Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 15615
For 20-30 år siden, når jeg var ung, var det eneste jeg trengt å gjøre for å sende en skjære på vill flukt, å se på den. Noe jeg tipper at har blant annet med vårt rovdyr-blikk å gjøre.
Nå i dag kan jeg stirre lenge på en skjære uten at den bryr seg i det hele tatt, så lenge jeg befinner meg i Oslo og omegn vel og merke.
Om jeg derimot beveger meg et godt stykke vekk fra storbyen og godt ut på landet, oppfører skjærene seg mer slik jeg husker fra jeg var ung.

Så, blir fugler og dyr som velger å leve i større byer vant til mennesker og derfor delvis tamme?
Eller er det kanskje fordi skjærer er smarte og har lært å kjenne igjen mennesker og vet av erfaring at mennesker sjelden utgjør en trussel?

Er det noen andre som har lagt merke till at dyr i nærmiljøet har endret adferd, og i så fall hvilke?
Og hva mener du/dere er årsaken til endring av adferd?
Reinert med beine !
griped's Avatar
fant en mink som løp rundt i verkstedet hjemme. Tok ikke lang tid før den kom oppi fanget mitt da jeg fristet den med mat Mye mulig denne har rømt fra en minkfarm lengre oppi bygda og er litt temmet pga det..
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Ingen endring rundt her, bor ikke i en by men et par km fra en "bygd". ca 7-8år siden og frem til idag, er dyrene like redde.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av griped Vis innlegg
fant en mink som løp rundt i verkstedet hjemme. Tok ikke lang tid før den kom oppi fanget mitt da jeg fristet den med mat Mye mulig denne har rømt fra en minkfarm lengre oppi bygda og er litt temmet pga det..
Vis hele sitatet...
Høres ut som en halv-tam mink ja, sjelden dyr av den sorten kommer så nærme for litt mat, men kan jo hende at det er noen som har matet den og at den på grunn av det var vandt til mennesker.

Og om det var en rømt mink, kan man jo bare håpe at det er fler som klarer å stikke av.
Skjærer er jo kjent for å være smarte og lærenemme, så de kan nok lære seg at mennesker ikke er så farlige likevel.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har og lagt merke til at fuglene er ganske tamme i byene generelt. De kan jo finne på å overfalle deg i storbyene om du lokker med mat.
På landet derimot er de så sky at de dør nesten av hjerteattack om du nærmer dem litt fort.

Dette har nok med tilvenning å gjøre. Fugler hekker jo nær og på(!) aktive flyplasser. Klarer dem å tilvenne seg noe så høylydt og voldsomt så klarer dem nok også å tilvenne seg mennesker.

Det eneste ordentlige fugleskremselet som klarer å skremme vekk fugler over en lengre periode uten at fuglene venner seg til det er faktisk kun fuglenes egne varsellyder. Stort sett alt annet klarer dem å venne seg til og blir mindre redde, eller i dette tilfellet - tamme.
Sist endret av Bombasa; 11. mai 2013 kl. 21:12.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Enkelt steder kommer spurven og spiser fra hånda, men det er bare på steder der det er vanlig at folk spiser og deler med fuglene, blant annet på Damplassen på Ullevål i Oslo har jeg opplevd dette.
Bare for å flisespikke litt på minken så kan det godt ha vært en "vill" mink. Jeg vil si mink og røyskatt er ganske like i oppførsel (lekenhet, nysgjerrighet osv) og midt i tjukkeste trysil tok det meg omtrent 10 min å få en røyskatt på leggen. Sulten som f og litt skvetten, men den satt der lell.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Brisingr Vis innlegg
Bare for å flisespikke litt på minken så kan det godt ha vært en "vill" mink. Jeg vil si mink og røyskatt er ganske like i oppførsel (lekenhet, nysgjerrighet osv) og midt i tjukkeste trysil tok det meg omtrent 10 min å få en røyskatt på leggen. Sulten som f og litt skvetten, men den satt der lell.
Vis hele sitatet...
Stilig, men blir den skremt kan den vel fort bite vil jeg tro.

Så en røyskatt på Torshov en gang, men den stakk når den så meg, har også sett grevling på Torshov som var ute på nattevandring, så det er overraskende mye dyreliv i storbyene rundt om kring. Noe som egentlig ikke er så rart, med tanke på all maten som blir kastet overalt.

Har også hørt om måker som snapper burgere og pølser ut av henda på folk som går og aner fred og ingen fare, for eksempel ved Oslo-s.
Skjedde blant annet med kona, hun ble rimelig forfjamset når hun så at måka spiste på burgeren hun nettopp hadde holdt i hånda.
Sist endret av Veggen; 11. mai 2013 kl. 21:58.
Ekorn: Var over snittet imponert over ekorn i forhold til andre barn i min barndom. Klarte og få 2 ekorn til og bli så og si tamme ved og mate de med nøtter hver dag, pluss tørre brødskalker når det var tilgjengelig. Fikk aldri tatt på ekorna, men og stå 40 centimeter unna var ikke noe problem.
Resulterte dog i ett stykk ekorn som satt fast i vegg-til-vegg teppet pga for lange klør.


Det har også vært en relativt tam rev i bygda for noen år siden. Min far fikk erfare dette da han satt og så på tv på kvelden, med utgangsdøren åpen.
Da han fikk se noe i øyekroken snudde han stolen raskt til siden fordi han trodde det var min søster som skulle skremme han, men det han fikk se var rompa på en vettskremt rev.

Har også gått i klasse med ei som har rev og minkfarm. De hadde 2 sølvrever i hagen, tamme som hunder med det minuset at de hadde en tendens til og tisse der det passet de best, inne som ute.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Oprah Vis innlegg
Ekorn: Var over snittet imponert over ekorn i forhold til andre barn i min barndom. Klarte og få 2 ekorn til og bli så og si tamme ved og mate de med nøtter hver dag, pluss tørre brødskalker når det var tilgjengelig. Fikk aldri tatt på ekorna, men og stå 40 centimeter unna var ikke noe problem.
Resulterte dog i ett stykk ekorn som satt fast i vegg-til-vegg teppet pga for lange klør.
Vis hele sitatet...
Ekorn er knall-tøffe, har sett noen rundt her jeg bor nå, men har aldri prøvd å mate dem.
På vinteren legger jeg ut tørt brød til rådyrene som trekker ut av skogen i jakt på mat, har på det meste sett fire stykker på en gang, men de er veldig sky så de trekker unna så fort de ser mennesker, det kan derimot gå bra dersom jeg står rolig og ser på gjennom vinduet.
Bor også på "landet" og jeg var i kr.sand og pussa båt engang. Da et ekorn kom helt bort til meg og bare kikka på meg. Så jeg fortsatte bare og pusse, så kom det så nært at det faktisk satt seg oppå foten min. Jeg ble så sjokka at jeg bare satt stille og kikka rett ned på den lille tingen, og den stakk ikke før det kom en bil som kjørte forbi oss.

Jeg har aldri i mitt liv sett et ekorn så nært her på bygda. Så kanskje bylivet gjør de litt mer vant til mennesker og våger å nærme seg mer enn dyr som er vokst opp i skogen og kanskje ser mennesker 1-2 ganger i mnd.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ekorn er knall-tøffe, har sett noen rundt her jeg bor nå, men har aldri prøvd å mate dem.
På vinteren legger jeg ut tørt brød til rådyrene som trekker ut av skogen i jakt på mat, har på det meste sett fire stykker på en gang, men de er veldig sky så de trekker unna så fort de ser mennesker, det kan derimot gå bra dersom jeg står rolig og ser på gjennom vinduet.
Vis hele sitatet...

En haug av poser med hasselnøtter og noen brødskalker, så skal du se de endrer adferd fort.
Jeg ville ikke påstå at de blir mere tamme av å oppholde seg i byen, men et dyr vil vel ikke flykte når den vet at den ikke er i fare?
Et annet eksempel på oppførsel som dette er småfuglene ved vår lokale McDonalds. De er blitt så vant til å få mat fra folk. At de kommer opp på speilet ditt for å vente på at man slipper maten til de. Jeg prøvde å kun holde ut en bit, og de vågde seg faktisk så nær at de snappa maten utav fingrene på meg til slutt.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Oprah Vis innlegg
En haug av poser med hasselnøtter og noen brødskalker, så skal du se de endrer adferd fort.
Vis hele sitatet...
Har noen tørre brødskalker og hasselnøtter uten skall liggende, så mulig jeg prøver meg på nærkontakt med ekorn i morgen.

Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Jeg ville ikke påstå at de blir mere tamme av å oppholde seg i byen, men et dyr vil vel ikke flykte når den vet at den ikke er i fare?
Vis hele sitatet...
Vil du ikke si at noe av greia med å temme et dyr, er at det ikke ser på deg som en trussel?
Sist endret av Veggen; 12. mai 2013 kl. 01:34.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Vil du ikke si at noe av greia med å temme et dyr, er at det ikke ser på deg som en trussel?
Vis hele sitatet...
Ikke når det er snakk om tusenvis av folk. Skjæra har åpenbart lært seg at det er et bra sted å være siden den kan finne mye mat uten for mye anstrengelse. Og dette er regelmessig. Vil ikke påstå at det er å temme et dyr.

Det er vel heller dyret som utnytter vår "kast det vi ikke trenger" kultur.
Rådyrene i hagen våres var mer redde for 15 år siden, vi kunne gi en lite dunk på ruta og de sprang alle sammen, nå derimot må vi omtrent ut å jage de vekk.. De spiser de flotte blomstene til far.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ikke når det er snakk om tusenvis av folk. Skjæra har åpenbart lært seg at det er et bra sted å være siden den kan finne mye mat uten for mye anstrengelse. Og dette er regelmessig. Vil ikke påstå at det er å temme et dyr.

Det er vel heller dyret som utnytter vår "kast det vi ikke trenger" kultur.
Vis hele sitatet...
Jeg er langt på vei enig med deg, men jeg vil like vel hevde at noe av det å temme et dyr, er få dyret til ikke å være redd deg, og da kan mat være et effektivt hjelpemiddel å begynne med.
Og det er vel liten tvil om at urbane dyr er mindre menneske-sky, enn hva dyr som sjelden eller aldri treffer på mennesker er?

Så selv om dyr i byer ikke akkurat er tamme, er jo mye av jobben gjort, med tanke på at det er mange dyr i byen som ikke ser på mennesket som en trussel, men en kilde til mat.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har noen tørre brødskalker og hasselnøtter uten skall liggende, så mulig jeg prøver meg på nærkontakt med ekorn i morgen.
Vis hele sitatet...
Av erfaring driter de i om det er skall eller ei, drar det med seg til skogs uansett!
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Oprah Vis innlegg
Av erfaring driter de i om det er skall eller ei, drar det med seg til skogs uansett!
Vis hele sitatet...
Har nå vært ute og spikret opp ett matebrett på et tre like utenfor, slik at jeg kan se det fra vinduet, og fylt det med tørt brød og nøtter. Blir spennende å se hvor lang tid det tar før maten blir oppdaget.
Sist endret av Veggen; 12. mai 2013 kl. 11:33.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg er langt på vei enig med deg, men jeg vil like vel hevde at noe av det å temme et dyr, er få dyret til ikke å være redd deg, og da kan mat være et effektivt hjelpemiddel å begynne med.
Og det er vel liten tvil om at urbane dyr er mindre menneske-sky, enn hva dyr som sjelden eller aldri treffer på mennesker er?

Så selv om dyr i byer ikke akkurat er tamme, er jo mye av jobben gjort, med tanke på at det er mange dyr i byen som ikke ser på mennesket som en trussel, men en kilde til mat.
Vis hele sitatet...
Ja, de er jo mindre menneske-sky, men det blir man jo hvis man lever i et område med mennesker over tid.

Og jo, å få et dyr til å ikke være redd deg er en del av å temme det, men likevel så vil jeg ikke påstå at dyret er temmet. Det er ikke spesielt redd deg fordi den vet at mennesker er en kilde til mat. Hadde det vært bjørner eller aper som hadde oppført seg sånn som vi gjør så hadde skjære heller fulgt etter den. Fjerner du maten så fjerner du skjæra.

Det jeg prøver å si er at den ikke er redd deg fra før, fordi den allerede lever i et område med mennesker, så da skulle det bare mangle at den ikke kommer nær deg når du har mat.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ja, de er jo mindre menneske-sky, men det blir man jo hvis man lever i et område med mennesker over tid.

Og jo, å få et dyr til å ikke være redd deg er en del av å temme det, men likevel så vil jeg ikke påstå at dyret er temmet. Det er ikke spesielt redd deg fordi den vet at mennesker er en kilde til mat. Hadde det vært bjørner eller aper som hadde oppført seg sånn som vi gjør så hadde skjære heller fulgt etter den. Fjerner du maten så fjerner du skjæra.

Det jeg prøver å si er at den ikke er redd deg fra før, fordi den allerede lever i et område med mennesker, så da skulle det bare mangle at den ikke kommer nær deg når du har mat.
Vis hele sitatet...
Forstår egnetlig ikke helt hva du er uenig i, for jeg sa aldri at dyr i byen er tamme. Jeg prøver bare å si at de sansynligvis vil være lettere å temme, i og med at mye av frykten for mennesker er borte.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Ross Vis innlegg
Godt eksempel på dette er i New York.

Ladies and gentlemen, the magnificent monorailsquirrel!
Vis hele sitatet...
Har du tatt bildene selv?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har du tatt bildene selv?
Vis hele sitatet...
Stemmer!
Var på vei til en guidet båt, ekornet følgte etter meg på gjerdet, når jeg stoppet for å ta bilder, klatret det helt opp på jakken min!
Sist endret av Ross; 12. mai 2013 kl. 12:43.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Ross Vis innlegg
Stemmer!
Var på vei til en guidet båt, ekornet følgte etter meg på gjerdet, når jeg stoppet for å ta bilder, klatret det helt opp på jakken min!
Vis hele sitatet...
Artig, så du flere av dem?
Jeg kan tenke meg at New York har mange urbaniserte dyr, for eksempel i Central Park vil jeg gjette på at det er mange dyr som ikke er spesielt redde for mennesker.
Sist endret av Veggen; 12. mai 2013 kl. 12:58.
Var en hel flokk av de, fikk ikke sjansen til å stikke innom central, men er nok enda fler der!
Husker at jeg holdt på å laste en båt engang, plutselig hørte jeg et svært plask og opp av vannet kom en sel. Jeg ble så forfjamset der jeg at jeg bare stod og måpte. Selen kom krabbenes mot meg, stoppet kanskje 2-3meter fra meg og stod og kikket på meg før den krabbet videre. Det virket ikke som den brydde seg særlig om meg. Dette var mitt første møte med en sel så jeg vet ikke hvordan de normalt oppfører seg.

Forøvrig møtt enn del tamme rev som ikke er redd for å kommme i hagen vår og forske ut.
Sist endret av nobels; 12. mai 2013 kl. 13:33.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av nobels Vis innlegg
Husker at jeg holdt på å laste en båt engang, plutselig hørte jeg et svært plask og opp av vannet kom en sel. Jeg ble så forfjamset der jeg at jeg bare stod og måpte. Selen kom krabbenes mot meg, stoppet kanskje 2-3meter fra meg og stod og kikket på meg før den krabbet videre. Det virket ikke som den brydde seg særlig om meg. Dette var mitt første møte med en sel så jeg vet ikke hvordan de normalt oppfører seg.

Forøvrig møtt enn del tamme rev som ikke er redd for å kommme i hagen vår og forske ut.
Vis hele sitatet...
Har aldri møtt på sel og vet lite om hvordan de pleier å oppføre seg, men hadde vært gøy å se en på nært hold. Jeg så en flokk med niser en gang jeg var ute å fisket i Tromsø, de svømte 15-20 meter unna båten.

Rev har jeg sett ved et parr anledninger, men de jeg har sett har virket veldig sky.
Sist endret av Veggen; 12. mai 2013 kl. 13:46.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Tanten min hadde et tamt ekorn da hun var yngre.

Det startet med lett mating utenfor huset, hvor det kom tilbake gang etter gang for mer mat.
Til slutt ble det så tamt at det sov innendørs og klatret rundt på folk.

Det var hustamt i et par år før en besøkende hadde med seg en hund som skremte ekornet så mye at det stakk av for aldri å returnere.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2013 kl. 13:48.
Et lite tips til dere som liker naturopplevelser.
Når du møter vilt, IKKE stirr!

I naturen betyr stirring kun en ting, jakt.
Så når du stirrer på en elg, så ser han på det som en innledning til jakt.

Det du skal gjøre er å aktivt ignorere, se en annen vei, plukk på noe, grav i sekken og hvis mulig sett deg.
Da sier du helt tydelig at du "driter" i dyret og er opptatt med ditt.

Med dette som utgangspunkt, satt jeg en gang på en stubbe med en elgku beitende 1,5 meter fra meg, hun snudde etterhvert også rompa til.

Lykke til.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Tanten min hadde et tamt ekorn da hun var yngre.

Det startet med lett mating utenfor huset, hvor det kom tilbake gang etter gang for mer mat.
Til slutt ble det så tamt at det sov innendørs og klatret rundt på folk.

Det var hustamt i et par år før en besøkende hadde med seg en hund som skremte ekornet så mye at det stakk av for aldri å returnere.
Vis hele sitatet...
Synd at den ble så skremt at den aldri kom tilbake, for det hørtes skikkelig kult ut med et ekorn som samboer.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Synd at den ble så skremt at den aldri kom tilbake, for det hørtes skikkelig kult ut med et ekorn som samboer.
Vis hele sitatet...
Tanten min syntes så ja.

Dog var det visstnok et ganske problematisk dyr å ha i hus da det hadde en ektrem appetitt mot papir.
Blader, skolebøker, notater og aviser fikk ratt gjennomgå.
Dette høres kanskje ikke ut som et stort problem, men skal prøve å ta noen bilder av pappas gamle bladsamling og skolebøker, så skal du få se hvor apeshit ekornet har gått løs på det.

Pottetrent var det forsåvidt heller ikke.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2013 kl. 14:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Da har jeg lagt ut nøtter i en drøy uke, tok noen dager før nøttene begynte å forsvinne, men nå kan jeg legg ut nøtter på morgenen å se at det er mange som har blitt borte i løpet av dagen. På morningen har det vært helt tomt de siste dagene, men har ikke sett noe til ekorn så langt. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg i løpet av sommeren.

Skal legge ut noen ekornbilder dersom muligheten til å ta bilder byr seg.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg er nødt til å si meg enig i det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Kom akkurat hjem fra en liten kveldstur, og heldigvis hadde jeg med meg kamra, for mens jeg var ute og gikk fikk jeg øye på en rev.
Det var tydelig at den hadde sett mennesker før, for den satte seg rolig ned og så på meg mens jeg tok bilder. Det var dårlig lys grunnet tiden på døgnet og jeg ble samtidig litt ivrig, så bildene ble ikke så bra, men legger ut to stykker likevel.

http://bildr.no/thumb/1627508.jpeg

http://bildr.no/thumb/1627512.jpeg
Sitat av griped Vis innlegg
fant en mink som løp rundt i verkstedet hjemme. Tok ikke lang tid før den kom oppi fanget mitt da jeg fristet den med mat Mye mulig denne har rømt fra en minkfarm lengre oppi bygda og er litt temmet pga det..
Vis hele sitatet...
Cuteness overload
Fuglene på Oslo S setter seg jo på en. Men det er nå typisk fugler i storby-oppførsel i 2013. Utenom det har jeg ikke merket noe spesielt.
Dyr er ikke så ulike oss. De lærer av erfaringer, og når de er vokst opp i byen med mennesker rundt seg hele tiden, så er de ikke like skeptiske til oss som dyr ifra skogen.
Menneskebar som er vokst opp i et hus som har hunder vil ikke tenke over hunder som noe annet en helt naturlig, mens andre barn som aldri har vært i nærheten av hunder kan ha hundeskrekk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Etter x-antall poser med nøtter og tydelige spor på at et ekorn har vært og spist, fikk jeg i dag endelig se, og dermed også muligheten til å knipse noen bilder av krabaten som spiser opp nøttene jeg legger ut daglig.







Sist endret av Veggen; 25. juni 2013 kl. 17:11.
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Gikk forbid en liten snok, eller hva nå enn de heter. Satt å spiste på en frosk, så ikke akkurat ut som at den brydde seg så veldig. Var vel mer opptatt med middag enn å frese på ett par karer som spilte frisbeegolf.

This

Beklager for snapchat bilde, men det eneste jeg har av den.
Sist endret av Biggie smalls; 25. juni 2013 kl. 18:40.
Sitat av Biggie smalls Vis innlegg
Gikk forbid en liten snok, eller hva nå enn de heter. Satt å spiste på en frosk, så ikke akkurat ut som at den brydde seg så veldig. Var vel mer opptatt med middag enn å frese på ett par karer som spilte frisbeegolf.

This

Beklager for snapchat bilde, men det eneste jeg har av den.
Vis hele sitatet...
Heh, der var du heldig!
Slangen er en buorm, og den spiser en vanlig padde. Legg merke til at padda blir spist levende; den røde oppblåste sekken er et tegn på at den er... misfornøyd. Dette er forøvrig nokså vanlig - buormen spiser veldig mye frosk og padder, og den sluker dem alltid levende - men det er slettes ikke alle forunt å få se det. Good haul!
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heh, der var du heldig!
Slangen er en buorm, og den spiser en vanlig padde. Legg merke til at padda blir spist levende; den røde oppblåste sekken er et tegn på at den er... misfornøyd. Dette er forøvrig nokså vanlig - buormen spiser veldig mye frosk og padder, og den sluker dem alltid levende - men det er slettes ikke alle forunt å få se det. Good haul!
Vis hele sitatet...
Lurte på hva slags orm det var, for tenkte ikke på buorm og har aldri sett en buorm selv, men litt tidligere i sommer var jeg heldig og kom over en stålorm. Den prøvde først å stikke av, men etter at jeg hadde fulgt etter den i ett minutt eller to, slo den seg til ro og jeg kunne bevege meg veldig nærme, jeg hadde kamra maks 30cm unna på det nærmeste.



Det der er en stålorm, det er faktisk ikke en slange, men en øgle siden den har lukkbare øyelokk og flere "skjell/riller" på undersiden av kroppen.

Oops missforstod posten din. Trodde du lurte på hva slags orm det var på de bildene du posta MetheWall . Så først nå at du sa at ormen på bildet var stålorm.
Sist endret av A-tillah; 25. juni 2013 kl. 23:49.
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heh, der var du heldig!
Slangen er en buorm, og den spiser en vanlig padde. Legg merke til at padda blir spist levende; den røde oppblåste sekken er et tegn på at den er... misfornøyd. Dette er forøvrig nokså vanlig - buormen spiser veldig mye frosk og padder, og den sluker dem alltid levende - men det er slettes ikke alle forunt å få se det. Good haul!
Vis hele sitatet...
Ah! interessant å lese! The more you know !
jeg hadde en skjære/kråke, er ikke sikker, men den helt svarte,
som kjeledyr, fanga den når den var ganske ung å hadde sikkert detti ut av redet så den løp rundt på bakken å klarte ikke å fly
den ble helt tamm å gikk fri ute i hagen å sånn uten å stikke av,den var ikke redd katter eller noe heller

men til slutt ble den borte, sikkert noe dyr som drepte den fordi den ikke var redd for noe
Bor selv ganske langt ute i ødemarka, og har hatt problemer med skjærer som plage meg tildelig om morran, har skutt noen av de, men nå er de andre sånn at vis jeg bare viser geværet så flyr de med engang, noe som de ikke gjorde før. Vis jeg ikke har gevær så bryr de seg ikke. De sleipe fuglene lærer fort.

Så noen nevnte sel, seler er ganske nysgjerrige av seg og kan komme så nært at man faktisk kan ta på de, gjort det før. Men pass på sånn at de ikke biter deg, ganske saftige tenner på de.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av morsom vampyr Vis innlegg
jeg hadde en skjære/kråke, er ikke sikker, men den helt svarte,
som kjeledyr, fanga den når den var ganske ung å hadde sikkert detti ut av redet så den løp rundt på bakken å klarte ikke å fly
den ble helt tamm å gikk fri ute i hagen å sånn uten å stikke av,den var ikke redd katter eller noe heller

men til slutt ble den borte, sikkert noe dyr som drepte den fordi den ikke var redd for noe
Vis hele sitatet...
Hvis den var helt svart, kan det ha vært en svartkråke, eventuelt en ravn som er den største av kråkefuglene, men skjære var det ikke, for den er svart og vit. Og tviler også på at det var en vanlig kråke, for de er grå og svarte.

Sitat av Bruflat Vis innlegg
Bor selv ganske langt ute i ødemarka, og har hatt problemer med skjærer som plage meg tildelig om morran, har skutt noen av de, men nå er de andre sånn at vis jeg bare viser geværet så flyr de med engang, noe som de ikke gjorde før. Vis jeg ikke har gevær så bryr de seg ikke. De sleipe fuglene lærer fort.
Vis hele sitatet...
Plager deg som i å bråke?

At du skyter dem for å spise dem er en ting, men å skyte dem kun fordi du synes de er plagsomme, er nå litt i overkant synes jeg, men godt de er smarte nok til å stikke av når de ser deg med gevær da.