Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 17007
hei Rosander,

Jeg er en kringkaster og har 35 års erfaring i bransjen.

Grunnlaget for å fremlegge kilder i en polemikk som dette, må jo være knyttet til at den etablerte plausible forklaring som både myndigheter, DRN, NRK, MTG og Bauer benytter - er farget av deres helt egenartede artikulasjon for Dab. Derfor er mine kilder fra uavhengige nestorer i bransjen, både internasjonalt og nasjonalt.

Mht til Monopol / Duopol: Alt tyder på at den ene aktøren vil kjøpe opp den andre. Sannsynligvis vil Bauer kjøpe MTGs norske radiodivisjon. Da står vi tilbake med NRK og en kommersiell aktør på riksdab.

Duopol: fordi det idag bare er to aktører på kommersiell Dab.

Mht Nato: De norske Dab-frekvensene er godkjente i Norge av Nkom, og også forankret i den internasjonale avtale ifra Geneve. Men: de norske dabfrekvenser over 230Mhz (som NRK benytter) har verken status 1 eller status 2 - og kan tidligst få det under det internasjonale møtet i Kairo i 2019. Hvorvidt NATO-øvelsen til høsten vil skape problemer for NRK eller andre norske dab-kringkastere - det gjenstår å se. Situasjonen er imidlertid slik at selv om Norge er en suveren stat, er vi også medlem av Nato, og tro meg, alle frekvenser fra 230-400 Mhz er militære frekvenser. Nrk sender på 230mhz. Det beste for NRK ville nå vært å flytte til 174 Mhz - hvor sendeforhold blir forbedret fordi radiobølgene på denne frekvensen har større lengde - og dermed gir bedre lytterforhold.

Yochi!

Norge er ikke alene om å benytte Dab. Vi er alene om å stenge nasjoanl FM.

Dab har imidlertid svært liten oppslutning i andre land. I Danmark som har Dab+ - lytter så få som 10-15% saglig på Dab.

Den eneste teknologi som kan utkonkurrere FM på verdensplan - er internet.

Yochi:

Du sier: F.eks Danmark: "In 2016 a total of 36% of all radio listening was on digital platforms (DAB and online)."

Dab-lobbyene i Norge og Danmark har begge steder tatt internettlytting m.m. til sin fortjeneste. I utgangspunktet skulle Norge ha 50% dab-lytting før FM ble avskrudd. Det skjedde aldri. Dablobbyen fikk omskrevet dette til å bli 50% digital lytting.

Ved 50% digital lytting ble FM avskrudd i 2017. I realiteten opplyste aldri Dablobbyen om det eksakte tall fra DAB-lytting. Publikum i Norge lytter nå på flere digitale plattformer. TV, Smartphones, Internett, og DAB. Dessuten lytter ca 20% av befolkningen fdremdles på lokalradio og svensk radio - på FM.

DABlytting er IKKE det samme som Digital lytting.
Sist endret av Charlie Tuna; 4. juli 2018 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er helt på bærtur Charlie, gjemmer deg bak store ord men prater mye tull.

"Derfor er mine kilder fra uavhengige nestorer i bransjen, både internasjonalt og nasjonalt."

En kilde som heter "hvem slukket lyset" er ikke uavhengig.

"alt tyder på" og "sannsynligvis vil" er ikke ett argument, du formulerer deg til poenger som ikke finnes.

Dersom du er kringkaster så vet du at Internett ikke kan ta over for FM fordi Internett ikke er kringkastet.
Og det er jo litt av poenget, loven sier at vi skal ha kringkastede signaler som ikke skal være bundet til ett abonnement.
Hvordan er da Internett det neste steget?

Om vi hadde behov for dab er en subjektiv mening. Jeg er hverken for eller i mot, det eneste jeg støtter er det faktum at vi skal ha gratis kringkastede radiokanaler i Norge.
Og dersom du mener Internett burde være arvtageren til FM så kan du jo bare bruke Internett.

Ang NATO så viser jeg bare til nkom sin uttalelse.

Og mener du at det er bransjen selv som har pushet for dette selv om de har visst at tallene de bruker er feil?
Det høres jo ut som ett kommersielt selvmord.
Hei Rosander,

Jeg er ikke på bærtur. Og prater ikke tull. Jeg er faktisk helt seriøs.

Hva får deg til å tro at "Hvem slukket lyset på FM" ikke er uavhengig? Isåfall - argumenter....

Jeg sa: Den eneste teknologi som idag og i fremtiden kan ta over for konvensjonell kringkasting - er internet. Dette er en internasjonal konsensus - uansett hvor du kommer i verden. FM er verdensledende og utbredt i 220 land og territoriumer.

Dab er en parantes i utviklingen - og det ser ikke ut til at Dab kommer til å overleve de neste 5-10 år - ganske enkelt fordi 4G og 5G distribusjon av lyd - vil bli dominerende - ved siden av det verdensomspennede FM.

NRK og MTGs våte drøm om dab var hinsides feilkalkulert - og som du sier selv - et mulig fremtidig selvmord.

Selvfølgelig er Dab-utbuggingen aktørstyrt - godt hjulpet av betydningsfulle personer i Kulturdepartementet. NRK, MTG og Bauer (tidligere SBS) har selv styrt dette prosjektet - med betydelige midler gjennom lobbyorganisasjonen Digital Radio Norge - som igjen har fått god hjelp av Geelmuyden Kiese.

En ting til: Du sier at kringkasting skal være gratis og ikke bundet til et abonnement? Ja, jeg er enig. Slik var det med FM. Med Dab ble du fortalt at du måtte investere i nytt dab-utstyr til hus og bil og hytte, og resultatet av dette ble en indirekte skatt utregnet til 23. milliarder NOK (Nordeas utregning) Dab er definitivt ikke gratis. Det som derimot i fremtiden blir gratis - er fri bruk av data på nettet - slik som allerede noen tele-selskaper har begynt å tilby i Norge (I våre naboland har det vært fri bruk av data hos mange teleoperatører - lenge)

Det forekommer meg - at det finnes røster her inne som burde funnet annet lektyre å lese seg opp på - enn det som kommer fra Digital Radio Norge eller World Dab. De to sistnevnte har i en årrekke spredd usannheter på internett om hva som er den faktiske internasjonale status. Vær kritisk til alt som kommer fra Digital Radio Norge og World Dab. De er i beste fall evangelister overfor sin egen tro.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Hei Rosander,

Jeg er ikke på bærtur. Og prater ikke tull. Jeg er faktisk helt seriøs.

Hva får deg til å tro at "Hvem slukket lyset på FM" ikke er uavhengig? Isåfall - argumenter....

Jeg sa: Den eneste teknologi som idag og i fremtiden kan ta over for konvensjonell kringkasting - er internet. Dette er en internasjonal konsensus - uansett hvor du kommer i verden. FM er verdensledende og utbredt i 220 land og territoriumer.

Dab er en parantes i utviklingen - og det ser ikke ut til at Dab kommer til å overleve de neste 5-10 år - ganske enkelt fordi 4G og 5G distribusjon av lyd - vil bli dominerende - ved siden av det verdensomspennede FM.

NRK og MTGs våte drøm om dab var hinsides feilkalkulert - og som du sier selv - et mulig fremtidig selvmord.

Selvfølgelig er Dab-utbuggingen aktørstyrt - godt hjulpet av betydningsfulle personer i Kulturdepartementet. NRK, MTG og Bauer (tidligere SBS) har selv styrt dette prosjektet - med betydelige midler gjennom lobbyorganisasjonen Digital Radio Norge - som igjen har fått god hjelp av Geelmuyden Kiese.

En ting til: Du sier at kringkasting skal være gratis og ikke bundet til et abonnement? Ja, jeg er enig. Slik var det med FM. Med Dab ble du fortalt at du måtte investere i nytt dab-utstyr til hus og bil og hytte, og resultatet av dette ble en indirekte skatt utregnet til 23. milliarder NOK (Nordeas utregning) Dab er definitivt ikke gratis. Det som derimot i fremtiden blir gratis - er fri bruk av data på nettet - slik som allerede noen tele-selskaper har begynt å tilby i Norge (I våre naboland har det vært fri bruk av data hos mange teleoperatører - lenge)

Det forekommer meg - at det finnes røster her inne som burde funnet annet lektyre å lese seg opp på - enn det som kommer fra Digital Radio Norge eller World Dab. De to sistnevnte har i en årrekke spredd usannheter på internett om hva som er den faktiske internasjonale status. Vær kritisk til alt som kommer fra Digital Radio Norge og World Dab. De er i beste fall evangelister overfor sin egen tro.
Vis hele sitatet...
Mener du seriøst at det finnes fri bruk av data gratis i telenettet noe som helst sted i Europa? Du sier selv at det kommer, OG blir tilbudt i dag.

Etter jeg leste at du mener et dab apparat er en ekstra skatt så meldte jeg meg ut av denne diskusjonen.
Eller fikk man gratis FM apparater av staten?

Ja de var billigere, men det har med alder på teknologien, samt tilbud etterspørsel under overgangen.

Men det ER gratis å lytte til dab du kan ikke formulere deg bort fra det. Det var noen som nevnte at det burde vært innført en form for subsidier en periode i overgangen og det er jeg enig i.

Mine argumenter kommer fra forskjellige steder, forskjellen er at jeg leser både for og i mot og ikke bruker kilder som KUN henter saker som bygger opp under mine egne argumenter.
Les deg opp på cherrypicking.

Im out.
Charlie Tuna, nå synes jeg du blir veldig intens. Selv er jeg nokså nøytral i denne saken, som du kan se av mitt eneste innlegg frem til nå. Jeg har ikke den store interessen for radio, men jeg har en ganske ok forståelse av fysikk. Prøv nå å se hvordan din deltakelse i denne tråden fremstår for en person som meg. Vi begynner med begynnelsen:
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Hei Vidarlo.

Jeg synes det er interessant å gripe fatt i noen av de svarene du har gitt i tråden her (som du åpenbart administrer også).

Fra den første kommentaren din «Det er jo totalt irrelevant politikerforakt du kjem med» - griper du til sverd. Allerede i denne første setningen - kan jeg merke at itt profilbilde og din status som administrator – er i balanse med det jeg oppfatter fra dine kommentarer og svar.
Vis hele sitatet...
Du melder din ankomst ved å rette en grov anklage om mangel på integritet i forumledelsen. Vel, jeg har mulighet til å se alt som har blitt foretatt av moderasjon i denne tråden, og jeg kan fortelle deg her og nå at vidarlo hverken har sletta eller endra en tøddel. Null, niks og nada. Påstanden din er beviselig feilaktig, og det var trivielt for meg å sjekke det. Du hadde heller ingen grunn til å mistenke det, all den tid det foreligger ganske krass kritikk av vidarlos argumentasjon her. Hadde han sensurert tråden til egen fordel ville vel slike kritiske røster formodentlig forsvunnet? Likevel kaster du den ut med den største selvfølgelighet. Så, hvorfor skal jeg da deg på ditt ord sånn ellers? Allerede i første innlegg har du understreket at du er følelsesstyrt og at din debattstil er mer preget av pathos enn logos. Bemerk for eksempel at innlegget som ble kritisert, var dette:
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Gi en haug med mennesker uten utdannelse makt og penger (Politikere) så får vi slike resultater. Her er det bare å bruke alle pengene man kan, for det har vi jo nok av her i landet.
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo irrelevant politikerforrakt! Det kan godt være at SkyMarshall har fullstendig rett, men han fremmer hverken argumenter eller begrunnelse for det. Han bare fastslår bombastisk at sånn er det bare. Det er en form for argumentasjon man med rette kan kritisere, selv om man mot formodning er enig i konklusjonen.

Du skriver mye om radio, og la oss si jeg er villig til å tro at du faktisk jobber med kringkasting - ditt valg av brukernavn er absolutt en indikasjon i så måte. Men at du vet hvordan man skal lage et godt radioprogram er da ingenlunde ensbetydende med at du vet hvordan radiosenderen som forplanter budskapet ditt ut i eteren fungerer. Jeg utelukker selvfølgelig ikke at du faktisk har peiling på dette også, men du ber meg om å ukritisk trekke en rett linje fra "Charlie Tuna har vært i studio siden 1985" til "Charlie Tuna har god forståelse av elektromagnetisme og bølgefysikk". Nei. Det er appeal to irrelevant authority. Vidarlos påstander om radioens tekniske beskaffenhet har på den andre siden vært ganske enkle å verifisere. Og siden jeg med årene har skaffet meg litt kjennskap om hva han kan og driver med, så vet jeg tilfeldigvis at dette med radiosignaler er noe han kan mye om. Hadde vidarlo ytret sterke meninger om hvordan man produserer et godt musikkprogram for lokalradioen hadde jeg kanskje vært litt mer tilbakeholden. Men hvordan signaler beveger seg gjennom lufta, hvordan en radiomottaker virker og hvilke styrker og svakheter ulike protokoller er befattet med? Ja, der vet jeg at informasjonen som kommer fra den kanten er korrekt. Og hadde han skrevet noe som var helt på bærtur, så har vi flere andre radiofolk her på bruket som garantert hadde satt skapet på plass.

Jeg presiserer at jeg her bare forsøker å male et bilde av hvordan denne debatten fremstår for meg. Hvordan det fremkommer mye lyd, men svært lite konkret innhold. Anklager uten substans, og totalt fravær av faglig begrunnet kritikk.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Hva får deg til å tro at "Hvem slukket lyset på FM" ikke er uavhengig? Isåfall - argumenter....
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hva ordet "uavhengig" betyr? Organisasjonsns navn indikerer da for pokker veldig klart hvilket standpunkt de har! Er "folkefronten mot bomringer" uavhengige i en diskusjon om bomringer? Er Normisjon religiøst uavhengige? Selvfølgelig ikke. Det betyr imidlertid ikke at informasjonen fra den kanten nødvendigvis er verdiløs. Men å påstå at de er uavhengige blir for dumt. Og ærlig talt - når du så i det samme innlegget følger opp med denne:
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Det forekommer meg - at det finnes røster her inne som burde funnet annet lektyre å lese seg opp på - enn det som kommer fra Digital Radio Norge eller World Dab. De to sistnevnte har i en årrekke spredd usannheter på internett om hva som er den faktiske internasjonale status. Vær kritisk til alt som kommer fra Digital Radio Norge og World Dab. De er i beste fall evangelister overfor sin egen tro.
Vis hele sitatet...
Ja, da gjør du det veldig klart at kildekritikk ikke er din greie. Kilder som mener det samme som deg er "uavhengige", kilder som er uenige med deg er "misjonerende".

Igjen - se dette fra mitt perspektiv. Jeg vet hvor jeg har vidarlo på bakgrunn av mange debatter og mange år. Du har i skrivende stund fem innlegg og er helt fersk. Jeg vet i utgangspunktet ingenting om deg. Så fremmer du påstander og anklager, sistnevnte kan jeg avfeie med et tastetrykk. Deretter hamrer du løs på den tekniske fagkunnskapen til noen jeg vet har peiling, men uten å presentere faglige argumenter. For så å følge opp med å avskrive kilder du ikke liker som evangelistiske, og gi uttrykk for total mangel på kritikk av de du liker. Det kan godt være du har rett i alt. Men du har ikke gitt meg noen grunn til å tro det, og du har gitt meg veldig gode grunner til å ikke ta deg seriøst. Jeg bryr meg ikke om hvor gammel du er, hvilken utdannelse du har eller yrkeserfaring - jeg vurderer det du skriver på bakgrunn av dine argumenter. Så, forstår du nå hvorfor jeg ikke lar meg overbevise av din argumentasjon (eller mangel derav)? og hvis du forstår hvorfor jeg ikke blir overbevist, forstår du da hvorfor andre heller ikke lar seg rive med av ditt glødende engasjement eller din erfaring fra kringkastningsbransjen?
Sist endret av Myoxocephalus; 5. juli 2018 kl. 10:37.
Hei dere,

Det er mye følelser ute og går i denne debatten - og det er helt okey. Det er samtidig helt ålreit at vi er uenige.
Min argumentasjon har jeg fra ulike uavhengige kilder - og når jeg sier dette - er det for å understreke at de verken er ifra NRK, DRN, eller fra MTG - altså utbyggerne av Dab i Norge. Det er helt iorden at du mener at disse ikke er "uavhengige" - det er heller få ting i denne debatten som er objektivt - annet enn de helt klare fakta som ligger på bordet.

1. Norge er alene om DAB ONLY
2. Dab er på internasjonal tilbaketur
3. De norske radiokanalene har mistet mellom 500.000 og 750.000 lyttere på få år. Den daglige lytting på radio i Norge er historisk lavt.

Da kan jeg ikke ennet enn å si at dere som vet så forbasket godt hva som kommer til å skje - dere får følge nøye med fremover. Jeg kan bare utifra egen erfaring og intuisjon si at jeg har ingen tro på at dab-prosjektet vil overleve de neste 10 år i Norge. Og i utlandet: - Lite trolig at noen andre land stenger FM. Norge - som kringkastingsland - er p.t. helt alene om å skyte seg selv i foten.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Hei dere,

Det er mye følelser ute og går i denne debatten - og det er helt okey. Det er samtidig helt ålreit at vi er uenige.
Vis hele sitatet...
Vær så fuckings snill, nok hersketeknikker nå. Du er ikke Objektivitetens Herre, du har en åpenbar slagside med egeninteresser. Din bruker er tross alt registrert med ett formål, å diskutere denne saken. Mer enn det, later det til at du ikke evner å engang ta innover deg det Myoxo har skrevet. Hvis følelser var det du fikk ut av det innlegget, tror jeg du må lese innlegget en gang eller tre til, og dersom du fortsatt ikke ser det... Ta deg en vandretur utenfor ditt eget ekkokamer.

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Min argumentasjon har jeg fra ulike uavhengige kilder - og når jeg sier dette - er det for å understreke at de verken er ifra NRK, DRN, eller fra MTG - altså utbyggerne av Dab i Norge. Det er helt iorden at du mener at disse ikke er "uavhengige" - det er heller få ting i denne debatten som er objektivt - annet enn de helt klare fakta som ligger på bordet.

1. Norge er alene om DAB ONLY
2. Dab er på internasjonal tilbaketur
3. De norske radiokanalene har mistet mellom 500.000 og 750.000 lyttere på få år. Den daglige lytting på radio i Norge er historisk lavt.

Da kan jeg ikke ennet enn å si at dere som vet så forbasket godt hva som kommer til å skje - dere får følge nøye med fremover. Jeg kan bare utifra egen erfaring og intuisjon si at jeg har ingen tro på at dab-prosjektet vil overleve de neste 10 år i Norge. Og i utlandet: - Lite trolig at noen andre land stenger FM. Norge - som kringkastingsland - er p.t. helt alene om å skyte seg selv i foten.
Vis hele sitatet...
Det som nå siteres er parafrasert, men det er eneste mening jeg ser i det du skriver. Hvordan kan du argumentere for at "internett er fremtiden, DAB er tull", samtidig som du sier "FM skal beholdes for enhver pris", selv om FM bruker mye mer båndbredde per kanal enn DAB (kilde)..? FM har lenge tatt opp en stor bulk av det elektromagnetiske spekteret (kilde), hvorfor skal vi videreføre denne arkaiske teknologien som bruker en større andel av naturressurs enn det som trengs, bare fordi andre land gjør det?

Du klager over overgangssmerter mens problemet er det underliggende symptomet - det elektromagnetiske spekteret er begrenset, og å frigjøre det gjør oss alle godt. Men igjen, du har allerede argumentert for at internett tar over, og radio er døende med dine egne kilder. Et lite kurs i korrelasjon vs. kausalitet kunne ha gjort underverker. Det har desillusjonert mang en fanatiker å forstå forskjellen.
hersketeknikker? vis meg hvor og hvordan.

Hvem har snakket om objektivitetens herre? forutenom deg. jeg påkaller meg ikke objektivitet - mine meninger er helt subjektive. Utifra egen erfaring og intuisjon - og interesse.

Så hva er hensikten med denne siden? Å belyse dette temaet fra andre sider - eller er finnes det bare en gjeldende valuta her?

Vi skal videreføre FM fordi det er en gjeldende verdensplattform for kringkasting - og vi trenger an analog radio-distribusjon ved siden av den digitale distribusjon - enten det er Dab - eller øvrig IP-basert teknologi hvor konvensjonell radio er en del av sortimentet. Forente Nasjoner (FN) har gjennom sin arm ITU - anbefalt smartphone-produsenter om å frigjøre FM-chip'en i smartphones. I Mexico er dette innført ved påbud. FN anbefaler Frekvens Modulert kringkasting (FM) ved beredskap, og kaller FM en global beredskapskanal. (Google it....).

Det finnes en dude i Nrk som lurte med seg LG til å teste ut en smartphone med dab, men det ble med det, og den er ikke mulig å få tak i i Oslo - men muligens via en australsk adresse: https://www.lg.com/au/smartphones/lg...lus-smartphone.
Utover denne ene smartphone fra LG, har jeg aldri sett eller hørt om noen smartphones med innebygget Dab.

I Australia har de hatt prøvesendinger med Dab lenge - uten særlig hell. Det samme gjelder New Zealand - som nå legger ned sin dab-satsning. http://digitalradioinsider.blogspot....w-zeeland.html

Bygg gjerne ut Dab fra Lindesnes til Kirkenes som det er gjort. Men kom ikke med argumentet om at det var for dyrt å beholde dobbel distribusjon på Dab og FM. Dersom det stemmer at en halv million daglige radiolyttere er forsvunnet på 18 mndr - vil kanskje noen argumentere med at disse lytterne ville forsvunnet likevel - pga av andre tiltrekkende plattformer. Men sett utifra et perspektiv der radiokanalene ønsker å holde på sine lyttere - tror jeg den årlige summen på 180 mill. som ville holdt FM i live - ville vært å regne som peanuts - i forhold til den sum som nå må løftes inn - for å tette åpenbare hull i dab-nettet - som vel og merke aldri har vært geografisk beregnet - men beregnet utifra befolkning. Dab dekker altså ikke Norge, men befolkningen i Norge.

PS. Er dere alltid like sinte på alle som bjeffer her på sidene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Det forekommer meg - at det finnes røster her inne som burde funnet annet lektyre å lese seg opp på - enn det som kommer fra Digital Radio Norge eller World Dab.
Vis hele sitatet...
Kutt ut hersketeknikkane dine takk. Du veit ingenting om kor andre har henta informasjon, og du kan ikkje konstantere kor eg har informasjonen frå, kun utifrå at eg har stilt meg til dels positiv til dab. For som myoxo er inne på har eg ein viss teknisk kompetanse, og er faktisk i stand til å kritisk vurdere argumentasjon, både frå deg og andre.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
hersketeknikker? vis meg hvor og hvordan.
Vis hele sitatet...
Tar de tre store.
  • Dine kilder uavhengige, alle andres er partiske (selv om de er rent tekniske)
  • Angriper personers brukertittel før du starter å argumentere, myoxo gikk igjennom det over
  • Sier andre er emosjonelle når argumentene utelukkende gikk på din retorikk

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Hvem har snakket om objektivitetens herre? forutenom deg. jeg påkaller meg ikke objektivitet - mine meninger er helt subjektive. Utifra egen erfaring og intuisjon - og interesse.
Vis hele sitatet...
Du påstår å sitere uavhengige kilder, mens alle andre er nikkedukker for lobbyen du forakter. Kunne vel latt den krasse formuleringen ligge, men du sier implisitt(om ikke eksplisitt, gidder ikke lese igjennom på nytt) at du ikke lar deg affisere av annet enn fakta. Noe du åpenbart gjør, du har en egeninteresse her.

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Så hva er hensikten med denne siden? Å belyse dette temaet fra andre sider - eller er finnes det bare en gjeldende valuta her?
Vis hele sitatet...
Korrekt, det er kun én valuta her, og det er argumenter - helst fremført uten hersketeknikker, men vittige stikk og formuleringer er helt innafor.

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Vi skal videreføre FM fordi det er en gjeldende verdensplattform for kringkasting - og vi trenger an analog radio-distribusjon ved siden av den digitale distribusjon - enten det er Dab - eller øvrig IP-basert teknologi hvor konvensjonell radio er en del av sortimentet. Forente Nasjoner (FN) har gjennom sin arm ITU - anbefalt smartphone-produsenter om å frigjøre FM-chip'en i smartphones. I Mexico er dette innført ved påbud. FN anbefaler Frekvens Modulert kringkasting (FM) ved beredskap, og kaller FM en global beredskapskanal. (Google it....).
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem du adresserer her, og jeg mistenker du ikke har sjekket kildene jeg ga deg. Hvorfor skal analoge signaler være et mål i seg selv? DAB er like analogt som FM når signalet sendes, det er en enkel DAC og ADC i hver ende som er forskjellen, som man utnytter istedenfor frekvensmodulering. Flere kanaler innenfor en mindre andel av EM-spekteret bør da vitterlig være en gode for alle som driver med radio, inkludert nødsendinger der alle kanaler kan tas over på et blunk for å distribuere informasjon. Sverige har f.eks nylig sendt ut brev om at enhver beskjed om kapitulasjon over FM er en false-flag operasjon. kilde

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Det finnes en dude i Nrk som lurte med seg LG til å teste ut en smartphone med dab, men det ble med det, og den er ikke mulig å få tak i i Oslo - men muligens via en australsk adresse: https://www.lg.com/au/smartphones/lg...lus-smartphone.
Utover denne ene smartphone fra LG, har jeg aldri sett eller hørt om noen smartphones med innebygget Dab.

I Australia har de hatt prøvesendinger med Dab lenge - uten særlig hell. Det samme gjelder New Zealand - som nå legger ned sin dab-satsning. http://digitalradioinsider.blogspot....w-zeeland.html

Bygg gjerne ut Dab fra Lindesnes til Kirkenes som det er gjort. Men kom ikke med argumentet om at det var for dyrt å beholde dobbel distribusjon på Dab og FM. Dersom det stemmer at en halv million daglige radiolyttere er forsvunnet på 18 mndr - vil kanskje noen argumentere med at disse lytterne ville forsvunnet likevel - pga av andre tiltrekkende plattformer. Men sett utifra et perspektiv der radiokanalene ønsker å holde på sine lyttere - tror jeg den årlige summen på 180 mill. som ville holdt FM i live - ville vært å regne som peanuts - i forhold til den sum som nå må løftes inn - for å tette åpenbare hull i dab-nettet - som vel og merke aldri har vært geografisk beregnet - men beregnet utifra befolkning. Dab dekker altså ikke Norge, men befolkningen i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du ironisk nok må høre gjennom Huitfeldt sin høring på nytt, der hun bokstavelig talt tar til orde for at folk ikke kommer til å skaffe seg DAB med mindre det gamle nettet slukkes. Nasjonene du siterer som fiaskoer er nasjoner der de opprettholdt FM samtidig - selvfølgelig kjøper ikke folk nye mottagere da. Det de har fungerer, hvorfor skulle de bytte? Mannen i gata driter da langt i hvor mye av EM-spekteret som sløses bare de får høre shitty ABBA og pop-musikken sin med innslag av småsnakk og reklamepauser. Dette er et rent teknisk anliggende.

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
PS. Er dere alltid like sinte på alle som bjeffer her på sidene?
Vis hele sitatet...
Ja, bjeffing og hersketeknikker er generelt ikke godtatt her, da det bryter med alt som skal til for å ha en ærlig og åpen diskurs. Du ser ut til å tro at ethvert tilsvar til deg er drevet av lobbyer eller følelser, jeg foreslår at du åpner øynene for at andre enn deg, med et annet syn også er kapable til å gjennomskue svada. Å debatere som du har gjort tidligere, dog ikke i siste innlegg, med å linke til timesvis med podcast og en blogg grenser til det useriøse, da vi vil se argumentasjon for det du sier, ikke bruke tretten døgn på å saumfare det du har lest for å finne kilden for påstanden.

Avslutningsvis kan jeg helt fint si meg enig i at gjennomføringen av overgangen er en fuckings katastrofe. Å pensjonere et nett før det nye har samme dekning er latterlig - men det er et argument mot måten det er gjennomført, ikke teknologien eller at Norge er først ute.
Sist endret av Xasma; 5. juli 2018 kl. 02:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Vi skal videreføre FM fordi det er en gjeldende verdensplattform for kringkasting - og vi trenger an analog radio-distribusjon ved siden av den digitale distribusjon - enten det er Dab - eller øvrig IP-basert teknologi hvor konvensjonell radio er en del av sortimentet.
Vis hele sitatet...
AM var regjerande når FM tok over, så det er ikkje veldig interessant argumentasjon. Nye teknologier tar over for gamle, og at ting er standard i dag vil ikkje sei at det bør vere standard i morgon.

Og kvifor treng vi analog radio-distribusjon i tillegg? Vi har de facto ikkje analog telefoni i dag, og greier oss utmerka utan. Kva er magisk med radio, som gjer at vi ha analog distribusjon?
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Forente Nasjoner (FN) har gjennom sin arm ITU - anbefalt smartphone-produsenter om å frigjøre FM-chip'en i smartphones. I Mexico er dette innført ved påbud. FN anbefaler Frekvens Modulert kringkasting (FM) ved beredskap, og kaller FM en global beredskapskanal. (Google it....).
Vis hele sitatet...
Og så da? FN anbefaler mykje rart. FM kan vere riktig i land der dei billigaste kinesiske FM-radioane koster ei månedslønn, men det vil ikkje nødvendigvis sei at det er riktig teknologi i eit land der alle har TV og fjorten radioer. FN er prega av minste felles multiplum i mange anbefalinger. T.d. har ITU ein standard for NTSC, utan at vi lar det legge føringer for TV. Eller telefax - utan at eg har sett spesielt store ramaskrik over at telefax er på full fart ut.

FYI er dagens FM-mottakere stortsett like komplekse som DAB-radioer: ein chip, som står for tuning og demodulering. Det er tilsvarande som du vil finne i DAB.

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Bygg gjerne ut Dab fra Lindesnes til Kirkenes som det er gjort. Men kom ikke med argumentet om at det var for dyrt å beholde dobbel distribusjon på Dab og FM.
Vis hele sitatet...
Ingen ville bytta om ikkje FM vart fjerna, som xasma er inne på. Av samme grunn avslutta vi analoge sendenettet på TV.

Ein anna grunn til å fjerne FM er at det legg beslag på eit stort frekvensområde (88-108MHz), som er mykje verdt. DAB har høgare kanaltetthet, og utnytter frekvensressursane betre. Om du skulle behelde FM ville du ikkje fått frigjort den ressursen.

Du tar heller ikkje med verdien av dei frekvensressursane når du ser på kostnaden ved FM.

Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Jeg sa: Den eneste teknologi som idag og i fremtiden kan ta over for konvensjonell kringkasting - er internet. Dette er en internasjonal konsensus - uansett hvor du kommer i verden. FM er verdensledende og utbredt i 220 land og territoriumer.
Vis hele sitatet...
Kringkasting er nettopp det; kringkasting. Du sender ut eit signal, også kan dei som vil lytte. Internett har p.t. svært dårleg støtte for multicast-signallering, og meg bekjent er støtta endå dårlegare over mobile nettverk. Så nei, internett kan ikkje ta over per i dag.

Du kan rettnok bygge nettverk med støtte for multicast, og på sikt vil antakeleg internett få betre støtte for det - men vi er altså ikkje der.
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Dab er en parantes i utviklingen - og det ser ikke ut til at Dab kommer til å overleve de neste 5-10 år - ganske enkelt fordi 4G og 5G distribusjon av lyd - vil bli dominerende - ved siden av det verdensomspennede FM.
Vis hele sitatet...
Standardane for det er langt ifrå avklart, og har liten praktisk bruk per i dag. Hugs på at DAB vart vedteke før 2010. På det tidspunktet var DAB ein av mange tilgjengelege digitalradiostandarder. Teknologisk utvikling går fort, og det er ikkje utenkjeleg at det kan verte del av 5G. Men det er fortsatt 10-15 år fram i tid - eller tjue år fram i tid frå DAB vart vedteke.

Men då må vi uansett bytte radioapparata våre, non?
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
Selvfølgelig er Dab-utbuggingen aktørstyrt - godt hjulpet av betydningsfulle personer i Kulturdepartementet.
Vis hele sitatet...
Det var ein åpen høyringsprosess, som vanleg. Saka vart vedteke i Stortinget på vanleg vis.

På kva måte er dette aktørstyrt, versus andre, svært mykje dyrare tiltak, som vert gjennomførde på tilsvarande vis, med opne høyringer, og etterfølgande vedtak i Stortinget?
Sitat av Charlie Tuna Vis innlegg
En ting til: Du sier at kringkasting skal være gratis og ikke bundet til et abonnement? Ja, jeg er enig. Slik var det med FM. Med Dab ble du fortalt at du måtte investere i nytt dab-utstyr til hus og bil og hytte, og resultatet av dette ble en indirekte skatt utregnet til 23. milliarder NOK (Nordeas utregning) Dab er definitivt ikke gratis. Det som derimot i fremtiden blir gratis - er fri bruk av data på nettet - slik som allerede noen tele-selskaper har begynt å tilby i Norge (I våre naboland har det vært fri bruk av data hos mange teleoperatører - lenge)
Vis hele sitatet...
Dette er desperat. Etter den definisjonen er ikkje FM gratis heller; du må sjølv skaffe deg mottakar. Har du mottakar kan du lytte til DAB utan ytterlegare betaling. Dei billegaste DAB-mottakarane koster eit par tiere på ebay.

Så jo, DAB er like gratis som FM.

Forøvrig trur eg ikkje på summen din på 23 milliarder. Vi er 2.4 millioner husstander her på berget. Det tilseier at kvar einaste husstand skulle kjøpt DAB-radioer for 9600,-

Framstår det som truverdig? Hos Elkjøp får du DAB-radioer for under 300 spenn. Kvaliteten er nok omlag det mange har på kjøkkenet, om dei har radio på kjøkkenet. For 9600,- kan du kjøpe 30 slike radioer! Men la oss gå opp til at folk har fire billig-radioer, og ein dyr i stua. Då er det snakk om 2-3000 totalt. Men uansett; i stua har nok mange enten radio via kabel-tv-anlegg, satelitt eller internett i dag. Så eg skulle likt å sjå bakgrunnen for summen på 23 milliarder.

Forøvrig vil uansett maksimalt 20% ha gått til staten, som MVA. Resten vil ikkje kunne kallast ekstra skatt. Det vil kunne kallast ei ekstra utgift påført folk av staten, men det er no ein gong ikkje skatt eller avgift.
Sist endret av vidarlo; 5. juli 2018 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Før jeg kommer med mine subjektive innspill, er det en ting jeg generelt ønsker å si:
Den som påfører andre kostnader og ønsker endringer, bør være den som kommer med de viktigste argumentene og svarene om hvorfor dette er riktig.
Synes Charlie Tuna får mye pes og at det blir etterspurt fakta uten at det kommer så mye fakta andre veien....

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kringkasting er nettopp det; kringkasting. Du sender ut eit signal, også kan dei som vil lytte. Internett har p.t. svært dårleg støtte for multicast-signallering, og meg bekjent er støtta endå dårlegare over mobile nettverk. Så nei, internett kan ikkje ta over per i dag.

Du kan rettnok bygge nettverk med støtte for multicast, og på sikt vil antakeleg internett få betre støtte for det - men vi er altså ikkje der.

Standardane for det er langt ifrå avklart, og har liten praktisk bruk per i dag. Hugs på at DAB vart vedteke før 2010. På det tidspunktet var DAB ein av mange tilgjengelege digitalradiostandarder. Teknologisk utvikling går fort, og det er ikkje utenkjeleg at det kan verte del av 5G. Men det er fortsatt 10-15 år fram i tid - eller tjue år fram i tid frå DAB vart vedteke.

Men då må vi uansett bytte radioapparata våre, non?
Vis hele sitatet...
Dette er for så vidt et av de bedre argumentene jeg har sett så langt, men er like vel ikke et veldig godt argument for ikke å beholde status quo/å gå over til DAB.

At andre digitale standarder ikke kan gi et akkurat likt tilbud som DAB er riktig, men kanskje man i stedet for å putte pengene i DAB burde utvikle multicast-mulighetene i mobilnettet?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det var ein åpen høyringsprosess, som vanleg. Saka vart vedteke i Stortinget på vanleg vis.

På kva måte er dette aktørstyrt, versus andre, svært mykje dyrare tiltak, som vert gjennomførde på tilsvarande vis, med opne høyringer, og etterfølgande vedtak i Stortinget?
Vis hele sitatet...
At Stortinget vedtar mye dyrt med dårlig samfunnsøkonomi på et ofte svært tynt grunlag, er ikke et argument FOR DAB.
Om noe annet, er det et argument for generelt å se nærmere på prosessene for alle slike store investeringsprosessene i Norge, inkludert byttet til DAB.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er desperat. Etter den definisjonen er ikkje FM gratis heller; du må sjølv skaffe deg mottakar. Har du mottakar kan du lytte til DAB utan ytterlegare betaling. Dei billegaste DAB-mottakarane koster eit par tiere på ebay.

Så jo, DAB er like gratis som FM.
Vis hele sitatet...
Nei, hverken FM eller DAB er gratis.
Begge deler koster penger, så det blir snakk om, hva koster mest/gir best samfunnsøkonomisk utbytte/mest verdi for pengene.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig trur eg ikkje på summen din på 23 milliarder. Vi er 2.4 millioner husstander her på berget. Det tilseier at kvar einaste husstand skulle kjøpt DAB-radioer for 9600,-

Framstår det som truverdig? Hos Elkjøp får du DAB-radioer for under 300 spenn. Kvaliteten er nok omlag det mange har på kjøkkenet, om dei har radio på kjøkkenet. For 9600,- kan du kjøpe 30 slike radioer! Men la oss gå opp til at folk har fire billig-radioer, og ein dyr i stua. Då er det snakk om 2-3000 totalt. Men uansett; i stua har nok mange enten radio via kabel-tv-anlegg, satelitt eller internett i dag. Så eg skulle likt å sjå bakgrunnen for summen på 23 milliarder.
Vis hele sitatet...
Beløpet høres litt høyt ut, men kan nok stemme/ikke sikkert det er SÅ langt unna sannheten. Husk at veldig mange av radioene er snakk om radioer i bil, som er ekstremt dyrt å skifte.
Min DAB-radio i bilen min kostet meg 15.000,- ekstra.
Har kun kjøpt 1 "bord-DAB-radio" i tillegg, men denne kostet vel en 7-800 kroner. Min husstand nærmer seg da det dobbelte av snittet.

De aller fleste DAB-radioene koster MYE mer enn 300, i hvert fall de som ble solgt i starten. Prisene har nok falt noe etter hvert.

Mitt subjektive inntrykk så langt, er at jeg personlig på tross av store kostnader i å bytte radioer, har fått et dårligere radiotilbud.
Jeg bruker radio primært i bilen, og på tross av "fabrikkmontert" radio som burde være bra, opplever jeg stadige utfall og dårlig kvalitet på sendingene. FM fungerte vel så bra for mitt bruk.

Derfor synes jeg det blir feil å sammenligne med overgangen til digitalt bakkenett for TV. Dette ga en stor forbedring i TV-opplevelsen som man ikke kunne fått ved fortsatt analog distribusjon. Mens digital TV gir mulighet for høyere oppløsning, og et mye klarer bilde, er det ofte vanskelig for vanlige folk å høre forskjell på FM og DAB. Og gitt at DAB ofte sender på veldig lav bitrate, virker (de subjektive) utsagnene om dårligere lyd på DAB enn FM fornuftige på meg. Når jeg bytter fra FM til DAB, synes jeg personlig lyden høres vel så bra ut på FM.
(Må ofte justere volumet litt + forsinkelser i DAB, gjør det dog tuklete å gjøre en direkte sammenligning, og har heller ikke gjort noen ordentlig blindtest.)

De fleste jeg har snakket med opplever ikke å få noen merkbar verdi for pengene. De 15-16 tusen som jeg har brukt på DAB så langt kunne gitt MYE internettradio. Hjemme bruker jeg uansett internettradio/streaming da dette for meg er gratis, og gir mye bedre kvalitet og brukeropplevelse enn DAB vil kunne gi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Den som påfører andre kostnader og ønsker endringer, bør være den som kommer med de viktigste argumentene og svarene om hvorfor dette er riktig.
Synes Charlie Tuna får mye pes og at det blir etterspurt fakta uten at det kommer så mye fakta andre veien....
Vis hele sitatet...
Charlie Tuna har komt med ei rekke påstander, utan å underbygge det spesielt godt, og har brukt hersketeknikker. Det får han kritikk for. Og merk at eg ikkje nødvendigvis er spesielt positiv til DAB heller; eg ser problem med gjennomføringa som er litt... uheldige. Eg har heller ingen DAB-radioer sjølv, og høyrer på radio ca. ein gong i året.
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
At andre digitale standarder ikke kan gi et akkurat likt tilbud som DAB er riktig, men kanskje man i stedet for å putte pengene i DAB burde utvikle multicast-mulighetene i mobilnettet?
Vis hele sitatet...
Det er klart at vi kunne utvikla multicast. Men det hadde neppe vorte billegare, og då måtte folk uansett hatt nye radioapparat. I tillegg er jo spørsmålet om ei abbonementsordning er gunstig - mobiltelefoner krev jo stortsett abbonement for å snakke med nettet. Fasiten får vi aldri; vi kan ikkje prøve begge deler. På det tidspunktet byttet vart vedtatt var DAB ein realistisk og god veg å gå, og er det forsåvidt fortsatt. Hovudproblemet er manglande dekning, og at mottakarar p.t. er litt for uvanlige.
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
At Stortinget vedtar mye dyrt med dårlig samfunnsøkonomi på et ofte svært tynt grunlag, er ikke et argument FOR DAB.
Om noe annet, er det et argument for generelt å se nærmere på prosessene for alle slike store investeringsprosessene i Norge, inkludert byttet til DAB.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje eit argument for DAB. Men påstanden var altså at DAB var vedtatt utan debatt. Og det er galt; DAB vart vedtatt på fullstendig normalt vis, og det var ingenting ekstraordinært ved prosessen, slik FM-misjonærane ser ut til å hevde.
Sitat av anonym_bruker Vis innlegg
Nei, hverken FM eller DAB er gratis.
Begge deler koster penger, så det blir snakk om, hva koster mest/gir best samfunnsøkonomisk utbytte/mest verdi for pengene.
Vis hele sitatet...
Heilt klart. Og det er komplekst spørsmål. Dei frigitte frekvensane (ofte omtalt som digital dividende) har ein stor verdi. Fleire kanalar har ein (stor) verdi. Det er eit komplekst spørsmål, som eg ikkje har tenkt å prøve å finne eit godt svar på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Uke 28 sommeren 2018. Radiolytting når historisk lave tall. Ikke siden andre verdenskrig har vi hatt så få radiolyttere. 48.5% lyttet på radio. Til sammenlikning lå vi på 65-70% hver eneste dag hele sommeren i 2017 altså før innføring av DAB.

https://www.nettavisen.no/na24/--lav...423518307.html
Sitat av random67489 Vis innlegg
Uke 28 sommeren 2018. Radiolytting når historisk lave tall. Ikke siden andre verdenskrig har vi hatt så få radiolyttere. 48.5% lyttet på radio. Til sammenlikning lå vi på 65-70% hver eneste dag hele sommeren i 2017 altså før innføring av DAB.

https://www.nettavisen.no/na24/--lav...423518307.html
Vis hele sitatet...
Problemet med statistikk er at du kan dra ut tall og få det til høres bedre og/eller verre enn det det er.

Tallene du referer til (fra 71% til under 50%) gir ett dramatisk bilde dersom du ser fra 1991 til i dag. Men om du tar utgangspunkt i år 2000 så går vi fra 57% til 54% i fjor, for det blir litt feil å sammenligne enkeltuker i fellesferien i år med totale tall for et helt år.

Du må også ta høyde for den spektakulære sommeren vi har hatt i år som garantert har gitt utslag i radiolyttingen.

Men at det har vært en reduksjon i radiolytting er det nok ingen tvil om men det ser ikke veldig dramatisk ut foreløpig synes jeg.

Og at lyttingen falt fra uke 25 til uke 28 i år kan jo ikke være grunnet selve innføringen av dab, men mest sannsynlig pga ferie og utlendinger uten dab på ferie i Norge.

Og hvor ser du at tallene fra i fjor sommer var 65-70%?
For meg ser det ut som de bruker tallene helt fra 1991.
Du ser i artikkelen at tallene og årene blir brukt om hverandre for å skape en illusjon om at dette er verre enn det egentlig er.
Sist endret av random105675; 31. juli 2018 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jada statistikk kan lyve. Tallene bak lyver ikke. Nedgangen i antall lyttere er veldig stort. Men kan gjerne finne mange kreative forklaringer men det mest edruelige blir vel å fortsatt følge med å tallene utover høsten for å se om utviklingen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nye...a-dab/70067638
Trådstarter
86 6
Ifølge Norkom på går det ikke å "skru" på FM nettet igjen heller uten en betydelig nyivestering da det gamle FM-utstyret inkludert sendere er solgt videre til Afrika.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Ifølge Norkom på går det ikke å "skru" på FM nettet igjen heller uten en betydelig nyivestering da det gamle FM-utstyret inkludert sendere er solgt videre til Afrika.
Vis hele sitatet...
Ikkje alt. Delar av det; dei nyaste sendarane. Dvs. i hovudsak P4-senderane. Men ein kan ikkje skru på resten igjen heller. Det er sjølvsagt demontert, og det er ikkje alltid elektronikk som har vore samanhengande påskrudd i heile si levetid liker ein dvale.

Slik er det med all kompleks infrastruktur. Den må ha tilsyn og vedlikehald for å fungere.
Trådstarter
86 6
Artikkel i Dagbladet om utsendingen av FM-utstyret
https://www.dagbladet.no/nyheter/her...eskap/70080095
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bjeff2 Vis innlegg
Artikkel i Dagbladet om utsendingen av FM-utstyret
https://www.dagbladet.no/nyheter/her...eskap/70080095
Vis hele sitatet...
Men... det er litt uinteressant. Temaet er tatt opp i tråden allereie. Kva tilfører ei lenke uten meir tanker eller kommentarer?
Før FM ble stengt så syntes jeg DAB-diskusjonen var ganske interessant. Jeg var vagt for, men ingen entusiast. Hvem er vel det? DAB er ganske usexy. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsetter å mase om det nå som FM-nettet er stengt. Nå vil SP gjenopprette FM-nettet. Jeg kan ikke tenke meg et mer tullete forslag. Nå som folk har kjøpt hundretusenvis av DAB-radioer og adaptere så har på en måte mange av argumentene mot stenging av FM blitt irrelevante. Kanskje vi ikke skulle tatt kostnaden med å bytte. Kanskje DAB vil dø ut. Men nå har vi nå tatt kostnaden, og å gjenopprette FM vil bare gjøre alt verre.

Her er en del poenger jeg har tenkt igjennom fra tidligere diskusjoner, som jeg synes er veldig viktige, men som sjeldent blir diskutert.

1. Asymptotisk markedsandel: Både FM og DAB vil tape i møte med streaming. Men toget forsvant ikke da bilen kom, selv om bilen på mange måter var overlegen. Det er helt selvinnlysende at DAB vil konvergere mot en større markedsandel enn FM. Jeg tror nå nisjen for radio alltid vil eksistere, og nisjen for DAB - som gir flere radiostasjoner for lavere kostnad - vil være større enn for FM. Det er godt mulig FM vil dø i møte med streaming, mens DAB har sjansen til å overleve. Damptoget ville aldri overlevd møtet med bilen, men diesel- og el-lokomotiver har overlevd.

2. Har noen et bedre forslag til bruk av frekvensbåndet rundt 80-500Mhz? Såvidt jeg vet er kringkasting og radiokommunikasjon/nødnett den mest egnede måten å bruke frekvensbåndet til. Rekkevidden og båndbredden passer ikke for mobildata. DVB/DAB er en åpenbart mye bedre utnyttelse av båndet enn analog TV/FM, og det er lite tegn til at noen annen bruk er aktuelt.

3. Mange foreslår at mobildata vil erstatte både FM og DAB (og at det dermed ikke er verdt å bytte - bare bruk FM til det dør ut). Men finnes det noen enhet som bruker mobildata som man kan si med god sannsynlighet vil fungere om 20 år? 2G og 3G fases ut. Sannsynligvis vil 4G/LTE etterhvert fases ut til fordel for 5G og enda bedre teknologier. Jeg har ikke sett noen diskusjon om å fastsette en mobildata-standard med varighet over flere tiår. Sånn bør det kanskje også være. Det er slik vi får raskere og raskere hastighet, og bedre utnyttelse av båndene som mobildata bruker.

Nå er det egentlig bare å vente og se om vi gjorde riktig valg eller ikke. Jeg tror det var lurt å få et raskt bytte. Noe annet ville bare ført til sløsing, både med dobbel drift (som er ekstra stor belastning i langstrakte Norge) og med kjøp av radioer uten DAB (å bare true med stenging en dato i nær fremtid fungerte åpenbart ikke). Jeg er optimistisk til at DAB vil leve i beste velgående i flere tiår framover, og ha en viktig funksjon som en langsiktig og stabil kringkastingsteknologi. Jeg tror ikke streaming vil ta over for alle. Folk har forskjellig smak, og DAB vil alltid gi enkle løsninger som fungerer uten mye UI og knot. Kanskje jeg begynner å bli gammel - jeg begynner å få sansen for enkle løsninger. Jeg satt opp DVB/Riks-TV hos mormor og på hytta i sommer, og det var en glede å sette opp noe som ikke krevde et hav av bokser og kabler og minst to fjernkontroller. Fjernkontrollen i seg selv er undervurdert forresten. Tenk et grensesnitt som ikke endrer seg hver uke og som kan brukes i blinde!

Kanskje vi en dag vil få en mobildata-teknologi som kan ta over komplett, en som vil være robust i alle nødsituasjoner, og som er stabil og garantert å fungere over mange tiår. Men slik jeg ser det er en slik standard langt, langt unna.
Slik det ser ut akkurat nå så er frafallet av radiolyttere stort. Noe som vel nesten har vært sommerens store agurk, blant mange små sommeragurker.

Lett å tenke at frafallet av lyttere skyldes streaming eller endrede vaner, men det hjelper jo ikke de som lever av kommersiell radio. For NRK så spiller det jo sånn sett ikke noen voldsom rolle om lyttertallet faller, lyttertallet har jo ikke direkte påvirkning på kontantstrømmen. Det er jo ikke tilfellet for de to kommersielle.

Vi får se utover høsten når det kommer nye tall om det lytterflukten har stabilisert seg eller flatet ut eller om det fortsatt er stort frafall. Blir også lettere å gjøre seg opp en mening om hva som er årsaken når en har litt mer statistikk over lengre tid.

Kan bare si at for egen del så blir det nok ikke investert i DAB noengang. Om det er standardutstyr på neste bil så er det jo flott, om ikke så vil jeg fortsatt klare meg helt strålende uten annet enn nærradio og nettradio.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
2. Har noen et bedre forslag til bruk av frekvensbåndet rundt 80-500Mhz? Såvidt jeg vet er kringkasting og radiokommunikasjon/nødnett den mest egnede måten å bruke frekvensbåndet til. Rekkevidden og båndbredden passer ikke for mobildata. DVB/DAB er en åpenbart mye bedre utnyttelse av båndet enn analog TV/FM, og det er lite tegn til at noen annen bruk er aktuelt.
Vis hele sitatet...
En positiv ting som følger av at FM nå er stengt ned i Norge som (av fantastisk naturlige årsaker) få eller ingen har nevnt: Det faktum at dersom jeg lager en kontinuerlig høyoppløselig baseline FFT av FM området for så å fortsette å monitorere området, og om det plutselig dukker opp et FM-signal så betyr det at kilden sannsynligvis er en refleksjon oppe i atmosfæra. Reflekterende kilder i atmosfæra er blant annet ioniserende "haler" etter at meteorer knuser seg igjennom den og frigjør elektroner fra sin beskjeft. Vi står nå altså i en ganske unik situasjon hvor vi har en relevant del av det elektromagnetiske spekteret til rådighet til å kunne gjøre mange slike observasjoner. Tidligere da jeg forsøkte dette var jeg plaget med mye støy fra de lokale og sterke senderne, dette slipper jeg nå.

Gasser er kjente for å absorbere fotoner. Etter at de første stjernene i universet begynte å skinne, absorberte det opprinnelige hydrogenet en del av dette lyset. Hydrogenet emitterte deretter ut et radiosignal på 1.4 GHz som begynte å forplante seg i tid og rom. Et radiosignal vil over galaktisk tidsperspektiv falle i frekvens, og I dag kan vi observere at signalet ble sendt, på 78 MHz, noe som hjelper oss med å tidsplassere *når* dette hendte! Det finurlige i dette, er at amplituden på signalet er feil i forhold til forventet verdi og vi vet foreløpig ikke hvorfor. Med et helt land som har stengt av FM-nettet sitt og har et rimelig uforstyrret område øyner i alle fall jeg muligheter for at man kunne hentet inn nyttig data til forskning i ganske stor skala om viljen og interessen var der.
Sist endret av m0b; 9. august 2018 kl. 18:18.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av random67489 Vis innlegg
Slik det ser ut akkurat nå så er frafallet av radiolyttere stort. Noe som vel nesten har vært sommerens store agurk, blant mange små sommeragurker.

Lett å tenke at frafallet av lyttere skyldes streaming eller endrede vaner, men det hjelper jo ikke de som lever av kommersiell radio. For NRK så spiller det jo sånn sett ikke noen voldsom rolle om lyttertallet faller, lyttertallet har jo ikke direkte påvirkning på kontantstrømmen. Det er jo ikke tilfellet for de to kommersielle.

Vi får se utover høsten når det kommer nye tall om det lytterflukten har stabilisert seg eller flatet ut eller om det fortsatt er stort frafall. Blir også lettere å gjøre seg opp en mening om hva som er årsaken når en har litt mer statistikk over lengre tid.

Kan bare si at for egen del så blir det nok ikke investert i DAB noengang. Om det er standardutstyr på neste bil så er det jo flott, om ikke så vil jeg fortsatt klare meg helt strålende uten annet enn nærradio og nettradio.
Vis hele sitatet...
Radioens død var nok overdrevet

"Utviklingen gjennom 2018 og frem til i dag viser både lenger lyttertid og høyere befolkningsdekning enn tidligere målt. Gjennom 2018, som var første hele år etter FM-slukking, viste den offisielle radiomålingen fra Kantar at radiolyttingen økte fra 56,9% daglig dekning i januar til 58,3% i desember."

https://www.bauermedia.no/sterke-lyttertall-for-radio/
Hører på radio Grenland hver dag på FM nettet...
Synes nesten det er morsomt å kjøre rundt med gammel bil med FM radio, for å høre hva en plukker opp i ulike distrikt. Innenfor Oslo grensa, er det jo ikke spesielt spennende radioer å høre på? Dog, har jo kanaler som Metro relativt god lyd, utenfor Oslo ringen. Lenger vekk blir det ofte stille, eventuelt ulike lokal radioer. Ser ikke helt nytten med å få DAB i bilen, foruten om det er noen nasjonale meldinger, som da tydeligvis ikke sendes over FM nettet mer. Så lenge det ikke blir påtvunget, er det helt greit
@Rsoander går fortsatt i FM her om jeg i det hele tatt hører radio lengre. Ja bortsett fra at jeg nå og da også bruker nettradio. Selv har jeg ikke DAB og kommer nok heller aldri til å få det. Det er rett og slett for mye som konkurrerer med radio idag. Og jeg sliter fortsatt med å se at alt det fine vi ble lovet med DAB faktisk har blitt så bra. Ikke bra nok til at jeg orker skaffe meg DAB og jeg er ikke helt alene der, tross alt
Ser ikke ut som det er skrevet før, men jeg vil anbefale alle og sjekke ut podcasten Hvem slukket lyset på FM. Ligger på spotify og gir en dyptgående forståelse av hvem som stod bak FM forbudet og DAB tvangen
Synes dab er helt greit. Flere stasjoner med mye variasjon.
Nå skal det sies at jeg bor i Trondheim, men kjører ganske langt i blant på jobb og opplever sjeldent at signalet detter ut.

At det er dårligere lydkvalitet på dab synes jeg er et dårlig argument. Hvem sitter med hifi anlegg for å høre radio? Etter min mening er kvaliteten bra nok for å høre i bil og på kjøkkenet.
Sitat av random67489 Vis innlegg
@Rsoander går fortsatt i FM her om jeg i det hele tatt hører radio lengre. Ja bortsett fra at jeg nå og da også bruker nettradio. Selv har jeg ikke DAB og kommer nok heller aldri til å få det. Det er rett og slett for mye som konkurrerer med radio idag. Og jeg sliter fortsatt med å se at alt det fine vi ble lovet med DAB faktisk har blitt så bra. Ikke bra nok til at jeg orker skaffe meg DAB og jeg er ikke helt alene der, tross alt
Vis hele sitatet...
Jeg synes uansett musikken blir altfor mye så går I podcast her.
Å høre Radioresepsjonen på vanlig radio er jo ett mareritt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
86 6
Radio er vel stort sett for spesielt interesserte vel? Og kanskje DAB spesielt? Eller de som lyttet til radio har vel gått over på DAB men det er vel ikke veldig gode lyttetall på radio om dagen? Vet jeg så noen grafer for en tid tilbake og det var dystert lesning for kommersiell radiodrift. Vet ikke om det er DAB vs FM som gjør at færre lytter til radio, tror kanskje det mer er at det er linjære sendinger, de starter på fast tid og slutter på fast tid. Da er det kanskje enklere og mer brukervennlig med podcaster, eller nattradio om noen føler radiosuget? Føler radio er litt gammaldags, kanskje det en dag blir retrokult men tror ikke vi er helt der idag.
Det er interessant å se brukerene @Charlie_Tuna sine innlegg. Mye har jo gått i oppfyllelse bla fri GB på tlf noe @Rosander tar kraftig feil om.

Jeg bruker internett når FM slukket, til å høre på P2, men lyttingen er redusert kraftig. FM bare funket, mens nettet dropper ut og glitcher.
FM er rett og slett en mer robust teknologi...
Uansett så hater jeg DAB og synes det er helt på tryne at de stengte FM. Kjennes ut som korrupsjon og scam på høyt nivå.
Virker som @Charlie Tuna vet hva hen snakker om. Håper å få vite mer.
Sist endret av lydmannen; 14. juli 2020 kl. 09:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
86 6
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Radio er vel stort sett for spesielt interesserte vel? Og kanskje DAB spesielt?
Vis hele sitatet...
Når jeg kjører bil vil jeg gjerne få vite via DAB-radioen om Blücher 2 seiler inn Oslofjorden selv om bilen befinner seg i dalstroka utafor ring 3.
Enig @bjeff2 !
Men vi kunne jo like gjerne få høre det via FM.... og FM hadde jo dekning i hele landet i motsetning til DAB som har masse hull i dekningen..
Selv var jeg ikke en veldig dedikert radiolytter, det føltes aldri som at innkjøp av en DAB radio ville vært vel anvendte penger. Merkelig utifra brukernes ståsted var nå beslutningen om å stenge ned FM. Spesielt siden FM mottakere var absolutt overalt. Til og med innebygd i de fleste mobiler, i alle slags kjøretøy, fra lastebil, til gardstraktor til godværsbåter og fiskebåter og personbiler. Ihugga radioentusiaster har kanskje oppgradert til DAB både hjemme, på hytta, i båten og i campingvogna men de er helt sikkert et lite mindretall. Mange bruker nok nettradio sporadisk eller har bare gitt totalt faen.

Hva som var årsaken til overgangen til DAB vet jeg ikke, at det skal ha vært korrupte "radio-pirater" *badam-pisch* som klarte å lobbe DAB igjennom har jeg vel litt vanskelig å tro, for om det var grunnen tror jeg vel det ville blitt kjent - i det minste i ettertid. Så intensjonene har sikkert vært gode og argumentere holdbare. Og da ble det nå slik. Majoriteten av folket "har vel annet å gjøre" enn å lytte til radio så det er neppe særlig engasjement rundt dette kanskje bortsett fra hos radiofantastene eller de som ikke liker DAB?
Sist endret av _abc_; 14. juli 2020 kl. 11:42.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Det er interessant å se brukerene @Charlie_Tuna sine innlegg. Mye har jo gått i oppfyllelse bla fri GB på tlf noe @Rosander tar kraftig feil om.

Jeg bruker internett når FM slukket, til å høre på P2, men lyttingen er redusert kraftig. FM bare funket, mens nettet dropper ut og glitcher.
FM er rett og slett en mer robust teknologi...
Uansett så hater jeg DAB og synes det er helt på tryne at de stengte FM. Kjennes ut som korrupsjon og scam på høyt nivå.
Virker som @Charlie Tuna vet hva hen snakker om. Håper å få vite mer.
Vis hele sitatet...
Fri GB hvor? Greit nok at vi få tilgang på mer GB for hver dag som går men fritt er det ikke.

For å ta denne saken med tettbefolkede Storbritannia så har jo også de en helt annen kost/nytte utgift pr innbygger. England er stort sett flatt med innbyggerne konsentrert i hopetall... Norge er fjell og daler hvor folk bor der ingen skulle tru at noken kunne bu... Fjell og daler er synonymt med kostbart å drifte FM noe som alltid blir glemt i denne diskusjonen. Det norske FM-nettet, infrastrukturen var aldri blitt modernisert og sto for forfall.

Fortsatt ser jeg at mye av diskusjonen går på nostalgi. Vi savnet båndsalat på kassettene, peiskosen på vinyl og hakk på CD plater. Likevel går verden videre.

Og med generelt mye mer internettbruk og tilgang på stream, podcast osv osv så er det nok mange andre faktorer som påvirker lyttertall på radio enn bare DAB vs FM.
Sist endret av Dough; 15. juli 2020 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.