Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1549
Heisann, jeg har lyst til å teste Linux, men vil ikke miste alt jeg har på pcen.

Jeg skal laste ned fra TPB hvis det ikke er gratisversjon?

På forrige pcen min fikk jeg sånn oppstarts valg: Linux eller W7. Noen som kan hjelpe meg?
Og hvilken versjon er best?


Takk for alle svar.
99.9% av alle forbrukervarianter av linux er gratis.

Finn en du vil prøve, last ned fra deres webside, brenn ut på CD\DVD\USB og boot inn i et live linuxmiljø, du trenger ikke installere for å prøve.
For noobs: Ubuntu
For de bedre: du skulle allerede vite om en :P
Skjønte ikke hva du mente med et live linuxmiljø.
Skjønte du ikke den enkle forklaringen min har du trolig ingenting givende å finne på i lunix, hva var planen din ?
... Har lyst til å prøve det, jeg kan ikke en forbaska drit om Linux.
Ett live linuxmiljø, er noe som kan kjøres rett fra cd-plate, usb-stick, uten å måtte installeres på din datamaskin. Altså kan du herje rundt uten å gjøre noe skade på din datamaskin. Er ikke Linux noe for deg er det bare å ta ut cd platen og starte datamaskinen på nytt igjen, alt er da som før.
http://www.ubuntu.com/
Sist endret av cos; 11. desember 2011 kl. 22:12.
for å "prøve" windows, må man installere det. Det trenger man ikke med de nyeste linuxvariantene.



Du kan laste ned fra f.eks ubuntu.com - sett i plata, og du starter rett opp i et linuxmiljø der du kan teste ut linux, uten at du installerer det på pcen.
Det er et fullverdig miljø der du kan teste ut det du har ønske om å teste, og deretter kan du installerer det (ikon på skrivebordet) om du ønsker.
Sitat av cos Vis innlegg
Ett live linuxmiljø, er noe som kan kjøres rett fra cd-plate, usb-stick, uten å måtte installeres på din datamaskin. Altså kan du herje rundt uten å gjøre noe skade på din datamaskin. Er ikke Linux noe for deg er det bare å ta ut cd platen og starte datamaskinen på nytt igjen, alt er da som før.
http://www.ubuntu.com/
Vis hele sitatet...

Tusen hjertelig takk

Skal være litt sløv å spørre, noen som har en link til beste versjonen?

Tråd ferdig, takk til alle.
Dette her skal være en link til siste versjon av Ubuntu som kan kjøres live fra cd/usb. (32-bit=
http://www.ubuntu.com/start-download...release=latest
Linux Mint er finfint å begynne med. Basert på ubuntu, men jeg synes nå dette virker enda greiere. Har god erfaring med det selv, og jeg er rimelig grønn når det kommer til Linux.
Last ned iso fra www.linuxmint.com, brenn iso'en på en dvd og start maskinen fra denne dvd'en.
Da kan du teste det ut fra dvd og finne ut om du liker det. Gjør du det kan du velge å innstallere via ett icon på skrivebordet.
Når du starter innstallasjonen kan du krysse av for at du vil ha Mint installert ved siden av Win7 slik at du får dual boot. Det meste går av seg selv og ting fungerer stort sett out of the box.
Videre har de fleste linux miljøer gode forum o.l på nett hvor du får hjelp til å komme igang.
http://most-popular-linux-distributi...r-os-1104.html

det er ubuntu + alle codecs og masse annet ekstra du vil spare deg litt tid på å slippe å innstallere selv.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Tusen hjertelig takk

Skal være litt sløv å spørre, noen som har en link til beste versjonen?

Tråd ferdig, takk til alle.
Vis hele sitatet...
har du 32-bit prosessor eller 64-bit prosessor?
Den nyeste versjonen heter 11.10. (last ned her)
Jeg ville helt klart gått for en ubuntu basert distro. Forumet er strappfult av god informasjon, og de "fleste" problemene du kan støte på som en ny linux bruker finner du svar på der. Samt er internett oversvømt av informasjon til ubuntu.

Altså en veldig fin plass å starte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
last ned alle linux distroene som du vil teste og kjør de i virtualbox til og begynne med: https://www.virtualbox.org/
da får du se på de mens du er inne i windows og trygg.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skjønte du ikke den enkle forklaringen min har du trolig ingenting givende å finne på i lunix, hva var planen din ?
Vis hele sitatet...
Blir litt provosert av å lese det der. Jeg oppfatter det som at man må ha mye datakunskaper for å bruke Linux, noe jeg er uenig i. Spør du meg, er det mye mere brukervennlighet i Ubuntu, enn i hvilken som helst Windows verson. Og man trenger ikke å vite så mye om et OS for å bruke pc'n til hva folk flest bruker en pc til.

Til OP: Hvist du allerede ikke har prøvd en linuxdistro, anbefaler jeg Ubuntu på det sterkeste. Den er i mine øyne enklere å bruke enn hvilken som helst windows + at det er enkelt å finne løsninger på eventuelle feil som måtte oppstå...
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Linux Mint er finfint å begynne med. Basert på ubuntu, men jeg synes nå dette virker enda greiere. Har god erfaring med det selv, og jeg er rimelig grønn når det kommer til Linux.
Last ned iso fra www.linuxmint.com, brenn iso'en på en dvd og start maskinen fra denne dvd'en.
Da kan du teste det ut fra dvd og finne ut om du liker det. Gjør du det kan du velge å innstallere via ett icon på skrivebordet.
Når du starter innstallasjonen kan du krysse av for at du vil ha Mint installert ved siden av Win7 slik at du får dual boot. Det meste går av seg selv og ting fungerer stort sett out of the box.
Videre har de fleste linux miljøer gode forum o.l på nett hvor du får hjelp til å komme igang.
Vis hele sitatet...
Synes Mint var veldig bra selv, helt til drivere begynte å faile på måfå. Først forsvant touch-knappene for volum o.l, så gikk touchpaden, hvilket førte til at jeg måtte drasse med meg ei mus og til slutt røk batterimåleren. Det siste er muligens en bagatell, men det er stress å få beskjeder om at du har ca. 2 minutter på deg å finne en plass å lade når du er på farta

Ut i fra denne erfaringen gikk jeg over til Ubuntu. Har fungert helt problemfritt i ca. ett år nå

Uansett vil jeg ønske TS velkommen inn i Linux-verdenen
Sist endret av johante; 24. desember 2011 kl. 02:38.
Sitat av zitomata Vis innlegg
Blir litt provosert av å lese det der. Jeg oppfatter det som at man må ha mye datakunskaper for å bruke Linux, noe jeg er uenig i. Spør du meg, er det mye mere brukervennlighet i Ubuntu, enn i hvilken som helst Windows verson. Og man trenger ikke å vite så mye om et OS for å bruke pc'n til hva folk flest bruker en pc til.

Til OP: Hvist du allerede ikke har prøvd en linuxdistro, anbefaler jeg Ubuntu på det sterkeste. Den er i mine øyne enklere å bruke enn hvilken som helst windows + at det er enkelt å finne løsninger på eventuelle feil som måtte oppstå...
Vis hele sitatet...
Hvis målet ditt med å bytte fra windows til linux var å bare bruke nextnextnextnextfunksjonalitet, sure, same shit different kernel.

Har du lyst å faktisk lære noe og utforske er det mye mer å hente.
Du kan jo prøve Ubuntu.
Med det så kan du installere i Windows.
Hvis det er PC du har da.
Tar jeg ikke helt feil så er det vel slik OSX (Mac) også.
Det eneste jeg rotet mye med da jeg startet med linux, var å finne de programmene jeg ville ha

Greit mye å velge i pluss nye navn ga meg mye hodebry... Men jeg er sta å skulle klare meg på egen hånd...:P

Bruk forum for det de er verdt!

Kos deg med linux.
her finner du ALLE linux variantene : distrowach