Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5294
Vil ha tak i hva som står på vandelen min og trenger dette skriftlig men ikke til jobbsøking eller lignende. Inne på sida der man kan søke digitalt må man fylle ut formål, og jeg har ikke noe konkret formål. Masse yrker og seksjoner som man kan velge mellom, og når jeg trykker "Annet" kommer det opp ny liste med nye offisielle formål som ambassade, salg av alkohol, Hoffet osv. Det er ikke mulig å la feltet stå åpent man må velge for å kunne søke.

Hvordan kan jeg få tak i vandelsattesten min når den ikke skal brukes til noe av dette? Har man ikke krav på å få en kopi av den uansett?
Kan du ikke bare si att du skal søke jobb på skole/barnehage eller være trener for ett fotball lag eller noe?

edit: i de tilfellene jeg nevner over tror jeg bare ting som er relevant vises.
Sist endret av Antimatter08; 26. september 2018 kl. 15:55.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Kan du ikke bare si att du skal søke jobb på skole/barnehage eller være trener for ett fotball lag eller noe?

edit: i de tilfellene jeg nevner over tror jeg bare ting som er relevant vises.
Vis hele sitatet...
Å gjøre det kan resultere i både straff og utestengelse fra det digitale systemet.

TS: Du kan ringe til din lokale politistasjon. De lar det mest sannsynlig komme innom for å se hva som står der. Det er slik i Norge at du ikke får ut en vandelsattest uten å ha et formål.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Kan du ikke bare si att du skal søke jobb på skole/barnehage eller være trener for ett fotball lag eller noe?

edit: i de tilfellene jeg nevner over tror jeg bare ting som er relevant vises.
Vis hele sitatet...
Vil ikke dette formålet da stå på kopien jeg får tilsendt? La oss si jeg velger jobb i barnehage så vil det stå at opplysningene gjelder for jobb i barnehage?

Noen som har fått vandelsattest og kan si noe om hva som er skrevet på den utenom det som er notert av lovbrudd og dømmer?

Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Å gjøre det kan resultere i både straff og utestengelse fra det digitale systemet.

TS: Du kan ringe til din lokale politistasjon. De lar det mest sannsynlig komme innom for å se hva som står der. Det er slik i Norge at du ikke får ut en vandelsattest uten å ha et formål.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig noe sjans for at de finner ut jeg f eks IKKE har søkt jobb på skole/i statsarkivet/få selge øl lovlig? Liksom ja jeg trenger vandel for å søke om det men søkte ikke allikevel pga endring av planer? Må de ha info hvem arb giver er?

Det er jo helt drøyt at man ikke får ut vandelsattest uten formål, er min vandel og mitt straffedømme skulle tro man hadde krav på kopi av det?!?!
Sist endret av celtseus; 26. september 2018 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har fått det en gang i tiden, men det er lenge siden og jeg husker ikke helt. Som jeg bemerket tror jeg det bare vil vise tings om kan påvirke f.eks jobb med barn, og i i de tilfellene det ikke er det vil det bare stå intet å bemerke.

Men du får høre på han over her, for det var vist mere alvorlig en jeg trodde.
Jeg tror ikke du kommer noe lenger med å si at du skal jobbe i for eksempel en barnehage.
Sist jeg trengte en vandelsattest var det arbeidsgiver som søkte om attesten for meg. Jeg bare skrev under på deres søknadsskjema.
Du vet vel selv hva som har skjedd når Politiet har snakket med deg?
Jeg spurte på stasjonen, når jeg hentet passet mitt, om hva som står på meg mtp på at jeg skulle reise til USA. Da fortalte de meg alt som sto der. Det var null problem. Kan hende han var villig siden det ikke sto noe annet enn tull fra ungdomsårene, som igjen ikke ville ha noe å si for min reise
For å snu litt på det. Om privatpersoner når som helst kunne ha hentet ut full vandelsattest, så ville sikkert alle arbeidsgivere eller andre man skulle ha ett kundeforhold til ha begynt å kreve det. Ville blitt en drøy oppgave å håndtere, + att "ting" fra langt til bake ville blitt hengende ved deg for resten av livet.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Jeg spurte på stasjonen, når jeg hentet passet mitt, om hva som står på meg mtp på at jeg skulle reise til USA. Da fortalte de meg alt som sto der. Det var null problem. Kan hende han var villig siden det ikke sto noe annet enn tull fra ungdomsårene, som igjen ikke ville ha noe å si for min reise
Vis hele sitatet...
Kanskje fortalte han ikke alt som stod der...
Og jeg håper alle oppslag på personer loggføres i systemet så de kan ta foreta revisjon og slå ned på politifolk som misbruker systemet.
Søkte selv om vandelsattest til en jobb jeg fikk innenfor helsesektoren. Har noen mindre bøter fra før, men de er over 3 år gamle. Måtte få et formålsbrev av sjefen som jeg la som vedlegg i søknaden, og etter noen uker fikk jeg tilbake et brev hvor det stod hvilke lover som det ble sjekket opp mot. Midt på arket omtrent stod det "intet å bemerke" med signatur og stempel.

Tror du får vite mye mer om du selv går på stasjonen og spør enn om du søker en vandelsattest til et formål.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du vet vel selv hva som har skjedd når Politiet har snakket med deg?
Vis hele sitatet...
Ja. Men jeg trenger å ha hva som står oppført på meg skriftlig. Til privat formål
Sist endret av celtseus; 26. september 2018 kl. 17:36.
Kan du ikke sa at skal søke visum til USA? Da får du uttømmende, men du bestemte deg underveis for å heller ta tur ved en senere anledning.
Du burde jo vite selv hva som står der?
Uansett er det nå en gang slik (som allerede nevnt) at du må ha et formål for å få utlevert vandelsattest. Hvilket formål du har, har også noe å si for hva som kommer med på attesten. På en uttømmende vandelsattest vil alt stå. Selv henlagte saker og påtaleunnlatelser. Vet ikke om dette er aktuelt for deg, da du ikke har oppgitt formålet ditt.

Kilde: min egen attest.
Sist endret av børre; 26. september 2018 kl. 17:58.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Vil ikke dette formålet da stå på kopien jeg får tilsendt? La oss si jeg velger jobb i barnehage så vil det stå at opplysningene gjelder for jobb i barnehage?

Noen som har fått vandelsattest og kan si noe om hva som er skrevet på den utenom det som er notert av lovbrudd og dømmer?



Er det egentlig noe sjans for at de finner ut jeg f eks IKKE har søkt jobb på skole/i statsarkivet/få selge øl lovlig? Liksom ja jeg trenger vandel for å søke om det men søkte ikke allikevel pga endring av planer? Må de ha info hvem arb giver er?

Det er jo helt drøyt at man ikke får ut vandelsattest uten formål, er min vandel og mitt straffedømme skulle tro man hadde krav på kopi av det?!?!
Vis hele sitatet...
Du får opplysningene. Om du stikker ned på en stasjon. Det er, slik nevnt ovenfor her, gode grunner til at systemet er slik det er.

Sjansen for at du blir avkrevd formålsbekreftelse er heldigvis stor.

Angående hva som står der; det finnes flere forskjellige typer vandelsattester. Disse kan grovt deles inn i ordinær, begrenset (herunder "barneomsorgsattest") og uttømmende. Hva som står på en attest avhenger av hvilken type som hentes ut. Utgangspunktet er at ordinær skal hentes ut, jf. politiregisterloven § 40. Til tross for et litt tungrodd system anbefales lovens kapittel 7 en gjennomlesning (eller tre).

Formålet vil være angitt på attesten.

Sitat av dggr Vis innlegg
Kanskje fortalte han ikke alt som stod der...
Og jeg håper alle oppslag på personer loggføres i systemet så de kan ta foreta revisjon og slå ned på politifolk som misbruker systemet.
Vis hele sitatet...
Sitat av ronniba Vis innlegg
Jeg spurte på stasjonen, når jeg hentet passet mitt, om hva som står på meg mtp på at jeg skulle reise til USA. Da fortalte de meg alt som sto der. Det var null problem. Kan hende han var villig siden det ikke sto noe annet enn tull fra ungdomsårene, som igjen ikke ville ha noe å si for min reise
Vis hele sitatet...
Dette vet du sikkert allerede, og vedkommende ga deg sikkert ikke tips eller noe, men stol ikke på hva en norsk politibetjent mener er gjeldende amerikansk rett eller ikke. Forstyrrende nok en del jeg kjenner som har fått beskjed om det ene og det andre i den sammenheng. Som om de skulle ha kompetanse på området.


Sitat av dggr Vis innlegg
Kanskje fortalte han ikke alt som stod der...
Og jeg håper alle oppslag på personer loggføres i systemet så de kan ta foreta revisjon og slå ned på politifolk som misbruker systemet.
Vis hele sitatet...
Det gjøres. Se for eksempel her hva følgene av det kan være. Om du legitimerer deg på stasjonen og ber om opplysninger stiller det seg dog annerledes.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Kan du ikke sa at skal søke visum til USA? Da får du uttømmende, men du bestemte deg underveis for å heller ta tur ved en senere anledning.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en mulighet, da politiet ikke ber om bekreftelse på formål for dette formålet. Men du lyver, likefullt.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Ja. Men jeg trenger å ha hva som står oppført på meg skriftlig. Til privat formål
Vis hele sitatet...
Det får du ikke uten å lyve, eller med et godt formål.
Sist endret av sokkejohn123; 26. september 2018 kl. 18:11.
Jeg synes det er skremmende dersom det ikke er mulighet til å få innsyn i hva politiet har lagret i vandelsattesten til den enkelte.

Hvorfor skal man ikke få vite det? Jeg kan skjønne det dersom det omhandler pågående saker som er under etterforskning, men ellers synes jeg definitivt man skulle få innsyn i ens egen vandelsattest.

GDPR gjelder også offentlige organisasjoner, men det kan være politiets register er dekket under unntakene som listes på denne siden. (?)
https://www.datatilsynet.no/rettighe...tt-til-innsyn/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NAPse Vis innlegg
Jeg synes det er skremmende dersom det ikke er mulighet til å få innsyn i hva politiet har lagret i vandelsattesten til den enkelte.
Vis hele sitatet...
Det er mulig. Du får det opplyst munnleg om du møter opp og legitimerer deg. Grunnen til at du ikkje får det skriftleg utan eit grunnlag er enkelt og greit for å hindre misbruk av opplysningene til andre føremål, t.d. at arbeidsgiver krev det utan lovheimel.

Bruk av politiattest i strid med føremålet som er angitt er straffbart, nettopp for å forhindre at den skriflige attesten vert brukt til andre føremål enn det som er oppgitt.

Det sagt - ber du om politiattest for søknad om visum har politiet ingen praktisk måte å kontrollere det på, og du år attesten din - med føremål oppgitt som visumsøknad. Om arbeidsgjevaren din då har det i sitt arkiv vil det vere straffbart for arbeidsgjevar. Så regelverket er utforma slik for å beskytte den det er registrert opplysninger om.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Jeg synes det er skremmende dersom det ikke er mulighet til å få innsyn i hva politiet har lagret i vandelsattesten til den enkelte.

Hvorfor skal man ikke få vite det? Jeg kan skjønne det dersom det omhandler pågående saker som er under etterforskning, men ellers synes jeg definitivt man skulle få innsyn i ens egen vandelsattest.

GDPR gjelder også offentlige organisasjoner, men det kan være politiets register er dekket under unntakene som listes på denne siden. (?)
https://www.datatilsynet.no/rettighe...tt-til-innsyn/
Vis hele sitatet...
Enig det er helt skada!
Men... Dere får jo innsyn om dere vil?
@sokkejohn og @hestpåpinne det er desverre ikke no mulig valgalternativ å velge at formålet er reise til USA. Nærmeste som kommer det er søke statsborgerskap men det står ingenting om det gjelder norsk eller utenlandsk statsborgerskap så vet ikke om det hadde funka?
Sist endret av celtseus; 27. september 2018 kl. 01:02.
Sitat av celtseus Vis innlegg
@sokkejohn og @hestpåpinne det er desverre ikke no mulig valgalternativ å velge at formålet er reise til USA. Nærmeste som kommer det er søke statsborgerskap men det står ingenting om det gjelder norsk eller utenlandsk statsborgerskap så vet ikke om det hadde funka?
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at du får jo tilgang til opplysningene ved å stikke ned på stasjonen? det være skriftlig?
Det finnes forskjellige typer med attester:

- Ordinær
- Uttømmende (Ved en UTTØMMENDE politiattest vil alle straffer vises)
- Avgrenset
- Utvidet

Hva kommer på rullebladet (politiattesten)?

Du vil trenge en bekreftelse på formålet med politiattesten. Arbeidsgiver eller oppdragsgiver gir deg dette. Politiet har bare anledning til å utstede politiattest til formål med klar hjemmel i lov.

Dersom du ikke har formål, så kan du søke innsyn i politiets register om deg. Søk da innsyn i reaksjonsregisteret, den danner grunnlag for vandelskontroll/politiattest.
Skriv f. eks. Norsk Folkehjelp. Jeg måtte ha når jeg skulle være frivillig, og de ba ikke om bekreftelse eller noe slikt - jeg bare fikk den tilsendt.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
For å snu litt på det. Om privatpersoner når som helst kunne ha hentet ut full vandelsattest, så ville sikkert alle arbeidsgivere eller andre man skulle ha ett kundeforhold til ha begynt å kreve det. Ville blitt en drøy oppgave å håndtere, + att "ting" fra langt til bake ville blitt hengende ved deg for resten av livet.
Vis hele sitatet...
Sånn er det i Sverige-veldig mange arbeidsgivere krever det.Er nesten gått slentrian i det.Og er ikke egentlig en drøy ting å håndtere da det er helt automatisert-bare å bestille via personnummer.
Og noen har allerede sett sitt snitt til å "monetize" det systemet og skapt databasen lexbase.
Sist endret av bjeff2; 27. september 2018 kl. 07:55.
..ja det går vell å strømmelinjeforme selve prosessen. Men du er vell litt enig i att det vill være kjipt å aldri skulle kunne få jobb i f.eks sporveien fordi du tagga ett par ganger da du var 16? Ting vill jo bli hengende ved deg resten av livet.
Men men du vet jo hva som står der.... Har du blitt dømt så står det der. Avhengig av hvilken type attest du ber om, uttømmende dekker vel alt, mens de andre har begrensninger.
TS har flere ganger fortalt att det ikke holder "at han selv vet" eller att han kan få en muntlig gjennomgang på politistasjonen. Han trenger en uttømmende vandelsattest, på papir, til ett eller annen uspesifisert formål.

Det nærmeste vi har kommet en løsning på problemet later til å være å søke om vandelsattest med formål USA visum.
Sorry, hadde allerede sendt inn, når jeg tenkte.

Den eneste rette måten her er jo å få og spørre politiet. H*n må sikkert forklare hva og hvorfor også får de det til.

Men én tanke slo meg.... Har ts noe på vandelsattesten som vil forhindre h*n fra jobb eller reise. For jeg sliter med å forstå hva denne private tingen h*n må ha på ark gjelder.

Og vil da minne på i den sammenheng at dokumentfalsk straffes ganske strengt.
Det vil ikke fremkomme av en vandelsattest om den er ordinær, uttømmende, utvidet eller begrenset. Det er formålet og hjemmel i loven som tilsier hva som vil stå i vandelsattesten. Det er ikke en automatisk prosess og Politiet har mulighet til å utelate straffbare forhold som de ikke anser som relevant for formålet, med mindre det er regulert i lov.
Sitat av potetskrue Vis innlegg
Skriv f. eks. Norsk Folkehjelp. Jeg måtte ha når jeg skulle være frivillig, og de ba ikke om bekreftelse eller noe slikt - jeg bare fikk den tilsendt.
Vis hele sitatet...
Hva stod det i den, var det spesifisert at attesten gjaldt frivillig arbeid eller var formålet du brukte nevnt på noe måte?

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
TS har flere ganger fortalt att det ikke holder "at han selv vet" eller att han kan få en muntlig gjennomgang på politistasjonen. Han trenger en uttømmende vandelsattest, på papir, til ett eller annen uspesifisert formål.

Det nærmeste vi har kommet en løsning på problemet later til å være å søke om vandelsattest med formål USA visum.
Vis hele sitatet...
Takk ja riktig jeg må ha det skriftlig, veit seff hva som står der selv men det holder ikke! Men det er ikke noe tilgjengelig valgalternativ i søknaden å velge at det er i forbindelse med innreise til USA. Hadde nok uansett fått avslag der
Sist endret av celtseus; 27. september 2018 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Takk ja riktig jeg må ha det skriftlig, veit seff hva som står der selv men det holder ikke! Men det er ikke noe tilgjengelig valgalternativ i søknaden å velge at det er i forbindelse med innreise til USA. Hadde nok uansett fått avslag der
Vis hele sitatet...
Egentlig synes jeg at dette lukter XY-problemet lang vei. Man trenger ikke en vandelsattest fordi man ønsker å ramme den inn på veggen, man trenger den for å stadfeste omfanget av sitt kriminelle virke for noen som har et saklig behov for å vite det. Hvis ingen av de konvensjonelle formålene er bra nok, hvorfor trenger du da attesten? Kan det kanskje være at problemet ditt kan løses uten skriflig attest? Det er generelt lettere å hjelpe noen som selv hjelper til med å finne en løsning.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. september 2018 kl. 15:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av celtseus Vis innlegg
Takk ja riktig jeg må ha det skriftlig, veit seff hva som står der selv men det holder ikke! Men det er ikke noe tilgjengelig valgalternativ i søknaden å velge at det er i forbindelse med innreise til USA. Hadde nok uansett fått avslag der
Vis hele sitatet...
Om det er til eit lovleg føremål kan du oppgi den reelle grunnen. Om det ikkje er til eit lovleg føremål har det ingenting å sei kva som står som føremål, og du kan oppgi visum-søknad som grunn utan problem.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Egentlig synes jeg at dette lukter XY-problemet lang vei. Man trenger ikke en vandelsattest fordi man ønsker å ramme den inn på veggen, man trenger den for å stadfeste omfanget av sitt kriminelle virke for noen som har et saklig behov for å vite det. Hvis ingen av de konvensjonelle formålene er bra nok, hvorfor trenger du da attesten? Kan det kanskje være at problemet ditt kan løses uten skriflig attest? Det er generelt lettere å hjelpe noen som selv hjelper til med å finne en løsning.
Vis hele sitatet...
nope skal ikke rammes inn på veggen og trengs til et formål som ikke er nevnt blant valg alternativene i elektronisk søknad. Jeg kommer ikke videre i søknaden uten å velge noen av de valgmulighetene som kan krysses av

Shit samma jeg får gå på stasjonen å høre det er bare at her hvor jeg bor kjenner dem meg igjen og tror neppe dem er forståelsesfulle og hjelpsomme om meg møter opp selvom formålet selvsagt er lovlig
Sist endret av celtseus; 27. september 2018 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
..å det å oppgi den generelle grunnen visum-søknad er ikke et alternativ for deg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av celtseus Vis innlegg
nope skal ikke rammes inn på veggen og trengs til et formål som ikke er nevnt blant valg alternativene i elektronisk søknad. Jeg kommer ikke videre i søknaden uten å velge noen av de valgmulighetene som kan krysses av
Vis hele sitatet...
Men om du opplyser føremålet kan kanskje folk bidra litt meir...?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det vil ikke fremkomme av en vandelsattest om den er ordinær, uttømmende, utvidet eller begrenset. Det er formålet og hjemmel i loven som tilsier hva som vil stå i vandelsattesten. Det er ikke en automatisk prosess og Politiet har mulighet til å utelate straffbare forhold som de ikke anser som relevant for formålet, med mindre det er regulert i lov.
Vis hele sitatet...
Ordet "exhaustive" (uttømmende) stod i store, fete bokstaver på min, i alle fall.

Søkte også kjapt opp bilder av attester på Google, og ord som "Begrenset" (barneomsorgsattest) og "Uttømmende og utvidet" står ganske tydelig på attesten.

Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Sånn er det i Sverige-veldig mange arbeidsgivere krever det.Er nesten gått slentrian i det.Og er ikke egentlig en drøy ting å håndtere da det er helt automatisert-bare å bestille via personnummer.
Og noen har allerede sett sitt snitt til å "monetize" det systemet og skapt databasen lexbase.
Vis hele sitatet...
Skrekkscenario, det der. Hører ingen steder hjemme i en rettsstat lik den vi streber etter å ha.

Sitat av potetskrue Vis innlegg
Skriv f. eks. Norsk Folkehjelp. Jeg måtte ha når jeg skulle være frivillig, og de ba ikke om bekreftelse eller noe slikt - jeg bare fikk den tilsendt.
Vis hele sitatet...
Attesten du fikk var mest sannsynlig av typen begrenset eller ordinær. Det er kun en uttømmende attest som besvarer spørsmålet fullt ut.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hva stod det i den, var det spesifisert at attesten gjaldt frivillig arbeid eller var formålet du brukte nevnt på noe måte?
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke nevnt noe.

Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Attesten du fikk var mest sannsynlig av typen begrenset eller ordinær. Det er kun en uttømmende attest som besvarer spørsmålet fullt ut.
Vis hele sitatet...
Det holdt iallefall til å være alene med asylbarn, så den burde jo dekke det mest relevante?
Sitat av potetskrue Vis innlegg
Nei, det var ikke nevnt noe.



Det holdt iallefall til å være alene med asylbarn, så den burde jo dekke det mest relevante?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Basert på formålsoversikten ser det ut til at det i dag utstedes barneomsorgsattest for det formålet.

Tillegg til innlegget ovenfor:
Det dekker det mest relevante for det formålet. Hvilke straffebud en barneomsorgsattest dekker kan leses i politiregisterloven § 39. Er ganske mange som er med, med også mange som ikke er det.
Sist endret av sokkejohn123; 27. september 2018 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Når jeg søkte om det oppga jeg at det var for å gifte meg i utlandet, og det var null oppfølgende spm. eller problemer.
I hvilket land må du fremvise vandelsattest for å gifte deg? Og gratuler om det var nylig.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mexico, men det avhenger litt av dagsformen til de lokale myndighetene om du trenger det eller ikke.

Jeg måtte også ta AIDS-test...
Sist endret av nso; 28. september 2018 kl. 00:08.
..Oi, det setter jo en ekstra spiss på dagen. Betyr det at du, når du giftet deg, også fikk dobbelt statsborgerskap? Kan liksom ikke se noen annen grunn til det med vandelsattest, med mindre det var faren til bruden som krevde det.