Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6669
Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe dette produktet fra ebay.

Har regnet ut prisen og frakt det blir ca 37,95 USD som tilsvarer 204,6 NOK.

Må man betale toll gebyr da?
Kommer helt an på om det blir stoppet i tollen og verdiskjekket.
Ja, det må du. Verdien står antageligvis utenfor pakken. Frakt er også inkludert, så da må du betale mva og tollgebyr for hele verdien.
Sist endret av caperno; 3. august 2011 kl. 02:57.
Frakten regnes ikke med i prisen, kun verdien av varen.
Så regnestykket blir:

34.97 * 5,38 = 181

Så du har faktisk 19 kroner å gå på
Sitat av Nebulas Vis innlegg
Frakten regnes ikke med i prisen, kun verdien av varen.
Så regnestykket blir:

34.97 * 5,38 = 181

Så du har faktisk 19 kroner å gå på
Vis hele sitatet...
Daså, da trenger jeg ikke å bekymre meg så mye da KP til deg!
Sitat av Nebulas Vis innlegg
Frakten regnes ikke med i prisen, kun verdien av varen.
Så regnestykket blir:

34.97 * 5,38 = 181

Så du har faktisk 19 kroner å gå på
Vis hele sitatet...
Ja, frakten var visst kun inkludert innenfor USA. Kan legge til at med mindre fraktkostnaden står spesifisert utenpå pakka (de åpner den ikke), og det kun står totalsummen, så vil det bli beregnet toll på hele verdien. Men da får du dette tilbakebetalt ved å ta kontakt med Tollvesenet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, det må du. Verdien står antageligvis utenfor pakken. Frakt er også inkludert, så da må du betale mva og tollgebyr for hele verdien.
Vis hele sitatet...
Tull, alt man bestiller på ebay blir sendt som "gift". Altså, tollfritt.
Sist endret av Darko; 3. august 2011 kl. 03:10.
Sitat av KevinNice Vis innlegg
By heller på denne du
Du kan få den mye billigere og du vil slippe toll
Vis hele sitatet...
Er ikke så glad i auksjoner Vil helst ha en knapp der det står "Buy now"
Sitat av SeeNoEvil Vis innlegg
Er ikke så glad i auksjoner Vil helst ha en knapp der det står "Buy now"
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke så veldig glad i auksjoner, men jeg er veldig glad i penger
Auksjonen varer jo bare til imorgen klokken 8 om morgenen Du kan faktisk spare 100, - her
Men selvsagt opp til deg da
Sist endret av KevinNice; 3. august 2011 kl. 03:12.
Ikke ALLT fra ebay blir sendt som gift. Det er avhengig av hvilken selger du kjøper fra, men de fleste gjør dette nå. Er det ikke foresten også en øvre verdigrense på pakker som er markert som "gift" også?
Sitat av Hak5Fan Vis innlegg
Er det ikke foresten også en øvre verdigrense på pakker som er markert som "gift" også?
Vis hele sitatet...
1000, -
Sitat av Darko Vis innlegg
Tull, alt man bestiller på ebay blir sendt som "gift". Altså, tollfritt.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri handlet fra ebay, men dersom de merker det som "gift" og det sendes til samme person som kjøpte varen, så bryter de en eller annen tollforskrift. Tollen kan nekte å deklarere pakker hvor de mistenker juks. Pakken blir da sendt i retur.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har aldri handlet fra ebay, men dersom de merker det som "gift" og det sendes til samme person som kjøpte varen, så bryter de en eller annen tollforskrift. Tollen kan nekte å deklarere pakker hvor de mistenker juks. Pakken blir da sendt i retur.
Vis hele sitatet...
Vel, har bestilt en del varer over flere år og det har ikke hendt meg enda. Så ikke noe å bekymre seg for.
er jo bare å sende selgere melding så endrer han til under 200 kr. Er ikke vanskeligere enn det!
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Jeg bestilte nylig en pakke fra Tyskland som inneholdt noe klær. Måtte betale rundt 200 NOK i toll, og så var det ett eller annet gebyr jeg ikke helt husker navnet på.
Sitat av kribw Vis innlegg
Jeg bestilte nylig en pakke fra Tyskland som inneholdt noe klær. Måtte betale rundt 200 NOK i toll, og så var det ett eller annet gebyr jeg ikke helt husker navnet på.
Vis hele sitatet...
Forenklet tollbehandling?
Ta en kikk på tollkalkulatoren

Utgangspunktet er at varer med verdi under 200 eks. frakt er toll- og avgiftsfrie.
Dersom varen koster mer enn 200 kroner beregnes toll og mva ut fra verdi pluss frakt.
Hvis varen er tollpliktig, for eksempel klær, beregnes først toll av totalkostnad for varen, deretter beregnes mva av totalkostnad pluss frakt.

For gaver er verdigrensen 1000,-. Først og fremst gjelder da at den må være sendt fra en privatperson bosatt i utlandet. Fra E-bay vil det dermed beregnes toll og avgift dersom du handler fra et firma.

Vær obs på at Tollvesenet benytter sine egne valutakurser. Disse fastsettes hver mandag for en uke av gangen, ved innførsel er det kursen på innførselsdagen som gjelder. Kursen når du betaler vil dermed bare være veiledende. Dersom du betaler NOK 199,- for varen kan kursen ha endret seg slik at du allikevel må betale toll og mva. Skal du være sikker bør derfor avsender sette en pris med litt margin.
Pt. står f.eks US Dollar til 5,42 hos Fokus, mens Tollvesenet benytter 5,60. En vare til $36 betaler du da NOK 195,12 for, men tollvesenet beregner den til NOK 201,60 og du må betale toll og mva.

Det kan også i noen tilfeller være verdt å huske på at forsikring/erstatningsansvar hos transportøren vanligvis begrenser seg til verdien som er skrevet på sendingen. Det kan dermed bli dyrt å nedjustere verdien mye dersom noe skjer under transport.
Sist endret av doseren; 3. august 2011 kl. 10:01.
Sånn nå har jeg bestilt. Men lurer på en ting. Må man betale tollavgift om det man bestiller blir over 200 kr MED frakt? Det er 181 kr uten frakt, men med frakt blir det 207 kr.

Kan jeg trygt bestille uten å måtte betale gebyrer?
Sist endret av SeeNoEvil; 4. august 2011 kl. 17:20.
Ja, men be dem oppgi vareverdien UTEN frakt på den grønne tolldeklarasjonen.
Sitat av thallium Vis innlegg
Ja, men be dem oppgi vareverdien UTEN frakt på den grønne tolldeklarasjonen.
Vis hele sitatet...
Hvordan?

entotrefirefemsekssjuåtteniti tegn
Samtlige ganger jeg har bestilt fra utlandet, så har selger aldri satt på fraktkostnader på pakken. Bare verdien av varen.

For de som sjekker importkalkulatoren kan du også se at frakt ikke teller med så lenge varen er under 200 kr. I mitt eksempel så satt jeg varen til 199 kr og frakt 200 kr

Sum før fortolling 399,00 varer + frakt


Toll 0,00 Fritatt toll hvis verdien i sendingen er mindre enn 200 kroner.
Merverdiavgift 0,00 Fritatt mva hvis verdien i sendingen er mindre enn 200 kroner.
Sum etter fortolling 399,00

Det er også verdt å nevne at om du bruker importkalkulatoren, kan du se hva som er tollfrie varer. Med tollfri vare betyr det ikke at du slipper moms. Et eksempel er at videokamera er tollfri vare, mens en jakke har tollsats på 10.7% pluss moms på 25%. Dvs at om du kjøper en jakke til 300kr, må du i tillegg betale 10.7% av 300kr som er 32,10 kroner, og moms på 25%. Da regner de momsen ut i fra jakkens verdi pluss tollsats, altså 332,10kr + 25% = 415,13Kr

. Alt dette er regnet uten frakt. Tar vi for eksempel 100kr i frakt blir regnestykket


Sum før fortolling 400,00 varer + frakt

Toll 42,8010,7 % av 400,00 (varer + frakt).

Merverdiavgift 110,7025 % av 442,80 (varer + frakt + toll).

Sum etter fortolling 553,50varer + frakt + toll + mva
Sist endret av mo3; 4. august 2011 kl. 17:33.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Samtlige ganger jeg har bestilt fra utlandet, så har selger aldri satt på fraktkostnader på pakken. Bare verdien av varen.

For de som sjekker importkalkulatoren kan du også se at frakt ikke teller med så lenge varen er under 200 kr. I mitt eksempel så satt jeg varen til 199 kr og frakt 200 kr

Sum før fortolling 399,00 varer + frakt


Toll 0,00 Fritatt toll hvis verdien i sendingen er mindre enn 200 kroner.
Merverdiavgift 0,00 Fritatt mva hvis verdien i sendingen er mindre enn 200 kroner.
Sum etter fortolling 399,00

Det er også verdt å nevne at om du bruker importkalkulatoren, kan du se hva som er tollfrie varer. Med tollfri vare betyr det ikke at du slipper moms. Et eksempel er at videokamera er tollfri vare, mens en jakke har tollsats på 10.7% pluss moms på 25%. Dvs at om du kjøper en jakke til 300kr, må du i tillegg betale 10.7% av 300kr som er 32,10 kroner, og moms på 25%. Da regner de momsen ut i fra jakkens verdi pluss tollsats, altså 332,10kr + 25% = 415,13Kr
Vis hele sitatet...
Sjekket det ut akkurat på http://www.dinside.no/512042/importkalkulatoren og det stemmer at man ikke behøver å betale gebyr.

Har også kontaktet selger, og skal pakke det inn som gift i tillegg for sikkerhetskyld
Sitat av Darko Vis innlegg
Tull, alt man bestiller på ebay blir sendt som "gift". Altså, tollfritt.
Vis hele sitatet...
Tulling. Alle kan selge på ebay. Seriøse forhandlere gidder ikke bryte loven for slike småting. Gift har også en grense på et par tusen kroner. Det hender også at tollen oppdager svindelen.
Frakten regnes ikke med i gebyrer nei.
Sist endret av henrikxt; 4. august 2011 kl. 17:53.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Tulling. Alle kan selge på ebay. Seriøse forhandlere gidder ikke bryte loven for slike småting. Gift har også en grense på et par tusen kroner. Det hender også at tollen oppdager svindelen.
Frakten regnes ikke med i gebyrer nei.
Vis hele sitatet...

Verdigrensen for gaver er på 1000,- NOK

Hvis en vare har en verdi på mer enn 200,- NOK så blir det også regnet ..mva av frakten også.

Vær også oppmerksom på at tollvesenet har egne valutakurser de går etter og de bruker ikke dagskursene som bankene gjør.

Og at alt man kjøper via eBay blir merket "gift" er som nevnt en sannhet med modifikasjoner. Vet at enkelte Hong Kong aktører konsekvent setter en verdi på 10 USD og "gift" på pakkene, men seriøse forhandlere ikke gjør dette.
Sitat av SeeNoEvil Vis innlegg
Hvordan?

entotrefirefemsekssjuåtteniti tegn
Vis hele sitatet...
Hvordan? Send en epost til selgeren der du sier at: "When filling out the green Customs label, please declare the value of the item excluding postage costs."
Har handlet xxx antall ting fra ebay de siste årene, og alle gangene er det merket som gift og/eller under 10 dollar for prisen.
Vil nesten si at 99% av alle selgere på ebay gjør dette, uten å bli bedt om det.
Sitat av wahaj Vis innlegg
Har handlet xxx antall ting fra ebay de siste årene, og alle gangene er det merket som gift og/eller under 10 dollar for prisen.
Vil nesten si at 99% av alle selgere på ebay gjør dette, uten å bli bedt om det.
Vis hele sitatet...
Hvor bestiller du ting ifra? Jeg har opplevd at varer sendt ifra Hong Kong blir merket med gave og 10 USD, mens forhandlere i USA ikke ikke gjør dette.

Godt mulig privatpersoner praktiserer dette, men seriøse forhandlere i US og europa setter riktig pris.
Sitat av SeeNoEvil Vis innlegg
Sånn nå har jeg bestilt. Men lurer på en ting. Må man betale tollavgift om det man bestiller blir over 200 kr MED frakt? Det er 181 kr uten frakt, men med frakt blir det 207 kr.

Kan jeg trygt bestille uten å måtte betale gebyrer?
Vis hele sitatet...
Jeg har bestilt varer fra utlandet som hvar under 200 uten frakten men, siden de skrev totalen med frakten på pakka så fikk jeg toll likevell. Jeg klaget til tollvesenet og en uke senere hvar det jeg betalte ekstra i toll, tilbake på kontoen min. Så feil kan skje!
Sitat av SeeNoEvil Vis innlegg
Sånn nå har jeg bestilt. Men lurer på en ting. Må man betale tollavgift om det man bestiller blir over 200 kr MED frakt? Det er 181 kr uten frakt, men med frakt blir det 207 kr.

Kan jeg trygt bestille uten å måtte betale gebyrer?
Vis hele sitatet...
Nei.

To ting: Dersom selger inkluderer frakt i verdien skriver han 207,- på pakken og du må betale evt. toll og mva. Separerer han frakt og verdi er du trygg dersom verdien oppgis i NOK.
Hvis verdien oppgis i en annen valuta vil du være avhengig av kursen hos Tollvesenet den dagen de fortoller varen. Holder verdien seg under NOK 200 etter omregning er alt i orden, bikker den må du betale evt. toll (avhengig av vare), 25% moms og eventuelt fortollingsgebyr til transportøren. Hos posten er dette ca 75 kroner.
Jeg gjør det enkelt, med over 50 bestillinger over fra Ebay har jeg fått erfaring. Kina selgerne er noen smarte jævler, de merker alltid pakken som *gift* og skriver ikke noe firmanavn og de merker alltid pakkene som 10 Dollar, når ofte koster 50 Dollar. Men med USA selgerne sender jeg alltid et brev i forveien nettop for å unngå å betale toll. Send et brev, og spørr om han kan merket pakken for 200 KR og gift. Da ordner nok alt seg.
Sitat av Kirder Vis innlegg
Send et brev, og spørr om han kan merket pakken for 200 KR og gift. Da ordner nok alt seg.
Vis hele sitatet...
Dette forsøkte jeg å gjøre en gang med ett engelsk firma. Fikk til svar at det var ulovlig og at de ikke ville risikere å bli svartelistet av den norske tollen. Måtte pent betale moms og tollavgift der ja...

Når jeg tenker over det så har jeg aldri fått tilsendt en vare som "gift", men som sagt så handler jeg aldri av privatpersoner eller fra auksjonssider på nett.
Sist endret av caperno; 5. august 2011 kl. 12:37.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette forsøkte jeg å gjøre en gang med ett engelsk firma. Fikk til svar at det var ulovlig og at de ikke ville risikere å bli svartelistet av den norske tollen. Måtte pent betale moms og tollavgift der ja...

Når jeg tenker over det så har jeg aldri fått tilsendt en vare som "gift", men som sagt så handler jeg aldri av privatpersoner eller fra auksjonssider på nett.
Vis hele sitatet...

Ja, får vel være ærlig. Hendt meg noen ganger, men det er ytterst sjeldent. Da bare finner jeg en annen selger som er villig.
Sitat av Darko Vis innlegg
Tull, alt man bestiller på ebay blir sendt som "gift". Altså, tollfritt.
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall tull. Mange gjør det på eget initiativ, men det kommer også an på hvem som er avsender. Hvis det står "dirtytoys.com" som avsender skjønnertollvesenet fort at det ikke er snakk om en gave, selv om den er markert som det. Er avsender en privatperson går det som regel greit.

Jeg har bestilt i hauger fra flere forskjellige nettsider, bla. en god del fra ebay. Selgere markerer så og si alltid item value som det du betalte. Altså, produkt OG frakt. Kan ikke huske at jeg noen gang har sett en som har trukket fra frakten og kun satt varens faktiske verdi, selvom dette virker mer logisk.

Du må nok regne med å betale merverdiavgift på 25%, og muligens toll på ca 11%. Si at varen din er $37.
$37 x 5.49 = 203 kr.
203 kr x 1.25 = 254 kr (51 kr)
203 kr x 1.11 = 225 kr (22 kr)
203 kr + 51 kr (25% mva) + 22 kr (11% toll) = 276 kr.

Legg ved melding når du betaler med PayPal, og be dem sette ned prisen på pakken til $30, eller om de kan merke den som gave. De fleste selgerene er grei på dette, og om de ikke sender som gave, så setter de ihvertfall ned verdien noen dollar.
Sist endret av MannY; 5. august 2011 kl. 12:52.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Jeg handlet en sykkelhjelm av en selger til 2500,-. Den ble sendt som "gift". Hvis selgeren har gode ratings, gjør han somregel det :-)
Kan forøvrig tilføye at hvis du får selger til å ikke skrive noe verdi på pakken så får man et brev fra tollvesenet der de vil ha verdien på pakken via en kvittering el lignende.

I mitt tilfelle var det noen varer fra dealextreme som kostet rundt 400 kr, tok skjermbilde av nettbanken hvor jeg bare redigerte prisen til 180 kr. Og sendte på mail til dem.

Fikk pakken uten noe mer diskusjon. Lovlig er det nok ikke, men tipper de ikke gidder bruke mere tid på noe slikt.
Sitat av MannY Vis innlegg
Du må nok regne med å betale merverdiavgift på 25%, og muligens toll på ca 11%. Si at varen din er $37.
$37 x 5.49 = 203 kr.
203 kr x 1.25 = 254 kr (51 kr)
203 kr x 1.11 = 225 kr (22 kr)
203 kr + 51 kr (25% mva) + 22 kr (11% toll) = 276 kr.
Vis hele sitatet...
[pirk]
Toll og mva beregnes ikke hver for seg, så med dine tall blir det faktiske regnestykket slik;
Varen er $37 (prisen er ink. frakt)
$37 x 5,49 = 203 kr.
203 x 1,11 = 225 kr.
225 x 1,25 = 281 kr.

Hvis varen koster $37 og frakten er $10 blir det slik:
$47 x 5,49 = 258 kr
258 x 1,11 = 286 kr
285 x 1,25 = 357 kr
[/pirk]
Fikk e-post av selgeren der det står "thanks for your email. The item is marked
as gift and at a low value." Pakken blir antagelivis sendt fra Hong Kong.
Sitat av doseren Vis innlegg
[pirk]
Toll og mva beregnes ikke hver for seg, så med dine tall blir det faktiske regnestykket slik;
Varen er $37 (prisen er ink. frakt)
$37 x 5,49 = 203 kr.
203 x 1,11 = 225 kr.
225 x 1,25 = 281 kr.

Hvis varen koster $37 og frakten er $10 blir det slik:
$47 x 5,49 = 258 kr
258 x 1,11 = 286 kr
285 x 1,25 = 357 kr
[/pirk]
Vis hele sitatet...
Sikker på dette her? Det vil jo i praksis si at du betaler merverdiavgift på tollavgiften din. Å betale avgifter for å betale avgifter blir jo litt sleipt. Greit at det er lavpannet tollsystem, men jeg tror ikke det er drøyt.
off-topic, men jeg synes det var noen her som sa at sportsartikler var tollfrie.

Dette inkluderer vel også fotballsko?
Har bestillt 3 forsendinger med parfymer fra england tidligere. Og hver pakke har kostet nærmere 1000 kr, aldri fått toll på det.
Noen som vet hvorfor det blir shipped fra Hong Kong når jeg har bestilt varen fra USA ? :S
Sitat av SeeNoEvil Vis innlegg
Noen som vet hvorfor det blir shipped fra Hong Kong når jeg har bestilt varen fra USA ? :S
Vis hele sitatet...
Dropshipping? Eller firmaet har en avdeling i Hong Kong og sender varene derfra? Det er vel logisk?
Sitat av SeeNoEvil Vis innlegg
Noen som vet hvorfor det blir shipped fra Hong Kong når jeg har bestilt varen fra USA ? :S
Vis hele sitatet...
Det er ikke uvanlig at selgeren/butikken holder til i USA, men sender fra sitt billige lager, rett ved siden av sin billige fabrikk, i Kina. Hadde jo vært litt tullete om de skulle ha produsert det i Kina, for så å sende det til USA, for så å sende det til deg igjen?