Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3441
Har nettopp montert anlegg i bilen min, har 2 forsterkere der den ene er sikkret med 120 ampere (monoblokk) og den andre 50 (4kanaler) jeg syns lysene dimmer litt vell mye uten at jeg har fått målt spenning inn på forsterkerene ved full belastning, jeg har oppgradert tb3 med 50mm2 kabel terminert med skikkelige forsinkede kobberkabelsko (ikke slike jallasko man får i bilstereoforretninger), lakk har blitt pusset bort og jording bak er i setebeltebolten, fremme i ene bolten til støtdemperen, jording i motorblokk er festet i passende bolt, alt av kabler er rene kobberkabler og ikke iblanna aluminium, bak til forsterkeren er det strukket ca 4,5 meter 35mm2 kabel som er sikkra med 150 ampere sikring, denne går inn i monoblokka og så har jeg lasket meg videre til 4 kanaleren med 16mm2, batteriet er et random blybatteri på 70ah og dynamoen er jeg litt usikker på men enten 90a eller 120a, er det noen erfarne her som kan se for seg hva som er svakheten i oppsettet mitt?
Har ikke superpeiling men de gangene jeg har satt inn litt stor stereo i bilene mine har jeg brukt kondensator.
https://www.ebay.com/p/BOSS-Audio-CA...d=231180654043
Det skal hjelpe på spenningsfall.
Sitat av Rasta666 Vis innlegg
Har ikke superpeiling men de gangene jeg har satt inn litt stor stereo i bilene mine har jeg brukt kondensator.
https://www.ebay.com/p/BOSS-Audio-CA...d=231180654043
Det skal hjelpe på spenningsfall.
Vis hele sitatet...
Kondensator hjelper ikke på noe som helst annet en og filtrere bort støy
Altså du har en forsterker på 1440 W (120 A * 12 V) sammen med en forsterker på 600 W (50 A * 12 V). Dette vil til sammen dra 2040 W (170 A), når det drar full effekt. En vanlig bildynamo er designet til å lade batteri etter start, sammen med å drifte lykter varmeaparatsvifte og varme i bakruta + annet småtteri. Når en ser bort ifra startmotoren, så er det ikke noe i en normal bil, som drar slike mengder strøm. Og startmotoren belaster ikke dynamo, men batteriet alene og bare over korte tidsrom. Dette er over det dynamoen klarer å gi, noe også lyktene dine "forteller" deg. Tipper det, at din dynamo ikke vil tåle slike påkjenninger noe særlig lenge. Skal du ha et slikt støymakeri i bilen, så bør du ha 1-2 dynamoer til, husk du skal lade batteriet etter start sammen med å drifte det andre elektriske også.
Sitat av freebird Vis innlegg
Kondensator hjelper ikke på noe som helst annet en og filtrere bort støy
Vis hele sitatet...
Du tar feil, tenk på kondensator som et "hurtiglager". Siden kondensatoren lader ut "raskt som en blitz" så bruker mange en kondensator nærme effektforsterker.
Uvaksinert 👍
Du trenger som andre har nevnt noen skikkelige kondensatorer og ett eller to ekstra gode batteri(er). Dynamoen kan nok holde for det er jo ikke slik at det trekkes maks effekt hele tiden. Men batteriet ditt klarer ikke å levere nok. Så putt på 1-2 batterier nærmere forsterkeren sammen med noen kraftige kondensatorer.
Sist endret av daffe; 27. oktober 2018 kl. 08:52.
En god kondensator fjerner problemet,slik random sier.

Tipper du har en smule delay på bassen og.En kondensator fjerner også dette
Jeg har kondensatorene jeg trenger i forsterkeren min, det er INGEN som driver med dette seriøst som bruker kondensator og det er fordi hele greia kun er scam, her er en link som støtter opp om påstanden min 1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html har bytta fra 70 til 80a agm batteri nå og det hjalp litt, har forresten ikke i nærheten av delay i bassen men den grøter seg til ved lengre basstoner, takker uansett for svarene folkens
"Øko-Terrorist"
Den linken din virker ikke.
Men som en som har elektro og feilsøking som hobby kan jeg sier meg at du trenger kondensatorer(og større batterikapasitet og muligens ny dynamo). Greit forklart i denne artikkelen; https://www.lifewire.com/car-audio-c...plained-534564
Tror du kan skippe ny dynamo. Skaff deg et ekstra batteri. Feks disse seep cycle gel batteriene som klarer å levere plenty med A og som tåler utlading godt. Du har jo alt dynamo i "sykebilklassen". Den bør ikke ha noe problemer med å lade to batterier. Så kobler du slik at forsterkerne kun tapper det nye batteriet. Da er du sikret startstrøm og batteriet til starter har nok kapasitet til å drive alt annet i bilen. Nix more blinking av lys etc.

@freebird dette med kondenstor or not har vært diskutert i minst ti år og det ser fortsatt ikke ut til at juryen har konkludert. Om du er fast bestemt på at du ikke trenger så forsøk med ekstra batteri. Om lyden fortsatt suger så skaff en kondensator på størrelse med kaffethermos og se om det hjelper. Hjelper det ikke så kan du alltid selge den.
Sist endret av random67489; 28. oktober 2018 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Den linken din virker ikke.
Men som en som har elektro og feilsøking som hobby kan jeg sier meg at du trenger kondensatorer(og større batterikapasitet og muligens ny dynamo). Greit forklart i denne artikkelen; https://www.lifewire.com/car-audio-c...plained-534564
Vis hele sitatet...
Ser at linken ikke funka men leser det du postet og der står det sort på hvitt at om man har for stor forsterker, for liten dynamo, for dårlig batteri og for tynne kabler så hjelper det ikke med kondis, kjekt at du har elektro og feilsøking som hobby, jeg har hatt det som jobb siden 2011 og holder fast på det jeg sier, en kondensator kan bare levere så mye strøm som batteriet greier lade den opp, det er ingen magisk dings som på noen måte kan erstatte skikkelig kabling, dynamo og batteri,
Hva med å ha et eget batteri til musikk-anlegget, med en diode til å skille de to kretsene, sånn at hoved-batteriet ikke lader seg ut til musikk-kretsen. Da får du også den fordelen at du kan spille med bilen avslått uten å risikere å ikke få startet etterpå.
Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Hva med å ha et eget batteri til musikk-anlegget, med en diode til å skille de to kretsene, sånn at hoved-batteriet ikke lader seg ut til musikk-kretsen. Da får du også den fordelen at du kan spille med bilen avslått uten å risikere å ikke få startet etterpå.
Vis hele sitatet...
Har ikke plass til et ekstra batteri, alt av kabler og forsterkere er skjult og jeg er lite fristet til og ha et batteri stående vedsiden av basskassa bak, misstenker at det er et eller annet galt i kablingsveiene men usikker på hva jeg har gjort galt eventuelt
Kondensator funker fjell,ferdig snakka.
Problemet ditt er todelt:

Del 1: Dynamoen leverer ikke nok strøm til å mate anlegget ditt. Dette fører til del 2.
Del 2: Batteriet ditt klarer ikke å mate nok strøm til bilen, slik at lyset vil dimmes når bassen slår som hardest.

Løsningen på dette er først og fremst å skaffe deg et skikkelig batteri, laget for store strømtrekk. AGM er et godt valg her. Det biltema selger bør holde. Alternativt legge i noen tusenlapper til og kjøp deg et stinger batteri.

Vedvarer problemet så kan en kondensator redde deg. Funksjonen til en kondensator er å ta unna den lille peaken du får når bassen slår som værst, for så å lades opp igjen "sakte".
Totalt unødvendig hvis batteriet er godt nok, men kan være en problemløser hvis ikke.

Et annet alternativ vil være å skaffe deg en kraftigere dynamo. Dette koster og krever modifikasjoner.
Det tredje alternativet er å montere inn et ekstra batteri i bagasjerommet e.l. Avhengig av hvor du har plass.


Husk uansett på: Ved høy musikk over tid, så vil du ende opp med å tappe batteriet helt ned. Så husk alltid å ha en god stund etter høy musikk, der du lar batteriet stå å lade. (Enten ved å lade fast hver kveld ved bruk av vedlikeholdslader, eller ved å la bilen stå å gå / kjøre en lengre tur, uten høy musikk).
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Kondensator funker fjell,ferdig snakka.
Vis hele sitatet...
Solid argumentasjon du har.

Her så er strømtilgangen opplagt for liten. En kondenstator vil ikke øke noe langvarig strømtilgang, bare gjøre en "forbrukskurve flatere". Det kan hjelpe en stund, hvis en dytter inn et større batteri (til). Men jeg mistenker, at strømproduksjonen er alt for liten. Så med andre ord, så blir det fort startproblemer og hyppig batterilading. Særlig nå når vinterkulda kommer.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Solid argumentasjon du har.

Her så er strømtilgangen opplagt for liten. En kondenstator vil ikke øke noe langvarig strømtilgang, bare gjøre en "forbrukskurve flatere". Det kan hjelpe en stund, hvis en dytter inn et større batteri (til). Men jeg mistenker, at strømproduksjonen er alt for liten. Så med andre ord, så blir det fort startproblemer og hyppig batterilading. Særlig nå når vinterkulda kommer.
Vis hele sitatet...

Startproblemer og lysblink blir det om ikke batteriet oppgraderes ja. Men den mest praktiske måten å løse dette på er jo med et ekstra batteri selv om det kanskje fordrer endringer i bagasjerom. Korte kabelstrekk fra batteri til forsterker er jo bare positivt. Og korrekt koblet så vil jo ikke strømtrekket fra batteriet i bagasjerommet påvirke startbatteriet under panseret.

Om ts er fast bestemt på at han ikke orker å bygge om for å skape plass til ekstra batteri bak så må han nok likevel tenke på et batteri av høyere kvalitet under panseret. For å unngå startproblemer så kan han jo ha en mini-lader som han kobler til hver kveld. Korrekt kabeltykkelse fra batteri og til forsterkere er også et must. Omkretsen øker jo med lengden så det er verdt å huske.

Jeg ville nok valgt ekstra batteri, og en schwær kondensator. Eller 2 om han finner plass. Og om ts er litt kreativ under montering så kan både batteri og kondensator(er) bli en aktiv del av installasjonen. Kanskje ved bruk av plexi, eller noen led lys?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Solid argumentasjon du har.

Her så er strømtilgangen opplagt for liten. En kondenstator vil ikke øke noe langvarig strømtilgang, bare gjøre en "forbrukskurve flatere". Det kan hjelpe en stund, hvis en dytter inn et større batteri (til). Men jeg mistenker, at strømproduksjonen er alt for liten. Så med andre ord, så blir det fort startproblemer og hyppig batterilading. Særlig nå når vinterkulda kommer.
Vis hele sitatet...
Har hatt mine erfaringer med spenningsfall,og vet at kondensator fungerer.

Ett ekstra batteri skader heller ikke.
Har oppgradert fra 70 til 80a agm batteri, har en tanke om at det er et eller annet på kabelsiden som skaper så stort drop, noen som har erfaring med og jorde dynamoen?
ta Og prøv med ett ekstra batteri så skal du de at det løser problemet så slipper du og lure på om det er noe kabel relatert.
Husker det en stund var mye snakk om stjernejording. Etter en stund så var det vist ikke så bra likevel. Det viktigste er vel at du har jordet til rent gods og at det ikke er irr eller avleiringer som skaper dårlig kontakt.
Kondensator er noe tull til annet enn å filtrere støy. Til samme pris som en kondensator får du et ekstra bilbatteri som vil gi samme effekt som 100 kondensatorer.
Vil du ha vekk blinkingen setter du i et ekstra batteri av samme type og oppgraderer dynamo til en som lader med mer ampere.
Husk også å montere batteri så nerme forsterker som mulig. Gjerne flytt batteri fra motorrom tim bagasjerom.
Sist endret av djsonofm; 29. oktober 2018 kl. 15:51.
Kjører en LIB 5000.1 blokk med ett 94ah agm batteri fra biltema, å ikkje ein gang med den feiteste bassen å største trekket merker eg noe spessielt med lysene.. Å kjører anlegget ganske hardt på bilfester!

Du kommer deg LANGT med kun det.. kjører 50mm2 fra batteri til batteri å 35mm2 fra batteri til forsterker.

Alt annet er stock, har ikkje tatt bryet med "The big three" enda engang.
Koblet opp voltmeter i bilen, å den viser selvsagt 14.3v uten trekk med ladestrøm, 13.8 ca med vanelig musikk å 12.9v ca med dyp kraftig bass. Fks som "on my level - Wiz Khalifa"

Musikken går selvsagt ikkje på max hele tiden, så batteriene får lade seg litt opp igjen før dei blir piska mer
Sist endret av Silent Eagle; 30. oktober 2018 kl. 04:14. Grunn: Legge til meir info ;)