Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 14989
Helseministeren prøver nå å innføre standard design på alle røykpakker og snusbokser som i teorien skal være mindre attraktivt og appellerer mindre til ungdommen. Noen som har gjort seg opp tanker om dette? Bør dette også gjelde andre skadelige varer som alkohol og sukkerprodukter?

Er dette riktige steget å ta i kampen mot nikotinavhengighet?

Link: http://www.nrk.no/livsstil/slik-vil-...ere-1.12197604
Sist endret av AkerUE; 9. februar 2015 kl. 20:21.
Noe av det mest idiotiske som har kommet spør du meg :P Folk vil kjøpe like mye røyk og snus. Designet er jo gjemt vekk allerede med at dem må skjules uansett..

Hvorfor får Ølprodusenter vise sine logoer om ikke røyk? Like skadelig det
La nå folk få gjøre det dem vil! Er lei av at regjeringen skal legge føringer og hele tiden legger seg borti folks egen vilje. Jeg tror dessuten ikke at det vil ha så utrolig stor effekt på bruken. De som allerede bruker vil uansett fortsette. Noen færre vil nok starte.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
La nå folk få gjøre det dem vil! Er lei av at regjeringen skal legge føringer og hele tiden legger seg borti folks egen vilje. .
Vis hele sitatet...
Fine. Men da skal de få lov til å betale for sin egen helse. Røyk og snus fører til vanvittige kostnader for samfunnet.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fine. Men da skal de få lov til å betale for sin egen helse. Røyk og snus fører til vanvittige kostnader for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette betales for gjennom avgiftene på tobakk.
Synes det er tåpelig, det kommer bare til å ta enda lenger tid for oss snusere å få varene våre når de bak kassa må lete seg frem og lese over vær og en snusboks for å finne riktig merke.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Dette betales for gjennom avgiftene på tobakk.
Vis hele sitatet...
Sorry mac.
http://apps.who.int/fctc/reporting/p...d_costs_no.PDF

Samfunnsøkonomiske kostnader ved røyking i Norge er anslått til mellom 8 og
80 milliarder kroner per år. Dette er et vidt anslag der det i det laveste beløpet
bare inngår kostnader for helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt
sykelighet og tidlig død, mens det i det høyeste beløpet også inngår en
økonomisk verdsetting av 150-180 000 tapte leveår.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Dette betales for gjennom avgiftene på tobakk.
Vis hele sitatet...
Nei, i beste fall er det finansielt nullprosjekt. I verste fall koster tobakk tigangen av avgiftsinngangen på det.

Du kan t.d. sjå http://freak.no/forum/showpost.php?p...0&postcount=19, http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=181, http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=173
Sitat av Xernox Vis innlegg
Sorry mac.
http://apps.who.int/fctc/reporting/p...d_costs_no.PDF

Samfunnsøkonomiske kostnader ved røyking i Norge er anslått til mellom 8 og
80 milliarder kroner per år. Dette er et vidt anslag der det i det laveste beløpet
bare inngår kostnader for helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt
sykelighet og tidlig død, mens det i det høyeste beløpet også inngår en
økonomisk verdsetting av 150-180 000 tapte leveår.
Vis hele sitatet...
Hvor er tallene for folk som lider av fedme og livstilssykdommer? Synes det anslaget var altfor bredt. Er ingen røyker, men heller en snuser; tviler på at den gruppen koster staten mye penger.

Uansett mener jeg det er feil å endre designet på den måten, da det etter min mening ikke er statens oppgave å bestemme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Hvor er tallene for folk som lider av fedme og livstilssykdommer? Synes det anslaget var altfor bredt. Er ingen røyker, men heller en snuser; tviler på at den gruppen koster staten mye penger.

Uansett mener jeg det er feil å endre designet på den måten, da det etter min mening ikke er statens oppgave å bestemme.
Vis hele sitatet...
Det finst sikkert, men irrelevant i diskusjon om tobakk. Two wrongs doesn't make one right. Faktum er at samfunnet nyttar langt meir pengar på tobakk enn avgiftene dreg inn. Så vidt meg bekjent er avgiftene og begrunna i helse, og ikkje fiskalt begrunna.

Kvifor er det ikkje samfunnet si oppgåve å fråråde folk i å bruke tobakk, med tanke på dei kjente skadeverknadane det har? Det er ikkje snakk om totalforbod - det er snakk om å informere om konsekvensar, og å gjere tilgangen vanskelegare gjennom auka prisar.

Det er vel rimeleg mange av dei som nyttar tobakk som har eit ønskje om å slutte med det, men slit med det. Dei avhengigheitsskapande eigenskapane er veldokumentert, og ikkje på linje med usunn mat.

Så nyt snusen din, og ver klar over kva den gjer med deg. Fornektinga lurer ingen andre enn deg sjølv.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Hvor er tallene for folk som lider av fedme og livstilssykdommer? Synes det anslaget var altfor bredt. Er ingen røyker, men heller en snuser; tviler på at den gruppen koster staten mye penger.

Uansett mener jeg det er feil å endre designet på den måten, da det etter min mening ikke er statens oppgave å bestemme.
Vis hele sitatet...
Vi snakker om tobakk her, ikke fedme og sykdommer. Dog de er også kostnader for samfunnet.

Det er da ikke så vanskelig å forstå at tobakk fører til tap. Nå har jeg gitt deg kilder, men tenk praktisk på det. Røykere tar oftere pauser. De er oftere syke og de har i snitt lavere gjennomsnitts alder. Som slashdot skrev i et annet innlegg han linket til, så fører det til tapt skatteinntekt og i tillegg sykeopphold i udefinert tid. Kreft, kols eller andre sykdommer som kommer av tobakk. Dette koster vanvittig mye (hørt skrekkhistoriene fra USA? Breaking Bad?) for staten.
Jeg synes det er greit med advarslene på pakkene, men det går alt for langt når man i tillegg skal standardisere designet.

Alkohol og sukker koster samfunnet en haug med penger det også, så kanskje man skal gjøre det samme med de produktene også?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fine. Men da skal de få lov til å betale for sin egen helse. Røyk og snus fører til vanvittige kostnader for samfunnet.
Vis hele sitatet...
De lærde strides om hvorvidt røyking faktisk påfører netto kostnader for samfunnet i det lange løp. Aktiv røyking korter betraktelig ned på levealderen, så mange røykere slenger på røret før de rekker å pådra seg sykdommer som ofte er forbundet med alderdom. I tillegg slipper staten å betale ut pensjon i så mange år.

Angående saken så er jo hele poenget å få unge til å unngå å begynne med tobakk. Personlig har jeg liten kjennskap til både snus og røyk, men utifra artikkelen virker det som om enkelte typer snus er laget for å spesielt appellere til unge, og det synes jeg ikke burde være tillat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Alkohol og sukker koster samfunnet en haug med penger det også, så kanskje man skal gjøre det samme med de produktene også?
Vis hele sitatet...
Når det gjeld alkohol så er det svært strengt regulert - strengare enn tobakk, dog gjennom andre virkemiddel. Eg veit ikkje om du har lagt merke til vinmonopolet, eller at ølsalet stengjer 20:00?

Når det gjeld sukker så stiller ikkje det heilt i samme kategori som alkohol og tobakk - det er ein viktig ingrediens i svært mykje mat, utan at det er problematisk. Det er ein viktig del av kosthaldet, og å regulere det på linje med tobakk og alkohol er ikkje spesielt hensiktsmessig.

Det sagt så har vi ei sukkeravgift (som rett nok er fiskalt grunngidd), og samfunnet tar overvekt på alvor som eit problem, og har gjennomført tiltak som merking av sunnare matvarer, fokus på kosthald i skulen, og informasjon og kosthaldsråd. Men igjen - det er pittelitt irrelevant for tobakksdebatten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det finst sikkert, men irrelevant i diskusjon om tobakk. Two wrongs doesn't make one right. Faktum er at samfunnet nyttar langt meir pengar på tobakk enn avgiftene dreg inn. Så vidt meg bekjent er avgiftene og begrunna i helse, og ikkje fiskalt begrunna.

Kvifor er det ikkje samfunnet si oppgåve å fråråde folk i å bruke tobakk, med tanke på dei kjente skadeverknadane det har? Det er ikkje snakk om totalforbod - det er snakk om å informere om konsekvensar, og å gjere tilgangen vanskelegare gjennom auka prisar.

Det er vel rimeleg mange av dei som nyttar tobakk som har eit ønskje om å slutte med det, men slit med det. Dei avhengigheitsskapande eigenskapane er veldokumentert, og ikkje på linje med usunn mat.

Så nyt snusen din, og ver klar over kva den gjer med deg. Fornektinga lurer ingen andre enn deg sjølv.
Vis hele sitatet...
Prøvde å få frem et poeng; det finnes mange unødvendige utgiftsposter der ute i tillegg til røyking og snusing. Men klart, helt irrelevant i denne saken.

Ja, det er staten sitt ansvar å komme med opplysninger og fraråde bruk. Men er det riktig måte å gjøre det på, endre designet på produktet? Hvorfor gjøres ikke det samme med for eksempel alkohol? Tror det vil føre til mer grensehandel og enda flere tapte inntekter enn det som allerede er. I kassa er allerede snus og røyk skjult (noe jeg igjen _ikke_ ser problemet med).

Vet godt hva snusen min gjør med meg, den holder meg unna røyk.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Det er rett og slett helt hull i hodet. Det som provoserer meg mest er at denne "helseministeren" har ordnet det slik at teksten på snusboksen skal endres fra "kan være" til "er". So what?? Folk vil ikke kjøpe mindre snus av den grunn, og jeg har aldri, aldri hengt meg opp i den teksten. Idiotisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Ja, det er staten sitt ansvar å komme med opplysninger og fraråde bruk. Men er det riktig måte å gjøre det på, endre designet på produktet?
Vis hele sitatet...
Eg trur du undervurderer tobakksbransjen. Tipper dei har utført rimeleg mange undersøkelser for å finne ut kva pakke som appelerer mest til ungdom, og krav til nøytral utforming er ein måte å overkomme den reklameplakaten på.

Det er snakk om ein rimeleg kynisk bransje som er ute etter å tene pengar, og som har svært store ressurser til markedsresearch. Eit godt stalltips er at om tobakksbransjen er mot noko, så vil det truleg føre til redusert tobakksbruk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur du undervurderer tobakksbransjen. Tipper dei har utført rimeleg mange undersøkelser for å finne ut kva pakke som appelerer mest til ungdom, og krav til nøytral utforming er ein måte å overkomme den reklameplakaten på.

Det er snakk om ein rimeleg kynisk bransje som er ute etter å tene pengar, og som har svært store ressurser til markedsresearch. Eit godt stalltips er at om tobakksbransjen er mot noko, så vil det truleg føre til redusert tobakksbruk.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at det ikke er en kynisk bransje. Har sett flere dokumentarer fra bl.a. indonesia der barn i barneskolealder presses til å røyke. Mentholsigaretter er også noe jeg mener er helt unødvendig.

For meg er det to forskjellige debatter - snus og røyk; da det i mine øyne er to helt forskjellige produkter.
Sist endret av AkerUE; 9. februar 2015 kl. 21:46.
Kunne de ikke i alle fall brukt hvit i stedet for den svartgrønne fargen? Helt hvit boks med logoen på så det er lett å se hvilket merke det er. Trenger virkelig ikke gå så ekstremt til verks. En mellomting hadde vært mye bedre.

En ting som hvertfall er sikkert er at køene i kassa på butikken kommer til å vokse. Ser for meg fyren i kassa lete seg gjennom alle radene for å finne riktig pakke. Noen synes der er vanskelig nok fra før, blir garantert verre nå...
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Det er rett og slett helt hull i hodet. Det som provoserer meg mest er at denne "helseministeren" har ordnet det slik at teksten på snusboksen skal endres fra "kan være" til "er". So what?? Folk vil ikke kjøpe mindre snus av den grunn, og jeg har aldri, aldri hengt meg opp i den teksten. Idiotisk.
Vis hele sitatet...
Hva mener du regjeringen kan gjøre for å minske tobakkforbruket da? Det var ikke et retorisk spørsmål. Da jeg lurer på hva som får røykere til å ikke ville røyke. Jeg røyker ikke selv så jeg kan ikke svare på det.
Sist endret av Xernox; 9. februar 2015 kl. 21:47.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hva mener du regjeringen kan gjøre for å minske tobakkforbruket da? Det var ikke et retorisk spørsmål. Da jeg lurer på hva som får røykere til å ikke ville røyke. Jeg røyker ikke selv så jeg kan ikke svare på det.
Vis hele sitatet...
Høyere avgifte = Sverige & illegal importering.

Informasjon og veiledning i ung alder er veien å gå. Det viser allerede resultater, og jeg tror røykere kommer til å forsvinne av seg selv ettersom folk blir mer opplyst. I dag utgjør unge den minste gruppen av røykere: http://helsedirektoratet.no/Om/nyhet...yker-2013.aspx

Problemet er andre aldersgrupper, og de lar seg ikke stoppe av nytt design eller høyere priser. Litt fælt å si, men tror nok de må dø ut av seg selv.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Høyere avgifte = Sverige & illegal importering.

Informasjon og veiledning i ung alder er veien å gå. Det viser allerede resultater, og jeg tror røykere kommer til å forsvinne av seg selv ettersom folk blir mer opplyst. I dag utgjør unge den minste gruppen av røykere: http://helsedirektoratet.no/Om/nyhet...yker-2013.aspx

Problemet er andre aldersgrupper, og de lar seg ikke stoppe av nytt design eller høyere priser. Litt fælt å si, men tror nok de må dø ut av seg selv.
Vis hele sitatet...
Selv om røyking er på vei ned så er snus på vei opp. De bytter ut røyk med snus.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...rs/a/23338913/
Sitat av Xernox Vis innlegg
Selv om røyking er på vei ned så er snus på vei opp. De bytter ut røyk med snus.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...rs/a/23338913/
Vis hele sitatet...
Og hva er problemet med det? Reduserer helserisikoen betydelig. Vil man fjerne all tobakk, så mener jeg man må utfase røyk ved hjelp av snus før man går videre.
Sist endret av AkerUE; 9. februar 2015 kl. 21:57.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hmm, "Vensafe-ansatt søkes. Da Regjeringen har besluttet at blablabla søker vi noen som kan gi kundene rektig pakkæ med røk sånn at køæne ikke bli' så lange."

Nei, men helt ærlig - jeg liker tanken. Dette er en stor, men enkel måte å gjøre noe på. Folk har fortsatt ikke fått innskrenket valgene sine, de må bare ha mer tålmodighet. Når alle pakkene ser like ut, når Vensafen ikke vil gi produktet av en eller annen grunn (den er IKKE sjelden), så blir det kø. Jeg synes det er en bra tanke bak dette og det vil gi utslag på folkehelsa. Forhåpentligvis er det mange som ikke vil gidde styret det er å få seg en pris og dermed bare kutte hele greia.

I det store bildet er det dumt. Det er noe jeg trodde de blå ikke gjorde - å leke barnevakt. Nå som vi har hatt åtte år med detaljstyring og at staten skal si hva jeg skal ha på brødskiva er dette skummelt. Man skulle jo tro at voksne folk fikk bestemme over seg selv?
Selv om antall snusere går opp så har totalt antall brukere av tobakk i de unge aldersgruppene gått ned.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Selv om antall snusere går opp så har totalt antall brukere av tobakk i de unge aldersgruppene gått ned.
Vis hele sitatet...
Røyk, ja. Snus, nei. Snus går betraktelig opp. Det er bedre enn røyk, men fortsatt ganske ille.

http://helsedirektoratet.no/publikas...k-19732012.pdf

Se på side 21 for snus.
Ser jeg så på feil kolonne, og at det går opp i opp. Uansett er er det at flere snuser en gevinst for folkehelsen. Det er ikke snus som dreper, men røyk. Finner ingen tall på hvor mye snus koster staten i helseutgifter, men det hadde vært interessant å se.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Men er det riktig måte å gjøre det på, endre designet på produktet? Hvorfor gjøres ikke det samme med for eksempel alkohol?
Vis hele sitatet...
Hva med omvendt, og regulere røyk slik vi regulerer sterkere alkohol enn 4,7%? Egne røykutsalg i svært begrenset antall, som regel kun tilgjengelig i byer og med svært begrensede åpningstider? Og ulovlig å nyte på offentlig sted utenom helt bestemte serveringssteder med spesiell løyve? Å standardisere utseendet på røykpakkene er ikke egentlig et veldig alvorlig inngrep.

Sitat av AkerUE Vis innlegg
Tror det vil føre til mer grensehandel og enda flere tapte inntekter enn det som allerede er.
Vis hele sitatet...
At røykpakka er uten logo vil føre til mer grensehandel..?

Sitat av PyroMartin Vis innlegg
En ting som hvertfall er sikkert er at køene i kassa på butikken kommer til å vokse. Ser for meg fyren i kassa lete seg gjennom alle radene for å finne riktig pakke. Noen synes der er vanskelig nok fra før, blir garantert verre nå...
Vis hele sitatet...
Da får vi håpe de er oppegående nok til å merke hyllene og radene i skapet. Hvorfor skulle det være vanskelig fra før? På grunn av det ugjennomsiktige dekselet de må åpne for å se røykpakkene i skapet?
Tiltaket er etter mitt skjønn ren politisk "fluefanging" - energi sløst bort
på en kostbar manøver som ikke vil gagne noen. Det skal Høybråten ha -
til tross for at jeg er uenig med ham politisk, og er endog vanerøyker -
så var gjennomføringen av røykeloven tross alt effektiv - og må vel sies
å ha hatt en generell positiv effekt. Noe jeg ikke nødvendigvis forventer
av Bent Høies prosjekt.

Når det er sagt, tror jeg det er begrenset hva slags politiske tiltak som
kan fungere i samband med nytelsesmidler. Røykeloven av 2004 synes
å være det mest idéelle kompromisset.

Skal man opprettholde et såkalt "fritt samfunn", bør man ha en viss grad
av tillit til folks evner.
At røykpakka er uten logo vil føre til mer grensehandel..?
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om høyere priser i den sammenhengen.

Hva med omvendt, og regulere røyk slik vi regulerer sterkere alkohol enn 4,7%? Egne røykutsalg i svært begrenset antall, som regel kun tilgjengelig i byer og med svært begrensede åpningstider? Og ulovlig å nyte på offentlig sted utenom helt bestemte serveringssteder med spesiell løyve? Å standardisere utseendet på røykpakkene er ikke egentlig et veldig alvorlig inngrep.
Vis hele sitatet...
Helt greit for meg å selge tobakk på polet om advarselen fjernes fra røykpakka, designet består og avgiftene er sidestilte.

Da må de også selge mild tobakk i dagligvarebutikken fra 06.00 til 18:00.

Uansett er jeg ikke veldig fan av hvordan pol-ordningen fungerer i dag.
Sist endret av AkerUE; 9. februar 2015 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fine. Men da skal de få lov til å betale for sin egen helse. Røyk og snus fører til vanvittige kostnader for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hey! Der traff du spikern på hodet. La oss ta ansvaret over egne liv! Jeg er lei av å betale helseregningen til nabon!

Ot: synes det at de i hele tatt får lov til å legge føringer på hvordan produktene skal se ut er horribelt. Makan altså, nnå må de klar å holde fingrene fra fatet og passe på sine egne liv!
Dette gjelder vel kun for Norge uansett?

Hvis man på liv og død skal ha en boks/pakke som ser "kul" ut eller whatever kan du jo bare stikke over grensa.
Etter å ha snusa sida niande klasse, går no i tredje klasse, så må eg seie at det er lite eg angrar på, men akkurat snusen - det angrar eg. Tenna ser meir eller mindre schlætne ut, det kosta skjorta, og ei heller lika damene det. Ikkje nok med det, men er du først hamna der at du må ha snus for å fungere - då er du på vaklande grunn kva angår slutting.

Uavhengig av kva tiltak det er snakk om - det som kan få kids til å unngå å kjøpe den første boksen, meinar eg er gode greier.
Vil si at denne ser mer atraktiv ut for min del (den jeg bruker)
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i.ytimg.com/vi/D-U9uvk_LJk/hqdefault.jpg


Enn denne:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://gfx.nrk.no//vtKg0enNg4HUERpDDu30YAyD0Hd2cPTqXjdDyvgyPtsg


Men kan tenke meg det blir enda verre for butikkarbeidere å finne den rette snusen nå. Jobbet selv på kiosk der vi hadde ganske mye, og enda da var det vansklig i begynnelsen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva med omvendt, og regulere røyk slik vi regulerer sterkere alkohol enn 4,7%? Egne røykutsalg i svært begrenset antall, som regel kun tilgjengelig i byer og med svært begrensede åpningstider? Og ulovlig å nyte på offentlig sted utenom helt bestemte serveringssteder med spesiell løyve? Å standardisere utseendet på røykpakkene er ikke egentlig et veldig alvorlig inngrep.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det kommer til å funke, ettersom det ikke går politi rundt i gatene 24/7 og kontrolerer og da vil folk bryte loven. eventuelt måtte man anskaffet røykepoliti som i KLM sketsjen:
https://www.youtube.com/watch?v=XsOytIjD1EE

Utenom dette syntes jeg ideen hørtes god ut.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Men kan tenke meg det blir enda verre for butikkarbeidere å finne den rette snusen nå. Jobbet selv på kiosk der vi hadde ganske mye, og enda da var det vansklig i begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Tja, nå blir jo både navn og produkt plassert på samme plass på hver eneste pakke, så det er i alle fall mye lettere for dem å lese seg frem til korrekt snus/røyk. De vil jo slippe å måtte lese tullete fonter som tobakkfirmaene har valgt selv.
Jeg forstår tankegangen til Høie, men er dog noe uenig. At snusbokser blir designet for at unge skal få lyst til å begynne å snuse er forkastelig, og burde absolutt gjøres noe med. En mellomting ser jeg for meg. At man fjerner coolnessen, ord som fresh, fargevalg og design som får snusen til å fremstå "sunn" "hipp" osv.
Jeg har personlig snust i 10-12 år nå, og har sett utviklingen på nært hold, boksene lyser mer og mer opp.

Vanlig general, ettan, prima fint, grovsnus, og mitt valg, røda lacket var stort sett valgene vi hadde i min ungdom. Disse boksene har hatt mer eller mindre samme design, og helt ærlig så synes jeg ikke noen av de ser voldsomt freshe eller kule ut. Alle disse nye motesnusene derimot, der har man en jobb å gjøre.
Jeg ser for meg at designet måtte igjennom en form for kontroll, og heller lede produsentene tilbake til sånn man gjorde det før. Helt greit med forskjellige bokser, men heller fjerne alt fjaset.

Røyk gidder jeg ikke tenke på en gang.
Er man sikker på at produsentene faktisk velger å lage ett særpreg på boksene sine for å tiltrekke unge brukere? Eller kan det være fordi at de i likhet med alle andre som driver business ønsker å skille seg ut fra konkurrentene sine?

Av de mange som velger å kjøpe snus eller tobakk for å skaffe seg emballasjen, så kan vi jo med slike tiltak muligens forhindre flere av de i å smake på innholdet, det skal jeg innrømme. Jeg foreslår til og med at man burde få på en advarsel som forteller samlere og andre emballasjeinterreserte at man ikke må smake på innholdet. Bare sånn for sikkerhets skyld.
Sist endret av caperno; 10. februar 2015 kl. 13:04.
caperno: Å tiltrekke seg kunder (brukere), eller tiltrekke seg unge brukere er i det store og hele samme sak hva gjelder snus.

http://www.fhi.no/eway/imgstore/74fd9079b0.png

Kilde: FHI

Jeg kan ikke annet enn anta at det siste avsnittet er et forsøk på å være ironisk, men det er vel ikke spesielt kontroversielt å påstå at emballasje generelt har betydning for hvordan et produkt oppfattes i markedet?
Sist endret av Cikey; 10. februar 2015 kl. 13:46. Grunn: feil i nick
Sitat av Cikey Vis innlegg
caperno: Å tiltrekke seg kunder (brukere), eller tiltrekke seg unge brukere er i det store og hele samme sak hva gjelder snus.

http://www.fhi.no/eway/imgstore/74fd9079b0.png

Kilde: FHI

Jeg kan ikke annet enn anta at det siste avsnittet er et forsøk på å være ironisk, men det er vel ikke spesielt kontroversielt å påstå at emballasje generelt har betydning for hvordan et produkt oppfattes i markedet?
Vis hele sitatet...
Samme sak? De ønsker selvsagt å tiltrekke seg nye kunder, men ser nok ikke for seg at det skal stå ungdom foran skapene eller i klasserommene som har sett en boks med snus og syntes den var så kul at de "bare må ha den". Alle ønsker å skille seg ut, og alle ønsker å tiltrekke seg nye kunder. Hvordan kan tobakksbransjen gjøre dette når de ikke engang får lov til å ha logoen sin på pakken/boksen? Jeg tror ikke at dette vil ha noen effekt og mener at folk (inkl. barn og ungdom) velger å røyke eller snuse pga. røyken og snusen - ikke pakken den kommer i.

Det var ett forsøk på sarkasme. Man kan sikkert ha så "kul" emballasje man bare vil, men smaker ikke produktet godt nok, så vil nok ikke folk kjøpe det.
Sist endret av caperno; 10. februar 2015 kl. 14:02.
Ja, det er i all hovedsak unge brukere som snuser og da _må_ man rette markedsføringen sin mot unge, det er bortimot så grunnleggende det er mulig å få det.

Hele poenget med det nye lovforslaget er at de i mye mindre grad skal kunne skille seg fra hverandre.
Nå har jeg ikke sett noen direkte tall fra andre land som har gjort det samme, men at ensformig og kjedelig emballasje har en negativ effekt på salget virker i utgangspunktet logisk.

Emballasje er ekstremt viktig hva gjelder salg av produkter. Ikke bare i hyllen i butikken (lite relevant hva gjelder snus ettersom de nå må oppbevares i lukket skap), men hvor iøynefallende / appellerende den ser ut når andre bruker den / viser den / har den ute i samfunnet.

Dersom det var slik at emballasjen ikke hadde noe å si, så ville protestene mot dette neppe vært så sterke fra bransjen.

Det er vanskelig i farten å vite hva man skal vise til av kvalifiserte studier, men dette eksempelet som dukker opp via google er, på tross av sitt lille utvalg, et greit sted å begynne:

[...]Thus package performs an important role in marketing
communications and could be treated as one of the most important
factors influencing consumer’s purchase of package, its elements and
their impact on consumer’s buying behavior became a relevant issue
Vis hele sitatet...
Package could be treated as one of most valuable tool in today’s
marketing communications, necessitating more detail analysis of
its elements and an impact of those elements on consumers buying
behavior.
Vis hele sitatet...

http://theglobaljournals.com/gra/fil...4_3e9ae_42.pdf
Sist endret av Cikey; 10. februar 2015 kl. 14:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tror ikke at dette vil ha noen effekt og mener at folk (inkl. barn og ungdom) velger å røyke eller snuse pga. røyken og snusen - ikke pakken den kommer i.
Vis hele sitatet...
Men hovedgrunnen til at de endrer design er at de ikke ønsker at nye folk skal begynne å røyke/snuse og når alle emballasjene ser helt like ut og er like kjedelig vil produktet ha så stor tiltrekningskraft som det hadde før. Dette gjelder alle produkter generelt.
cikey: Jeg tror rett og slett ikke noe på at man begynner å røyke fordi man ser at klassekameraten har en så fin og fancy sigarettpakke. Da begynner man nok heller å røyke fordi at det er selve røykingen som oppfattes som "kult". Det spiller liten rolle om røyken heter Prince, Marlboro eller Lucky Strike eller om pakken er rød, hvit eller blå. De fleste vil velge ut i fra smak og opplevelse. Vi snakker her om produkter som ikke skal selges til personer under 18 år, og attpåtil produkter som ikke lenger skal være synlige i butikkhyllene. Det får være grenser på hvor mye vi skal bli passet på. Selv om folk i fremtiden kan risikere å ikke umiddelbart se at det er sigaretter fra Marlboro i den anonyme sigarettpakken til Kalle Kols, så vil de likevel skjønne at det er sigaretter der.

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Men hovedgrunnen til at de endrer design er at de ikke ønsker at nye folk skal begynne å røyke/snuse og når alle emballasjene ser helt like ut og er like kjedelig vil produktet ha så stor tiltrekningskraft som det hadde før. Dette gjelder alle produkter generelt.
Vis hele sitatet...
Folk begynner å røyke uavhengig av hvilken pakke røyken kommer i. Det er jungeltelegrafen og vareprøver fra venner som gjør jobben. Folk vet uansett hva de er ute etter. De kjenner sannsynligvis navnet bedre enn fonten og fargene på pakken.
Sist endret av caperno; 10. februar 2015 kl. 16:25.
Den som bare er der
Skjønner virkelig ikke problemet her. De som vil snuse og røyke for da fortsette som før?
Husker selv før når jeg og kompisene syntes det var tøft når snusboksene fikk nytt design.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Hey! Der traff du spikern på hodet. La oss ta ansvaret over egne liv! Jeg er lei av å betale helseregningen til nabon!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke vitsen med ironi her. Røykere klager på at staten skal bestemme hva som er best for dem og de vil ha kontroll over eget liv.
Crimea River
Alec's Avatar
Om de er smarte så kanskje det går an å omgå loven ved å legge ved billige lightere/fyrstikker, også lage en samlepakke av disse to med et fancy design :-)
"Prince Chill"
"Malboro Duo"
"LuckyBox"
Med fete design, også kan disse kjedelige røykpakkene ligge inni.

For snusen sin del så hadde det vært greit med hakket større beholder. Ca lik diameter, men høyere slik at man får et rom nederst som snus-søppel og resten av boksen er et etui for snusboksen.

Året etter kan de finne på noe nytt.
Sist endret av Alec; 10. februar 2015 kl. 16:38.
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Jeg snakket om høyere priser i den sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Avgiftens økning i antall kroner per 100 sigaretter tilsvarer økningen i konsumprisindeksen rundet av til nærmeste hele krone. Det er altså ingen reell avgiftsøkning.

Sitat av AkerUE Vis innlegg
Helt greit for meg å selge tobakk på polet om advarselen fjernes fra røykpakka, designet består og avgiftene er sidestilte.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg vi ville opplevd et hylekor uten sidestykke. Poenget er at alkohol allerede reguleres mye sterkere enn røyk, om enn med litt andre virkemidler. Det er selvfølgelig ingen nødvendighet at alle varer som på ett eller annet vis reguleres må reguleres på akkurat samme måte.

Angående sidestilling av avgifter, så er avgiftene på ca 65% av totalprisen på en tjuepakning (244 kroner per 100 sigaretter). Det samme er tilfelle for en flaske 40% sprit. På den måten kan du si de er sidestilte. Men kanskje er det riktigere å si at de er sidestilte dersom inntektene av avgiftene utgjør samme prosentandel av samfunnskostnadene knyttet til bruken.

Det er anslått at samfunnskostnaden som følge av alkohol er på 18-19,6 milliarder, mens avgiftsinntektene på alkohol er beregnet i statsbudsjettet for 2015 å bli 12,6 milliarder. Det vil si at 64-70% av kostnadene dekkes gjennom avgifter. Et vanlig anslag for samfunnskostnad for røyking er på ca 80 milliarder. I statsbudsjettet for 2015 er det beregnet en inntekt på 7,2 milliarder gjennom tobakksavgifter, som vil si at 9% av kostnadene dekkes gjennom avgiftsinntektene. Det betyr at vi må syvdoble tobakksavgiftene for å matche anslaget for inntektsdekning av alkoholskader på 64%, og på den måten sidestille dem. Om butikkene skal ha det samme påslaget per pakke i antall kroner, vil en tjuepakning med sigaretter i så fall koste ca 370 kroner.

Sitat av AkerUE Vis innlegg
Da må de også selge mild tobakk i dagligvarebutikken fra 06.00 til 18:00.
Vis hele sitatet...
Hva er mild tobakk i en helseskadelighetssammenheng, og hvor mild er den i forhold til vanlig tobakk? Selv om svak alkohol har tilstrekkelig lite helseskade heftet ved seg til at det er forsvarlig å selge i butikk, betyr ikke det at det samme må gjelde "mild tobakk".

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Tviler på at det kommer til å funke, ettersom det ikke går politi rundt i gatene 24/7 og kontrolerer og da vil folk bryte loven.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld: Jeg er ikke for en slik regulering av tobakk. Poenget var, som forklart over, at å spørre "hva om vi skulle gjort det samme med alkohol" ikke er et særlig godt argument, all den tid vi regulerer alkohol mye strengere, men med andre virkemidler.

Sitat av caperno Vis innlegg
Er man sikker på at produsentene faktisk velger å lage ett særpreg på boksene sine for å tiltrekke nye og unge brukere? Eller kan det være fordi at de i likhet med alle andre som driver business ønsker å skille seg ut fra konkurrentene sine?

Av de mange som velger å kjøpe snus eller tobakk for å skaffe seg emballasjen, så kan vi jo med slike tiltak muligens forhindre flere av de i å smake på innholdet, det skal jeg innrømme. Jeg foreslår til og med at man burde få på en advarsel som forteller samlere og andre emballasjeinterreserte at man ikke må smake på innholdet. Bare sånn for sikkerhets skyld.
Vis hele sitatet...
At produsentene ikke forsøker å lage tiltrekkende emballasje ville vel vært rimelig overraskende? Røyk- og snuspakker som blir lagt på bordet må man kunne anta at har en minst like stor reklameeffekt som tilsvarende distribusjon av flyers med logo og merkenavn, og sistnevnte er forbudt nettopp på grunn av reklameeffekten. I praksis blir dette altså en ytterligere begrensning av tobakksprodusentenes reklamekanaler. Flere undersøkelser peker mot at standardiserte røykpakker får ned forbruket, så det er gode grunner til å tro at tiltaket vil fungere.
Avgiftens økning i antall kroner per 100 sigaretter tilsvarer økningen i konsumprisindeksen rundet av til nærmeste hele krone. Det er altså ingen reell avgiftsøkning.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket aldri om at prisen var for høy.

Det andre du svarte på and milde sigaretter tror jeg du forstod var tull.
Jeg ser faktisk ikke en eneste negativ konsekvens av dette tiltaket - så fremt jeg ikke jobber for tobakk industrien. Flott tiltak. Enten betaler røykerne for sine egne sykehus opphold, ellers får de bare slutte. Det får være grenser på hvor langt sosial staten skal strekke seg for å sy puter under armene på mennesker som unner seg luksus goder som resten av oss må betale konsekvensene av.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg ser faktisk ikke en eneste negativ konsekvens av dette tiltaket - så fremt jeg ikke jobber for tobakk industrien. Flott tiltak. Enten betaler røykerne for sine egne sykehus opphold, ellers får de bare slutte. Det får være grenser på hvor langt sosial staten skal strekke seg for å sy puter under armene på mennesker som unner seg luksus goder som resten av oss må betale konsekvensene av.
Vis hele sitatet...
At det var? Det er da ikke snakk om sykehusregning her?
Vi tar kalkulerte risikoer hver eneste dag, i hopetall. Hvis røykere/snusere skal betale sin egen sykehusregning, så burde jo folk som drikker alkohol gjøre det og, hva med kaffe? Salt? Usunn mat generelt? Bilkjøring? Kanskje vi rett og slett skal fjerne sykehus som en velferdsgode, så kan heller de som har råd til det kjøpe seg forsikring?