Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1636
Det selges flasker for å ha olje på som tar seg bedre ut på kjøkkenet enn den olja kommer i. Noen av disse har en åpen tut, altså ikke lokk eller kork over åpningen.

Blir matolje fortere dårlig om den blir oppbevart på en flaske med åpen tut?

Er jeg bare jævlig jålete når jeg vurderer å kjøpe en egen flaske for å ha olje på?
Ja du er nok litt jålete da ja, selv bruker jeg bare flaskene som oljen kom på. Men om du ønsker en flott flaske på kjøkkenet så hvorfor ikke? Spiller det noen rolle om du fremstår som litt jålete? I stuen min er det meste i to farger. Det er jo ganske jålete. Men jeg liker det.

Fettstoffer generelt påvirkes av oksidering, oksidering av animalsk fett bidrar til at fettet harskner. Skjer super kjapt på fet fisk feks. Vegetabilske oljer reagerer ikke like fort, for jeg glemte en flaske olivenolje åpen en ukes tid den smakte ikke harsk etterpå. Kanskje er det stoffer i vegetabilske oljer som ikke er så reaktive med oksygen? Kanskje noen som kan sin kjemi kan gi deg mer korrekt svar?
Jeg kan med godt hjerte si at matolje/olivenolje ikke rekker og bli dårlig før du har brukt det opp
Det smaker harskt når det er dårlig. Litt i samme gate som tran.
Selv så er jeg nøye når det kommer til oljer, da spesielt Olivenolje som jeg bruker i salaten OL. som jeg vil ha ganske lenge. Jeg kjøper ofte da en dyr og fin olje når jeg først skal kjøpe, typisk sett en kaldpresset extra virgin olivenolje. Lys, luft, varme og alder er olivenoljens verste fiender. Flasken bør oppbevares mørkt og i romtemperatur (10-25 ºC). Den bør ikke stå ved komfyren eller ved et vindu, siden oljen er følsom for gjentatte temperaturforandringer. Oppbevaring i en mørk flaske i et skap på kjøkkenet er ofte det beste. Som regel kjøpes olivenolje på mørke glassflasker som beskytter mot lys, det kan da være lite hensiktsmessig å skulle helle oljen over i en gjennomsiktig og klar flaske. Det er også slik at en oljeflaske uten kork raskere vil harskne siden det er bedre tilgang på luft og med det bedre tilgang på oksygen. Uten kork på flasken så er det jo også større sjanse for å få insekter OL. oppi flasken.

Siden oljer holder seg best i skapet, så er det ikke så stor forskjell på hvordan flasken ser ut for min del, da den aldri synes foruten når jeg skal helle det over maten min. Jeg synes dessuten designet på de grønne flaskene er ganske stilig.
Den blir ikke dårlig av å stå åpen, nei, men det er jo bare å dytte en kule alufolie f eks nedi.
Jeg bruker selv FirstPrice, men plastflaskene er både stygge, sølete og upraktisk å bruke.
Kjøpte heller en "dyr" olje på glassflaske en gang for å så fylle på med FirstPricen. Da vet man at beholderen er lagd for å beskytte oljen, og for å vare lenge. Samt at den både er bedre å bruke, og mye finere
Sist endret av KjemikalieX; 7. november 2018 kl. 08:28.
Sitat av Makkapakka20 Vis innlegg
Jeg kan med godt hjerte si at matolje/olivenolje ikke rekker og bli dårlig før du har brukt det opp
Vis hele sitatet...
Og det gjelder for alle? En flaske olivenolje kan ta årevis for meg å bruke, den blir ikke dårlig på den tiden om den står åpen da?
God olivenolje bør brukes opp i løpet av et par måneder etter åpning. Den har et kvalitetstap etter åpning, og sammenligner man en nyåpnet flaske med en som har stått åpnet i 2-3 måneder er det forskjell. Det betyr derimot ikke at oljen er ubrukelig. Jeg foretrekker å kjøpe 2,5dl flasker med olivenolje, da får jeg brukt den opp mens kvaliteten fortsatt er på topp. Hvis du skal helle over på en annen flaske er det lurt å bruke en liten flaske med helletut.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Og det gjelder for alle? En flaske olivenolje kan ta årevis for meg å bruke, den blir ikke dårlig på den tiden om den står åpen da?
Vis hele sitatet...
Ja jeg mener det