Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 11549
Jeg har alltid hørt at fengsel er et sted du ikke vil være, men fortsatt også hørt at det er rene hotellet..

Og jeg har jo som en del andre sett Prison Break serien (Som sikkert er overdrevet iom at det er serie), men er miljøene slikt i fengsel?

Så, hvordan er miljøet i de Norske fengsel?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg har alltid hørt at fengsel er et sted du ikke vil være, men fortsatt også hørt at det er rene hotellet..

Og jeg har jo som en del andre sett Prison Break serien (Som sikkert er overdrevet iom at det er serie), men er miljøene slikt i fengsel?

Så, hvordan er miljøet i de Norske fengsel?
Vis hele sitatet...
Det er hotell for dem som ikke har sitti i fengsel...Og dem forandrer nok meningen sin når dem har prøvd.., i fengsel er det mange wannabees spesielt blandt innvandrene, ellers er det nokså lugnt, var min erfaring hvertfall
etter det jeg har hørt fra dem, så har dem sagt at dem savner og være i fengslet, dem hadde trygghet, og får alt på gullfat
helt greit, litt kjedelig og mange iditoer men også mange hyggelige Anbefales!
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Har nok ikke tenkt å dra dit men.. :P

Så det er ikke som jeg har hørt at det er noen plasser det er slike "rangeringer" og korrupsjon osv?
Alt er generelt avhengig av hva du har gjort og hvor i landet du er.

Vet om de som har vært i fengselet i Vadsø, har fått lov til å gå på butikken for å handle til betjentene o.l.
Tho, hovedsaklig bare sonet mildere straffer, men fremdeles... Ganske grett.


Tenk på det som militæret, bare at du slipper å gjøre noe som helst, om du ikke vil.
Det er mangel på frihet til å gjøre hva du vil. Det er ensomt uten venner og famile fra utsiden. Men man lider ingen nød og får det man trenger for å få dagene til å gå. Det er en av de dårligste måtene å tilbringe tiden sin på.

Glem alt du har sett på prison break. Norske fengsler er veldig forskjellig fra amerikanske, og ikke minst prison break er en tv-serie og har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Lest at en del uteliggere faktisk prøver og komme inn i fengsel, for der får de som regel alt de trenger.
sonet en lengre dom for en del år siden. Hvordan det er i norske fengsler er veldig forskjelig fra fengsel til fengsel. De mildeste med fylleskjørere osv. Er litt som leirskole for voksne. Der de med lengre dommer sitter, har jeg opplevd både hirarki, vold og korrupte vakter. Det som overasket meg mest var vaktene i Kragerø fengsel som ga informasjon om papirene til andre fanger til toppen av hirarkiet.
Finnmarking
Jeg opplevde fengselet som veldig rolig og kjedelig. Mye soving og repriser på tv. Og som nevnt mange idioter med forskjellige holdninger og meninger. Høydepunktet hver dag var volleyball i luftinga.

Jeg ble flyttet over på åpen soning og noen dager før jeg slapp ut og der var det enda roligere en på lukka, så der gikk tiden enda saktere for min del. Men det var jo friere, man fikk dra med betjenten på butikken, og vi fikk faktisk gå/jogge turer alene.

Jeg har ingen planer om og dra tilbake til fengsel, sløste vekk en hel måned av mitt liv. At folk klarer og sitte der i årevis fatter jeg ikke.
Sitat av lihku Vis innlegg
At folk klarer og sitte der i årevis fatter jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Når du først av er inne, så er det bare og gjøre det beste ut av det, og sutre og grine gjør ting enda værre en det er.
trur jeg heller vil være 10 år i Norske fengsler, en 4 månder i cuba sine
Sitat av insite Vis innlegg
Lest at en del uteliggere faktisk prøver og komme inn i fengsel, for der får de som regel alt de trenger.
Vis hele sitatet...
I Norge får du alt du trenger uten å sitte i fengsel.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Glem alt du har sett på prison break. Norske fengsler er veldig forskjellig fra amerikanske, og ikke minst prison break er en tv-serie og har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Vis hele sitatet...
Virkeligheten er verre.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av GothQueen Vis innlegg
I Norge får du alt du trenger uten å sitte i fengsel.
Vis hele sitatet...
Fat chance little miss...
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Fat chance little miss...
Vis hele sitatet...
NAV + Sosial/Trygdebolig. Det er ikke fat chance å få det man trenger i Norge.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Så hvorfor finnes det da hjemløse i norge?
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Så hvorfor finnes det da hjemløse i norge?
Vis hele sitatet...
de velger selv å bo ute
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Fat chance little miss...
Vis hele sitatet...
Virkelig? Vet du i det hele tatt hva du snakker om her?

Hva er det man trenger som den norske stat ikke forsørger dersom man oppholder seg lovlig i riket (og som man må på innsiden for å få?)
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Alden Vis innlegg
de velger selv å bo ute
Vis hele sitatet...
Så du mener seriøst at det er et valg å ha rota seg så inn i heroin hælvette at du velger å ruse deg fremfor å ha et sted å bo?!

@Cikey
Du trenger ikke noe mer kilder enn en tur gjennom karl johann på en vanlig dag
Min erfaring ifra høy risiko fengsel i norge er.

Du sitter hele dagen kjeder deg å ser på TV. Jeg begynnte til med å følge med fast på hotel cæsar. Røyket ikke fast med begynnte og røyke rullings for da hadde jeg liksom noe og bruke tiden på i 10min da jeg tok en røyk.
Pleide også å jogge fram og tilbake på 4 meter. Lufte gården var rimelig alreit. Det var det noen benker som alle satt og spilte kort. Det var fengsels regler så alle jukset såklart og ingen mente de selv jukset men alle andre. Og når noen først ble ordlig busted så var det "Du, vi sitter i fengsel hva faen tror dere?" Da forsto alle og vi spilte videre.

Grupperingene var slik.
Narkomene
Norsk/utenlands ungdom
Øst europerne/romenerne
Muslimene
Afrikanerne



Narkomanene var dem som på en måte hadde mest makt uten at dem brukte det imot oss.
De styrte maten, klesvask, var gang gutt og hadde langt mer frihet. Hadde du kødde med en av dem ville det ikke vært morro og spist middag. Spesielt negerne og muslimene fikk kallenavn. Akon, moses, johova, obama osv... og skulle jeg og ungdommer gjøre noe kødd var det som regel dem vi kødda med. Negerne var voldteksmen og det var det ingen som likte. De fleste muslimene satt for narkotika smugling, østeuroperinge satt ofte for små kriminalitet, men var tøffe fordet. Og ikke minst jævlig mange.

Såklart om jeg tenker rask tilbake på omholdet synes ikke jeg det var så jævlig ille, men når jeg tenker dypere husker jeg godt all rastløsheten, ventinga, søvnløsheten, følelser av og være innesperret.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Så du mener seriøst at det er et valg å ha rota seg så inn i heroin hælvette at du velger å ruse deg fremfor å ha et sted å bo?!

@Cikey
Du trenger ikke noe mer kilder enn en tur gjennom karl johann på en vanlig dag
Vis hele sitatet...
Såh, løsningen på heroinproblemet er å komme seg inn bak murene? Si meg, er du bare kunnskapsløs eller fullstendig idiot?

Men argumentet her var at folk ville inn bak murene fordi de ikke fikk det de trengte av staten ute i det norske samfunnet. Det får man, dersom man vil ha det, og aksepterer de begrensninger det medfører.

At enkelte roter seg inn i heroin er tragisk, men har ingenting med at staten ikke leverer det du trenger for å overleve å gjøre. Vi burde gjøre mer for rusmissbrukerne, men det er en fullstendig annen diskusjon og har ingenting med temaet her å gjøre.

En som sliter med rus vil ha det ennå værre bak murene enn ute i det fri.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Grupperingene var slik.
Narkomene
Norsk/utenlands ungdom
Øst europerne/romenerne
Muslimene
Afrikanerne
Vis hele sitatet...


Når du skriver "narkomane" mener du da dealere osv eller misbrukere av narkotika? Jeg hadde ingen anelse om at det faktisk lignet litt på film-fengsel i Norge.
Dette var en interressant tråd, noen ganger overveier jeg fengsel som en back-up plan.
hvis jeg f.eks ikke takler utdannelsen, ikke får jobb, ikke har dame, mistet kontakt med familien etc.
Smugle dop ut av landet/ samle opp store mengder av det og være uforsiktig med vilje. Dopet blir konfiskert så ingen tar skade av det, jeg kommer i fengsel og får gratis utdannelse.
Winwin.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
[quote=Cikey;2161548 Si meg, er du bare kunnskapsløs eller fullstendig idiot?[/QUOTE]

Personangrep hjelper ingen kompis..

Men jeg skjønner ut i fra diskusjonen (som tydligvis er litt avsporet) at enkelte mener at det er et valg å sitte på gata å tigge. Det tror jeg vi kan si oss enig i at det vanligvis ikke er..

Men det at du prøver å vri det til at jeg har sagt at narkomane ønsker å bli fengslet er litt frustrerende.

Det jeg mente var:
Selv i velferdsnorge er det enkelte her som faktisk ikke klarer å beholde et sted og bo.. Av forskjellige grunner selvsagt.. Men som du selv sa, så handler ikke tråden om dette..

Jeg gir meg.. Peace
Sist endret av Dr. fungitumb; 5. juli 2011 kl. 14:20.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Dette var en interressant tråd, noen ganger overveier jeg fengsel som en back-up plan.
hvis jeg f.eks ikke takler utdannelsen, ikke får jobb, ikke har dame, mistet kontakt med familien etc.
Smugle dop ut av landet/ samle opp store mengder av det og være uforsiktig med vilje. Dopet blir konfiskert så ingen tar skade av det, jeg kommer i fengsel og får gratis utdannelse.
Winwin.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du skal med utdannelse når du har urent rulleblad da.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Så du mener seriøst at det er et valg å ha rota seg så inn i heroin hælvette at du velger å ruse deg fremfor å ha et sted å bo?!
Vis hele sitatet...
nei du spurte om hvorfor det finnes hjemløse i dag og jeg svarte at de velger selv om de vil ta i mot hjelp eller ikke.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
sitatet besvarer utsagnet ditt..
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spørs hva du skal med utdannelse når du har urent rulleblad da.
Vis hele sitatet...
Det ser jeg på som så og si det eneste problemet. Trikset er å finne en kriminell handling som kan vris over til medlidenhet med menneskeheten eller noe liknende.

Jeg har også lekt med tanken på å rane dealere med kniv, men det er for mye dødsrisiko og andre irriterende faktorer. Og hvis jeg kommer til å drepe noen eller skade noen med kniven har jeg plutselig ganske dårlig samvittighet kombinert med masse papirarbeid.. Komme i fengsel er tricky greier ass..
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det ser jeg på som så og si det eneste problemet. Trikset er å finne en kriminell handling som kan vris over til medlidenhet med menneskeheten eller noe liknende.

Jeg har også lekt med tanken på å rane dealere med kniv, men det er for mye dødsrisiko og andre irriterende faktorer. Og hvis jeg kommer til å drepe noen eller skade noen med kniven har jeg plutselig ganske dårlig samvittighet kombinert med masse papirarbeid.. Komme i fengsel er tricky greier ass..
Vis hele sitatet...
håper for din skyld at du spøker? "Hva skal du bli når du blir voksen? Fange!" bra plan! (ironi)

edit: skulle egentlig quote det utsagnet ditt lengre oppe, men du skjønner vel.
Sist endret av Fuzzybossen; 5. juli 2011 kl. 15:17.
Tydelig att det er noe galt ett sted med systemet da fengsel er en reserve plan
Tydelig at det er noe feil med vedkommende om fengsel er en backup plan. Du skrev selv at "f.eks ikke takler utdannelsen" - hvis dette er tilfelle, tror du at du takler den bedre bak murene? Og hvorfor i himmelens navn skal du i fengsel fordi du har mistet kontakt med familien og ikke har dame? Det finnes fantastisk mye annet å bedrive enn å sitte å spikre paller og lese bøker om bilmekanikk...
Sitat av Klingo Vis innlegg
Tydelig att det er noe galt ett sted med systemet da fengsel er en reserve plan
Vis hele sitatet...
Nei, at noen har fengsel som reserveplan til et normalt liv betyr ikke at det er noe galt med systemet. Det er åpenbart brukerfeil.

Vedkommende som skriver dette er forhåpentligvis et troll, eller eventuelt for umoden / kunnskapsløs til å bli tatt på alvor.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Når du skriver "narkomane" mener du da dealere osv eller misbrukere av narkotika? Jeg hadde ingen anelse om at det faktisk lignet litt på film-fengsel i Norge.
Vis hele sitatet...
Litt eldre narkomane som har vært inn og ut hele livet å dermed vet hvordan systemet fungerer. Om det var noen som deala var det som regel dem også. De fleste får jo en del greier på resept. Benzo, subitec osv.. men var ingen stor stilt dealing.

Benzo + antibac
Romantiseringen av norske fengsler er sterkt overdrevet..

En medinsatt av meg sa noe sånt som: "Å kalle en ansatt i kriminalomsorgen for en omsorgsarbeider er det samme som å kalle e bankraner for en kunde med dårlig tid."
▼ ... noen uker senere ... ▼
Erling Havnå koser seg glugg hjel i fengsel

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10089088
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spørs hva du skal med utdannelse når du har urent rulleblad da.
Vis hele sitatet...
Det spørs da helt hva forbrytelsen er, og hva slags utdannelse man tar.

Jeg får litt info om dette fra den andre siden av saken,- et par av mine nærmeste venner er fangevoktere. Det virker ganske greit å sitte i fengsel i grunn, men straffen skal jo være frihetsberøvelse. De har de samme rettighetene som mennesker ellers, og de har krav på å bli behandlet som verdige mennesker, med mindre de ikke adlyder ordre.
Sist endret av Orph; 3. august 2011 kl. 01:44.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spørs hva du skal med utdannelse når du har urent rulleblad da.
Vis hele sitatet...
Kjenner mange som har sittet i fengsel, og ingen har problemer med å få seg jobb. Ser ikke helt problemet med dette. Kun i utvalgte og svært få yrker du trenger rent rulleblad. Jeg har aldri vært i et jobbintervju der arbeidsgiver har spurt om jeg er tidliger fengslet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spørs hva du skal med utdannelse når du har urent rulleblad da.
Vis hele sitatet...
Nei, godt poeng.
Dersom man har urent rulleblad raser verden umiddelbart sammen foran føttene dine og videre ned i en apokalyptisk underverden der man kun kan sove i senger laget av piggtråd.

Derfor er det jo selvfølgelig ingen vits med utdannelse.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Knask Vis innlegg
Nei, godt poeng.
Dersom man har urent rulleblad raser verden umiddelbart sammen foran føttene dine og videre ned i en apokalyptisk underverden der man kun kan sove i senger laget av piggtråd.

Derfor er det jo selvfølgelig ingen vits med utdannelse.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Har akkuratt fått en dom for fyllekjøring uten førerkort. Vurderer å droppe ut av påbygging, på tross av gode karakterer, og drite i lærlingtid/-plass, som foresten også er i boks. Ser liksom ikke vitsen lenger.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Enig med deg. Har akkuratt fått en dom for fyllekjøring uten førerkort. Vurderer å droppe ut av påbygging, på tross av gode karakterer, og drite i lærlingtid/-plass, som foresten også er i boks. Ser liksom ikke vitsen lenger.
Vis hele sitatet...
...du vet at arbeidsgivere ikke uten videre får vite om rullebladet ditt? Med mindre du skal være lærling som førerlærer er det irrelevant.
Har sonet rundt 3 år tilsammen og fakta er at det er store forskjeller fra fengsel til fengsel.Kan ramse opp plassene hvor jeg har vært.

Fredrikstad;Har satt vi for det meste på cella og så på Tv og leste,utrolig kjedelig men mye kjentfolk.

"Botsen";Har var det texas,folk rant i og ut,drapstrusler,rømninger osv.Mye bra folk men mye dritt også.

Trøgstad; Feriekoloni for voksne,enkelt og greit.

Hamar;Fritt og fint.Denne plassen vil jeg karaktisere som en treningsleir.Aldri vært i så god form fysisk og kondisjonsmessig.Så vel også i snitt 20 filmer i uka som vi selv fikk gå ut på leie.

Sarpsborg;Noe ala fredrikstad,men litt friere men like kjedelig.

Konklusjon;Fengsel er jævlig kjedelig og bortkastet tid.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
...du vet at arbeidsgivere ikke uten videre får vite om rullebladet ditt? Med mindre du skal være lærling som førerlærer er det irrelevant.
Vis hele sitatet...
Sarkasmefaktoren var høy. Også om jeg vil jobbe med barn vil arbeidsgiver bli gjort oppmerksom på dette. Men dette er en såpass mild dom at det ikke kommer på vandelen.
Jeg ville frem til at ikke alle med rulleblad er hardbarka kriminelle, og stort sett alle med en dom bak seg har store potensialer i arbeidslivet.
Sist endret av McLovin; 22. september 2011 kl. 01:34.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Sarkasmefaktoren var høy. Også om jeg vil jobbe med barn vil arbeidsgiver bli gjort oppmerksom på dette. Men dette er en såpass mild dom at det ikke kommer på vandelen.
Jeg ville frem til at ikke alle med rulleblad er hardbarka kriminelle, og stort sett alle med en dom bak seg har store potensialer i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Skal du jobbe innen skole/barnevern og lignende kommer det kun fram om du har vært dømt for seksuelle forbrytelser.
Narkotika og lignende kommer ikke frem.