Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 881
Går nå siste året på videregående, og er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg ønsker å studere til neste høst. Har dog tenkt litt på å ta en bachelor i programmering ved UiO. Hadde vært fint å høre erfaringer og tanker om studiet dersom noen har gått det.

Samtidig må jeg tenke på hvor jeg skal bo mens jeg studerer. Har i grunn mest lyst til å finne meg et kollektiv/hybel, men vet egentlig ikke hvordan dette funker. Vil helst slippe å dra 1t+ til skolen hver dag Hadde derfor også vært fint å få litt tips ang. det.

Er det noe annet jeg burde vite om studentlivet så skriv gjerne det også.

Takk på forhånd til alle som tar seg tid til å svare!
Sitat av anonymbrvker Vis innlegg
Går nå siste året på videregående, og er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg ønsker å studere til neste høst. Har dog tenkt litt på å ta en bachelor i programmering ved UiO. Hadde vært fint å høre erfaringer og tanker om studiet dersom noen har gått det.

Samtidig må jeg tenke på hvor jeg skal bo mens jeg studerer. Har i grunn mest lyst til å finne meg et kollektiv/hybel, men vet egentlig ikke hvordan dette funker. Vil helst slippe å dra 1t+ til skolen hver dag Hadde derfor også vært fint å få litt tips ang. det.

Er det noe annet jeg burde vite om studentlivet så skriv gjerne det også.

Takk på forhånd til alle som tar seg tid til å svare!
Vis hele sitatet...
Vennen min kunne studere økonomi i hjembyen sin men valgte å dra til Drammen for å studere det samme, han har omtrent 10 000 i utgifter som han hadde sluppet om han hadde gått på skolen i hjembyen. Så du må regne med å bruke et par hundre tusen på bachelorgraden i form av hybel/ mat hvis du velger å flytte da.
Angående reisetid til skolen må du jo bare se hvor skolen ligger, og lete etter et sted å bo i nærheten av dette. De har jo ofte studenthybler nær skolen, så det kan være lurt å søke der så tidlig som mulig. Ikke baser deg 100% på studenthybel da det er mange om beinet.

Når det kommer til å finne seg bolig anbefaler jeg å ta deg god tid. Om mulig bør du jo absolutt dra på visning. Les deg også opp på lover og regler rundt det å leie, og vær nøye med kontrakt osv så du ikke blir lurt eller går på en smell. Jeg har intrykk av at det er veldig mye rart der ute.

Og så må du jo også tenke penger. Studielånet gir deg rett over 8000,- hver mnd. Den første utbetaligen er større, så hvis du ikke trenger mange bøker får du da litt ekstra du kan fordele utover året. Uansett er det ikke store greiene du har, så kanskje ikke skriv kontrakt på en hybel til 7000,-/mnd med mindre du får en deltidsjobb. Det er greit å ha penger til mat også, når husleia er betalt.

Kollektiv kan også være greit, men du tar en sjangse. Jeg endte selv opp i kollektiv, og har angra litt i ettertid. Dette er snakk om en enebolig med totalt 7 beboere. Heldigvis er vi fordelt på 3 bad, så akkurat den delen er grei nok. Kjøkkenet kan bli litt folksomt til tider. Når det kommer til folkene er det kun to av de som bor der som jeg har fått god kontakt med. Av de andre er de fleste helt greie, men siste person er svært merkelig. Alt i alt er det greit nok, og så er det svært hyggelig med de to jeg faktisk har blitt venner med, men hadde det ikke vært for de to hadde nok tilværelsen der blitt ganske trist. Jeg hadde i hvert fall sett etter et kollektiv med litt mindre folk, og prøvd å finne noe der det virker som om beboerene trives i lag og alt fungerer.