Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4435
Hei, lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med hva jeg har rett på med tanke på jobben jeg har skaffet meg.

Jeg jobber for et vaskefirma, har jobbet der i en mnd om to dager, og har enda ikke fått kontrakt. Har spurt om den flere ganger, og da jeg tilslutt fikk besked, sa de at de var usikre på hvilken stillingsprosent de skulle gi meg. Før jeg begynte fikk jeg beskjed om at det var en 70% stilling med mulighet for mer.

Har også spurt om hvordan betalingen er, den er vanlig tariff, men jeg får kun betalt for selve vasken som er avtalt på forhånd. Det vil si om det er avtalt en vask på to timer og jeg bruker to og en halv, så får jeg ikke betalt for det, kun for to timer. Jeg får heller ikke betalt for kjøringen i mellom vaskene, eller om jeg må kjøre til lageret og hente arbeidsutstyr eller levere skittende mopper og kluter.
Eksempel på arbeidsdag: jeg kan jobbe i åtte timer men kun få betalt for fem. Eller jeg kan jobbe i fem timer og kun få betalt i en og en halv time. Er det lov?

Takk for tiden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Meld deg inn i ei fagforening, og ta kontakt med dei angåande det du lister opp. Du har krav på kontrakt, og du har krav på betalt for tida du jobber, med mindre du inngår akkordavtale. Det er relativt uvanleg.
Will do! Takk for svar: )
Hm vasking er ikke veldig komplisert, om du støtt ikke klarer å vaske på tilmålt tid så kan jo være at det sier mer om den innsatsen du faktisk legger ned? Om du svimer rundt med moppen din litt sånn uten mål og mening og helt uten fokus kan tiden løpe fra deg i den type jobb. Tenk over om det er noen enkle grep du kan gjøre for å jobbe raskere? Har du hatt en gjennomgang på hver enkelt jobb på hva som skal gjøres? Slik at du ikke kaster bort tid på ting som egentlig ikke skal gjøres i henhold til kontrakt mener jeg.

Vaskefirma pleier å ha veldig god kontroll på normert tidsbruk på de forskjellige kontraktene de har. De har tross alt levert inn anbud og knivet om å vinne kontrakten. Så om sjefen din mener et bygg er vasket på 5 timer, så har han mest sannsynlig rett i det. Og det betyr at jobben skal være gjort skikkelig på 5 timer. Slik at alt som vaskes er vasket, søppel er tømt og det er støvsugd og støvtørket der det er avtalt.

Et annet alternativ er jo at det er du som jobber for sakte. At du jobber med lav innsats og "later deg" mens du er på jobb. Da må du enten skjerpe deg og jobbe raskere eller kanskje vurdere om vaskejobb passer for deg.
Bytt jobb sier nå jeg-og skriv gjerne en blog elns om bedriften ,der bedriftens navn fremgår ,samt hvordan den behandler sine arbeidere.
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Bytt jobb sier nå jeg-og skriv gjerne en blog elns om bedriften ,der bedriftens navn fremgår ,samt hvordan den behandler sine arbeidere.
Vis hele sitatet...
Å skrive dritt om firma offentlig er lite lurt.

Du blir ihvertfall mye mindre attraktiv for fremtidige arbeidsgivere.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Å skrive dritt om firma offentlig er lite lurt.

Du blir ihvertfall mye mindre attraktiv for fremtidige arbeidsgivere.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du blir det-andre søkere til samme firma fortjener å vite hva som skjer hos den arbeidsgiveren.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hm vasking er ikke veldig komplisert, om du støtt ikke klarer å vaske på tilmålt tid så kan jo være at det sier mer om den innsatsen du faktisk legger ned? Om du svimer rundt med moppen din litt sånn uten mål og mening og helt uten fokus kan tiden løpe fra deg i den type jobb. Tenk over om det er noen enkle grep du kan gjøre for å jobbe raskere? Har du hatt en gjennomgang på hver enkelt jobb på hva som skal gjøres? Slik at du ikke kaster bort tid på ting som egentlig ikke skal gjøres i henhold til kontrakt mener jeg.

Vaskefirma pleier å ha veldig god kontroll på normert tidsbruk på de forskjellige kontraktene de har. De har tross alt levert inn anbud og knivet om å vinne kontrakten. Så om sjefen din mener et bygg er vasket på 5 timer, så har han mest sannsynlig rett i det. Og det betyr at jobben skal være gjort skikkelig på 5 timer. Slik at alt som vaskes er vasket, søppel er tømt og det er støvsugd og støvtørket der det er avtalt.

Et annet alternativ er jo at det er du som jobber for sakte. At du jobber med lav innsats og "later deg" mens du er på jobb. Da må du enten skjerpe deg og jobbe raskere eller kanskje vurdere om vaskejobb passer for deg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager antar du at det er TS' skyld uten å vite noe mer? Renholdsbransjen, i likhet med bl.a. restaurantbransjen, er jo kjent nettopp for snusk med betaling og kontrakter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hm vasking er ikke veldig komplisert, om du støtt ikke klarer å vaske på tilmålt tid så kan jo være at det sier mer om den innsatsen du faktisk legger ned?
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri jobbet med renhold i industrien. Det er særdeles lavmål av deg å anta at jobben er enkel og at han rett å slett ikke gjør det bra nok.

F.eks, hvordan forbereder du et gulv i merbau for boning? Hvilken hastighet kan du bruke på det kontra laminat?

skjerp deg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du har tydeligvis aldri jobbet med renhold i industrien. Det er særdeles lavmål av deg å anta at jobben er enkel og at han rett å slett ikke gjør det bra nok.

F.eks, hvordan forbereder du et gulv i merbau for boning? Hvilken hastighet kan du bruke på det kontra laminat?

skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke slik at jeg sier ts er lat, jeg spør jo han om han har fått skikkelig opplæring, at sjefen har gått nøye gjennom hva som skal gjøres etc.

Så sier jeg avsluttningsvis at dette ikke er en enkel jobb, enkel i den forstand at det er krevende å vaske. Dermed er det ikke en jobb som passer for alle typer mennesker.

Det skal gå i bra høyt tempo og det skal gjøres skikkelig. Det er pressede marginer i bransjen men de som driver seriøst klarer likevel overskudd, blant annet fordi de er svært nøye når de regner ut timesforbruk på jobber de leverer anbud på.

Om ts får beskjed om at en jobb skal ta 5 timer, så er jeg helt sikker på at firmaet han jobber har flere andre vaskere som klarer den jobben på fem timer. Ellers ville de ikke priset tidsbruken til 5 timer.

Det jeg ser er uryddig er mangel på kontrakt, samt at ts skal ba betalt for tiden som går mellom vask på bygg A og bygg B også. Gjerne også kilometersats for kjøring.

Ts burde snakke med sjefen rundt alt dette, og evt. få bedre opplæring, finne annen arbeidsgiver eller rett og slett annen jobb.

Sitat av Phil Apekatt Vis innlegg
Hvorfor i alle dager antar du at det er TS' skyld uten å vite noe mer? Renholdsbransjen, i likhet med bl.a. restaurantbransjen, er jo kjent nettopp for snusk med betaling og kontrakter.
Vis hele sitatet...
Det er vel få bransjer som har hatt flere kontroller og bedriftsbesøk av kontrollmyndigheter, nav, skatteetat, arbeidstilsyn etc de siste 10 årene enn renholdsbransjen. Dette har medført at det er en bransje som er langt mer ryddig enn kanskje ryktene sier.

Btw jeg sier jo ikke at dette er ts' skyld. Jeg spør om det kan være hans skyld.
Sist endret av random67489; 30. august 2018 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De fleste som jobber under renhold føler på at de ikke strekker til.

Anta at TS er en lat/udugelig faan er strengt tatt utidig
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
De fleste som jobber under renhold føler på at de ikke strekker til.

Anta at TS er en lat/udugelig faan er strengt tatt utidig
Vis hele sitatet...

Men pokker heller da mann, jeg har da slett ikke sagt at TS en lat eller udugelig. Les HVA jeg skriver fremfor å tolke det i verste mening.

Å legg ord i munnen på andre er strengt også utidig.
Jeg forslår å melde seg inn i https://arbeidsmandsforbundet.no/ , veldig mange renholdere som er organsiert der.
Vi vasker til privatpersoner, vanskelig og vite hvor mye det er å vaske før man kommer dit, og faktisk ser hvordan tilstanden er. Er det størknet avføring på hele toalettet tar det mye lenger tid enn å vaske en "normal" do.

Nei, random67489, jeg kan faktisk ikke jobbe fortere, da trenger jeg flere armer. Vasker så "stressende" at jeg har veldig vondt i hendene mine. Eneste gangen jeg stopper opp er for å se hvordan jeg ligger ann med tiden. Det er ikke snakk om 5 timer på et kontor/skole, det er jo drømmesenario! Her snakker vi HELE huset på to timer, kjøkken; benker, skap, listen som er i mellom gulv og skap, alle håndtak, vegg, skrubb av vask, polering av kran, kjøleskap, bord, stoler. Alt på bade, skrubb av dusj/dusjkabinett, polering av blanke overflater m.m. Støvtørking på alt, inkludert listværk. Vask av alle dører og håndtak. Støvsuging, og vask av alle gulv overflater. + soverom, vaskerom eller hva det måtte være. Man har ikke tid til å svime rundt.
Jeg vil jo som vasker være fornøyd med vasken jeg gjør, at det blir rent, ikke dra fra plassen med klump i magen og tanker om klage.
Alle vaskene mine blir jo ikke overtid heller...

Det er ingen anbud.
Sitat av perfectstranger Vis innlegg
Vi vasker til privatpersoner, vanskelig og vite hvor mye det er å vaske før man kommer dit, og faktisk ser hvordan tilstanden er. Er det størknet avføring på hele toalettet tar det mye lenger tid enn å vaske en "normal" do.

Nei, random67489, jeg kan faktisk ikke jobbe fortere, da trenger jeg flere armer. Vasker så "stressende" at jeg har veldig vondt i hendene mine. Eneste gangen jeg stopper opp er for å se hvordan jeg ligger ann med tiden. Det er ikke snakk om 5 timer på et kontor/skole, det er jo drømmesenario! Her snakker vi HELE huset på to timer, kjøkken; benker, skap, listen som er i mellom gulv og skap, alle håndtak, vegg, skrubb av vask, polering av kran, kjøleskap, bord, stoler. Alt på bade, skrubb av dusj/dusjkabinett, polering av blanke overflater m.m. Støvtørking på alt, inkludert listværk. Vask av alle dører og håndtak. Støvsuging, og vask av alle gulv overflater. + soverom, vaskerom eller hva det måtte være. Man har ikke tid til å svime rundt.
Jeg vil jo som vasker være fornøyd med vasken jeg gjør, at det blir rent, ikke dra fra plassen med klump i magen og tanker om klage.
Alle vaskene mine blir jo ikke overtid heller...

Det er ingen anbud.
Vis hele sitatet...
Holy shit, det hørtes intenst ut. All respekt til de som jobber innen renhold. Uten dere hadde landet grodd igjen.
Sitat av perfectstranger Vis innlegg
Vi vasker til privatpersoner, vanskelig og vite hvor mye det er å vaske før man kommer dit, og faktisk ser hvordan tilstanden er. Er det størknet avføring på hele toalettet tar det mye lenger tid enn å vaske en "normal" do.

Nei, random67489, jeg kan faktisk ikke jobbe fortere, da trenger jeg flere armer. Vasker så "stressende" at jeg har veldig vondt i hendene mine. Eneste gangen jeg stopper opp er for å se hvordan jeg ligger ann med tiden. Det er ikke snakk om 5 timer på et kontor/skole, det er jo drømmesenario! Her snakker vi HELE huset på to timer, kjøkken; benker, skap, listen som er i mellom gulv og skap, alle håndtak, vegg, skrubb av vask, polering av kran, kjøleskap, bord, stoler. Alt på bade, skrubb av dusj/dusjkabinett, polering av blanke overflater m.m. Støvtørking på alt, inkludert listværk. Vask av alle dører og håndtak. Støvsuging, og vask av alle gulv overflater. + soverom, vaskerom eller hva det måtte være. Man har ikke tid til å svime rundt.
Jeg vil jo som vasker være fornøyd med vasken jeg gjør, at det blir rent, ikke dra fra plassen med klump i magen og tanker om klage.
Alle vaskene mine blir jo ikke overtid heller...

Det er ingen anbud.
Vis hele sitatet...
Sorry, tenkte det var renhold hos bedrifter og at det var jobber som var vunnet gjennom anbud. Så derfor jeg sa sjefen nok hadde god oversikt over tidsbruk, men detter er jo noe helt annen type vask enn det jeg så for meg, og det er klart da vil jo behovet variere sterkt fra bolig til bolig og kanskje også fra gang til gang hos samme kunde.

Jeg har tidvis leid in vaskere feks før jul og på vårparten for å få tatt det jeg aldri blir å ta selv, som vask av vinduer og tak, oppå skap, lister, bak kjøleskap, dusjkabinett, fliser på veggene på badet etc. Det jeg opplever som kunde da, er at jeg får et overslag når jeg kontakter firmaet. Så kommer det et par blide damer og vasker og fikser. Når fakturaen kommer så kan det være billigere eller dyrere enn overslaget. Da kommer vel reell tidsbruk inn tenker jeg. Feks om det tok ekstra lang tid å få vekk kalk på badet, vaske mellom fliser og slikt som kan gå fort eller ta lang tid etter som hvor møkkete det er.

Kanskje dere kan gjøre liknende, at dere gir overslag heller enn fast pris? Du må uansett snakke med sjefen din, du skal jo ikke jobbe gratis, det er det ingen som kan forvente. Du skal ha din lønn i henhold til timetallet du jobber, og dere å bli enig om kompensasjon for bilbruk om du kjører egen bil, samt at du skal ha lønn også for tidsbruken mellom 2 hus. Kjører du firmabil så er du jo fortsatt på jobb selv om du kjører mellom 2 jobber. Så da skal du jo lønn i den tiden også.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det er utrolig mye grums og svart arbeid i renholdsbransjen. Derfor er også dette en av de mest kontrollerte bransjene i landet.
En noenlunde seriøs aktør vil derfor være tjent med å ha papirarbeidet i orden. Det skal ikke mye til før det kommer kontroller og pålegg, og det koster penger.

At TS så kategorisk skriver at han er fullstendig konge av vaskingen, etter å ha jobbet i en under en måned, synes jeg er noe spesielt. Noe forståelse for at man må lære seg effektivitet og jobben på litt mer enn en måned kunne vært på sin plass.

At man ikke har fått en kontrakt, og at arbeidsgiver begrunner dette i usikker stillingsprosent, er derimot noe man bør være obs på. Det er ikke noen automatikk i at dette er grums, det kan faktisk være reelt at de er usikker på hvilken stillingsprosent du skal ha. Samtidig er det bortimot umulig å kutte timetallet i en kontrakt om den først er inngått. Jeg vil anbefale trådstarter å be om å få en kontrakt på X prosent, med avtale om at dette kan økes ved behov. Det er ingenting i veien for å jobbe 80-100% på en 60%-kontrakt. Det gjør blant annet min samboer. Det som derimot er ulovlig er å kun gi 80% om man har kontrakt på 100%, om det ikke er begrunnet i eksempelvis permitering, permisjon til studier o.l.

Det er avtalefrihet i Norge. Herunder kan man avtale seg bort fra skriftlige avtaler dersom det er noe begge parter ønsker. Men det skal være en rimelig uerfaren arbeidsgiver som holder seg til muntlige arbeidsavtaler, fordi dokumentasjonen er på arbeidstakers side.

Uansett, renhold er som alt annet manuelt arbeid avhengig av en viss erfaring for å oppnå effektivitet. Det er mye tid å spare på å gjøre det effektivt. Siden jeg jobber hjemmefra har jeg alt ansvar for renhold i husholdningen. Jeg shiner hele kåken på 80-90 minutter, uten noe problem. Men de gangene min samboer "sinnavasker" bruker hun gjerne tre-fire timer.

Om TS viser litt tålmodighet, kan han kanskje forvente å jobbe seg ned på en time og tre kvarter, kanskje halvannet time på det som sies å være to-timers oppdrag. Noen ganger er det værre, andre ganger bedre enn forventet. Men å vaske på "en stressende" måte, er ikke måten å få det til å gå fort på. Å klage på at man bruker noe mer tid i starten er litt merkelig. Det vil nok komme seg etterhvert som man finner ulike snarveier. Eksempelvis er det lite effektiv tidsbbruk å skrubbe et toalett med avføring, jeg ville kanskje ha satt inn toalettet med såpe å latt denne løse opp skiten, mens jeg gjorde noe annet. Samtidig er det jo en viss begrensing i hva som er inkludert i avtalen med kjøper, og hvis jeg hadde vært leder for en slik bedrift hadde jeg ikke godtatt noe som er unormalt skittent. Herunder størknet avføring på toalettet, og opprydning etter ville fester.

Det jeg vil anbefale trådstarter er å ta en skikkelig diskusjon med arbeidsgiver, søke å få i land en kontrakt, skaffe seg erfaring og fagorganisering.
haha, hadde jeg vært fullstendig konge så hadde jeg vel ikke brukt lenger tid ved noen vask?

Det varierer jo veldig hvor langt tid det tar fra plass til plass, hvor stort det er, hvor skittent det er, bor det barn der osv
Det første jeg gjør når jeg går inn på badet er å ta wc-rens i toalettet, før jeg begynner med speil, vask osv ...så blir det toalett helt tilslutt.

Du må jo lese da menneske, jeg klager ikke på at det tar lenger tid, jeg klager på at jeg ikke får BETALT for overtid når det blir det. Jeg blir ikke betalt for jobben jeg gjør! Jeg får ikke betaling for kjøringen i mellom vasene, eller om jeg skal på lageret for og avlevere/hente diverse.

Det blir tatt så mange konklusjoner her ass, er helt sykt. Det er mange tanker dere har som dere tror er realitet. Sånn hvorfor tror dere at jeg er en mann?
@random67489 beklager har jeg tolket deg galt
Jeg tror ikke du er mann, men det er ikke så viktig. Tror fagforening var det rette svaret her.

Ha en fin dag freaks
Hvis jeg anslår et arbeidsprosjekt til 10 timer, men bruker 20, kan jeg ikke fakturere kunden for de 10 ekstra timene. For det er mitt ansvar å gi et riktig anslag. Om jeg driter meg ut, kan jeg ikke gjøre det halvferdig heller... Har jeg gitt en pris, har jeg gitt en pris.

Om du er en mann, transkvinne eller afroditt er ikke noe å henge seg opp i for min del, og helt irrellevant. Vær hva du vil! Uansett synes jeg det er spesielt å klage over dette, når du argumenterer at du arbeider "stressende", noe som overhodet ikke er effektivt, og har kort erfaring i denne jobben. Med erfaring kommer bedre effektivitet, og bedre rutiner og raskere gjennomføring. Gi det noen måneder til.

Men igjen, dette med kontrakten. Du kan foreslå for arbeidsgiver at du får en lavere prosentkontrakt til å begynne med, så kan man heller øke denne dersom behovet viser seg.
Nå overdriver du vel litt, det er snakk om 30 min ikke 10 timer.
Det er ikke jeg som beregner tiden, det er det noen andre som gjør via tlf.

Hærlighet så opphengt du var i det da, var en grunn for at jeg skrev stressende i gåseøyne. Skulle vel ha sendt et førsteutkast til deg så teksten ble rett og forståelig...

Du har overhode ikke peiling på hvordan jeg utfører arbeidet så ikke prøv og lat som du har det heller.

Kontrakten og stillingsprosent driter jeg egentlig i, i forhold til å få betalt for det jeg gjør.

Kjære svartedauen, jeg ligger dette dødt nå... gidder ikke snakke mer om dette med deg, her kommer vi ingen vei, du og jeg: ) Ha en fin helg, tjohei!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Hvis jeg anslår et arbeidsprosjekt til 10 timer, men bruker 20, kan jeg ikke fakturere kunden for de 10 ekstra timene. For det er mitt ansvar å gi et riktig anslag. Om jeg driter meg ut, kan jeg ikke gjøre det halvferdig heller... Har jeg gitt en pris, har jeg gitt en pris.
Vis hele sitatet...
Som tilsett er du ikkje ansvarleg for at arbeidsgjevar gjer feil. Du skal i alminnelegheit ha betalt for tida du er disponibel for arbeidsgjevar, med mindre det er snakk om akkord.

Om arbeidsgjevar bommar på jobben, og har gitt fastpris, er det arbeidsgjevars risiko, ikkje arbeidstakar sin.