Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2366
Jeg er på jakt etter batteri celler med høy kapasitet pr volum enhet, vekt er ikke vesentlig. Batteri cellene må kunne levere mellom 5 og 10VDC, jeg antar at man må seriekoble 2 eller 3 celler for å få den nødvendige spenningen.

Batteri cellene skal brukes til å bygge en batteri pakke, som skal forsyne en elektronisk krets med strømtrekk på ~10W, pluss tap i buck konverteren (~90% effektivitet). Batteri pakken vil bli byttet ut en gang i døgnet, så den må kunne forsyne kretsen i minimum 24 timer.

Jeg har sett på LiFePO4 battericeller som i følge wikipedia skal ha høyest kapasitet pr volumenhet. Men jeg vil gjerne høre med dere freaks om dere kjenner til andre typer battericelle typer som har høyere kapasitet pr volumenhet enn LiFePO4?
Så det du trenger da, er et batteri med teoretisk en minimumskapasitet på 24 Ah (ampertimer). Antageligvis så bør du i praksis ha ca. 36-48 Ah. Hvis du skal ha batteri, som er oppladbart og driftsikkert, så tenker jeg et bilbatteri burde være bra. Men Vidar har kanskje andre meninger.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Så det du trenger da, er et batteri med teoretisk en minimumskapasitet på 24 Ah (ampertimer). Antageligvis så bør du i praksis ha ca. 36-48 Ah. Hvis du skal ha batteri, som er oppladbart og driftsikkert, så tenker jeg et bilbatteri burde være bra. Men Vidar har kanskje andre meninger.
Vis hele sitatet...
Vanlig blybatteri er ikke aktuelt å bruke, den har altfor liten kapasitet pr volumenhet. LiFePO4 batteri celler har tilfredsstillende kapasitet, og hvis det finnes batterier celle typer med høyere kapasitet så er dette bare et bonus. Da kan kapasiteten til batteripakkene økes, og batteripakken kan stå lengere tid uten å byttes.