Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilken telefon er best av dagens modeller?
Samsung galaxy s4 (4g+?) 34 23,13%
Samsung galaxy s4 active 18 12,24%
Iphone 5s 37 25,17%
Sony xperia z1 34 23,13%
Htc one 18 12,24%
Nexus 5 15 10,20%
LG G2 3 2,04%
Flervalgsavstemning Stemmegivere: 147. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  44 4859
Er på jakt etter en ny telefon, har egentlig ikke store krav da jeg kun ska bruke den til surfing og ringing. Vil alikevel ha noe raskt som holder en stund. Har også blitt opphengt i hvorvidt den tåler en tur i bakken og de nye vanntette telefonene som z1 og s4 active.

Så da er spørsmålet hvilken er best i dag? Prøvde å lese igjennom en tidligere tråd om s4 vs 5s men der var det bare innlegg om at det ene var bedre en det andre uten konstruktive forskjeller. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke finner større forskjeler mellom de ulike modellene som er nevnt i pollen over.

Liste over amobils anbefalinger
Sist endret av seimannen; 2. desember 2013 kl. 23:33.
Z1 tåler neppe en tur i bakken. Det er vell glass både foran og bak på den telefonen.
Jeg har S4 Active og den virker mer robust enn Xperia Z.
Siste generasjon nexus vil alltid være det beste android-alternativet. Kan godt argumentere videre hvis påstanden i seg selv blir for tynn.
Z1 tåler helt klart ikke dette, men knuser ikke, problemet er inmaten, fristet litt med å kjøpe z1 pga det shatterproofet glasset, men hjelper lite når inmaten er ødelagt.

Bare å argumentere videre, har hatt s2 i 2 år nå og touchwiz er forferdelig så har kjørt cm en god stund.

et annet viktig spm er hvordan det er å ha 5" i lomma? Tenker det bare er vanesak ettersom s2 var ubehagelig stor de først 10 minutene.
Sist endret av seimannen; 2. desember 2013 kl. 23:42.
Gikk fra Desire S med 3,7" skjerm til S3 med 4,7" skjerm og nå Nexus 5 med 5" skjerm (er bare høyere enn S3, ikke bredere). Jeg har aldri hatt problem med å gå opp til en større mobil da jeg synes det er en vanesak (Frufsa er definitivt uenig med meg).

Vil du ha noe raskt så velger du Nexus 5 da den har Snapdragon 800 som er den råeste SoCen på markedet i dag + Android uten skin som gjør den treig. Særlig solid skal jeg ikke påstå det er, men jeg løser deg ved hjelp av Spigen Slim Armor som er et fantastisk deksel.
Sist endret av Mkvarner; 3. desember 2013 kl. 00:28.
ESM
Lazy Generation
Den kraftigste mobilen atm er jo helt klart Note 3 og den har all teknologi. Den er veldig stor da, nesten nettbrett. ..
Sist endret av ESM; 3. desember 2013 kl. 00:49.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Har selv en z1 som erstattet iPhone 4s/HTC One X. Er MEGET fornøyd med telefonen og til tross for mange turer i bakken og bruk på jobb (den får hard medfart på jobben) så er den så og si like god som ny. Batteriet varer lenge og skjermen er veldig god.
Det tok litt tid for meg å venne meg til skjermstørrelsen, men nå som jeg har hatt den en stund er ikke det noe problem.
Har veeldig dårlig erfaring med sony sine modeller (z), mye bugs og feil på tlf, har hatt 2 stk av de med masse feil, byttet til HTC one, veldig fornøyd. Kan også anbefale samsung sine tlf, veldig få feil med de å
Jeg bruker nå note 3, og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til de med mindre skjerm.

Det er en vanesak, men om du bruker mobilen hele tiden, til surfing, til film, til nettaviser, til chatting, så er størelsen på en note 3 ingenting mot hvor deilig det er å ha en liten pc med seg over alt. Er også mye deiligere å bruke den.

Nå ser den iphone skjermen så liten ut, at jeg skjønner nesten ikke det er mulig å bruke den, etter å ha blitt vant til større.
Jeg har nettopp fått Sony Z1, så jeg har ikke mange erfaringer annet enn at det ikke er noe problem å ha den i lomma, skjermen er krystallklar og kameraet gir gode bilder.
Har nylig fått meg Z1 selv, og er veldig fornøyd. Flott skjerm, gir gode bilder, bra batteritid og veier ikke altfor mye. Får kanskje lett riper i "skjermen" som egentlig er riper i et permanent beskyttelseslag foran glass og LCD-panelet på telefonen. Like gøy å snakke i telefon i dusjen hver gang også.
Virker forholdsvis likt så får stikke oppom butikken å klå litt en dag, noe overasket over at iphone har såppas god oppsluttning på nFF da :P
Jeg ville kjøpt Samsung Galaxy Note 3 siden jeg er så fornøyd med Note 2. Stor og fin skjerm, og det betyr en del for min del.

http://www.dinside.no/923411/samsung-galaxy-note-3
Har selv hatt Samsung S2, Samsung S3, iPhone 4s, iPhone 5, Samsung S4, Lumia 1020 og nå kjøpte jeg selv Note 3 i går.
Storfornøyd med S4, Lumia 1020 og Note 3. Men Note 3 er definitivt min favoritt hittil. Så utrolig deilig å bruke penn med alle de fine funksjonene dette gir meg.

Har ikke utforsket telefonen helt, men når jeg holdt i S4 i går kveld etter å ha brukt Note 3 i noen timer, så syns jeg nesten S4 ble for liten for meg.
Jeg har såpass store hender at jeg ikke har noe problem å bruke en hånd på tlf. Eneste jeg har problemer med er å trykke øverst oppi hjørnet til vesntre. Men hva skal man gjøre oppi der

Jeg ville ha gått i en butikk og tatt litt på telefonene og tenke litt over hva du vil ha av muligheter i en telefon.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Har nylig fått meg Z1 selv, og er veldig fornøyd. Flott skjerm, gir gode bilder, bra batteritid og veier ikke altfor mye. Får kanskje lett riper i "skjermen" som egentlig er riper i et permanent beskyttelseslag foran glass og LCD-panelet på telefonen. Like gøy å snakke i telefon i dusjen hver gang også.
Vis hele sitatet...
Har Xperia Z og kan sei at det forsatt er like gøy å skype med telefonen i dusjen Merker ikke stort av det probleme folk har med riper i beskyttelsen, kansje det bare er eg som er så snill med mobilen.
Stjeler tråden litt!
Alle er jo tydeligvis svært uenige, så hvilken mobil vil dere si er best til mine krav?
- God batteri tid.
- Kan være så stor den bare vil, er vandt til Note 2.
- Må være så rask som mulig.
Takker for svar på forhånd!

Edit; For all del ikke Iphone. Gjerne Android
Sist endret av random12345677; 3. desember 2013 kl. 15:42.
Sitat av ESM Vis innlegg
Den kraftigste mobilen atm er jo helt klart Note 3
Vis hele sitatet...
Hjelper lite at den er kraftig når den kjører Touchwiz. En 2 år gammel Galaxy Nexus føles minst like rask i bruk.
Ville gått for Z1, Note 3 eller Oppo N1. Selv har jeg Z1, men ville hatt note 3 om den hadde vært vanntett. Har hatt note 2 og savner i grunn den litt større skjermen. 5" kan bli litt smått^^ De som syns 5" er stort er de som har hatt iphones i hundre år.
Har gått fra experia mini pro til galaxy s2, til iphone 3s til galaxy s4 nå. å mitt intrykk er at samsung har hatt de beste telefonene hittil
Ordinær Freak
Hitiz's Avatar
Gikk for en uke siden fra min knuste iPhone 4 til en splitter ny Nexus 5 fra LG. For en oppgradering. Betalte 3990, noe som er en fantastisk pris. Skjermen er svær, men telefonen føles ikke like stor ut som samsung sine, selv om de egentlig er like store. 1080p skjermen er også helt utrolig skarp, sitter fortsatt bare og måper innimellom. Specsa er også fine. Kjører alle apper uten lag og multitasking og menyer er smuuud. Kameraet kunne vært bedre, det tar litt tid å fokusere med stock kamera appen, mens kamera apper som snapchat fokuserer mye fortere (aka software problem). Batteritiden er det eneste som er litt kjipt. Den er så varrierende. Jeg bruker telefonenen veldig mye, spotify og youtube på bussen, gaming i pausene, 4chan, reddit og Facebook nesten hele tiden. I går holdt den fra kl 7 til 23:00 med 26% igjen, mens idag var den allerede nede på 20% rundt klokken 15. Skal instalere greenify og se om det hjelper. Og så er det digg å slippe bloatware som samsung osv. har.

TL-DR Kanskje ikke den beste telefonenen, men fantastisk for prisen.
Sist endret av Hitiz; 3. desember 2013 kl. 18:09.
Jeg har nettopp gått over til NOkia Lumia 1020. LItt kjipt med få apper (de viktigste er dog på plass nå), men OSet i seg selv er dritkult og kjapt. Og integreringen med div sosiale nettverk etc er veldig bra. Og kameraet er klart best på markedet. I sum: absolutt verdt og sjekke ut.

Av Android er Samsung skjerm + hype, HTC One er lekker og kjapp, mens LG G2 trolig er best grunnet fanstastisk skjerm og en batterilevetid som urinerer på konkurrentene.
Sist endret av christoballyy; 3. desember 2013 kl. 20:36. Grunn: Jeg ville
Sitat av christoballyy Vis innlegg
Jeg har nettopp gått over til NOkia Lumia 1020. LItt kjipt med få apper (de viktigste er dog på plass nå), men OSet i seg selv er dritkult og kjapt. Og integreringen med div sosiale nettverk etc er veldig bra. Og kameraet er klart best på markedet. I sum: absolutt verdt og sjekke ut.

Av Android er Samsung skjerm + hype, HTC One er lekker og kjapp, mens LG G2 trolig er best grunnet fanstastisk skjerm og en batterilevetid som urinerer på konkurrentene.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at samsung er skjerm + hype. Dem har plass til 64gb minnekort + utskiftbart batteri det har ikke HTC/Sony. Jeg vil også si at note3 slår LG G2 ene og alene på grunn av pennen som følger med. Dog så er LG G2 billigere, så har du ikke bruk for pennen så er nok LG et bedre valg.

Eneste minuset med Samsung er at byggekvaliteten/utseende (mye plastikk) ikke er verdens beste og HTC føles mere ut som en kvalitetstelefon når man ser og tar på den. (Fra en som har hatt HTC og Samsung)
Frister å gå for en versjon av s4 pga batteri, i mine øyne er det den viktigste kvaliteten at telefonen holder ut dagen. Spørsmålet er vel da om det er active eller vanlig som er tingen.
Active har jo litt dårligere prosessor en s4 vanlig, derfor holder batteriet litt lengre. Active mangler også noen funksjoner, men den er til gjengjeld en mye mer solid telefon.
Note2, og note 3 er verdens beste mobiler - jeg har hatt/har
Sitat av seimannen Vis innlegg
Frister å gå for en versjon av s4 pga batteri, i mine øyne er det den viktigste kvaliteten at telefonen holder ut dagen. Spørsmålet er vel da om det er active eller vanlig som er tingen.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er nok hvor mye du bruker mobilen og da tenker jeg på hvor mange timer skjermen er på.
Jeg mener Note 3 er, som du spør etter, den beste smarttelefonen på markedet idag. Ingen over, muligens noen på siden, mange under.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Spørsmålet er nok hvor mye du bruker mobilen og da tenker jeg på hvor mange timer skjermen er på.
Vis hele sitatet...
Dette varierer, men telefon skal ikke brukes til tyngre oppgaver en chrome, kalender, telefon og messenger. Batteri kapasiteten på min snart 3 år gammle sII holder utrolig nok fremdeles en hel dag, med untak av mye gps bruk en sjelden gang.

Sitat av Åjassåja Vis innlegg
Jeg mener Note 3 er, som du spør etter, den beste smarttelefonen på markedet idag. Ingen over, muligens noen på siden, mange under.
Vis hele sitatet...
Ser mange skriver det, men faktum er hvorvidt det er en tablett eller en telefon, føler 5,7" er hverken fugl eller fisk, blir for lite til å se film samt lese bøker etc. (i/med mine øyne vel og merke) mens den er unødvendig stor å dra på i lommen.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Ser mange skriver det, men faktum er hvorvidt det er en tablett eller en telefon, føler 5,7" er hverken fugl eller fisk, blir for lite til å se film samt lese bøker etc. (i/med mine øyne vel og merke) mens den er unødvendig stor å dra på i lommen.
Vis hele sitatet...
Det blir jo selvsagt en smakssak. Fordelen med Note 3 framfor en tablet er at du bare kan putte den i lomma, og ser egentlig ikke på Note 3 som en phablet eller hva man nå ønsker å kalle det, men en mobiltelefon med ekstra stor skjerm, og det synes jeg er litt deilig

Går fint an å se på film og serier på den.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Dette varierer, men telefon skal ikke brukes til tyngre oppgaver en chrome, kalender, telefon og messenger. Batteri kapasiteten på min snart 3 år gammle sII holder utrolig nok fremdeles en hel dag, med untak av mye gps bruk en sjelden gang.
Vis hele sitatet...
Gå på "Innstillinger > Batteri(bruk) > Skjerm" for å se antall timer du har brukt skjermen neste gang du skal lade.

Er ganske sikker på at en Nexus 5 vil klare en hel dag til deg og da er det en mobil du forhåpentligvis ikke kommer til å angre på at du kjøper
Vært å testa litt i dag, expert hadde dog ikke nexus 5. Valget står nå trolig mellom z1, s4 4g eller sgs4 active. Tipper det blir s4 ettersom den virker mer lomevennlig.

Haha, så nok utrolig dumt ut på ekspert når jeg prøvde utstillingsmodellene i lomma
Hvis du har lyst på en mer lommevennlig mobil, så kan jeg anbefale Sony Xperia ZR på det varmeste. Lillebroren til Z og den eneste forskjellen er vel at det er lavere oppløsning på skjermen, men det merker man ikke siden skjermen er mindre (4,55".) Faktisk er det bedre vannbeskyttelse på den hvis det skulle være relevant :P

http://www.amobil.no/artikler/test-s...eria-zr/136126

Mer budsjettvennlig er den og!

Også er det sykt bra batteritid på den noe som trekker den veldig høyt oppe!
Sitat av seimannen Vis innlegg
Frister å gå for en versjon av s4 pga batteri, i mine øyne er det den viktigste kvaliteten at telefonen holder ut dagen. Spørsmålet er vel da om det er active eller vanlig som er tingen.
Vis hele sitatet...
Z1 har jo bedre batteri. Mye bedre.

Ikke kjøp plastikkdritten til Samsung.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Vil gjerne stemme på Nokia Lumia 1020
Husk at det er feil på alle telefoner - at en person har hatt en Sony som han ikke var fornøyd med pga mye feil, betyr ikke at alle Sony har feil - samme gjelder samtlige merker. Ingen av disse telefonene er sertifisert for støt/fall i bakken, for øvrig.
Husk også at erfaringer som er 3 år gamle er ubrukelige; tenk over hvor mye markedet har endret seg de siste 2 årene(Nokia / HTC / Samsung var ca omvendt i markedsandel fra det de er i dag).

Det er ellers helt riktig at en ren Androidtelefon(typ Nexus) er flott og bra og kjører Android "sånn som det er ment", men spørsmålet er om du som bruker faktisk setter pris på det. Jeg for min del synes at f.eks Samsungtelefoner har jævla mye bra funksjonalitet(sensor som ikke dimmer skjermen så lenge du ser på den eksempelvis); som jeg setter mer pris på enn at jeg lett kan roote og herje med telefonen til krampa tar meg. Realiteten er at om du må spør, så er du gjerne ikke superhaxx0r som mister nattesøvn om OS'et på telefonen din bruker 2% mer av RAMen enn det den hadde gjort om den var en Nexus.

Mine anbefalinger(basert på svada, personlig erfaring og bedriftsmarkedet);
Sony Z1; funker greit, men synes ikke Sony gir noen merverdi sammenlignet med andre - jeg hater default-tastaturet til de grader. Rimelig mye feil på de, men det er en garantisak og løses som regel med en softwareoppdatering.
Samsung S4; løp og kjøp. Lav feilprosent, Samsung er grisekjappe med å fikse bugs, uendelig mye tilbehør. Er generelt positiv til Samsung pga et velfungerende serviceapparat(siden vi kjekke forbrukere til tider må reklamere utenfor garantitiden), mange gode funksjoner(google that shit, det meste heter noe ala S-View/S-hest/S-katt), og at telefonene generelt føles fine i bruk. Note 3 er en jævlig stor S4 med note-funksjonalitet; om du finner ut hvordan du kan bruke Note-funksjonen fornuftig så HIT ME UP, I'M DYING TO KNOW.
HTC; er døende og serviceapparatet er ikke-eksisterende. Dårligst i klassen på originaltilbehør og softwareupdates. HTC One er for all del en kurant telefon, men jeg anbefaler den ikke med god samvittighet.
LG; selger vi ikke til bedriftsmarkedet fordi LG er helt jævlige. I forbrukermarkedet er det sikkert megasegasuperdupert, jeg aner ikke.
iPhone; vet alle hva det går i, det er en iphone og den gjør det iphone gjør, iphoner avgårde. Hurra for iphone. (om du vil ha en iphone så hadde du kjøpt det allerede, jesus.)

Merk at alle disse er jo for pokker gode telefoner; vi snakker nå om hvilken som er tøffest i gata. Når jeg skriver at en telefon er "okei" så betyr det at den faktisk fungerer som du forventer - jeg er kresen og har innstillingen at alle telefoner er dårlige til det motsatte er bevist.
Sist endret av nightLook; 4. desember 2013 kl. 15:28.
Sikkerhetsklarert
Ingen windows phones i listen??

Har brukt både iphones og android. Begge deler ligger nå ubrukt i skuffen. Testet en lumia 925 i september, og har ikke sett meg tilbake siden.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Ingen windows phones i listen??

Har brukt både iphones og android. Begge deler ligger nå ubrukt i skuffen. Testet en lumia 925 i september, og har ikke sett meg tilbake siden.
Vis hele sitatet...
Da bruker du vel bare telefonen til å ringe med og å sende meldinger?

For du har jo ikke noe særlig meg apps du kan bruke. Hehe.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Ingen windows phones i listen??

Har brukt både iphones og android. Begge deler ligger nå ubrukt i skuffen. Testet en lumia 925 i september, og har ikke sett meg tilbake siden.
Vis hele sitatet...
Ser at enkelte modeller mangler i listen, men kunne ikke tenke på alt heller

Føler vel egentlig for android, men siden jeg akkuratt har gått over til mac ble iphone med i den første vurderingsrunden. Men heller litt mot z1 så får vi se hva som ender opp under treet 24.

Til alle de som anbefaler note 3 har jeg en note 10.1 bruker aldri den pennen...
Noen som anbefaler Blackberry?
Har lyst til å prøve selv. Kjipt at det ikke er Windows/Android tho.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Da bruker du vel bare telefonen til å ringe med og å sende meldinger?

For du har jo ikke noe særlig meg apps du kan bruke. Hehe.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd Windows Phone? Veldig mange apper der ute nå.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Har du prøvd Windows Phone? Veldig mange apper der ute nå.
Vis hele sitatet...
Kan du nevne noen eksempler foruten facebook og spotify? Var i hvert fall bare det jeg kunne oppdrive når jeg hadde WP :P
Endte til slutt på s4 active pga pris. Så får jeg roote å legge inn cm ell. for å få clean android. Synes ikke z1 kan forsvare å koste 1-2k mer til mitt bruk i allefall.

Takker forøvrig for alle tips og god respons
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Darko Vis innlegg
Kan du nevne noen eksempler foruten facebook og spotify? Var i hvert fall bare det jeg kunne oppdrive når jeg hadde WP :P
Vis hele sitatet...
Instagram, Vine, HERE Appene, Nokia sine Apper, Adobe Reader, Skype, NRK TV, WhatsApp, Office Remote, Skydrive, YouTube, Netflix, Ruterbilett, Viber, Waze, Mitt Telenor, NSB, Twitter, Google, Sparebank 1 Mobilbank, Kik Messenger, DNB, Bing appene, Postens sporing app, Google Maps, TuneIn Radio, Wimp +mer (Altså appene man bruker på alle andre platformer)

+
Andre småapper som Papyrus, Camscanner, forskjellige tiles og design apper.
+
Mange spill.

Merker ingen forskjell i antall apper jeg brukte på Android, og det jeg nå bruker på Windows Phone.
Sikkerhetsklarert
Sitat av uaexed Vis innlegg
Da bruker du vel bare telefonen til å ringe med og å sende meldinger?

For du har jo ikke noe særlig meg apps du kan bruke. Hehe.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan fortelle meg hvilke jeg mangler da?

Bruker den som jobbmobil og savner ingenting. Face, instagram, exchange, google calendar, veldig bra på gps/kart med live trafikk visning.

Snapchat og twitter bruker jeg ikke, men det er også på plass.

Til og med switchking og sonos opplegget hjemme kan jeg styre fra windows phone. Det at man mangler apps er bare en hype, slik var det når jeg gikk mot strømmen og kjøpte android for 4-5 år siden også.
Jeg bruker en Lumia 920 og jeg liker den veldig godt. Den har stor fin skjerm, bra kamera, og den er solid. Hadde jeg noen gang havna i bråk hadde jeg definitivt slått med telefonen. Jeg er sikker på den hadde tålt det, og den har sånne mandige, skarpe, spisse hjørner, og ikke sånne runde, myke femi-hjørner som jeg har sett andre telefoner har :P

Jeg er ikke noen storforbruker av apps, men den har de jeg trenger. Og så har den noen super-apper som jeg ikke tror noen andre har, nemlig Nokia sine kart-apper. Jeg bruker den vanlige kart-appen (HERE Maps) når jeg skal finne frem til fots, og den kjøre-gps-appen (HERE Drive+) når jeg kjører bil. Det som er genialt er at man kan laste ned kart på forhånd, og da funker begge appene helt offline. Hver gang jeg skal ut og reise passer jeg på å laste ned kartet for det landet jeg skal til. Så kan jeg finne veien helt gratis