Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 753
Heisann!

Jeg tenker meg at det begynner å bli på tide å søke om sommerjobb rundt disse tider, særlig februar måned, det er ihvertfall det jeg hører fra folk rundt meg. I den forbindelse ble jeg utrolig usikker på normer knyttet til dette å søke sommerjobb, særlig hos bedrifter og virksomheter som ikke har utlyst stillinger.

Det jeg lurer på i den forbindelse, er at det er flere ulike typer bransjer jeg kunne tenkt meg å søke sommerjobb i, hvor jeg oppfatter det som at deltids- og sommervikarstillinger sjelden utlyses. Spørsmålet er derfor om det er "greit" å komme innom virksomheten å levere en slags åpen søknad/søknad om sommerjobb i arbeidstiden samt cv, eller om dette i 2019 er å se på som gammeldags?

Tips til hvordan å formulere slike søknader tas også i mot med stor takk, da det er en stund siden forrige gang jeg søkte på en jobb.
Lurt å starte søknadsprosessen nå da det fort kan bli rift om sommerjobbene. Det er alltid lurt å legge inn en åpen søknad og CV selv om stillinger ikke er utlyst. Anbefaler deg å google deg frem til et par eksempler på søknader og CVer. Det viktigste når du skriver søknad er at du gir arbeidsgiver et inntrykk av hvem du er. Det er også lurt å levere søknaden personlig, det lønner seg å være presentabel, men du slipper å dra ut dressen fra klesskapet.
Skriv en generell CV, samt en søknad for hver ulik sektor du tenker å søke innen (f.eks. en beregnet på retail, en på helse, fabrikk, osv.) På den måten kan du belyse dine kvalifikasjoner og hvorfor du er godt egnet til å jobbe der, og da forstår potensielle arbeidsgiver at du ikke er innom i form av tilfeldigheter, men fordi du nettopp har hatt det stedet i tankene da søknaden ble skrevet. Alt av tidligere erfaringer kan være relevant, men velg ut det mest relevante og trekk paralleller.

Dropp klisjeer, det finnes en haug av standardord som alltid dukker opp i CV eller søknad (og de er like kjedelige å lese). Skriv en dønn ærlig søknad der du informerer om hvem du er, hvorfor du ønsker sommerjobb hos akkurat dem, hva du kan bidra med/hvordan du besitter de rette egenskapene for jobben. Det er vanskelig å vite helt spesifikt hva en jobb går ut på før du begynner, så det viktigste er at du viser at du har søkt deg litt opp om stedet og gjort research. Du vil jobbe der på grunn av stedet, og ikke fordi du trenger en sommerjobb og whatevs

Du kan gå innom, men det kommer til å bli mange avslag og flere "tja... jeg kan vel alltids ta imot cv og søknad da, men vi har i utgangspunktet ikke noe behov". Ring heller rundt til alle mulige steder du kunne tenkt deg å jobbe, ta tempen og sjekk ut stemningen på telefonen. Standardsvaret er at de gjerne tar imot CV og søknad på mail, og du hører fort hvilke steder som har null behov, og hvilke som potensielt har behov.

Herifra er det viktig med oppfølging. De fleste sier "vi titter vanligvis ikke på dette før etter påsken", men da kan du gi faen i de stedene som er så trege, skal du ha jobb kan du ikke vente på sløve og trege sjefer som aldri får fingeren ut av rumpa. Mas ikke, men følg gjerne opp med en telefonsamtale til de som valgte å ta i mot CV og søknad, for å høre litt om det er noen oppdatering. Herifra merker du også fort hvilke som tok i mot CV av medlidenhet og hvilke som faktisk kan ha behov.

Et annet godt alternativ er å kontakte et bemanningsbyrå (eller flere), for å bli tatt inn til et intervju. Det er sjeldent det er bulls-eye på første forsøk, men da har de deg gjerne i systemet i tilfelle det skulle dukke opp noe jobb.

Lykke til!! Og et godt tips er å være åpen for det aller meste! De som bare må jobbe på gitarsjappe fordi de elsker musikk og gitarer, kommer sjeldent langt (med mindre det har kontakter, da kommer de plutselig overraskende langt).

Siste tips:

Det er ingen skam i å prøve og feile, da har du gjort ditt, samtidig som du har opparbeidet deg viktig lærdom som du kan bruke ved neste avgjørelse. Og husk du er sjefen, så kjør den stilen som måtte passe akkurat for deg.
Sist endret av pmprsrgr; 24. januar 2019 kl. 00:17.