Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4851
Hei!
Forrige uke bestilte jeg en laptop fra Dell (se specs nedenfor). Men dagen etter ombestemte jeg meg fordi jeg syntes grafikkortet var svakt og dermed kansellerte ordren. Har ikke tenkt til å spille noen heavy spill så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg avbestilte.

Uansett, jeg fikk beskjed om at pengene skulle komme tilbake på konto innen 14-16 dager og siden det var litt hastverk med å få en ny laptop i hus så prøvde jeg å finne en ny fra en nettside som tilbyr faktura som betaling. Hadde ikke budsjetert med å legge ut for 2 pcer til 20k.

Etter en liten jakt fant jeg en ny laptop fra HP hos Komplett som jeg kunne bestille med faktura.

Dell laptop:
Intel Core i7-8550U (8th gen)
8GB ram
512 GB PCIe SSD
NV GeForce 940MX 4GB

HP laptop (den jeg kjøpte):
Intel Core i7-8550U (8th gen)
8GB ram
256 GB PCIe SSD
Intel UHD Graphics 620

Etter å googlet litt så fant jeg ut av UHD620 er en del svakere enn 940MX. Samtidig fant jeg ut dagen etter jeg bestilte HP'en at man kan få tilbud på Dell laptopen med en rabattkode.
HP kosta 10990,- og Dell med rabattkode koster nå 9790,-

Så da er spørsmålet, burde jeg sende HP i retur og heller kjøpe den fra Dell, eller er det ikke så veldig stor forskjell annet enn større harddisk og hakket bedre grafikkort? Og såklart prisforskjellen. Men etter hva jeg har skjønt så kan man feks ikke bytte hardware på en Dell-pc? Feks hvis jeg ville hatt mer ram, eller en ny ssd? Har jeg gjort et forferdelig dumt kjøp?

Link til produktene:
https://www.komplett.no/product/9514...oredirect=true

http://www.dell.com/no/p/inspiron-15...15-7570-laptop
Du har i hvertfall byttet fra en god til en dårligere laptop, ville byttet tilbake selv ..
Sitat av rfa Vis innlegg
Du har i hvertfall byttet fra en god til en dårligere laptop, ville byttet tilbake selv ..
Vis hele sitatet...
Hehe ja, derfor jeg håpet på at det var noen negative sider med Dell slik at jeg slipper å bytte.

Er det forøvrig stor forskjell på Windows 10 PRO og Home for en vanlig bruker? Ser HP leveres med Pro og dell med Home.
Ikke mye forskjell om det er til hjemmebruk nei.

Du får jo flere gram pc om du kjøper hp maskinen da, men alle vil vel ikke si at det er en fordel
Sitat av rfa Vis innlegg
Ikke mye forskjell om det er til hjemmebruk nei.

Du får jo flere gram pc om du kjøper hp maskinen da, men alle vil vel ikke si at det er en fordel
Vis hele sitatet...

Nå avbestilte jeg, så får jeg kjøpe den fra Dell. Håper det ikke kommer en nå og sier at alt fra Dell bare er møkk...

Takk for hjelpen!
Sist endret av korkdal; 26. februar 2018 kl. 16:10.
Kan nevnes at Bitlocker krypteringen ikke følger med i Home-versjon.
Ellers går du glipp av muligheten til å logge på domene, Hyper-V, remote desktop og litt andre småting.
Hvorfor kjøper du laptop?
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Kan nevnes at Bitlocker krypteringen ikke følger med i Home-versjon.
Ellers går du glipp av muligheten til å logge på domene, Hyper-V, remote desktop og litt andre småting.
Vis hele sitatet...
Da går jeg heldigvis ikke glipp av noe!

Sitat av deadalone944 Vis innlegg
Hvorfor kjøper du laptop?
Vis hele sitatet...
Fordi det stress å dra med seg en stasjonær på farten
Kan du bruke 11 lapper på Komplett-modellen kan du nesten gå opp 500,- til Lenovo med 1050Ti. Eventuelt kan du konfigurere ThinkPad E580 med AMD RX550 grafikk.
Sist endret av Fekillix; 26. februar 2018 kl. 19:59.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Kan du bruke 11 lapper på Komplett-modellen kan du nesten gå opp 500,- til Lenovo med 1050Ti. Eventuelt kan du konfigurere ThinkPad E580 med AMD RX550 grafikk.
Vis hele sitatet...
Jo forsåvidt. Men den første der har vel en eldre prosessor og mindre lagringsplass enn den man får fra Dell. Har ikke tenkt til å bruke pcen til de nye eller tyngste spillene, men lette spill som FM18 osv. Men ellers takk for tips
Sitat av korkdal Vis innlegg

Nå avbestilte jeg, så får jeg kjøpe den fra Dell. Håper det ikke kommer en nå og sier at alt fra Dell bare er møkk...

Takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Jeg kan heller si det motsatte og melde at jeg opplever Dell som en veldig ålreit produsent med et godt support-apparat dersom noe skal slå seg feil.

Ingen Dell-ekspert men har flere års erfarings med hardwaresupport på laptoper.
Har en dell selv (XPS 9560) og har ikke hatt noe særlig dårlig erfaring. Noen barnesykdommer med helt nye modeller, men de er ganske raske og responsive på å fikse slikt.
Betryggende å høre. Takk for svar!
Har en xps 2 i 1 selv og funka veldig fint. Og ett lass på jobb uten noe problem
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Viste seg at dette var et j*vlig dumt kjøp. Den kom idag med død skjerm og muligens dødt hovedkort.
Sist endret av korkdal; 13. mars 2018 kl. 16:04.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Viste seg at dette var et j*vlig dumt kjøp. Den kom idag med død skjerm og muligens dødt hovedkort.
Vis hele sitatet...
Send den tilbake og få en ny da. Dell er noe av det beste man kan kjøpe hvis man tenker kvalitet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Send den tilbake og få en ny da. Dell er noe av det beste man kan kjøpe hvis man tenker kvalitet.
Vis hele sitatet...
Business-laptoper generelt er gode saker. Eg trur ikkje det er veldig stor forskjell mellom Dell og andre innanfor samme segment. Om det hadde vore veldig stor skilnad hadde enterprise-markedet slutta å handle det dårlege alternativet.

Men klart, samanlikner du businesslaptop frå Dell med consumer-crap frå Acer så vil nok Dell framstå som markant betre. Samanlikner du derimot businessline frå Dell med businessline frå Lenovo tipper eg du vil finne fordeler og ulemper med begge.
Trådstarter
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Send den tilbake og få en ny da. Dell er noe av det beste man kan kjøpe hvis man tenker kvalitet.
Vis hele sitatet...
Dem skal sende en tekniker for å se på saken.
Virker nesten som at det er transporten som har tatt knekken på den. Farta rundt halve europa på trailer i 1,5 uke og minusgrader og stått ute om nettene. Pcen var så kald når jeg fikk den at fingertuppene begynte å svi..
Dell???
Hp????

Kjøper faktisk folk disse merkene for å game med?

Om du får mulighet til å bytte produkt, vil jeg anbefale å finne en god og bra speccet Asus maskin. Mye bra, lite dårlig.

Dell kan jeg gå med på har gode bedrifts pcer.

Hp så er min erfaring at alt er av dårlig kvalitet og rare løsninger.

Jobbet i elektrobutikk i noen år så har vært borti en del pcer.
Trådstarter
Sitat av CkLenox Vis innlegg
Dell???
Hp????

Kjøper faktisk folk disse merkene for å game med?

Om du får mulighet til å bytte produkt, vil jeg anbefale å finne en god og bra speccet Asus maskin. Mye bra, lite dårlig.

Dell kan jeg gå med på har gode bedrifts pcer.

Hp så er min erfaring at alt er av dårlig kvalitet og rare løsninger.

Jobbet i elektrobutikk i noen år så har vært borti en del pcer.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, men jeg har ikke skrevet at PCen hovedsakelig skal brukes til gaming
Det er sant.

Men HP ville jeg ihvertfall holdt meg borte fra.

Det var flest hper folk kom inn med feil på da jeg jobba i Expert og elkjøp.

Dell er for meg «noe som buisness folk alder 40+ har»

Jeg anbefaler uansett Asus eller Lenovo, de har alle typer pcer til greie priser.