Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1345
Hallo godtfolk

Etter å ha fått kjøpt en billig server igjennom jobben til pappa, og ha kjørt Windows 2008 server på den med AD og andre roller, fikk jeg lyst til å prøve å sette opp en server der jeg kan ha alle mine virituelle pcer på, så jeg bare henter ut disse med remote connection når jeg vil ha de.

Ble tipset om å ha Linux i bunn, men litt usikker på hvordan distro jeg skal kjøre.

Klarte å komme frem til at det er ESXi jeg skal bruke, men er det noen som kan hjelpe meg litt på vei med oppsett av dette, og hvem distro som passer?
Sikkerhetsklarert
Siden du allerede kjører 2008 (r2?) så er det bare å legge til HyperV rollen så har du alt du trenger for å kjøre virtuelle maskiner.
Det er sant, men vil prøve litt med linux også

Eller tror du det blir aaaaaaaaaaaaalt for mye knoting?
Du kan ikke bruke en "distro" til ESXi.

ESXi er en bare metal hypervisor, les deg opp på virtualisering før du starter, it's not rocket science.
Sitat av asktoolbar Vis innlegg
Det er sant, men vil prøve litt med linux også

Eller tror du det blir aaaaaaaaaaaaalt for mye knoting?
Vis hele sitatet...
Jeg kjører VMWare på Linux. Ved å google fant jeg en enkel og grei guide til å gjøre dette. Vips, idag kjører jeg 11 virtuelle servere glatt
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg kjører VMWare på Linux. Ved å google fant jeg en enkel og grei guide til å gjøre dette. Vips, idag kjører jeg 11 virtuelle servere glatt
Vis hele sitatet...
Vmware server ja, fungerer fint til test og lignende, men har liten til ingen verdi utenfor sine egne vegger og gir deg ingen streetcred i markedet.
esxi = the easy way. Last ned fra vmware (mp registrere seg), Installer, koble til med vsphere client, ferdig. Her kan du opprette maskiner etc.

Hvis du faktisk ønsker å knote å fikse en del kan du prøve deg på Xen Hyporvisor. Debian f.eks har pakker i brønnene sine som du kan installere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Proxmox er bra greier. Går meget fort og sette opp og spesielt laget for dette formålet. Det som også er bra er at du kan i ettertid koble flere servere til og ha de virtuele pcene plassert ut over de forskjellige fysiske maskinen så du får mer data kraft.
http://www.proxmox.com
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Luretryne Vis innlegg
Proxmox er bra greier. Går meget fort og sette opp og spesielt laget for dette formålet. Det som også er bra er at du kan i ettertid koble flere servere til og ha de virtuele pcene plassert ut over de forskjellige fysiske maskinen så du får mer data kraft.
http://www.proxmox.com
Vis hele sitatet...
Sikkert fint å lære seg hvis noen faktisk hadde brukt det og det hadde noe marked, er kun tre virtualiseringsplattformer som er utbredt i større grad enn gutterom og veldig små kunder i norge :

- Xenserver
- ESX\ESXi
- Hyper-V
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Sikkert fint å lære seg hvis noen faktisk hadde brukt det og det hadde noe marked, er kun tre virtualiseringsplattformer som er utbredt i større grad enn gutterom og veldig små kunder i norge :

- Xenserver
- ESX\ESXi
- Hyper-V
Vis hele sitatet...
Xenserver er meget bra greier. Proxmox er så og si det samme bare en litt enklere og opensource, gratis vei. En fin vei og begynne.

Her er en video fra Hak5 som forklarer litt om Proxmox:
http://hak5.org/it/building-a-proxmo...-used-hardware

EDIT:
Proxmox har også en meget fin appstore som du kan laste ned ting fra som en mail server osv.
Sist endret av Luretryne; 8. januar 2012 kl. 23:33.