489; 2. desember 2018 kl. 02:36.
Hvis du vil beholde varmen gjennom natta uten fyrvakt er en stor, tung ovn løsningen, gjerne med plass til lange kubber. Finn har ofte gamle sånne som gis bort. Bøk eller eik er god ved, enda bedre er tyristubber. Bjørk blir brukt fordi det er tilgjengelig, men det brenner fort og har mindre effekt per kilo. Pass på å isolere røret ved gjennomføringen så du ikke ødelegger lavvoen. Har du bilde av ovnen din?
Av typen gammal jøtul? Nei du det har jeg svært liten tro på. De gamle ovnene varmer opp mot 10 kw og noen ennå mer. En lavvo har så lite areal at før du får lunk i jøtul'n så har skapt badstu i lavvon. Det er ikke kun vekten som avgjør godstykkelse i teltovner. Selv i minus 30 om vinteren skal de ikke veldig mye varme til for å ha det kjekt i lavvo. Til nød kan du klare deg med primus, blir kanskje ikke t-skjorte varmt men du får det behagelig. Er nok bedre med en multifuel ovn som ikke røklegger om den slukker. Så kan en bare henge en dunk parafin på utsiden. Jevn og fin varme uten at det blir kokende hett. Så kan ts for å spare parafin fyre med ved ellers.
Du trenger jo ikke å skamfyre i en stor ovn, det burde jeg understreket. Holder å brenne et lite bål midt inni, før man fyrer opp ved leggetid. Primus, parafin osv. danner avgasser og kondens og gir ikke samme komfort som vedfyrt ovn. Med disse små lavvo-ovnene så våkner man omtrent i minusgrader om morran når det er kaldt. Vet du egentlig hva du snakker om, eller synser du bare som vanlig? Dine tips funker sikkert greit ei natt eller to i en endukslavvo, men her er det snakk om en relativt permanent installasjon.